دوربین مداربسته ضد انفجار چیست؟

دوربین مداربسته ضد انفجار (Explosion Proof CCTV)، می تواند در محیط های مستعد انفجار و خطرناک استفاده شود. سیستم دوربین با وجود انفجارهایی که در خارج از محفظه آن وجود دارد تحت تاثیر قرار نمی گیرد. جنس این گونه دوربین ها معمولا از فولاد ضد زنگ درجه 304 یا 316L است که برای مقاومت بیشتر بدنه آن، الکترواندود شده است و برای جلوگیری از احتراق گازهای اطراف طراحی شده اند.

محیط های مستعد انفجار زیادی مانند محل نگهداری مخازن نفت و گاز، پمپ های بنزین، سکوهای استخراج نفت، تصفیه خانه های فاضلاب، کارخانه های شیمیایی، نیروگاه های انرژی هسته ای، کارخانه های نساجی، اتاق های عمل بیمارستان، ایستگاه سوخت رسانی هواپیما، معادن زغال سنگ و یا پالایشگاه های نفت، تصفیه شکر و سایر مواد معدنی و همچنین صنعت وجود دارند که احتیاج به نظارت دارند.

به طور کلی گرما یا حرارت زیاد، وجود انواع سوخت های فسیلی همراه با اکسیژن می تواند موجب آتش سوزی و انفجار شود. این محیط ها علاوه بر عوامل کلی، می توانند شامل گازهای قابل اشتعال مانند استون، پروپان، متان، هیدروژن و یا گرد و غبار زغال سنگ باشند که احتمال انفجار را بالا می برد.

مشخصات دستگاه های ضد انفجار

لوگوی iecex روی باکس دستگاه ها، نشان دهنده ضد انفجار بودن آن ها است. دوربین های مداربسته ضد انفجار تحت استانداردهای ATEX و IECEx تولید و طراحی می شوند. IECEx استاندارد بین المللی است، در حالی که استاندارد ATEX برای محافظت از کارگران از خطرات انفجاری و ایجاد استانداردهای جامع برای تجهیزات در اتحادیه اروپا ایجاد شده است.

این استانداردها نوع محیط و سطح حفاظت ارائه شده توسط تجهیزات را تعریف می کند و بر تمام انواع تجهیزات اعمال می شود، اما در این مقاله دوربین های مداربسته ضد انفجار مورد بررسی قرار می گیرد. گواهینامه ضدزنگ و خوردگی C5-M و NEMA 4X نیز علاوه بر دو استاندارد نام برده شده در بالا روی دوربین های مداربسته ضد انفجار اعمال می شود. این دوربین ها با توجه به نوع ساخت و طراحیشان چنانچه انفجاری رخ دهد از خرابی در امان می مانند و می توان تصاویر ضبط شده توسط آن ها را حتی در طول انفجار در اختیار داشت.

همچنین بخوانید: انواع دوربین مداربسته

توجه داشته باشید که نصب دوربین مداربسته در محیط هایی مانند معادن و تصفیه خانه ها کار راحتی نیست. در این گونه محیط های می توانید از دوربین های مداربسته POE یا حتی دوربین های مداربسته سیم کارت خور، دوربین های مداربسته رم خور و …. که کابل و کابل کشی را حذف و یا به حداقل می رسانند استفاده کنید.

برای مانیتورینگ و نظارت در چنین محیط هایی باید از مانیتورهای صنعتی دوربین مداربسته استفاده کرد. این نوع مانیتورها دارای مقاومت بالایی هستند و برا محیط هایی که شرایط سخت صنعتی دارند، مناسب است.

دوربین مداربسته ضد انفجار

عملکرد دوربین های مداربسته ضد انفجار

اصلی ترین عملکرد این دستگاه ها قبل از اینکه خود ضد انفجار باشند، جلوگیری از ایجاد انفجار است. همانطور که در بالا گفته شد محیط های مهم زیادی وجود دارند که مستعد انفجار هستند و نیاز به نظارت تصویری دارند.

هر وسیله برقی در هنگام روشن شدن جرقه های کوچکی ایجاد می کند که در محیط های معمولی مانند منازل این جرقه ها کاملا بی خطر هستند، اما در محیط هایی مانند معادن همین جرقه های کوچک منجر به انفجار های بزرگ می شوند. دوربین های مداربسته ضد انفجار هیچ جرقه ای ایجاد نمی کنند و برای این گونه ها محیط ها مناسب هستند.

علاوه بر خاصیت ضد انفجاری قابلیت های ضد آب و گرد و غبار، ضد خوردگی و ضد مواد شیمیایی را نیز بر روی این دوربین ها اعمال می کنند.

به طور کلی، دوربین مداربسته ضد انفجار و محفظه آن از آتش سوزی (یا جرقه) جلوگیری می کنند. این فرآیند به دو صورت انجام می پذیرد:

  • غلاف یا محفظه دوربین به اندازه ای قوی است که مانع انفجار داخلی می شود.
  • در داخل محفظه دوربین اجزایی وجود دارد که از ورود مواد انفجاری به محفظه جلوگیری می کند و مانع انفجار داخلی می شود.

در بین دوربین های مداربسته پاناسونیک و دوربین مداربسته هایک ویژن چندین مدل دوربین ضد انفجار وجود دارد که از قیمت بسیار بالایی نیز برخوردار است.

دوربین مداربسته ضد حریق

متداول ترین نوع دوربین های مورد استفاده در محیط های مستعد انفجار، دوربین مداربسته ضد حریق یا آتش است. محفظه این گونه دوربین ها که با نشان D از سایر تجهیزات تشخیص داده می شود، ضد انفجار است و از ورود فشار انفجار به خود دوربین جلوگیری می کند. هیچ درز و شکافی نباید رو محفظه وجود داشته باشد تا از ورود شعله های آتش جلوگیری کند. بنابراین، محفظه ها از جنسی محکم و بدون درز مانند فولاد ساخته می شوند.

دوربین مداربسته ضد انفجار

دوربین مداربسته ضد انفجار Darkfighter

عموما انواعی از این دوربین ها که در محیط هایی با شرایط سخت نوری مانند معادن نصب می شوند دارای قابلیت Darkfighter هستند که مانند دوربین های مداربسته دید در شب دیگر عمل می کند. در تاریکی برابر با 0.005Lux در حالت تصویربرداری رنگی و 0.0005Lux در حالت سیاه و سفید این دوربین ها می توانند تصاویر با کیفیتی را تصویر برداری کنند. اگر شرایط آب و هوایی قرارگیری دوربین به گونه ای است که ممکن است در معرض باد و باران های شدید قرار گیرد می توانید از دوربین مداربسته IP66 استفاده کنید.

برای مکان هایی مانند پمپ بنزین ها می توان از انواع دوربین مداربسته راهنمایی رانندگی ضد حریق استفاده کرد.

 با توجه به مستحکم بودن این دوربین ها می توانید در هر شرایط سخت آب و هوایی و دمایی از آن ها بهره بگیرید. علاوه بر این دوربین های ضد انفجار می توانند با سیستم های کامپیوتری مانند لپ تاپ و تبلت و گوشی های تلفن همراه ادغام شود تا در هر جای دنیا که هستید بتوانید به صورت 24 ساعته روی محل مورد نظر نظارت داشته باشید.

به دلیل استفاده از این دوربین ها در شرایط سخت، احتمالا امکان برق کشی در آن ها پایین است. در این گونه موارد دوربین مداربسته خورشیدی و دوربین مداربسته POE می تواند راه حل مناسبی باشد.

کیفیت ضبط در این دوربین ها عموما بالاست و تصاویر از رزولوشن و کیفیت خوبی برای زوم های بالا برخوردارند. همچنین فضای تحت پوشش آن ها محوطه بزرگی است که همین امر تعداد دوربین های نصب شده برای محیط های مختلف را کاهش می دهد.

با نصب دوربین های مداربسته ضد انفجار امنیت تصاویر ضبط شده تضمین می شود. حتی با وجود انفجار در فضای نصب دوربین، تصاویر ضبط شده از قبل حفظ می شوند و حتی دوربین می تواند تصاویر لحظات انفجار را نیز در اختیار شما قرار دهد.

5 | (17)
Not Found!
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x