راه اندازی ویپ در منزل {پش نیازها، تجهیزات و نحوه پیاده سازی}

جهان با سرعتی باور نکردنی، در حال تطبیق با VoIP است. این تکنولوژی، به انتقال صدا در بستر اینترنت اشاره دارد و به کاربران اجازه می‌دهد، تماس‌های تلفنی یا کنفرانس‌های صوتی و تصویری را تنها با اتصال به شبکه جهانی اینترنت، برقرار کنند. ویپ امروزه علاوه بر مشاغل، در منازل و توسط خانواده‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به صرفه‌جویی در هزینه‌ها و مزایایی که این تکنولوژی در مقایسه با خطوط تلفن سنتی در اختیار شما قرار می‌دهد، اصلا جای تعجب نیست که به فکر راه‌اندازی ویپ در منزل خود افتاده باشید.

در این مقاله قصد داریم به بررسی روش‌های راه‌اندازی ویپ در منازل بپردازیم. پیش‌نیازهای لازم، روش پیاده‌سازی، چگونگی استفاده و در نهایت مزایای استفاده از VoIP از جمله موارد مهمی هستند که اگر تا انتها با ما همراه باشید، با آن‌ها آشنا خواهید شد.

آنچه برای شروع کار با VoIP نیاز دارید

نحوه استفاده از VoIP در منازل با محیط‌های اداری، کمی متفاوت خواهد بود. در حقیقت، ویپ برای استفاده‌های تجاری مزایای بیشتری دارد و در نتیجه، برای این محیط‌ها، بهینه‌سازی شده است. به همین دلیل، راه اندازی VoIP خانگی در منزل، ممکن است مقداری پیچیده‌تر باشد.

آنچه برای شروع کار با ویپ نیاز دارید

مواردی که در ادامه معرفی می‌شوند، 5 موردی هستند که برای راه‌اندازی یک سیستم VoIP به آن‌ها نیاز خواهید داشت. البته برخی از آن‌ها، فقط برای محیط‌های اداری کاربرد دارند و برای استفاده از این فناوری در منزل، نیازی به فراهم کردن آن‌ها نخواهید داشت.

اتصال اینترنت

به نظر کاملا واضح به نظر می‌رسد: بدون اتصال به اینترنت، نمی‌توانید از طریق این شبکه به برقراری تماس بپردازید. در صورتی که از VoIP در منزل استفاده می‌کنید، نیازی به سرعت بسیار بالای اینترنت نخواهید داشت. در حقیقت، محیط‌های اداری نیاز بیشتری به سرعت بالا دارند؛ زیرا هرچقدر که تعداد تماس‌های بیشتر باشد، پهنای باند بالاتری نیز لازم است.

روتر

اگر قصد راه اندازی VoIP محلی در منزل را دارید، نباید نگران خرید و راه‌اندازی روتر باشید. زیرا مودم‌های اینترنت امروزی، به صورت خودکار نقش Router را نیز ایفا خواهند کرد. البته برای محیط‌های کاری، انتخاب روتر بسیار حیاتی است؛ زیرا شما باید سرعت، امنیت و اتصال را به صورت همزمان در اختیار داشته باشید.

سایر سخت افزارها

علاوه بر روتر، چند سخت افزار دیگر نیز وجود دارند که ممکن است برای راه‌اندازی VoIP به آن‌ها نیاز داشته باشید. یک کامپیوتر برای انجام وظیفه به عنوان سرور، تلفن‌ ویپ (البته می‌توان از انتخاب‌های جانشین مانند تلفن‌های همراه، تبلت و لپ تاپ نیز استفاده کرد. در مقاله راه اندازی تلفن ویپ در این مورد بیشتر بخوانید)، آداپتور VoIP برای ارتقای تلفن‌های خانگی و … از مهم‌ترین تجهیزاتی هستند که برای برخورداری از خدمات ارتباطات تلفنی در اینترنت، لازم خواهند بود.

سخت افزارهای مورد نیاز برای ویپ

نکته: در صورتی که قصد دارید حتی بعد از راه‌اندازی VoIP، هم‌چنان از خدمات خط تلفن سنتی و آنالوگ خود استفاده کنید، نیاز به خریداری و نصب یک سخت افزار به نام گیت وی (Gateway) خواهید داشت. ارائه دهندگان ویپ در این زمینه به شما کمک خواهند کرد.

شرکت ارائه دهنده خدمات VoIP

در نهایت، شما برای راه اندازی VoIP در منزل باید از یک شرکت فعال و معتبر در زمینه ارائه خدمات ویپ کمک بخواهید. این شرکت‌ها، ضمن ارائه تمام اطلاعات لازم در این زمینه، تجهیزات ویپ موردنیاز از نظر سخت افزاری و نرم افزاری برای استفاده از این تکنولوژی را در اختیارتان قرار خواهند داد.

راه اندازی VoIP در منزل

یکی از مهم‌ترین انتظاراتی که کاربران VoIP از این فناوری انتظار دارند، ایجاد تماس‌های رایگان بین بخش‌های داخلی مجموعه، شرکت، اداره یا سازمان است. به این دلیل، آن‌ها معمولا به یک شبکه مخابرات محلی (PBX) نیاز خواهند داشت. اما زمانی که قصد استفاده از ویپ در منزل را دارید، به این قسمت نیازی نخواهید داشت.

بسیار بعید است که قصد داشته باشید از آشپزخانه با اتاق نشیمن تماس رایگان داشته باشید! در حقیقت، تمام چیزی که کاربران VoIP خانگی انتظار دارند، برقراری تماس‌های خارجی با استفاده از تلفن‌ رومیزی و تلفن های ثابت و از طریق اینترنت است.

راه اندازی ویپ در خانه

امروزه اصطلاحات و مفاهیم زیادی در حوزه VoIP تعریف شده‌اند و درک کامل آن، برای بسیاری از کاربران، سخت و حتی غیر ممکن شده است. اما اصلا نگران نباشید! شما اصلا نیازی نیست در ارتباط با مفهوم‌هایی از قبیل RTP، سرورهای SIP یا کدک‌های پیشرفته، چیزی را درک کنید. شرکت ارائه دهنده خدمات VoIP تمام نیازهای شما را در این رابطه، برآورده خواهد کرد.

نکته: همین که درباره آداپتور ویپ و برخی از سخت افزارهای قابل اتصال برای راه اندازی VoIP خانگی در منزل، اطلاعات مختصری داشته باشید کفایت می‌کند.

آماده کردن خطوط آنالوگ برای استفاده از خدمات VoIP

بسیاری از کاربران تلفن‌های خانگی، هم‌چنان از خطوط سنتی مخابرات یا همان خطوط آنالوگ (PSTN) استفاده می‌کنند. این خطوط به صورت پیش‌فرض نمی‌توانند از خدمات ویپ پشتیبانی کنند. برای رفع این مشکل، باید پس از مشورت با شرکت ارائه دهنده خدمات VoIP، یک گیت وی (Gateway) مخصوص را خریداری و نصب کنید. این گیت وی، به عنوان یک رابط میان خطوط آنالوگ و دستگاه‌های استفاده کننده از VoIP عمل می‌کند.

نکته: خطوط جدید مخابرات که به آن‌ها سیپ ترانک گفته می‌شود، به صورت پیش‌فرض از خدمات VoIP پشتیبانی کرده و نیازی به گیت وی ندارند.

آداپتور VoIP برای استفاده از تلفن‌های سنتی

تلفن‌های خانگی از نوع آنالوگ هستند و نمی‌توانند صدا را از طریق اینترنت منتقل کنند. برای استفاده از این تکنولوژی در منزل، نیاز به خرید تلفن‌های مخصوص به اسم تلفن تحت شبکه (IP Phone) خواهید داشت. البته نگران نباشید؛ زیرا خرید و نصب یک آداپتور ویپ این مشکل را کاملا رفع خواهد کرد.  در تصویر زیر، یک نمونه از آداپتور‌های مورد نیاز برای استفاده از تکنولوژی ویپ را مشاهده می‌کنید. 

آداپتور ویپ

نحوه و محل اتصال آداپتور، به مدل آن بستگی دارد. برخی بین مودم و کامپیوتر یا روتر قرار می‌گیرند و تعدادی دیگر نیز، به صورت مستقیم به روتر وصل می‌شوند. برخی ممکن است به کابل اترنت نیاز داشته باشند و مدل‌های دیگر، بتوانند از وای فای استفاده کنند.

در مرحله بعدی، باید تلفنی که قصد دارید از طریق آن به خدمات VoIP دسترسی داشته باشید، به آداپتور وصل کنید. توجه کنید که حتما این تلفن را به خط یا تلفن 1 وصل کنید. آداپتور ویپ باید همیشه روشن باشد (دقیقا مانند روتر). به این ترتیب می‌توانید از یک اتصال VoIP بدون وقفه در منزل خود، استفاده کنید.

بعد از اتصال تمامی سخت افزارهای لازم، باید همه آن‌ها (روتر، مودم و آداپتور) را دوباره روشن کنید. توجه داشته باشید که مقداری زمان لازم است تا این دستگاه‌ها، با موفقیت هم‌گام‌سازی شوند. ممکن است لازم باشد فریم‌ورک‌های لازم برای آداپتور را نیز دانلود و نصب نمایید؛ دقت کنید که حتما برای این‌کار زمان بگذارید و آن را به درستی انجام دهید.

هزینه راه اندازی ویپ چقدر است؟ (راهنمای جامع برای کسب و کارها)
بخوانید

بعد از انجام مراحل بالا، گوشی تلفن را بردارید تا صدای شماره‌گیری را بشنوید. اکنون مراحل راه اندازی ویپ در منزل شما با موفقیت انجام شده است و می‌توانید از این فناوری استفاده کنید.

تذکر: در برخی از موارد، ممکن است فقط فردی که پشت خط است صدای شما را بشنود و شما هیچ صدایی از او دریافت نکنید. این مشکل، معمولا به دلیل انجام تنظیمات اشتباه در روتر رخ خواهد داد.

مزایای استفاده از VoIP

مزایای ویپ چه در منازل و چه در محیط‌های کاری، بسیار زیاد است. البته کاملا مشخص است که در شرکت‌ها، ادارات و سازمان‌ها، امکانات VoIP و قابلیت‌های آن بیشتر است؛ زیرا به صورت تخصصی، برای این مجموعه‌ها بهینه‌سازی شده است.

با این‌حال کاربران خانگی فناوری VoIP نیز می‌توانند با راه‌اندازی آن، از مزایایی مانند کاهش هزینه‌های تماس‌های تلفنی، کیفیت صدای HD، برقراری کنفزانس‌های ویدیویی و … بهره‌مند شوند.

رایگان شدن تماس‌های داخلی، کاهش هزینه‌های تماس‌های بین‌المللی، یک‌پارچه شدن ارتباطات در شعبه‌های مختلف یک مجموعه، افزایش کیفیت مکالمات صوتی، برقراری کنفزانس‌‌های صوتی و تصویری و … تنها برخی از مزایای استفاده از ویپ در مجموعه‌های کاری به شمار می‌روند.

کلام پایانی

VoIP دیر یا زود، تمامی ارتباطات تلفنی سراسر جهان را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد. این تکنولوژی، امروزه در مجموعه‌های کاری از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ اما راه اندازی ویپ در منزل نیز جذابیت‌های خاص خود را دارد.

در صورتی که هم‌چنان برای استفاده از خدمات متنوع ویپ سوال یا ابهامی دارید، لطفا در بخش نظرات همین مقاله با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

5 | (1)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x