پاسخ به سوالات متداول دوربین مدار بسته

در این قسمت به برخی سوالات رایج و متداول در زمینه دوربین های مدار بسته می پردازیم.

1- منظور از دوربین مدار بسته و سیستم های کنترل تصویری چیست؟

نوع ساده ی این سیستم یک دوربین و یک مانیتور می باشد به طوری که تصاویر متحرک جلوی دوربین بر روی صفحه ی مانیتور قابل نمایش باشد. در حالت پیشرفته تر می توان تعداد دوربین ها را افزایش داد و نیز انواع سیستم های کنترلی از قبیل سیستم کنترل زاویه ی دید ، سیستم بزرگنمایی دوربین ها و سیستم های ضبط کننده و انتقال تصاویر، همچنین سیستم چند پارچه سازی تصویر را به این مجموعه افزود.

۲- انواع دوربین ها به لحاظ کاربرد کدامند؟

  1. دوربین مداربسته فیبری
  2. دوربین مداربسته پین هل
  3. دوربین مداربسته نیمه صنعتی
  4. دوربین مداربسته صنعتی
  5. دوربین مداربسته دید در شب
  6. دوربین مداربسته اسپید دام

3- ولتاژ کار اغلب دوربین ها معمولا چقدر است؟

  1. ۱۲ ولت مستقیم
  2. ۲۲۰ ولت متناوب.

4- پایه دوربین به چه منظوری مورد استفاده قرار می گیرد؟

به منظور استقرار و قرار گیری صحیح دوربین ها و قابل تنظیم بودن جهت دید.

5- انواع پایه ی دوربین کدامند؟

۱- ثابت
۲- ثابت مفصلی( جهت استفاده به عنوان پایه ی قابل تنظیم)
۳- گردان (گردان دو حالته و گردان چهار حالته ) که در انواع داخلی و خارجی استفاده میشود.

6- منظور از اصطلاحات ( Indoor) و ( Outdoor) در دوربین مداربسته چیست؟

به خاطر تعیین نوع پوشش دوربین ها یا تنظیم نور مناسب آنها در فضا های مختلف دوربین ها را به دو نوع داخلی و خارجی تقسیم بندی می کنند. یعنی در فضای خارجی حتما باید از دوربین ( آوت دُر ) استفاده کرد.

7- در سیستم دوربین مدار بسته منظور از کاور چیست؟

کاور در واقع محفظه یا پوشش خارجی است که دوربین و لنز در داخل آن قرار می گیرد و نقش محافظ دوربین را دارد.

8- انواع کاور و دوربین های مناسب آنها کدامند؟

  1. کاور کوچک برای دوربین های فیبری و پین هل.
  2. کاور متوسط برای دوربین های فیبری، پین هل و نیمه صنعتی.
  3. کاور بزرگ برای دوربین های ( الف: صنعتی با لنز ثابت، ب: صنعتی با لنز زوم ،ج: صنعتی با لنز ایریز).
  4. کاور سقفی برای دوربین های فیبری و پین هل که روی سقف نصب می شود.
  5. کاور واتر پروف برای دوربین های زوم شونده که این کاور ها می تواند با فن و هیتر داخلی خود در دماهای مختلف محیط، دمای داخلی را ثابت نگه دارد.

9- ولتاژ کار مناسب انواع دوربین ها را چگونه می توان تامین کرد؟

دوربین های ۲۲۰ ولت را مستقیما به برق شهر و دوربین ۱۲ ولت مستقیم را توسط یک منبع تغذیه ی تثبیت شده که آمپراژ آن متناسب با نوع دوربین باشد که حد اقل ۵۰۰ میلی آمپر است.

10- لنز انواع دوربین ها چگونه انتخاب می شود؟

برای دوربین های صنعتی و نیمه صنعتی متناسب با کاربرد و طرز نصب دوربین یک لنز ثابت در نظر می گیرند که روی آن کار گذاشته می شود ولی دوربین های فیبری و پین هل یک لنز اتوماتیک کوچک دارند که روی خود دوربین نصب شده، قابل دید می باشد و می توان آن را تنظیم کرد.

11- اندازه ی انواع لنز ها معمولا چقدر است؟

اندازه ی لنز ها معمولا از ۸/۲ میلی متر، ۶/۳ میلی متر، ۴، ۶، ۸، ۱۲ و ۱۶ میلی متر می تواند باشد که به نسبت مکانی که دوربین کار گذاشته می شود و میدان دیدی که برای دوربین مورد نظر است بایستی این لنز ها را به کار برد.

۱2- میدان دید و وضوح تصویر لنز ها با افزایش آنها چگونه تغییر می کند؟

با افزایش اندازه ی لنز ها بر حسب میلی متر میدان دید کمتر می شود در عوض جزئیات به راحتی قابل دید است.

۱3- زاویه ی دید و وضوح جزئیات تصویر برای دو لنز ۸/۲ و ۲۸ میلی متر چه تفاوتی دارند؟

  • لنز ۸/۲ میلی متر زاویه ی دید بیشتری را نشان می دهد یعنی مساحت قسمت دیده شده توسط دوربین بیشتر است در عوض وضوح جزئیات تصویر کمتر است یعنی اشیاء در فاصله ی دورتر کوچک تر و با وضوح کمتری نشان داده می شود.
  • لنز ۲۸ میلی متر وضوح جزئیات بیشتری را نشان می دهد در عوض زاویه ی دید کمتر می شود یعنی اشیاء در فاصله ی دورتر با مساحت کمتر ولی با وضوح جزئیات بیشتری نشان داده می شود.

۱4- لنز مورد نیاز یک دوربین چگونه انتخاب می شود؟

همیشه می توان متناسب با موقعیت نصب دوربین و ناحیه ی مورد نظر یک لنز مناسب برای دوربین در نظر گرفت و این نکته را در نظر گرفت که لنز با میلی متر کمتر، زاویه ی دید یا میدان دید یا فضای دید بیشتری را نشان می دهد ولی تصویر در نقاط دورتر، کوچک تر ولی با وضوح جزئیات کمتری دیده می شود لنز با میلی متر بیشتر، زاویه ی دید یا میدان دید یا فضای دید کمتری را نشان می دهد ولی تصویر در نقاط دورتر یعنی با وضوح جزئیات بیشتری ملاحظه می شود.

15- کاربرد لنز های اتو ایریز چیست و سایز های استاندارد آن کدامند؟

شدت نور را روی دوربین تنظیم می کند و مخصوص جاهایی است که شدت نور زیاد است و سایز های مختلفی مانند ۴، ۶، ۸ و ۱۲ درجه دارد.

16- لنز های اتو ایریز در چه مکانهایی مورد استفاده قرار می گیرد و اگر به جای آن از لنز معمولی استفاده کنیم تصویر چگونه دیده می شود؟

در جاهایی که شدت نور زیاد است یا دوربین کاملا به سمت نور قرار گرفته باید از لنز اتو ایریز استفاده کرد اگر از لنز معمولی استفاده کنیم تصویر کاملا سفید یا کاملا مات و تاریک دیده می شود.

17- منظور از لنز های زوم کننده چیست؟

در یک مساحت مشخص به نسبت ظرفیت خود لنز می توان فاصله ی اجسام را به تصویر مانیتور نزدیکتر یا دور تر کرد در بعضی از دوربین ها از طریق دستگاه کنترل کننده این لنز قابل کنترل است و در اندازه های متفاوتی مانند ۲۰×۱۰ یا ۲۰×۲۰ می توان به آنها دست یافت.

18- هدف از کاربرد سیستم های تقسیم کننده ی تصویری چیست؟

وقتی در یک سیستم مدار بسته تعداد دوربین ها نسبت به تعداد مانیتورها چند برابر باشد به وسیله ی سیستم های تقسیم کننده ی تصویری می توان تصاویر مربوط به چند دوربین را بر روی یک مانیتور نمایش داد.

19- منظور از سیستم مالتی پلکسر چیست؟

وقتی تعداددوربین ها بیشتر، مثلا ۱۶ تایی می شود نمایش پشت سر هم یا غیر همزمان به دلیل فاصله زمانی زیاد چندان اثر بخشی ندارد و نمایش همزمان این تعداد تصویر ارجحیت بیشتری دارد. بدین ترتیب سیستم های مالتی پلکسر می توانند ۸ یا ۹ یا ۱۲ تصویر را به صورت همزمان روی صفحه ی متنیتور نشان دهند و تعداد دوربین ها را به همان تعدادی که است می توان برنامه ریزی نمود و نشان داد در صورت فرد بودن تعداد دوربین ها روی خانه ی آخری زمان و تاریخ را نشان می دهند.

20- چرا در سیستم مالتی پلکسر تنظیم ساعت و تاریخ و نمایش آن دارای اهمیت است؟

زیرا معمولا این سیستم ها مجهز به سیستم ضبط تصاویر می باشند یعنی می توان تصاویر را ضبط کرد، آن را بایگانی نمود و در صورت رجوع به بایگانی تاریخ و زمان لازم خواهد بود.

21- منظور از سیستم ( دی وی آر DVR ) چیست؟

( دی وی آر ) در واقع سیستم ضبط کننده دیجیتالی تصویر است که از یک یا دو هارد با ظرفیت بسیار بالا برای ذخیره سازی تصاویراستفاده می کند و بیش از ۲۰۰۰ ساعت تصویر را به صورت فشرده ضبط می کند علاوه بر این تمامی قابلیت های سو ئیچر، کواد و مالتی پلکسر را به صورت یکجا دارد و ازطریق منوی مربوطه می توان سیستم را برای شرایط مختلف برنامه ریزی کرد.

22- منظور از سیستم انتقال تصویر چیست؟

ممکن است بخواهیم تصاویر را به مکان دیگری انتقال دهیم و امکان سیم کشی به آن محل موجود نباشد در این صورت می توان از کارت انتقال تصاویر استفاده کرد که یک نوع آن قابل استفاده بر روی کامپیوتر یا یک مینی کامپیوتر بوده و از طریق خط تلفن تصاویر را ارسال و در مقصد با دادن پس ورد لازم آن را در یافت می کند.

23- منظور از دوربین اسپید دام چیست؟

کامل ترین نوع دوربین مداربسته رنگی که دستگاه کنترلرو کیبورد خاص خود را دارد، دوربین مداربسته چرخشی یا گردان است و لنز زوم دارد، می تواند شدت نوررا تنظیم کند. دور و نزدیک شدن تصاویر را در آن می توان کنترل نمود روی سقف نصب می شود و تمامی برنامه ریزی ها و فرامین لازم از طریق کیبورد کوچک و خاص آن قابل اعمال است

4 | (3)
Not Found!
اشتراک در
اطلاع از
guest

16 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
16
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x