راه اندازی مرکز تلفن

راه اندازی سانترال

چند نکته اساسی برای نصب سانترال وجود دارد که در اینجا به چند مورد اشاره می کنیم.

محل قرار دادن سانترال

اول باید محل مناسب بر روی دیوار برای قرار دادن سانترال انتخاب شود.نقطه قرار دادن سانترال باید فاصله مناسب با زمین داشته باشد.این دستگاه را از دستگاه های گرمایش و دستگاه هایی که سر و صدای الکتریکی مانند لامپ های فلورسنت، موتور و تلویزیون را تولید می کنند دور نگه دارید. این منابع صوتی می توانند با عملکرد PBX اختلال ایجاد کنند. این دستگاه باید از گرد و غبار، رطوبت، دمای بالا (بیش از 40 درجه سانتیگراد) و ارتعاش محفوظ نگه داشته شود و نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرد.

راه اندازی مرکز تلفن

نکته بعدی این است که فاصله دستگاه 1 الی 2 متر با پست مخابراتی باشد که وظیفه پست مخابراتی پخش خط های موجود در ساختمان و ارتباط آن ها با خطوط مرکزتلفن می باشد. برای اینکه متراژ کابل کشی تا جایی که امکان دارد کاهش یابد دستگاه باید در وسط مسیر داخلی ها باشد.

 تهیه نقشه مخابراتی

مشخص کردن مسیر خطوط مخابراتی از خطوط ورودی مخابرات تا سانترال و کاربران می باشد. بعد از مشخص شدن مسیر باید یک نقشه از رنگ بندی خطوط مخابراتی، شماره خط، رنگبندی کابل های داخلی تهیه گردد. در هر نقطه که اتصالی مانند ترمینال و پست داریم باید به جداسازی رنگ زوج سیم های ورودی و خروجی و شماره هر پورت را در نقشه درج کنیم. پس از برنامه ریزی مرکز و تعیین زنگ خور ها و میزان دسترسی کاربران این نقشه تکمیل می گردد.

هزینه راه اندازی ویپ چقدر است؟ (راهنمای جامع برای کسب و کارها)
بخوانید

برای تهیه نقشه مخابراتی از نرم افزار خاصی لازم نیست استفاده کنیم، به همین اندازه که مستندی از مسیر خطوط، پست ها و اتصالات داشته باشید کفایت می کند. معمولا در پروژه های بزرگ از نرم افزار Autocad استفاده می شود.

روش سیم بندی داخلی ها

 

راه اندازی مرکز تلفن

نکته بعدی در سیم بندی چگونگی قرار گرفتن سیم بندی داخلی ها می باشد. یعنی با در نظر گرفتن رنگ بندی کابل مخابراتی و نوع داخلی که دیجیتال، آنالوگ یا هایبرید می باشد، زوج سیم های مربوط به داخلی ها را از مرکزتلفن تا کابل آنفولان و سپس تا پست مخابراتی و نهایتا از پست تا پریز تلفن کاربر انجام می دهیم. برای داخلی هایی که آنالوگ و دیجیتال هستند، یک زوج سیم شامل دو رشته سیم کشیده می شود و برای داخلی های هایبرید دو زوج سیم که زوج اول برای بوق و زوج دوم برای دیتا می باشد کشیده می شود. در آخر سیم ها در پریز های تلفن قرار می گیرد که برای داخلی های آنالوگ و دیجیتال در دو پین مرکزی و برای داخلی های هایبرید دو رشته بوق در دو پین مرکزی و دو رشته دیتا در دو پین کناری پریزتلفن بسته می شود.

تجهیزات جانبی

با توجه به آموزش ها در کاتولوگ نصب سانترال در دفترچه راهنمای این دستگاه در گام نخست پایه یا پیچهای لازم روی دیوار قرار گرفته و بعد مرکزتلفن را در محل موردنظر قرار می دهیم. حال در صورت وجود تجهیزات جانبی مانند موزیک پشت خط، دستگاه ضبط مکالمات، باطری بکاپ و … این دستگاه ها را در محل مورد نظر قرار داده و به سانترال متصل می نماییم. پس از اطمینان از درستی نصب دستگاه و تنظیم چیدن خطوط وارد مرحله بعد می شویم.

قرار دادن تنظیمات بر روی سانترال

برای انجام تنظیمات بر روی سانترال در این قسمت یکی از این دو روش برنامه ریزی تلفنی و یا کامپیوتری را انتخاب می نماییم و با آماده کردن دفترچه راهنمای برنامه ریزی مراحل انجام تنظیمات را شروع می نماییم. برای قراردادن تنظیمات در گام نخست تنظیمات عمومی که شامل تاریخ سیستم و تعیین شماره و نام داخلی هاست انجام می شود. بعد از این مرحله خطوط شهری روی سیستم طبقه بندی شده و با توجه به دستور کارفرما سطح دسترسی و زنگ خور هر خط شهری برای داخلی ها انجام می پذیرد. در آخر اگر مدیریت تنظیماتی ویژه را در نظر داشته باشد مانند: تلفن گویا، ساعات کاری، گروه زنگ خور و غیره تنظیمات مربوطه انجام می پذیرد.

برنامه ریزی سانترال کم ظرفیت و پر ظرفیت:

راه اندازی مرکز تلفن راه اندازی مرکز تلفن

سانترال های کم ظرفیت با وجود ظرفیت محدود نسبت به سانترال های پر ظرفیت بازهم پاسخگوی حجم زیادی از نیاز های مشتریان باشند.

1.توسط کامپیوتر (با استفاده از نرم افزار برنامه ریزی مخصوص انجام می گیرد)

2.توسط گوشی تلفن پاناسونیک مانند گوشی دیجیتال kx-dt543

آموزش نصب سانترال پر ظرفیت توسط سانترال های پاناسونیک مدل TDA و TDE است که کارآموزان با گذراندن این دوره آموزشی نصب و برنامه ریزی سانترال پرظرفیت را یاد خواهند گرفت.

5 | (3)
Not Found!
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x