VoLTE چیست و تفاوت آن با VoIP چیست؟

ارتباطات طی چند دهه گذشته دستخوش تغییراتی اساسی شده است. به نظر می‌رسد تعریف کلمه “ارتباط” بیشتر از یک اصطلاح است. در گذشته، شما به سادگی توسط تلفن خانگی تماس می‌گرفتید. امروزه تلفن اینترنت با کاهش هزینه‌ها باعث افزایش بهره‌وری و ارتباطی آسان شده است. تلفن اینترنتی خدمات و مزایایی را ارائه می‌دهد که توسط تلفن‌های سنتی امکان‌پذیر نیست.

VoLTE چیست؟

VoIP مخفف صدای پروتکل اینترنت است. فناوری پروتکل Voice over Internet) VoIP) ارتباط از طریق اینترنت را امکان‌پذیر می‌کند. VoIP به کاربران رایانه و مشاغل اجازه می‌دهد تا از طریق رایانه مجهز به تلفن VoIP تماس تلفنی برقرار کنند. تلفن ویپ و سیستم ویپ روش ارتباطی است که برای ارائه ارتباطات چندرسانه‌ای و صوتی از طریق شبکه‌های پروتکل اینترنت طراحی شده است. چندین دهه‌، خدمات صوتی از طریق شبکه تلفن عمومی ارائه می‌شد. تلفن سنتی برپایه آنالوگ پی‌ریزی شده است که اکثر مردم در دفاتر و خانه‌های خود از آن استفاده می‌کنند. علاوه بر این برای راه اندازی ویپ شما به یک دستگاه سانترال تحت شبکه و تلفن تحت شبکه مانند تلفن تحت شبکه یالینک و یا گرنداستریم خواهید داشت.

استفاده از تلفن سنتی دارای محدودیت‌هایی می باشد. از جمله این محدودیت‌ها عبارتند از: افزودن خطوط تلفن سنتی بسیار دشوار است. کارمندان برای برقراری تماس نیاز دارند که حتما در پشت میز بنشینند. اگر کارمندی پشت میز خود نباشد، تماس مشتری تلف می‌شود.

بنابراین، این سیستم‌های تلفنی سنتی، پذیرش و پیاده‌سازی ویژگی‌های جدید را تقریباً غیرممکن ساخته بود. به عنوان مثال، قابلیت‌های پست صوتی یک دردسر برای افزودن به خطوط سنتی بود. علاوه بر این نیاز به خرید و نصب تجهیزات جدید و گران قیمت، وجود داشت.

بنابراین VoIP به روی کار آمد. پیكربندی و پیاده‌سازی این فناوری در مقایسه با خطوط سنتی بسیار ساده‌تر است. تجهیزات ویپ برای راه اندازی اندک هستند و این باعث می‌شود شرکت‌ها بتوانند کارمندان جدید را فوراً به خدمت بگیرند. نیاز به نصب هیچ سیم یا خط تلفن اضافی وجود ندارد و کیفیت خدمات بهبود یابد.

فناوری ویپ شامل: پیام‌رسانی صوتی، پیام کوتاه، و حتی فکس می‌باشد. این امر به شرکت‌ها کمک می‌کند تا بدون نیاز به صرف مبالغ گزاف، نیازهای خود را برآورده کنند.

گیت وی چیست و چگونه کار می کند ؟
بخوانید

کارمندانی که از سیستم ارتباطی ویپ استفاده می‌کنند، لازم نیست خود را با میز کار گره بزنند. VoIP این امکان را فراهم می‌کند تا حتی اگر در فرودگاهی در آن طرف دنیا هستید، بتوانید از همان شماره تجاری، یک تماس دریافت کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که لپ تاپ خود را روشن کرده و به شبکه اینترنتی مطمئن متصل شوید. خوشبختانه، وای فای در همه جای دنیا در دسترس می‌باشد.

اکنون که مزیت‌های VoIP در صنعت ارتباطات را می‌دانید، نوبت به معرفی موج بعدی نوآوری یعنی VoLTE می‌باشد.

فواید-اصلی-volet

VoLTE چگونه کار می کند؟

VoLTE مخفف (voice over long-term evolution) تکامل صدا در بلندمدت است. این فناوری،استانداردی برای ارتباطات بی‌سیم و با سرعت بالا برای ترمینال‌های داده و تلفن‌های همراه است. برخلاف ویپ، VoLTE فقط در سیستم‌های تلفن همراه در دسترس است. به عنوان مثال، برای استفاده از VoIP در دفتر خود، باید به اینترنت پر سرعت دسترسی داشته باشید.

در VoLTE تماس‌های صوتی از طریق شبکه‌های 4G LTE ارسال می‌شوند. LTE استاندارد ارتباطی وایرلس 4G است که توسط پروژه همکاری 3 نسل (3GPP) تهیه شده است. این فناوری، حداکثر 10 برابر سرعت شبکه‌های 3G عمل می‌‍‌کند که برای دستگاه‌های تلفن‌همراه مانند تلفن‌های هوشمند، تبلت، نوت بوک و هات‌اسپات‌های بی‌سیم طراحی شده است.

 هوش BI و اکوسیستم IoT

 VoLTE از فناوری‌هایی مانند Apple Watch و سایر دستگاه‌های متصل به اینترنت اشیا، پشتیبانی می‌کند. یک مطالعه جدید توسط اینتل پیش‌بینی کرده است که IoT تا سال 2020 بیش از 200 میلیارد دستگاه در سراسر جهان را در بر می‌گیرد. Business Insider مطالعه‌ای مشابه را منتشر کرد که پیش بینی می‌کند کل هزینه‌های محصولات مربوط به IoT تا سال 2021 به 6 تریلیون دلار برسد.

این احتمال وجود دارد که IoT تقریباً به هر دستگاه و بخش، از جمله تبلت، تلفن‌های هوشمند، ماشین‌های تولیدی، حسگرهای صنعتی، سیستم‌های فروش و بسیاری موارد دیگر نفوذ کند. طراحی VoLTE این قابلیت را دارد که هر یک از این موارد را به سکویی برای ارتباطات در قرن بیست و یکم تبدیل کند.

اکوسیستم-IoT

چرا VoLTE برای VoIP اهمیت دارد؟

VoLTE به دلیل کیفیت برتر در تماس‌های تلفنی مشهور شده است. این بزرگترین و مهمترین مزیت ارائه شده توسط این فناوری است. به کمک تکنولوژی VoLTE ، کاربران قادر به دریافت ویژگی‌های تماس HD هستند. این ویژگی به تنهایی برای برخی افراد کافی است تا به VoLTE سوئیچ  کنند.

بهبود ارتباطات توسط VoLTE بسیار چشمگیر است. حتی وقتی در مکانی هستید که هنوز اتصال 4G  ندارید، این سرویس به طور خودکار به اتصالات 3G یا 2G باز می‌گردد. علاوه بر این ، VoLTE در مقایسه با روش‌های فعلی قادر به برقراری تماس‌های با سرعت دو برابر است.

یکی دیگر از مزیت‌های مهم VoLTE نسبت به فناوری VoIP اینست که کاربران می‌توانند همزمان داده و تماس صوتی برقرار کنند. در گذشته، هنگام استفاده از تماس صوتی، داده‌ها با سرعت 2G یا 3G منتقل می‌شدند.

VoLTE از طریق همان شبکه تماس‌های صوتی و انتقال داده را با سرعتی سریع انجام می‌دهد.

اگر در هنگام کنفرانس نیاز به ارسال اسناد یا تصاویر دارید، VoLTE این امکان را فراهم می‌سازد. در گذشته، مجبور بودید تماس را قطع کنید داده را منتقل کنید و سپس دوباره تماس برقرار کنید. فناوری VoLTE این مشکل را حل کرده است. بنابراین شرکت‌ها می‌توانند تعداد بیشماری از اطلاعات را بدون نگرانی ارسال کنند.

عمر باتری یکی دیگر از پیشرفت‌های اساسی است که VoLTE به ارمغان می‌آورد. از آنجا که با این فناوری، تلفن‌ها در طول مکالمه کمتر بین اتصالات 4G ، 3G و 2G جابجا می‌شوند، می‌توان عمر باتری را به مدت زمان بیشتری افزایش داد. بنابراین لازم نیست در طول روز برای شارژ موبایل خود در کنار پریز قرار بگیرید.

تفاوت پروتکل Ipv6 و Ipv4 و نحوه استفاده از آن

5 | (2)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x