ویدئو پروژکتور لیزری چیست؟

ویدئو پروژکتور ها امکان نمایش تصاویر بزرگتر از تلویزیون ها را برای ما به ارمغان آورده اند. برای بسیاری از ما اولین تجربه مشاهده تصاویر از طریق ویدئو پروژکتور، سینما بوده است. با این حال ، برای اینکه یک ویدئو پروژکتور نمایش تصویر را در بهترین حالت ممکن انجام دهد ، باید تصویری را ارائه دهد که هم روشن باشد و هم طیف رنگ گسترده ای را به نمایش بگذارد. در ادامه با بلاگ ایده آل همراه باشید تا شما را با ویدئو پروژکتور لیزری آشنا کنیم :

در هنگام خرید ویدئو پروژکتور مواردی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. دامنه قیمت و فضایی که دارید مهم هستند اما باید فناوری تشکیل تصویر را نیز در نظر بگیرید. این موضوع هم قیمت و هم کیفیت تصویر پروژکتور را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

ویدئو پروژکتور لیزری چیست؟

برای ارائه تصویر روشن، به یک منبع نور داخلی قدرتمند نیاز است. در طی چند دهه گذشته، از فن آوری های مختلف منبع نور در ویدئو پروژکتورها استفاده شده است که لیزر جدیدترین آنها برای ورود به عرصه است. بیایید نگاهی به تکامل فناوری منبع نور در این دستگاه ها بیندازیم:

تکامل ویدئو پروژکتور از CRT تا لامپ

در ابتدا، ویدئو پروژکتورها از فناوری CRT استفاده کردند (به لوله های تصویری تلویزیون های بسیار کوچک فکر کنید). سه لوله (قرمز ، سبز ، آبی) که نور و جزئیات مورد نیاز را تأمین می کردند. برای نمایش طیف گسترده ای از رنگ ها ، لوله ها باید همگرا شوند. این بدان معنی است که مخلوط کردن رنگ در واقع روی صفحه نمایش انجام می شود و نه درون ویدئو پروژکتور.

ویدئو پروژکتور لیزری چیست؟

مشکل لوله ها نه تنها نیاز به همگرایی برای حفظ تمامیت تصویر پیش بینی شده داشت، بلکه اگر یک لوله به طور زودرس محو یا خراب شود ، باید هر سه لوله را تعویض کرد به طوری که همه آنها یک شدت رنگ مشخص داشته باشند. همچنین لوله ها خیلی گرم شده و نیاز به خنک شدن توسط “ژل” های مخصوص یا “مایع” دارند. برای خاموش کردن پروژکتورهای CRT نیز انرژی زیادی مصرف می شد.

پروژکتورهای مبتنی بر CRT اکنون بسیار نادر هستند. این لوله ها توسط لامپ جایگزین شدند. این لامپ ها شامل آینه های مخصوص یا چرخ رنگی هستند که نور را به رنگ قرمز ، سبز و آبی جدا می کند و یک “تراشه تصویربرداری” جداگانه که جزئیات تصویر را ارائه می دهد. بسته به نوع تراشه تصویربرداری مورد استفاده (LCD ، LCOS ، DLP) ، چراغی که از لامپ ، آینه ها یا چرخ رنگی به وجود می آید ، باید از تراشه تصویربرداری عبور کند یا نور را بازتاب کند ، که تصویر را روی صفحه نمایش دهد.

یکی از با کیفیت ترین ویدئو پروژکتورهای لیزری، سری های LB در ویدئو پروژکتور پاناسونیک هستند. که میتوان اشاره کرد به :

  1. ویدئو پروژکتور پاناسونیک PT-LB306
  2. ویدئو پروژکتور پاناسونیک PT-LB426

مشکل لامپ ویدئو پروژکتور

پروژکتورهای LCD / LCOS و DLP مبتنی بر لامپ و تراشه جهشی بزرگ از مدل های قبلی مبتنی بر CRT هستند ، به خصوص در میزان نوری که می توانند بازتاب دهند. با این حال، لامپ ها هنوز انرژی زیادی را صرف می کنند که کل طیف نور را به وجود آورند و گرما تولید می کنند. برای خنک نگه داشتن آن ها، استفاده از یک فن پر سر و صدا ضروری است. علاوه بر این، لامپ هر مدل ویدئو پروژکتور، طول عمری مشخص بر حسب ساعات استفاده دارد. پس از اولین باری که ویدئو پروژکتور را روشن می کنید، لامپ شروع به محو شدن می کند و درنهایت بیش از حد کم نور می شود یا می سوزد.

یکی از گزینه های جایگزینی برای لامپ ها LED ها (دیودها) هستند. ال ای دی ها بسیار کوچکتر از لامپ هستند و می توان آنها را اختصاص داد تا فقط یک رنگ (قرمز ، سبز یا آبی) ساطع کند. با توجه به اندازه کوچک آن ها، پروژکتورها می توانند خیلی کم حجم تر شوند. همچنین LED ها نسبت به لامپ ها بسیار کارآمد هستند ، اما هنوز هم چند ضعف دارند.

  • ضعف اول این است که LED ها به اندازه لامپ ها روشن نیستند
  • ضعف دوم این است که LED ها به طور منسجم نور ساطع نمی کنند. این بدان معنی است که پرتوهای نوری منبع نور مبتنی بر تراشه LED، تمایل به کمی پراکندگی دارند.

ویدئو پروژکتور لیزری چیست؟


بیشتر بخوانید : ویدئو پروژکتور یا تلویزیون


لیزر چیست و چه کاربردهایی دارد؟

برای حل مشکلات لامپ ها یا LED ها می توان از منبع نور لیزر استفاده کرد. لیزر مخفف (Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation) است. لیزرها از حدود سال 1960 به عنوان ابزاری در جراحی های پزشکی (مانند لیزیک) ، در آموزش و تجارت در قالب نشانگرهای لیزری و نقشه برداری از راه دور مورد استفاده قرار می گیرند و ارتش از لیزرها در سیستم های هدایت و در اسلحه ها استفاده می کند. همچنین سی دی پلیر ها از لیزرها برای خواندن دیسک استفاده می کنند که حاوی موسیقی یا محتوای ویدیویی است.

ویدئو پروژکتور لیزری چه مزایایی دارد؟

هنگامی که لیزر به عنوان منبع نور ویدئو پروژکتور مورد استفاده قرار می گیرد ، چندین مزیت نسبت به لامپ ها و LED ها دارند:

  • لیزرها با انتشار منسجم نور، مسئله پراکندگی نور را حل می کنند. با انعکاس نور از لیزر، پرتوی نازکی تشکیل می شود که ضخامت آن در طول فاصله حفظ می شود مگر اینکه با عبور از لنزهای اضافی تغییر یابد.
  • مصرف برق پایین. به دلیل نیاز به تأمین نور کافی برای پروژکتور برای نمایش تصویری روی صفحه ، لامپ انرژی زیادی مصرف می کند. از آنجا که لیزر فقط نیاز به تولید یک رنگ (شبیه به یک LED) دارد ، از کارایی بیشتری دارد.
  • افزایش خروجی نور با تولید گرمای کمتر. مخصوصاً برای تکنولوژی HDR که برای نمایش کامل نیاز به روشنایی بالایی دارد.
  • لیزر پشتیبانی از طیف گسترده تر رنگ و اشباع دقیق تر رنگ را فراهم می کند.
  • خاموش و روشن شدن فوری و در زمان واقعی. این دقیقا شبیه آنچه که هنگام روشن و خاموش کردن تلویزیون تجربه می کنید، است.
  • عمر مفید بالاتر. با استفاده از منبع نور لیزری، نیاز به تعویض لامپ به صورت دوره ای از بین می رود.

چه ویدئو پروژکتوری مناسب نیاز شماست؟

میتسوبیشی اولین برندی بود که لیزر را در یک محصول مبتنی بر ویدئو پروژکتور استفاده کرد. ویدئو پروژکتور لیزری بهترین ترکیب نور ، دقت رنگ و راندمان انرژی را هم برای استفاده در سینما و هم برای سینمای خانگی فراهم می کنند. با توجه به اینکه رنگ و روشنایی بیشتری توسط ویدئو پروژکتورهای لیزری تولید می شود، اگر نیاز شما برای خرید، ویدئو پروژکتور دید در روز است، این نوع دستگاه می تواند برای شما مناسب باشد. پروژکتورهای مبتنی بر لامپ هنوز بر بازار حاکم هستند، اما استفاده از منابع نوری لیزری در حال افزایش است.

ویدئو پروژکتور لیزری چیست؟

در حال حاضر لیزرها در تعداد محدودی از ویدئو پروژکتورها مورد استفاده قرار می گیرند، بنابراین قیمت آن ها هنوز گران است. اما اگر هزینه تعویض لامپ های گران قیمت برای ویدئو پروژکتورهای لامپی را در نظر بگیرید، شاید خرید ویدئو پروژکتور لیزری خیلی هم گران نباشد. ویدئو پروژکتور لیزری قابلیت استفاده بیش از 17 سال را دارد. اما در کنار این طول عمر طولانی، باید در نظر بگیرید بعد از آن باید دستگاه را به طور کلی جایگزین کنید و مثل ویدئو پروژکتور لامپی با تعویض لامپ نمی توان دستگاه را بازیابی کرد. نصب ویدئو پروژکتور لیزری از ویدئو پروژکتور لامپی آسان تر است. به همین دلیل دردسر کمتری برای نصب و راه اندازی خواهید داشت.

توجه داشته باشید که هنگام انتخاب یک پروژکتور ویدیویی زیاد مهم نیست آن مدل از چه نوع منبع نوری استفاده می کند. مدل مورد نظر باید متناسب با محیط مشاهده، بودجه شما و کاربرد مورد نیاز شما باشد.

5 | (2)
Not Found!
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x