تفاوت دوربین مداربسته HD و Full HD

دوربین های مداربسته یکی از مهم ترین و پرکاربردترین دستگاه های امنیتی هستند که در اماکن مختلف به کار گرفته می شوند. در این مقاله قصد داریم تفاوت دوربین مداربسته HD و Full HD را بررسی کنیم.

نصب دوربین مداربسته ای که مناسب برای محیط مورد نظر باشد یکی از اصلی ترین مباحث در راه اندازی است. به طور مثال برای محیط های داخلی از دوربین مداربسته دام و محیط های باز از دوربین مداربسته بولت بهره گرفته می شود. برای محیط هایی که از نظر آب و هوایی شرایط سختی دارند باید از دوربین های ضد آب و گرد و غبار بهره گرفته شود. مثلا دوربین مداربسته راهنمایی رانندگی باید از نوع دوربین مداربسته ضد آب IP66 باشد. برخی از دوربین های مداربسته چرخشی برای محیط های بزرگ مناسب هستند. اما علاوه بر این گونه مشخصات، کیفیت ضبط تصاویر توسط دوربین مداربسته نیز اهمیت دارد.

دوربین های مداربسته هم در پیشگیری از جرایم کاربرد دارند و هم در پیگیری جرایم. به طور مثال تصور کنید منزل مسکونی مورد سرقت قرار گرفته و برای پیگیری شناسایی مجرم فیلم های ضبط شده توسط دوربین مورد بررسی قرار می گیرند. اگر کیفیت ضبط دوربین پایین باشد آیا می تواند به شناسایی سارق کمک کند؟ اگر تصویر ضبط شده از کیفیت مناسبی برخوردار نباشد عملا هیچ کاربردی نخواهد داشت.

دو کیفیت HD و Full HD از بالاترین کیفیت های ضبط تصاویر در دوربین های مداربسته هستند. کیفیت تصویر یا رزولوشنی است که این دو نوع کیفیت به نمایش می گذارند، با هم متفاوت هستند. اما بین دوربین مداربسته HD و Full HD باید کدام را انتخاب کرد و هر کدام از این دو نوع دوربین برای چه مصارفی مناسب هستند؟ و سوال اصلی این است که تفاوت دوربین مداربسته HD و Full HD در چیست؟

تفاوت دوربین مداربسته HD و Full HD

تفاوت دوربین مداربسته HD و Full HD

دوربین مداربسته HD

واژه HD مخفف اصطلاح لاتین High Defenition به معنای کیفیت بالا است. به این نوع دوربین ها دوربین مداربسته 720 نیز می گویند. رزولوشن تصویر دوربین اچ دی، 1280*720 و رزولوشن آن معادل یک مگاپیکسل است. این تصاویر با کیفیت HD پس از ضبط بر روی هارد دیسک NVR ذخیره می شوند و با وجود کیفیت خوب این تصاویر، کاربران می توانند با زوم روی آن، نقاط هدف را با وضوح مناسبی مشاهده کنند.

حجم تصاویر ضبط شده توسط دوربین مداربسته HD بسیار پایین تر از نوع Full HD است و احتیاج به پهنای باند پایین تری دارد. معمولا دوربین های با کیفیت 720 از محبوبیت بیشتری در بین کاربران برخوردارند.

بیشتر بخوانید: خرید دوربین تحت شبکه پاناسونیک

دوربین مداربسته Full HD

دوربین مداربسته Full HD  که به آن دوربین 1080 نیز گفته می شود دارای رزولوشن 1920*1080 است و کیفیت آن 2 مگا پیکسل است. همانطور که از اطلاعات این دوربین پیداست، تصاویر با کیفیت تری نسبت به نوع HD ضبط می کند اما باید توجه داشت که احتیاج به پهنای باند بیشتر و همچنین فضای هارد دیسک بیشتری دارد. به طور کلی این دوربین ها برای محیط هایی که موارد امنیتی و نظارت تصویری در آن ها از حساسیت زیادی برخوردار است، استفاده می شود.

دوربین مداربسته 1080 احتیاج به NVR های قوی تری دارد که همین امر به نوبه ی خود باعث افزایش هزینه ها خواهد شد. همچنین مانیتورهای نظارتی این دوربین ها، باید قابلیت نمایش با رزولوشن 1080 را داشته باشند که همین مانیتورها نیز قیمت بالاتری نسبت به انواع معمولی دارند.

بیشتر بخوانید: قیمت انواع دوربین مداربسته تحت شبکه هایک ویژن

قیمت دوربین مداربسته HD و Full HD

با توجه به اینکه کیفیت تصویر دوربین مداربسته فول اچ دی نسبت به اچ دی دوبرابر بهتر است، قاعدتا قیمت بالاتری دارد. اما مامورین امنیتی معتقدند بهتر است در ابتدای خرید سیستم امنیتی از دوربین‌ های مداربسته 1080 با قیمت بالا استفاده کرد تا تصاویر ضبط شده به میزانی که برای پیگیری جرم لازم است، کیفیت مناسبی داشته باشد.

تفاوت دوربین مداربسته HD و Full HD

محیط های مناسب برای به کارگیری دوربین مداربسته HD و Full HD

هر دو نوع این دوربین مداربسته را می توان در محیط های داخلی یا باز مورد استفاده قرار داد. اما در محیط هایی با میزان نور پایین تر بهتر است از دوربین مداربسته Full HD استفاده شود.

5 | (9)
Not Found!
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x