دوربین بولت چیست؟ مزایا و دلایل انتخاب دوربین بولت

در این مقاله می‌خواهیم به بررسی دوربین‌های بالت و مزایای آن بپردازیم و اینکه چه دلایلی وجود دارد تا برای خرید دوربین بالت اقدام کنیم. اصلا مکان ما نیاز به دوربین دارد یا خیر؟

دوربین بالت چیست؟

دوربین‌های مداربسته بولت (Bullet) ، دوربین‌های امنیتی و تحت شبکه هستند که ظاهری استوانه‌ای شکل دارند که به دلیل شباهت و طرز قرارگیری آنها به فشنگ اسلحه، در برخی مواقع به آنها گلوله‌ای گفته شده و تقریبا حالتی شبیه به رژ لب نیز دارند. این دوربین‌ها در روی دیوار یا روی سقف نصب شده و حالتی مانند لوله اسلحه به‌خود می‌گیرند.

دوربین‌های بولت IR در اصل به دوربین مادون قرمز معروف بوده و در شرایطی که نور محیط بسیار کم و تاریک است، با استفاده از چراغ LED به‌کار رفته در آن تصاویر خوبی را مانند دوربین تحت شبکه پاناسونیک مدل WV-SPW531AL فراهم می‌کند.

دوربین‌های بولت از نظر نوع لنز به سه دسته تقسیم می‌شوند:

لنز ثابت (Fixed lens)
لنز وریفوکال (Varifocal Lens)
لنز موتورایز.
دوربین بولت لنز ثابت تصاویر را در یک زاویه‌دید بسته و ثابت، ارائه می‌دهد. امکان زوم و بزرگنمایی در لنز ثابت وجود ندارد. دوربین بولت لنز وریفوکال دارای زاویه دید متغیر است و امکان زوم و بزرگنمایی در آنها به صورت دستی وجود دارد. اما دردوربین با لنز موتورایز این تغییر زاویه با استفاده از موتوری کوچک و از راه دور صورت می‌گیرد.

کیفیت تصاویر دوربین مداربسته بولت متغیر بوده و می‌توان بین 1 تا 12 مگاپیکسل باشد. اما بیشترین استفاده از دوربین مداربسته بولت برای مناطق حساس، دوربین بولت 2 مگاپیکسل و دوربین بولت 4 مگاپیکسل است.

کاربرد دوربین مداربسته بولت

دوربین های بولت اغلب در محیط های خارجی و فضای آزاد نصب می شوند. معمولا از استاندارد IP66 و IP67 پشتیبانی کرده و در مقابل شرایط جوی نامساعد، مقاوم هستند. این دوربین ها را اغلب بر روی دیوار نصب می کنند. اما در زیر سقف نیز قابل نصب هستند. نصب دوربین بولت بسیار آسان بوده و نسبت به سایر دوربین های مداربسته از پیچیدگی کمتری برخوردار است.

مزایا و دلایل خرید دوربین مداربسته بالت

حال ما مزیت‌های این دوربین‌ها را مورد بررسی قرار داده و به شما دلایلی را ارئه می‌دهیم که در انتخاب دستگاه بالت کمک بسیاری خواهد کرد. در صورت داشتن هرگونه سوال و یا مشاوره می‌توانید نظرات خود را برای ما ارسال کرده تا در کمترین زمان به آنها پاسخ دهیم.

دلایل خرید دوربین بالت به موارد زیر تقسیم می‌شود که به طور جداگانه آنها را توضیح خواهیم داد:

  1. تنوع
  2. مکان قرارگیری
  3. انعطاف‌پذیری
  4. مقاوم در برابر آب
  5. زاویه دید
  6. بازتاب نور
  7. تاثیرات آن بر حریم خصوصی

1- تنوع

دوربین‌های بالت از لحاظ کارآیی و عملکرد در مقایسه با دوربین‌های دام یا گنبدی‌شکل دارای تنوع بیشتری هستند. دوربین‌های بالت از نظر فنی می‌توانند به دو شکل تحت شبکه یا IP و آنالوگ کار کنند. برخی از این دوربین‌ها دارای تکنولوژی IR یا دید در شب بوده و برخی دیگر دارای فناوری‌های پیشرفته‌ای همچون زوم اپتیکال، سنسورهای حرکتی و حس‌گرهای حرارتی هستند.

همچنین جالب است بدانید که اکثر دوربین‌های دارای WiFi به جز چند مورد، جزء دسته دوربین‌های بالت قرار می‌گیرند.

قابلیت بیسیم بودن دوربین‌های بالت

دوربین‌های تحت شبکه بیسیم یا Wireless مانند دوربین وایرلس تحت شبکه پاناسونیک مدل BL-VT164W به‌طور گسترده‌ای از محبوبیت بالایی برخوردار بوده زیرا تکنیک‌ها و قابلیت‌های استفاده شده در این دوربین‌ها هر روز در حال پیشرفت هستند.

به‌خصوص دوربین‌هایی که دارای دو باند هستند، با استفاده از 2T2R و MIMO خطاها را به حداقل رسانده، سرعت حرکت را تضمین کرده و یا خاموشی یا اختلال در WiFi را کاهش می‌دهند. به غیر از فناوری WiFi، دوربین‌های بالت یا گلوله‌ای می‌توانند به کارت حافظه‌های micro SD مجهز شده تا بتوان فیلم‌ها و عکس‌ها را ذخیره کرد.

بیشتر بدانید: انواع دوربین هایک ویژن

2- مکان قرارگیری

شاید این سوال برای شما هم وجود داشته باشد که بعد از خرید دوربین بالت آن را کجا قرار دهم؟ همچنین این مسئله برای اکثر خریداران دوربین وجود دارد که آیا بعد از نصب دوربین، امکان تکان خوردن یا جابجا شدن زاویه‌ی دوربین وجود دارد؟ در مورد دوربین‌های دام یا گنبدی‌شکل، باید بگوییم که آنها دید وسیع‌تر و گسترده‌‌تری را ارائه می‌دهند.

این دوربین‌های گلوله‌ای به گونه‌ای طراحی شدند که با نصب آنها روی سقف، می‌توان از حداکثر عملکرد پتانسیل آنها استفاده و به یک نظارت بهینه و مناسب دست پیدا کرد. در حالی که دوربین‌های بالت انعطاف‌پذیرتر بوده و می‌توانند روی دیوارها، فرورفتگی‌های سقف و یا زیر تخته‌های چوبی نصب شوند.

این دوربین‌ها به دلیل زاویه دیدی که دارند، در مکان‌های تنگنا مثل راهرو، راه‌پله، پشت درب و جلوی درب از جزئیات چشم‌پوشی می‌کنند. اما این بدان معنا نیست که دوربین‌های بالت از قابلیت کمتری نسبت به دوربین‌های دام یا گنبدی‌شکل برخوردار هستند، بلکه از نظر عملکرد، استثنایی و دارای بهره‌وری بالا هستند.

مکان قرار گیری دوربین‌های بالت

3- انعطاف‌پذیری

از دیگر ویژگی‌های مهم خرید دوربین بالت می‌توان انعطاف‌پذیری و قابلیت مانور را نام برد. دوربین‌های بالت با طراحی مهندسی بی‌نظیر و قرار گرفتن یک پایه‌ی متحرک روی این دوربین‌ها باعث شده است زاویه مورد نظر را به‌راحتی تنظیم کرده و محاسبات اشتباه و بازسازی محل قرارگیری دوربین را به‌طور کامل از بین ببرد.

به این صورت که اگر بعد از نصب دوربین متوجه شدید که زاویه‌ی آن مناسب نیست، با استفاده از تغییر زاویه‌ی دوربین می‌توان آن را تنظیم کرد.البته در مقایسه با دوربین‌های گنبدی یا دام که امکان تغییر زاویه‌ی دید پس از نصب آن به‌راحتی انجام نمی‌شود، دوربین‌های بالت یا گلوله‌ای از این مزیت برخوردار هستند.

4- مقاوم در برابر آب

اگر برای مکان‌های باز قصد خرید دوربین بالت را دارید، باید توجه کنید که دوربین باید قابلیت تحمل دما و رطوبت را در شرایط مختلف فصول دارا باشد. همچنین در برابر باران و یخ‌زدگی دارای مقاومت خوبی باشد.

اکثر دوربین‌های بالت در محیط‌های باز قرار می‌گیرند، پس باید توجه داشته باشید که دوربینی را تهیه کنید که با استانداردهای IP66 سازگار بوده و همچنین در برابر ضربه‌های قطره‌های درشت آب باران نیز مقاومت کند. گرچه یکی از نقاط منفی این محصولات این است که هیچ‌وقت نمی‌توان آنها را در برابر سارقین محافظت نمود.

مقاوم در برابر آب دوربین‌های بالت

5- زاویه دید

اگر به میزان رضایت کاربران از خرید دوربین بالت نگاهی بیندازید متوجه خواهید شد که هنوز محبوبیت بالایی دارند. بررسی‌های جدید در مورد طرز فکر سارقان نشان می‌دهد که آنها همیشه نگران این دوربین‌های گلوله‌ای شکل بوده و این دوربین‌ها برای آنها یک مزاحم به‌حساب می‌آیند. به دلیل اینکه زاویه‌ی آنها طوری تنظیم می‌شود که جزئیات را به‌طور کامل نمایان می‌کند.

گاهی اوقات قرار دادن یکی از این دوربین‌ها باعث می‌شود که سارقان حتی فکر نزدیک‌شدن به محل شما را نداشته باشند. گرچه راه‌حل‌های دیگری مثل نصب سیستم دزدگیر، میزان روشنایی محیط و گذاشتن قفل می‌تواند آنها را از مکان شما دور کند.

6- بازتاب نور

ممکن است دارندگان سایر دوربین‌های امنیتی از اینکه نور بر اثر برخورد با اجسام فلزی و یا حتی آب دچار انعکاس نور شده و فیلم ضبط‌شده توسط دوربین بی‌کیفیت شود، به‌طور کامل راضی نباشند. در اصل بازتاب نور برای دوربین‌ها حکم یک کورکننده را اجرا می‌کند که باعث شده تمام تصویر و فیلم‌ها سفید شوند.

برای دوربین‌های گنبدی‌شکل یا دام اگر تنظیمات به‌درستی اعمال نشوند، به‌طور کامل فلج خواهند شد. به‌طور کلی دوربین‌های بالت به دلیل قرارگیری آنها و زاویه‌ دوربین که رو به پایین است، کمتر دچار این مشکل می‌شوند.

7- تاثیر کمتر روی حریم خصوصی

همیشه و در همه‌ی زمان‌ها از مالکین درخواست می‌شود که برای امنیت بیشتر خودشان و جلوگیری از اقدام سارقین برای به‌سرقت بردن اموال‌شان، از دوربین‌های امنیتی استفاده کرده تا بتوانند کنترل خسارت‌های متحمل‌شده و اقدامات ناشی از درگیری‌ها را با حداقل برساند. دوربین‌های بالت بدون داشتن دیدگاه وسیعی به گزینه‌های مطلوبی برای نظارت و کنترل تبدیل شده‌اند.

همچنین با وجود این دستگاه‌ها، مردم حریم خصوصی خود را بیشتر حفظ کرده و با توجه به پوشش مساحت کمتر، جزئیات بیشتری نشان می‌دهد.حتی اگر دوربین‌های شما حریم همسایه را در نظر گرفته باشد، با تغییر دادن زاویه می‌توان به‌راحتی این مشکل را برطرف نمود.

جمع‌بندی

در بالا به مواردی برای خرید دوربین بالت و دلایل آن اشاره شد. در برخی مواقع عنوان می‌شود که کیفیت تصویر دوربین‌های بالت از دوربین‌های دام بیشتر بوده که همچین چیزی واقعیت ندارد. معیار کیفیت دوربین توسط فاکتورها و اجزای داخلی دوربین مثل سنسور دوربین، وضوح تصویر، لنز و غیره تعیین می‌شود. اما در اکثر مواقع دوربین‌های بالت یا گلوله‌ای کیفیت بسیار خوبی را به کاربران ارائه می‌دهند.

4.3 | (3)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x