دوربین مداربسته ۳۶۰ درجه چیست؟

حتما شما هم نام دوربین مداربسته 360 درجه یا دوربین مداربسته فیش آی (Fish Eye) را شنیده اید. در این مطلب قصد داریم شما را با این نوع دوربین مداربسته و قابلیت های آن آشنا کنیم.

دوربین مداربسته 360° سیستم امنیتی است که محل نصب آن در سقف است و می تواند از اتاق یا سالن مورد نظر تصویری 360 درجه به صورت گرد ضبط کند. به جهت محل نصب ثابت این نوع دوربین ها، به آن ها دوربین مداربسته سقفی نیز گفته می شود. این دوربین ها تصاویر پانورامای گسترده ای ارائه می دهند که برای نظارت بسیار مفید است. زاویه دید دوربین های چشم ماهی با توجه به ثابت بودن لنز آنها همیشه ثابت است.

شکل ظاهری این دوربین ها تقریبا شبیه به دوربین های دام است و هیچ دوربین مداربسته 360 درجه ای را نمی توانید به شکل بولت پیدا کنید. معمولا برجستگی لنز آن ها کوچک است و مانند دام ها حالت گنبدی کامل ندارد.

چرا به دوربین 360 درجه دوربین مداربسته چشم ماهی گفته می شود؟

در پاسخ به این سوال باید گفت دید ماهی ها دقیقا به صورت 360 درجه است. این دوربین ها نیز به لنز چشم ماهی مجهز شده اند و تصویر ارائه شده توسط آن ها حالت دایره ای دارد و می تواند از بالا تمام سالن را نمایش دهد و نقطه کور ندارد. دوربین مداربسته لامپی نیز امکان ضبط تصاویر را به صورت 360 درجه دارد.

از دوربین مداربسته چشم ماهی در چه مکان هایی می توان استفاده کرد؟

از دوربین مداربسته چشم ماهی می توان در مکان های مختلفی استفاده کرد. با توجه به اینکه این دوربین ها سقفی هستند در مکان های باز نمی توان از آن ها استفاده کرد. اما عموما این دوربین ها در مکان های بزرگ و وسیع مثل سالن های بزرگ یا سوله ها مورد استفاده قرار می گیرند. دید وسیع این دوربین ها باعث می شود نیاز به دوربین های مداربسته چندگانه برای دید کامل از بین برود و شما با نصب یک دوربین بتوانید تمام مکان مورد نظر را تحت پوشش قرار دهید. همین امر موجب کاهش هزینه ها تا حد قابل توجهی می شود. برای کمتر کردن هزینه های کابل کشی می توان از دوربین مداربسته POE استفاده کرد.

دوربین مداربسته 360 درجه

کارکرد دوربین مداربسته 360 درجه چگونه است؟

دوربین چشم ماهی یکی از انواع دوربین مداربسته معمولی است که لنزی متفاوت دارد، فاصله کانونی لنز این نوع دوربین ها بسیار پایین است و می تواند یک فضای بسیار بزرگ را به صورت 360 درجه تحت پوشش قرار دهد. تصویر ضبط شده با این نوع لنز کاملا گرد است. اما این تصویر بسیار گیج کننده است و کارایی خاصی ندارد. اگر به دنبال کنترل بیشتر روی محیط مورد نظر خود هستید نصب دوربین مداربسته میکروفون دار می تواند گزینه ای مناسب باشد.

برای حل مشکل تصویر گرد دوربین چشم ماهی باید چه کرد؟

برای از بین بردن گردی تصویر از نرم افزارهای کامپیوتری کمک گرفته می شود نوع کار آن ها به این صورت است که تصویر گرد را تجزیه و تحلیل می کنند و با توجه به تغییرات زاویه ای در هر نقطه اعمال شده، تصویر را می کشند یا فشرده می کنند و از تصویر گرد، چند نوع تصویر یک تصویر  کامل ارائه می دهند که عموما یا تصویر کشیده 360 درجه است یا دو تصویر کشیده 180 درجه و یا چند تصویر عادی که می تواند تمام مکان مورد نظر را تحت پوشش قرار دهد.

از لحاظ زاویه دید پانوراما، دوربین های امنیتی پانوراما 180 درجه نیز جود دارند، اما دوربین های مداربسته فیش آی ایده آل برای برنامه های نظارتی است که نیاز به پوشش منطقه ای در یک تصویر واحد دارند. از نمای کلی دوربین امنیتی فیش آی به عنوان واحد فرمان برای تشخیص وقایع در کل منطقه استفاده می شود.

مزایای دوربین امنیتی 360 درجه چیست؟

  1. دوربین های فیش آی دارای میدان دید 360 درجه است که می توان آن را جایگزین استفاده از چند دوربین دام یا بولت برای یک مکان بزرگ بدون داشتن نقطه کور کرد.
  2. استفاده یک دوربین به جای چند دوربین می تواند در هزینه ها صرفه جویی کند و منابع مالی را حفظ کند. می توانید این هزینه سیو شده را به خرید لوازم جانبی دوربین های امنیتی نظیر پوشش های محافظتی، سیم های برق، کابل های قدرت و غیره اختصاص دهید.
  3. دوربین های امنیتی پانوراما قادر به نمایش 360 درجه بدون اعوجاج تصویر هستند، تا هیچ جزئیات خاصی بدون اطلاع شما اتفاق نیفتد.

نکات نکاتی درباره نصب دوربین های امنیتی Fisheye

  • اجتناب از قرار دادن یک دوربین امنیتی 360 fisheye در گوشه و کنار محیط، به دلیل اینکه دیوارها مانع از دید پانوراما می شوند.
  • اگر شما قصد دارید یک دوربین 360 درجه را به سقف نصب کنید، اطمینان حاصل کنید که دوربین در مرکز منطقه نظارت قرار گرفته باشد، در غیر این صورت تصاویر تغییر شکل خواهند یافت.
  • دوربین های امنیتی پانوراما را از دریچه تهویه و درهای ورودی برق دور نگه دارید.
  • اطمینان حاصل کنید که دوربین مدار بسته 360 درجه نزدیک به لامپ های سقفی نیستند. لامپ با سیگنال تصویر تداخل می یابد و بر کیفیت تصویر دوربین تأثیر می گذارد.
  • این دوربین ها را به وسیله پایه های محکم به سقف متصل کنید و در بازه های زمانی معین آن را چک کنید تا از سقوط آن جلوگیری شود.

دوربین مداربسته 360 درجه

جایگزین ارزان قیمت دوربین مداربسته 360 درجه چیست؟

با توجه به اینکه این دوربین های فضای زیادی را تحت پوشش قرار می دهند قیمت بالاتری نسبت به دوربین های معمولی دارند. دوربین مداربسته چرخشی می تواند گزینه مناسبی برای جایگزینی در فضای بزرگ باشد.

تفاوت دوربین های 360 درجه و دوربین های چرخشی

  • بر خلاف دوربین مداربسته 360 درجه با استفاده از دوربین مداربسته گردان نمی توان در یک لحظه به تصویر تمام فضا دسترسی داشته باشید بلکه احتیاج به چرخش برای دید هر زاویه وجود دارید.
  • بزرگنمایی اپتیکال زوم اپتیکال دارند که بزرگنمایی را بدون افت کیفیت انجام می دهد. پس این دوربین ها می توانند فواصل بسیار دور را هم نظارت کنند.
  • نگهداری از دوربین ها گردان بسیار پرهزینه است زیرا آن ها برای چرخش ز یک مکانیزم مکانیکی استفاده می کنند.
  • دوربین های فیش آی تصویر را به صورت 360 درجه ضبط می کنند و حتی در زمان بازیابی تصاویر ضبط شده امکان دسترسی به تصویر در جهت های مختلف وجود دارد. اما دوربین های چرخشی تصویر را در جهتی که در زمان ضبط تنظیم شده بودند ضبط می کنند و پس از آن نمی توان فیلم ضبط شده را چرخاند.

محدودیت استفاده از دوربین مداربسته 360 درجه

  • در مکان های کم نور یا تاریک نمی توان از این نوع دوربین ها استفاده کرد زیرا آن ها قابلیت دید در شب را ندارند. برای مکان های تاریک بهتر است از دوربین مداربسته دید در شب استفاده کنید.
  • همانطور که اشاره شد امکان استفاده از آن ها در محیط باز مقدور نمی باشد زیرا به صورت سقفی نصب می شوند. علاوه بر این مقاومت این دوربین ها در برابر آب یا گرد و غبار بسیار کم است.
  • در مکان هایی که شیب سقف یکسان نیست استفاده از این نوع دوربین ها توصیه نمی شود. هم سطح نبودن سقف باعث از بین رفتن بخشی از زاویه دید دوربین خواهد شد.
  • بهترین ارتفاع استفاده از این نوع دوربین ها سقف های 3 تا 6 متری است. در صورت کم بودن یا زیاد بودن ارتفاع از این حد، فاصله تصویر مناسبی را در اختیار شما قرار خواهند داد.

شما می توانید برای خرید دوربین مداربسته پاناسونیک چشم ماهی محصولات پیشنهادی زیر را مشاهده کرده و قابلیت های آن ها را مورد بررسی قرار دهید.

5 | (7)
Not Found!
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x