دوربین مداربسته ترافیکی چیست؟

در مطالب گذشته شما را با انواع مختلفی از سیستم های امنیتی آشنا کردیم. در این مطلب قصد داریم شما را با دوربین مداربسته راهنمایی رانندگی یا دوربین مداربسته ترافیکی آشنا کنیم.

دوربین های مداربسته ای که در خیابان ها و جاده ها قرار می گیرند باید میداد دید وسیع داشته باشند و از مقاومت بالایی بهره ببرند. اگر زمانی که در خیابان ها مشغول رفت و آمد هستید به اطراف خود دقت کنید، حتما یک یا چند دوربین مداربسته راهنمایی رانندگی را در اطراف خود مشاهده می کنید. این دوربین ها سایز بزرگی دارند و از دوربین مداربسته خانگی یا انواع دیگر دوربین ها متفاوت هستند.

دوربین مداربسته ترافیکی یک کاربرد نوآورانه از تکنولوژی نظارت تصویری هستند. حتما تصاویر گزارش های ترافیکی در اخبار تلویزیون را دیده اید. دوربین های مداربسته ترافیکی در کنار جاده ها و در تقاطع های شلوغ بزرگراه قرار دارند. از سیستم های امنیتی دوربین هوشمند ترافیکی برای مطالعه الگوهای ترافیکی در آینده، مشاهده یا نظارت بر ترافیک و صدور جریمه برای نقض قوانین راهنمایی رانندگی استفاده می شود.

انواع دوربین مداربسته راهنمایی رانندگی :

  • دوربین مداربسته چراغ قرمز
  • دوربین مدار بسته ترافیکی
  • دوربین مداربسته کنترل سرعت

دوربین مداربسته ترافیکی

دوربین مداربسته راهنمایی رانندگی بر چه مواردی نظارت می کند؟

  • سرعت غیرمجاز
  • عبور از چراغ قرمز
  • استفاده غیر مجاز از خط ویژه
  • ورود غیر مجاز به محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد
  • نظارت بر تردد خودروهای سنگین و ورود غیر مجاز آن ها به معابر شهری
  • کشف خودروهای تحت تعقیب
  • کشف حجاب

دوربین مداربسته مناسب برای نصب در خیابان ها و بزرگراه ها

دوربین مداربسته ترافیکی در فضای باز نصب می شود و باید توجه داشت که این دوربین ها باید به شرایط سخت آب و هوایی مقاومت داشته باشند. علاوه بر این برای نظارت مناسب در شب و تونل ها، بهتر است از دوربین های مداربسته دید در شب استفاده شود. برای برخی از کاربرد ها از دوربین مداربسته گردان نیز در خیابان ها استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: دوربین مداربسته پاناسونیک

کیفیت تصویر برداری در دوربین مداربسته خیابانی بسیار مهم است. عموما از این دوربین ها برای جریمه کردن رانندگان متخلف استفاده می شود. به همین دلیل امکان زوم روی پلاک خودروها در صورتی کارآمد خواهد بود که تصاویر با کیفیت بالایی ضبط شوند.

علاوه بر این، امکان گرفتن تصاویر با سرعت بالا و بدون لغزش توسط دوربین کنترل سرعت جاده ای اهمیت فوق العاده بالایی دارد، زیرا خودروها با سرعت بالایی حرکت می کنند و برای ثبت پلاک باید تصاویر به صورت ثابت ضبط شوند. نصب کاور ها و پوشش های محافظ برای این دوربین ها می تواند به عمر مفید طولانی تر آن ها کمک کند.

نصب دوربین مداربسته راهنمایی رانندگی

جایگیری مناسب دوربین ‌ها مهمترین شرایط در طراحی این سامانه هستند. تعداد و مکان دوربین مداربسته راهنمایی رانندگی در خیابان ها و جاده ها با توجه به تجربه مدیران و مهندسان برآورد شده است. نصب دوربین مداربسته ترافیکی باید به گونه ای باشد تمام بخش های خیابان و تقاطع تحت پوشش دوربین قرار بگیرد و دوربین ها مکمل یکدیگر باشند و تصاویرشان کمترین میزان همپوشانی با هم را داشته باشد. میدان دید دوربین باید به صورتی تنظیم شده باشد که تمام عرض خیابان و جاده را پوشش داده و تصویر برداری کند. برای نظارت روی تصاویر سیستم های امنیتی پلیس، عموما از مانیتورهای صنعتی دوربین مداربسته استفاده می شود.

دوربین مداربسته مورد استفاده در خیابان ها، در بسیاری از کشور ها از نوع دوربین مداربسته خورشیدی است و انرژی مورد نیاز آن ها از طریق انرژی سولار یا نور خورشید تامین می شود.

مزایای دوربین های نظارت ترافیک

کمک به رانندگان – دوربین های ترافیکی که در بزرگراه ها، آزاد راه ها و شریان های اصلی قرار می گیرند، اغلب اطلاعات خود را با رسانه های خبری مثل رادیو و تلویزیون به اشتراک می گذارند که به صورت گزارش های ترافیکی به مسافران منتقل می شود تا بتوانند متوجه شوند در راه پیش روی خود ترافیک سنگینی دارند یا نه. به طور معمول، جریان‌های ترافیکی روز به روز تغییر زیادی نمی کنند، اما در صورت وقوع حادثه یا رویداد، هشدار ترافیکی برای رانندگان مهم است تا بتوانند بهترین مسیر را انتخاب کنند.

داده های ارزشمند – دوربین های ترافیکی که مسئولیت نظارت بر حرکت خودرو در جاده ها و شریان های اصلی را دارند اغلب توسط ادارات دولتی حمل و نقل اداره می شوند. در کنار نظارت بر جاده ها، فیلم های دوربین های ترافیکی در تصمیم گیری در مورد آینده جاده ها، ساخت و ساز و گسترش آن ها تاثیر می گذارد.

اجرای قوانین – دوربین های راهنمایی رانندگی برای نظارت بر اجرای قوانین کاربرد گسترده ای دارند. دوربین های تشخیص سرعت در کنار بزرگراه ها نصب می شود و دوربین های عبور و مرور در کنار چراغ های راهنمایی رانندگی و در صورت تشخیص حرکات خلاف قانون از ماشین مورد نظر عکسبرداری می شود تا جریمه صادر شود.

بیشتر بخوانید: انواع دوربین مداربسته

ترویج رانندگی درست – دوربین مدار بسته راهنمایی و رانندگی عموما در مکانی نصب می شود که در معرض دید عموم قرار داشته باشد تا رانندگان با مشاهده دوربین مدار بسته سرعت مجاز و قوانین و مقررات را رعایت کنند و به آن احترام بگذارند.

کمک به شناسایی مقصر – بعضی از تصادفات پیچیده هستند که تشخیص مقصر کار بسیار دشواری است. نصب دوربین مدار بسته برای خیابان ها و بزرگراه ها  تصاویری از حوادث در خیابان ها را ضبط می کند که به راحتی به این امر کمک می کند.

دوربین مداربسته راهنمایی رانندگی

خطراتی که دوربین های امنیتی ترافیکی را تهدید می کند

آب و هوا – دوربین مداربسته پلیس ترافیک در معرض آسیب های ناشی از آب و هوا قرار می گیرد. گرما، باد، باران، برف و یخ می تواند یک دوربین امنیتی ترافیکی را خراب کند یا به آن آسیب بزند. معمولا از دوربین مداربسته ضد آب یا IP66 برای این گونه کاربرد ها، استفاده می شود.

حوادث – از آنجا که آنها در جاده ها و تقاطع های شلوغ قرار می گیرند، احتمال این وجود دارد که تصادفات به دوربین های ترافیکی آسیب برساند. برای این گونه موارد بهتر است در مناطق خطرناکی سابقه تصادف بالا است از دوربین های مداربسته ضد انفجار استفاده کرد.

دوربین های مداربسته خودرو ، سیستم های امنیتی هستند که در داخل یا خارج ماشین نصب می شوند. تصاویر ضبط شده توسط این دوربین ها می تواند در تصادفات به تشخیص بهتر مقصر کمک کند.

5 | (8)
Not Found!
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x