رفع مشکل نویز و خش خش در تلفن و خط شهری

یکی از مشکلات اصلی تلفن‌های بیسیم پاناسونیک، وجود نویز و خش خش در زمان مکالمه است. البته در بیشتر موارد، این ایراد ارتباطی به کیفیت تلفنی که خریداری کرده‌اید ندارد؛ بلکه خط تلفن شهری شماست که باعث کاهش کیفیت صدا می‌شود. بهرحال دلیل این مشکل هرچه که باشد، واقعا آزار دهنده است و باید در اولین فرصت، رفع شود.

در این مقاله از بلاگ ایده آل گستر قصد داریم به بررسی دلایل مختلف مشکل نویز و خش خش در تلفن و خط شهری و روش‌های رفع هر کدام از آن‌ها، بپردازیم. اگر شما هم اخیرا با این مشکل نارحت‌کننده مواجه شده‌اید؛ حتما تا پایان با ما همراه باشید.

نویز تلفن بیسیم چیست؟

همان‌طور که می‌دانید خطوط تلفن، صدا را به صورت سیگنال‌های آنالوگ منتقل می‌کنند. این سیگنال‌ها در مبدا صدا تولید شده و در مقصد، تحویل گرفته می‌شوند. اما گاهی ممکن است در کنار سیگنال‌های اصلی، برخی طول موج‌های مزاحم هم از طریق سیم مخابرات، منتقل شوند. در اصطلاح به این سیگنال‌های اضافی “نویز” گفته می‌شود.

نویز تلفن بیسیم چیست؟

همه ما این نویزها را تجربه کرده‌ایم! زمانی که مشغول مکالمه با تلفن بوده و صداهای عجیب و غریبی به گوشتان می‌رسد، در حقیقت در حال گوش دادن به این سیگنال‌های مزاحم (نویز) هستید.

نویز ممکن است در خطوط انتقال سیگنال (در این‌جا سیم‌های مخابراتی) یا در گیرنده (دستگاه تلفن مقصد) شکل بگیرند. البته هر دو مورد، در نهایت باعث می‌شوند تا کیفیت مکالمه شما، تا حد زیادی افت کند.

خش خش کردن تلفن هم دلایل مشابهی دارد و معمولا به دلیل تداخل سیگنال‌های اصلی با سیگنال‌های مزاحم رخ می‌دهد. حال سوال این‌جاست که برای رفع مشکل نویز و خش خش تلفن بیسیم، چه کاری باید انجام دهیم؟

دلایل ایجاد نویز در تلفن بیسیم پاناسونیک

همان‌طور که اشاره شد، نویز می‌تواند در خود تلفن بیسیم پاناسونیک ایجاد شود یا این‌که در طول خطوط مخابرات شکل بگیرد. توصیه می‌کنیم ابتدا خط تلفن شهری خود را بررسی کرده و از سالم بودن آن مطمئن شوید. پس از آن می‌توانید به فکر تعویض یا تعمیر تلفن بیسیم پاناسونیک خود باشید.

مهم‌ترین دلایل ایجاد نویز و خش خش در تلفن بیسیم پاناسونیک عبارتند از:

  1. وجود اشکال در کابل مخابرات
  2. وجود اشکال در سیم کشی داخلی
  3. تداخل امواج مودم و دستگاه تلفن (در صورت استفاده از اینترنت ADSL)
  4. فاصله زیاد گوشی بیسیم و دستگاه پایه
  5. قرار دادن دستگاه پایه در کنار وسایلی مانند مایکروویو

در ادامه این مقاله، تمامی دلایل بالا و روش‌های رفع آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

رفع مشکل نویز و خش خش تلفن و خط شهری

برای خلاص شدن از دست این مشکل، باید تمامی دلایل بروز آن را با صبر و حوصله بررسی کنید. توصیه می‌کنیم ابتدا به چک کردن خط تلفن و سیم‌های مخابرات بپردازید و پس از آن، به سراغ تلفن بیسیم پاناسونیک خود بروید.

وجود اشکال در کابل مخابرات

ممکن است دلیل وجود نویز در تلفن شما، کابل کشی مخابرات (تا درب منزل) باشد. برای اطمینان می‌توانید دستگاه تلفن خود را در بخش ورودی منزل، به سیم مخابرات وصل کنید. در صورتی که هم‌چنان شاهد وجود نویز و خش خش هستید، نیازی به تست کردن سایر بخش‌ها نیست!

اشکال نویز و خش خش در کابل کشی مخابرات

بلافاصله با اداره مخابرات محل زندگی خود تماس گرفته و مشکل را مطرح کنید. آن‌ها موظفند در اولین فرصت مشکل پیش آمده را بررسی و رفع کنند. اما اگر در درب ورودی منزل شاهد نویز نیستید، کار شما کمی سخت می‌شود. زیرا باید سیم کشی داخل ساختمان را بررسی کنید.

وجود اشکال در سیم‌کشی داخلی 

یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد نویز در تلفن پاناسونیک، قرار گرفتن سیم تلفن در کنار کابل برق ورودی ساختمان است. در این شرایط تنها راه‌حل موجود، این است که این دو کابل را تا حد امکان، از هم‌دیگر فاصله دهید.

وجود نویز و خش خش در سیم کشی داخل ساختمان

فرسوده و قدیمی بودن سیم‌های استفاده شده هم می‌تواند باعث کاهش کیفیت سیگنال‌ها و ایجاد خش خش در صدا شود. در این‌صورت چاره‌ای جز تعویض سیستم سیم‌کشی و خرید کابل‌های جدید ندارید.

اگر شاهد هیچ‌کدام از این موارد نیستید، باید تلفن بیسیم پاناسونیک خود را بررسی کرده و اشکالات احتمالی را پیدا کنید.

تداخل امواج مودم و دستگاه تلفن

اگر روی خط تلفن خود، سرویس اینترنت ADSL راه‌اندازی کرده‌اید، به احتمال زیاد، دلیل نویز و خش خش صدای تلفن بیسیم پاناسونیک، همین مورد است! بهترین راه‌حل برای حل این مشکل، استفاده از اسپلیتر است.

کاهش نویز با استفاده از اسپلیتر

اسپلیتر دستگاهی است که می‌تواند روی خطوط تلفن، امواج صوتی را از سیگنال‌های دیتا جدا کرده و باعث رفع نویز و خش خش صدا شود. دستگاه تلفن و مودم را به جای اتصال مستقیم به خط تلفن، به این وسیله وصل کنید تا کیفیت مکالمه شما، به حالت اولیه برگردد.

توجه: برای آشنایی بیشتر با اسپلیتر، توصیه می‌کنیم مقاله “اسپیلیتر چیست و طریقه نصب آن چگونه است” را بلاگ ایده آل گستر مطالعه نمایید.

فاصله زیاد گوشی بیسیم با دستگاه پایه 

گوشی بیسیم می‌تواند در فاصله‌ای مشخص از دستگاه پایه (که به آن، برد یا آنتن دهی تلفن بیسیم گفته می‌شود) قرار گرفته و هم‌چنان کار کند. اگر این فاصله زیاد شود، می‌تواند در کیفیت مکالمه تاثیر منفی بگذارد. به همین دلیل است که وقتی از پایه دور می‌شویم، گوشی بی سیم شروع به خش خش می‌کند و کیفیت اولیه خود را از دست می‌دهد.

رفع این مشکل، نیاز به هیچ کار مشخصی ندارد! تنها باید دقت کنید که همیشه در محدوده آنتن‌دهی گوشی بیسیم قرار گرفته و زیاد از دستگاه پایه دور نشوید.

قرار دادن تلفن در کنار وسایلی مانند مایکروویو 

در صورتی که دستگاه تلفن را در کنار وسایلی مانند مایکروویو قرار دهید، احتمال تداخل سیگنال و ایجاد نویز، بسیار زیاد می‌شود. مکانی را برای تلفن خود انتخاب کنید که تا حد امکان، با این تجهیزات، فاصله داشته باشد.

تعمیر تلفن بیسیم پاناسونیک

اگر هیچ‌کدام از راه‌حل‌های بالا مشکل نویز و خش خش صدا را رفع نکردند، باید تلفن خود را برای بررسی‌های بیشتر، به واحد تعمیرات پاناسونیک ارسال کنید. مهندسین ما ضمن عیب‌یابی دقیق تلفن شما، تعمیرات لازم را انجام می‌دهند.

حضور تعمیرکاران فنی، باتجربه و متخصص در کنار استفاده از تجهیزات روز، باعث می‌شود تا تلفن‌های پاناسونیک در ایده آل گستر، با بالاترین کیفیت و در کمترین زمان ممکن، تعمیر شده و جهت استفاده مجدد، در اختیار مشتریان قرار بگیرند.

تعمیرات تلفن بیسیم پاناسونیک

 

مشکل خش خش صدا می‌تواند ناشی از خرابی بلندگو یا مدار صدای دستگاه تلفن باشد. در این شرایط، دستگاه تلفن در واحد تعمیر تلفن بیسیم پاناسونیک ایده آل گستر باز شده و بخش‌های آسیب‌دیده، با قطعات اورجینال، جایگزین می‌شوند.

کلام پایانی

در این مقاله به بررسی دقیق مشکل نویز و خش خش صدای تلفن و خط شهری پرداختیم. در پایان لازم است دوباره تاکید کنیم که تلفن‌ پاناسونیک از کیفیت و دوام بالایی برخوردار هستند و این اختلالات، معمولا به دلیل ایراد در خطوط تلفن و سیم‌کشی‌های داخلی رخ می‌دهند.

در صورتی که تلفن پاناسونیک شما همچنان از کیفیت صدای خوبی برخوردار نیست، در بخش نظرات همین مقاله مطرح کنید تا در اولین فرصت، پاسخگوی شما عزیزان باشیم.

3.8 | (17)
اشتراک در
اطلاع از
guest

5 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
5
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x