پروتکل sip چیست و چه کاربردی دارد؟

افرادی که با مراکز تلفن تحت شبکه سروکار دارند، به احتمال زیاد، اسم پروتکل SIP را بارها شنیده‌اند. دنیای مدرن با سرعتی غیر قابل باور، در حال پیشرفت است و طبیعی است که روش‌های انتقال صدا نیز، نسبت به گذشته دچار تغییرات زیادی شده‌اند. تکنولوژی VOIP و در راس آن، پروتکل SIP را می‌توان پرچم‌دار انقلاب مکالمه‌های صوتی در جهان دانست!

تا چندی قبل، برای برقراری یک ارتباط صوتی بین دو یا چند نفر، نیاز به زیرساخت‌های سخت‌ افزاری زیادی بود؛ اما امروز چه؟ تعجب نمی‌کنید از این‌که به راحتی و بدون نیاز به هیچ خط تلفنی، می‌توانید از طریق اسکایپ، واتساپ و … یک مکالمه صوتی را راه‌اندازی کنید؟ کدام فناوری‌ها به کمک ما آمده‌اند تا بتوانیم خطوط پرهزینه و گاها بی‌کیفیت تلفن را دور بزنیم؟

اگر دوست دارید در ارتباط با SIP و ابزارهای لازم برای استفاده از آن، بیشتر بدانید؛ حتما تا پایان این مقاله، با ما در بلاگ ایده آل گستر همراه باشید. برای فهم بهتر این مفهوم، ابتدا باید کمی از VOIP برای‌تان صحبت کنیم.

VOIP (ویپ) چیست؟

VOIP مخفف عبارت “Voice Over Internet Protocol” است. این تکنولوژی به‌ظاهر پیچیده، یک تعریف ساده دارد: انتقال صدا از طریق اینترنت! اگر بدون نیاز به هیچ ابزار دیگری و تنها با استفاده از شبکه جهانی اینترنت، می‌توانید به انتقال صدا به صورت زنده بپردازید؛ در حال استفاده از تکنولوژی ویپ هستید.

ویپ چیست

ظهور VOIP ثابت کرد که تنها راه استفاده از یک ارتباط تلفنی، استفاده از خطوط مخابرات نیست! با افزایش پهنای باند و در ادامه، بالا رفتن سرعت اینترنت، امروزه بسیاری از کسب و کارها و حتی منازل، ترجیح می‌دهند که از ویپ به عنوان سرویس دهنده تلفنی خود، بهره‌مند شوند.

استفاده از ویپ برای کاربران، بسیار جذاب است؛ زیرا در عین هزینه کمتر، از قابلیت‌ها و امکانات بیشتری، در قیاس با خطوط آنالوگ تلفن، برخوردار است. به همین دلیل است که بیشتر مردم، ویپ را به عنوان یک جایگزین برای خطوط تلفن مخابرات، تلقی می‌کنند.

مشاهده ی قیمت تلفن ویپ

به کمک ویپ و با داشتن یک سرویس اینترنت، می‌توانید به راحتی و روی تمام سیستم‌های کامپیوتری، اقدام به برقراری تماس تلفنی نمایید. جالب نیست؟ البته شما همین الان هم در حال استفاده از VOIP هستید! زمانی که از تماس صوتی واتساپ استفاده می‌کنید، بدون اتصال به خط آنالوگ تلفن، به راحتی و باکیفیت خوب، با دوستانتان، صحبت می‌کنید.

به کمک VOIP می‌توانیم شبکه‌هایی را ایجاد کنیم که در کنار داده‌های کامپیوتری، صدا و حتی تصویر را نیز انتقال دهند. البته در این شبکه‌ها، صدا ابتدا و از طریق مبدل‌های لازم، به دیتای دیجیتال (0 و 1) تبدیل شده و سپس منتقل می‌شود. در مقصد ارتباط نیز، داده‌های دریافتی (که به صورت دیجیتال هستند) دوباره به سیگنال‌های صوتی تبدیل می‌‌شوند.

کاربرد اصلی ویپ، برای مراکز تلفن داخل مجموعه‌ای (شرکت‌ها، ادارت و سازمان‌ها) است. تا پیش از این، برای راه‌اندازی یک سیستم ارتباط جامع در مجموعه‌های کاری، نیاز به خرید سانترال و برقراری یک شبکه سخت‌افزای مجزا (متشکل از دستگاه سانترال، کابل‌ تلفن و تلفن سانترال) بود.

کاربرد ویپ در ارتباطات

اما VOIP همه چیز را آسان‌تر کرد! امروزه صاحبان کسب و کار به راحتی می‌توانند مراکز تلفن تحت شبکه را در شرکت، اداره یا سازمان خود راه‌اندازی کنند. این کار باعث می‌شود تنها با داشتن یک شبکه محلی، بتوانید از تمامی خدمات مرکز تلفن، بهره‌مند شوید.

ویپ یک مبحث بسیار گسترده است و ما در این‌جا فقط به تعاریف اولیه آن پرداختیم. اگر دوست دارید در رابطه با این تکنولوژی، اطلاعات بیشتری داشته باشد؛ توصیه می‌کنیم حتما مقاله “ویپ (VOIP) چیست” را مطالعه نمایید.

SIP چیست؟

برای درک بهتر مفهوم SIP نیاز بود تا کمی بیشتر در رابطه با VOIP بدانیم؛ زیرا SIP یکی از پروتکل‌های ویپ (مشهورترین پروتکل آن) به شمار می‌رود. به همین دلیل، بهتر است ابتدا در رابطه با اصول انتقال صدا از طریق اینترنت، به اندازه کافی اطلاعات داشته باشیم و پس از آن، به سراغ این پروتکل مهم برویم.

پروتکل sip چیست؟

کلمه SIP مخفف عبارت “session initiation protocol” و به معنی پروتکل شروع جلسه است. چرا شروع جلسه؟ زیرا با استفاده از SIP است که می‌توانید یک ارتباط تلفنی را در اینترنت شروع کرده، آن را مدیریت نموده و در نهایت، تمام کنید.

اگر به مفهوم SIP علاقمند شده‌اید، احتمالا سوالات زیر هم، ذهن شما را مشغول کرده‌اند:

  • تماس‎‌های صوتی و تصویری در اینترنت، چگونه منتقل می‌شوند؟
  • پیام‌های متنی در اینترنت، چگونه منتقل می‌شوند؟

حرف P در SIP مخفف پروتکل است. پس باید به صورت مختصر، این اصطلاح مهم را نیز تعریف کنیم:

پروتکل، مجموعه‌ای از قوانین است که ارتباط دو یا چند دستگاه هوشمند (کامپیوتر، لپ تاپ، تلفن همراه، روتر، سوئیچ شبکه و …) با یک‌دیگر را تعریف می‌کند.

ارتباط صوتی و تصویری این دستگاه‌ها با همدیگر  هم باید توسط یک سری از قوانین، بررسی و تنظیم شود. (این‌جاست که VOIP وارد شده و همه معادلات را بر هم می‌زند!) باید بدانید که ویپ یک پروتکل نیست؛ بلکه مانند یک چتر، تمامی پروتکل‌های انتقال صوت و تصویر (از جمله SIP) را در بر می‌گیرد.

ارتباطات sip

برای یادآوری 
ارتباط بین دستگاه‌های شبکه در اینترنت، تنها به یک پروتکل وابسته نیست. در حقیقت، پروتکل‌های زیادی در کنار هم‌دیگر و به صورت لایه لایه در حال فعالیت هستند تا در نهایت، دو یا چند دستگاه، بتوانند در اینترنت، همدیگر را شناسایی کرده و لینک شوند. به مجموع این پروتکل‌ها، “protocol stack” گفته می‌شود.

گری آودین (Gary Audin) نویسنده سرشناس حوزه IP و شبکه، پروتکل SIP را این‌گونه تعریف می‌کند:

SIP کاملا مستقل از رسانه و نوع فایل عمل می‌کند؛ با استفاده از SIP می‌توان داده را انتقال دارد، صدا را انتقال داد و حتی تصویر را! بگذارید این‌گونه بگوییم که SIP همه چیز است!

SIP یک پروتکل لایه اپلیکیشن است که پایه و اساس ارتباطات اینترنتی مدرن (انتقال صدا و تصویر) را برای دستگاه‌های حاضر در یک شبکه، فراهم می‌کند. استفاده از پروتکل SIP برای انتقال صدا از طریق IP به شکل فزاینده‌ای در حال افزایش است.

صاحبان کسب و کار ترجیح می‌دهند تا با استفاده از این پروتکل، ارتباطات تلفنی مجموعه کاری خود را مدیریت کنند. این کار، علاوه بر کاهش هزینه‌ها، امکانات و قابلیت‌های بیشتری را نیز در اختیار آن‌ها، قرار می‌دهد.

با استفاده از SIP می‌توانید یک ارتباط مبتنی بر IP را آغاز، مدیریت و تمام کنید. این جلسه می‌تواند یک تماس صوتی ساده بین دو نفر باشد یا حتی یک ویدیو کال تیمی. این پروتکل، ارتباطات صوتی و تصویری را از طریق ارسال پیام‌ها (متن، صدا، تصویر و …) به صورت بسته‌های داده‌ای، بین دو یا چند IP (به آن‌ها سرور SIP نیز گفته می‌شود) مدیریت می‌کند.

نحوه عملکرد sip

در پروتکل SIP هر IP باید به یک سرویس گیرنده فیزیکی (مانند تلفن‌های تحت شبکه) یا سرویس‌گیرنده نرم افزاری (یک نرم افزار مخصوص) متصل باشد.

در حقیقت، SIP حضور طرف مقابل را به شما اعلام می‌کند، ارتباط را برقرار کرده و به شما اجازه می‌دهد، هر کاری که دوست دارید انجام دهید. با این‌حال هیچ تصویری از این‌که این کار را چگونه انجام می‌دهد، در دست نیست!

SIP چگونه کار می‌کند ؟

قبل از هر چیز، باید بدانیم که SIP به تنهایی نمی‌تواند عملیات انتقال صدا در اینترنت را انجام دهد و در این راه، از برخی پروتکل‌های دیگر، از جمله “SDP” نیز کمک ‌می‌گیرد.

SDP چست؟
SDP مخفف عبارت “Session Description Protocol” بوده و به مجموعه قوانینی گفته می‎‌شود که به مقصدهای حاضر در یک ارتباط اینترنتی (دریافت‌ کننده‌های دیتا، صوت، تصویر و …) اجازه می‌دهد که حضوری فعال داشته باشند. این پروتکل معمولا به صورت مستقل عمل نمی‌کند و در داخل دیگر پروتکل‌ها (از جمله SIP) قرار می‌گیرد. SDP اطلاعاتی مانند شرح ارتباط، مدت زمان آن و رسانه قابل انتقال را به دستگاه‌های مقصد، ارسال می‌کند.

داده‌های صوتی قبل از اینکه توسط SIP و بین دو دستگاه مبدا و مقصد منتقل شوند، باید با استفاده از کدک‌هایی که سیگنال‌های صوتی را به داده‌های باینری (0 و 1) تبدیل می‌کنند، رمزگذاری شوند. دو رمزگذار معروف که در پروتکل SIP از آن‌ها استفاده می‌شود، عبارتند از:

  1. کدک G.711: برای صداهای دیجیتال فشرده نشده استفاده می‌شود. کیفیت صدا در این کدک بیشتر است؛ اما معمولا پهنای باند بیشتری را مصرف می‌کند.
  2. کدک G.729: این کدک، صداها را فشرده می‌کند تا پهنای باند کمتری در طول فرآیند انتقال صوت، مورد استفاده قرار بگیرد.

sip چگونه کار می‌کند؟

بعد از این‌که سیگنال‌های صوتی از طریق یکی از کدک‌های بالا به داده‌های باینری تبدیل شدند، از طریق پروتکل RTP ( مخفف ” real-time transport protocol”) حمل می‌شوند. این پروتکل که مستقل از SIP بوده و به موازات آن عمل می‌کند، برای پخش همزمان داده‌های صوتی و تصویری، کاربرد دارد.

در نهایت و پس از اینکه بسته‌های صوتی، به صورت کامل آماده ارسال به مقصد شدند، یکی از دو پروتکل زیر، انجام این‌کار را بر عهده می‌گیرد:

  1. Transmission control protocol (TCP)
  2. User datagram protocol (UDP)

بررسی عملکرد این دو پروتکل، امری زمان‌بر و تخصصی بوده و ما را از مبحث اصلی خودمان، دور می‌کند. پس بهتر است به موضوع مورد علاقه شما، یعنی SIP بازگردیم.

گیت وی چیست و چگونه کار می کند ؟
بخوانید

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چرا SIP تا این اندازه، در انتقال صدا و ارتباطات تلفنی، اهمیت دارد؟ پاسخ کاملا واضح و مشخص است: SIP به عنوان پروتکل ارجح برای ارتباطات ویپ، استارندارد سازی شده است. دلیل این اتفاق نیز این است که هیچ‌کدام از عملیات رمزنگاری و رمزگشایی، توسط خود این پروتکل، انجام نمی‌شود.

SIP Server چیست؟

برای استفاده از SIP نیاز به یک سرور SIP دارید که گاهی اوقات، به عنوان “SIP Proxy” نیز شناخته می‌شود. این سرور، مدیریت تمامی ابزارهای لازم برای برقراری ارتباط در یک شبکه محلی را بر عهده دارد.

sip server

سیپ سرورها معمولا در دستگاه‌های سانترال مجهز به SIP یا همان “IP-PBX” گنجانده می‌شود. برای درک بهتر این ابزارها، می‌توانید آن‌ها را به عنوان یک واسطه برای برقراری تماس‌های تلفنی در یک مرکز تلفن تحت شبکه، در نظر بگیرید. در این‌جا باید تفاوت PBX و IPPBX را نیز بدانیم:

دستگاه‌های سانترال معمولی یا PBX با استفاده از خطوط آنالوگ، یک مرکز تلفن را در مجموعه‌های کاری راه‌اندازی می‌کنند. این درحالیست که IPPBX امکان برقراری تماس را از طریق اینترنت و با استفاده از پروتکل SIP فراهم می‌کنند.

همان‌طور که پیش از این هم اشاره شد، مهم‌ترین کاربرد VOIP و پروتکل SIP راه‌اندازی مراکز تلفن تحت شبکه است. برای این‌که بتوانید از یک ارتباط صوتی اینترنتی در مجموعه کاری خود استفاده کنید، نیاز به راه‌اندازی سرور SIP دارید. ارائه دهندگان سرویس‌های VOIP این کار را در زمان راه‌اندازی مرکز تلفن، انجام خواهند داد.

با این‌حال و برای آشنایی بیشتر شما عزیزان با این سرور‌ها، در ادامه به معرفی بهترین نمونه‌های SIP Server خواهیم پرداخت:

  1. Asterisk
  2. Yate
  3. Elastix
  4. Kamailio
  5. OpenSIPs
  6. Flexisip

شما برا راه‌اندازی مرکز تلفن تحت شبکه خود، هز یک از SIP Server ها را انتخاب کرده و روی سرور (یک رایانه که برای SIP برنامه ریزی می‎‌شود) نصب و اجرا کنید. به صورت کلی، با سه روش، می‌توانید یک سانترال نرم افزاری یا IP راه‌اندازی کنید:

  1. خرید یک سانترال تحت شبکه
  2. راه‌اندازی Hosted PBX (اجاره فضای ابری برای راه‌اندازی سرور)
  3. استفاده از یک سیستم رایانه‌ای و نصب یک SIP Server

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، تنها در صورت استفاده از یک رایانه به عنوان سرور اصلی ویپ، نیاز به استفاده از سیپ سرورها خواهید داشت.

ایده آل گستر ؛ نمایندگی سانترال تحت شبکه پاناسونیک

شاید ساده‌ترین راه برای استفاده از پروتکل SIP و برقراری تماس‌های اینترنتی، خرید یک دستگاه سانترال تحت شبکه پاناسونیک باشد. با مراجعه به شرکت ایده آل گستر به عنوان مرکز مجاز محصولات مخابراتی Panasonic می‌توانید ضمن دریافت مشاوره‌های تخصصی، نسبت به خرید سانترال و راه‌اندازی مرکز تلفن تحت شبکه در مجموعه کاری خود، اقدام کنید.

در حقیقت، تنها کاری که شما برای استفاده از VOIP در اداره، سازمان یا شرکت خود انجام دهید، مراجعه حضوری یا آنلاین به ایده آل گستر است. کارشناسان و تکنسین‌های فنی و مجرب ما، در تمامی مراحل خرید، نصب، برنامه ریزی و راه‌اندازی مرکز تلفن، در کنار شما خواهند بود.

یکی دیگر از مزیت‌هایی که با خرید از ایده آل گستر به دست می‌آورید، اطمینان از اصل و اورجینال بودن تمامی تجهیزات مورد نظرتان است. علاوه بر این، یک گارانتی معتبر و 12 ماهه نیز، خیال شما را به صورت کامل از کیفیت محصولات خریداری شده، راحت خواهد کرد.

توصیه: قبل از هر اقدامی در زمینه خرید و راه‌اندازی سانترال‌های تحت شبکه پاناسونیک، حتما از کارشناسان و مشاورین ایده آل گستر، اطلاعات لازم را به دست بیاورید.

کلام پایانی

موضوعات مربوط به شبکه، همواره پیچیدگی‌های خاص خود را دارند و درک تمامی مفاهیم آن‌ها، کار چندان آسانی نیست. پروتکل SIP نیز از این قاعده مستثنی نبوده و به‌راحتی، قابل فهم نیست. با این‌وجود، ما در این مقاله سعی کردیم این پروتکل مهم را با زبانی روان و ساده، برای شما عزیزان، توضیح دهیم.

در صورت داشتن هرگونه سوال یا ابهام در زمینه تجهیزات مرتبط با SIP می‌توانید از طریق شماره تلفن ثابت ۰۲۱۸۱۰۱۰ 📞 با مشاورین شرکت ایده آل گستر، در ارتباط باشید.

5 | (1)
Not Found!
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x