سانترال ویپ (IP PBX) چیست و چگونه کار می‌کند؟

زمانی که اصطلاح VoIP (انتقال صدا در بستر اینترنت) مطرح شد، هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد این فناوری، روزی تمام ارتباطات صوتی را تحت تاثیر قرار دهد. اما واقعیت این است که این روزها، همه آماده خداحافظی کردن با خطوط آنالوگ تلفن و روی آوردن به خدمات شبکه‌ای، از جمله سانترال ویپ هستند.

سانترال ویپ یا همان IP PBX قرار است جانشینی باشد برای مراکز تلفن سنتی در مجموعه‌های کاری. همین ادعا کافیست که بدانیم با یک مفهوم بسیار مهم و پرکاربرد طرف هستیم. با این حال، این سانترال‌ها، هنوز در کشورمان آن‌چنان که باید و شاید، شناخته شده نیستند.

در این مقاله از بلاگ ایده آل گستر قصد داریم به معرفی سانترال ویپ و چگونگی عملکرد آن بپردازیم. اگر به فکر یک انقلاب بزرگ در تجارت خود هستید، پس لازم است که حتما تا پایان، با ما همراه باشید.

سانترال ویپ چیست ؟

مدیران کسب و کار و صاحبان تجارت‌های مختلف، احتمالا قبل از این نام سانترال را بارها و بارها شنیده باشند. بنابراین برای ارائه یک تعریف درست از سانترال VoIP، بهتر است ابتدا گریزی بزنیم به سانترال‌های قدیمی و آنالوگ!

سانترال ویپ چیست و چگونه کار می کند ؟

همان‌طور که می‌دانید دستگاه سانترال مانند یک مخابرات محلی عمل می‌کند، به این معنی که هر کارمند از طریق یک خط داخلی به آن وصل شده و از این طریق، می‌تواند به همه خطوط شهری مجموعه، دسترسی داشته باشد؛ آن‌هم فقط از طریق یک دستگاه تلفن!

در این مراکز، هر داخلی تلفن از طریق اتصالات معمولی (پریز تلفن آنالوگ) و از طریق یک سوکت جدا، به دستگاه سانترال که در اصطلاح به آن PBX گفته می‌‎شود، متصل می‌شود.

حالا در نظر بگیرید که یک دستگاه سانترال داشته باشید که به جای استفاده از شبکه معمولی تلفن (PSTN) و خطوط تلفن آنالوگ (ISDN) از شبکه‌های کامپیوتری و پروتکل IP برای انتقال تماس‌ها استفاده کند. این دقیقا همان تعریف سانترال ویپ است!

به عبارتی دیگر، سانترال ویپ یک دستگاه تحت شبکه است که در آن، داخلی‌ها از طریق اینترنت (یا یک شبکه محلی LAN) متصل شده و تماس‌ها در بستر شبکه و به صورت بسته‌های دیتا، انتقال می‌یابند.

روال کار در سانترال‌های تحت شبکه بسیار ساده است. دستگاه مرکز (همان IP PBX) به شبکه محلی LAN مجموعه کاری شما متصل می‌شود. اکنون تلفن‌های مجموعه، می‌توانند با اتصال به هر کدام از سوکت‌های شبکه، با سرور اصلی که همان سانترال ویپ است، ارتباط برقرار کنند! (دقیقا مانند اتصال کامپیوترها به شبکه)

بنابراین در همان نگاه اول هم مشخص است که راه‌اندازی و پیکربندی یک سانترال ویپ، بسیار آسان‌تر از سانترال‌های آنالوگ است؛ زیرا به تنها چیزی که نیاز دارید، یک شبکه کامپیوتری است که احتمالا آن را هم از قبل، آماده کرده باشید.

راه اندازی و نصب یک سانترال تحت شبکه

نکته دیگر این‌که شما در این مرکز تلفن، با IP که یک پروتکل جهانی و بدون مرز است، طرف هستید. بنابراین هر تلفنی که بتواند در هر نقطه دنیا به اینترنت متصل شود، می‌تواند به IP PBX شما هم وصل شود و از طریق خطوط شهری مجموعه، به برقراری تماس بپردازد.

بنابراین حتی اگر شرکت شما دارای چند شعبه در سراسر جهان هم باشد، با راه‌اندازی یک سانترال تحت شبکه می‌توانید همه این شعبه‌ها را به صورت متمرکز مدیریت کرده و از یک یا چند خط تلفن، برای همه آن‌ها استفاده کنید!

VoIP ترانک : یک اصطلاح بسیار مهم 

خب فرض کنیم شما قصد دارید از سانترال ویپ در مجموعه ک اری خود استفاده کنید؛ در حالی که خطوط شهری شما، همچنان از نوع آنالوگ (PSTN) هستند. این‌جا یک مشکل بزرگ پیش می‌آید: سانترال VoIP نمی‌تواند هیچ ارتباط مستقیمی با خطوط آنالوگ تلفن داشته باشد!

در این شرایط تکلیف چیست؟ آیا باید قید خطوط شهری خود که سال‌های سال است مشتریان، شما را با این خطوط می‌شناسند، بزنید؟ قطعا خیر! تکنولوژی ویپ برای این مشکل هم یک راهکار اساسی دارد: VoIP Trunk یا گیت‌وی یا دروازه.

ویپ ترانک را بیشتر با نام گیت وی ویپ می‌شناسیم. این دستگاهی است که در مرکز تلفن شما وصل شده و اجازه می‌دهد که خطوط آنالوگ به مرکز تلفن تحت شبکه متصل شوند. بنابراین با خرید و نصب یک گیت وی مناسب (به آن SIP Trunk هم گفته می‌شود) مشکل کاملا حل خواهد شد.

مزایای سانترال ویپ نسبت به سانترال آنالوگ

خب ممکن است این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که اصولا چه نیازی به استفاده از سانترال‌های تحت شبکه است؛ وقتی که همچنان می‌توانیم از سانترال‌های آنالوگ استفاده کنیم؟ در پاسخ به این سوال، باید به مزایای سانترال ویپ نسبت به سانترال آنالوگ اشاره کنیم.

مزایای سانترال ویپ نسبت به سانترال آنالوگ

البته این را هم بگوییم که سانترال‌های آنالوگ پاناسونیک همچنان از پایداری، کیفیت، ماندگاری و قیمت بسیار مناسبی برخوردار هستند و بدون تردید، می‌توانند یک مرکز تلفن عالی را در اختیار مجموعه‌های کاری مختلف، قرار دهند.

با این وجود، استفاده از سانترال ویپ (که البته پاناسونیک یکی از بهترین تولید کننده‌های این دستگاه‌ها محسوب می‌شود) در قیاس با مدل‌های آنالوگ، مزایایی دارند که در ادامه به معرفی برخی از آن‌ها خواهیم پرداخت:

راه‌اندازی آسان و هزینه نگهداری کمتر

زمانی که قصد راه‌اندازی یک سانترال ویپ را دارید، همه چیز در قالب شبکه و به صورت نرم افزاری انجام می‌شود. بنابراین به تجهیزات سخت افزاری کمتری (در قیاس با سانترال‌های آنالوگ) نیاز دارید. این موضوع باعث می‌شود هزینه و زمان راه‌اندازی، به شکل قابل توجهی کمتر شود.

از طرف دیگر، وجود تجهیزات و قطعات سخت افزاری کمتر، به این معنی است که شما در آینده، به هزینه چندانی از بابت تعمیر و نگه‌داری هم نیاز نخواهید داشت.

لایسنس‌ها و تجهیزات جانبی کمتر 

در سانترال‌های آنالوگ شما برای هر قابلیت اضافه‌ای که به مرکز تلفن خود بیفزایید، باید هزینه لایسنس یا تجهیزات جانبی را به صورت جداگانه پرداخت کنید. این موضوع درباره کالر آیدی، اپراتور گویا، صندوق صوتی، درب باز کن و … صادق است.

در حالی که یک سانترال ویپ به احتمال زیاد همه این قابلیت‌ها را به صورت پیش‌فرض به شما ارائه می‌دهد و برای استفاده از آن‌ها، نیاز به پرداخت هیچ هزینه اضافه‌ای نخواهید داشت.

از بین بردن محدودیت جغرافیایی

مراکز تلفن تحت شبکه با اینترنت کار می‌کنند؛ بنابراین برای دسترسی به آن‌ها لزوما قرار نیست حتما در موقعیت جغرافیایی شرکت حضور داشته باشید. هر کاربر می‌تواند اپلیکیشن مخصوص (بسته به مدل و برند سرور ویپ) را روی تلفن همراه و رایانه خود نصب کرده و از هرجای جهان، به خطوط تلفن شرکت دسترسی داشته باشد!

بنابراین یک کارمند برای پاسخ‌گویی و تماس با مشتریان، به تنها چیزی که نیاز دارد، یک اتصال پایدار به اینترنت است! این موضوع به ویژه در این ایام که موضوع دورکاری به یک بحث داغ تبدیل شده، از اهمیت زیادی برخوردار است.

یکپارچه کردن شعب مختلف 

اکثر مراکز تجاری بزرگ، دارای بیش از یک شعبه در نقاط مختلف کشور و حتی جهان هستند. داشتن یک سانترال ویپ به این معنی است که شما می‌توانید همه این شعبه‌ها را یکپارچه کرده و دسترسی همه کارمندان را به خطوط و برنامه‌های شرکت فراهم آورید.

نقل و انتقال آسان 

انتقال و جابه‌جایی یک مرکز تلفن ویپ بسیار آسان است. شما تنها کافیست شبکه کامپیوتری جدید را در محل جدید شرکت پیاده سازی کرده و بقیه کارها را در کمتر از چند ساعت انجام دهید!

در حالی که یکی از دغدغه‌های بزرگ مدیران کسب و کارهای مختلف، انتقال و جابه‌جایی مرکز تلفن آنالوگ به محل جدید است؛ زیرا دوباره باید همه کارهای سخت افزاری از ابتدا انجام شوند که یک امر بسیار سنگین و زمان‌بر است.

بهترین برند سازنده سانترال ویپ

از همان روزهای نخست که فناوری VoIP در حال شکل گرفتن بود، شرکت‌های زیادی اقدام به طراحی و تولید سانترال‌هایی تحت عنوان سانترال تحت شبکه یا همان سانترال ویپ نمودند. در این میان، پاناسونیک و گرنداستریم، گوی سبقت را از سایر رقیبان خود ربوده و با اعتماد بیشتری از سوی مشتریان مواجه شدند.

بهترین برندهای سازنده سانترال ویپ

در حال حاضر، شرکت پاناسونیک با عرضه سانترال‌های سری NS خود، توانسته سهم زیای از بازار سانترال‌های ویپ را به خود اختصاص دهد. البته نباید از مدل‌های سری TDE این شرکت هم غافل شویم که به نوعی، ترکیبی از یک سانترال آنالوگ و یک مرکز تلفن VoIP هستند./

از جمله محبوب‌ترین مدل‌های سانترال VoIP پاناسونیک می‌توان به دستگاه‌های زیر اشاره کرد:

گرنداستریم هم یکی دیگر از برندهای آشنا و قابل اعتماد در زمینه تولید و عرضه انواع سانترال‌های تحت شبکه است. این شرکت، تمرکز خود را روی طراحی تجهیزات مختلف ویپ از قبیل تلفن‌های آی پی، گیت وی، تلفن‌های دکت، دستگاه‌های سانترال تحت شبکه و … قرار داده است.

از بهترین مدل‌های سانترال ویپ گرنداستریم می‌توان به دستگاه‌های زیر اشاره کرد:

هر کدام از سانترال‌های ویپ، ظرفیت و کاربردهای مشخصی دارند و برای استفاده در برخی از مراکز تجاری خاص، طراحی و روانه بازار شده‌اند. بنابراین حتما باید با اطلاعات و دانش کافی، نسبت به خرید و راه‌اندازی یکی از آن‌ها اقدام کنید.

ایده آل گستر ؛ مرکز مجاز سانترال ویپ در ایران

شرکت ایده آل گستر با بیش از دو دهه سابقه در بازار و نصب و راه‌اندازی انواع سانترال‌های آنالوگ و تحت شبکه پاناسونیک، به تازگی و برای راحتی هرچه بیشتر شما عزیزان، مراکز تلفن گرنداستریم و نصب آن‌ها را هم در دستور کار خود قرار داده است.

نصب سانترال پاناسونیک

بنابراین برای استفاده از خدمات ویپ در مجموعه کاری خود، تنها کافیست با همکاران ما در ایده آل گستر تماس بگیرید تا آن‌ها، راهنمایی‌های لازم را به شما عزیزان عرضه نمایند.

لازم به ذکر است که تمامی سانترال‌های ویپ که در ایده آل گستر عرضه می‌شوند، کاملا اورجینال بوده و همراه با گارانتی 1 ساله، تقدیم مشتریان عزیز خواهند شد.

از طرفی دیگر، واحد فنی ایده آل گستر با کسب سال‌ها تجربه در زمینه راه‌اندازی سانترال‌های ویپ، تمامی مراحل لازم برای نصب یک مرکز تلفن تحت شبکه در مجموعه کاری شما را در کمترین زمان ممکن و با بالاترین کیفیت و دقت، به انجام می‌رسانند.

کلام پایانی

خدمات VoIP این روزها به یک نیاز مهم در مجموعه‌های کاری مختلف (ادارات، سازمان‌ها و شرکت‌های تجاری مختلف) تبدیل شده است. بنابراین اکثر مدیران به فکر نصب و راه‌اندازی یک سانترال تحت شبکه در کسب و کار خود افناده‌اند. اما آیا بدون داشتن اطلاعات و دانش کافی، می‌توان این کار را انجام داد؟

در این مقاله سعی کردیم با زبانی ساده به تعریف سانترال ویپ و نحوه عملکرد آن بپردازیم. در صورتی که همچنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، حتما با شماره تلفن ثابت 02181010 تماس بگیرید تا همکاران ما، در خدمت شما عزیزان باشند.

3.7 | (3)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x