کاربرد دوربین مداربسته

امروزه دوربین مدار بسته نقش بسیار مهمی را در برقراری امنیت و همچنین نظارت برقرار می‌کند. به طوری که این موضوع برای هر شخصی غیر قابل انکار است. در این مقاله قصد داریم تا با انواع کاربرد دوربین مداربسته در مکان‌های مختلف آشنا شویم. دوربین‌هایی که بر حسب مکان، کارایی و عملکرد متفاوتی دارند. در آخر نیز چند محصول از دوربین مدار بسته پاناسونیک را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید و نظرات خود را در زیر همین مقاله مطرح کنید.

در دنیایی که تکنولوژی به سرعت در حال پیشرفت است، طبعا خطرات آن نیز زیادتر می‌شود. یکی از وسایلی که می‌تواند کمک بسیار زیادی به ما در کنترل کردن محیط اطراف کند، همین دوربین مدار بسته است. بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها برای پیشگیری از خطرات احتمالی، گسترش امنیت و کاهش هزینه‌های خود از دوربین مدار بسته استفاده می‌کنند. سیستم‌های نظارتی مدار بسته راه‌حل بسیار مناسبی برای انواع مکان‌های خصوصی و عمومی است. در واقع استفاده از دوربین مدار بسته محدود به هیچ مکانی نیست و در اکثر کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله مجموعه‌ای از کاربردهای اصلی دوربین CCTV آورده شده است.

کاربرد دوربین مدار بسته در مکان‌های عمومی

در ابتدای تولید دوربین‌های مدار بسته، از آنها در بخش‌های صنعتی و تجاری استفاده می‌کردند. در صورتی که میزان جرم و جنایت در شهرها به تدریج رو به افزایش بود. ولی به مرور زمان نیروهای پلیس هر کشوری دریافتند که باید برای پیشگیری از جرم و جنایت راه‌حلی پیدا کنند. که از طریق آن بتوانند کنترل دقیق و زنده‌ای از مکان‌های مختلف داشته باشند. همچنین اثبات جرم به وسیله ضبط تصاویر، می‌تواند مدرک محکم‌تری در دادگاه باشد.

کم‌کم شهرداری‌ها نیز به این نتیجه رسیدند که برای جلوگیری از تخلفات ساخت و ساز در مکان‌های مختلف باید دوربین مدار بسته نصب کنند. که امروزه شاهد آن هستیم که در اطراف شهر نیز از این دوربین‌ها استفاده می‌کنند. بسیاری از کسب و کارها و مشاغلی که بیشتر در خطر سرقت هستند، به استفاده از دوربین‌های نظارتی روی آورده‌اند. می‌توان مکان‌هایی مانند بانک و فروشگاه‌های بزرگ مواد غذایی که در معرض خطر سرقت هستند، به عنوان نمونه نام برد. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله “۸ نکته مثبت و منفی دوربین‌های مدار بسته در اماکن عمومی” را مطالع کنید.

دوربین مدار بسته در مکان عمومی
کاربرد دوربین مدار بسته در مکان عمومی

تحقیقات دانشگاه کمبریج در مورد اهمیت دوربین مدار بسته

دانشگاه کمبریج انگلستان در سال 2009 تحقیقاتی را در مورد استفاده از دوربین مدار بسته در پیشگیری از جرم انجام داد. این تحقیقات در برخی از شهرهای انگلستان و همچنین شهر نیویورک آمریکا صورت گرفت. نتیجه این تحقیقات این بود که:

  • استفاده از دوربین مدار بسته در پارکینگ‌های خودرو باعث شده تا حدود 50 درصد از میزان سرقت کم شود
  • قرارگیری دوربین مدار بسته در در بخش حمل و نقل عمومی حدود 20 درصد از میزان جرم‌ها را کاهش داده است
  • دوربین‌های مدار بسته کمترین کارایی را در مکان‌های عمومی داشتند که میزان 7 درصد کاهش جرم را به خود اختصاص دادند

البته این آمار و تحقیقات را با کمی بالا و پایین می‌توان در اکثر شهرهای بزرگ دنیا متصور شد. ولی از طرف دیگر این آمار را نمی‌توان معیار مناسبی برای پیشگیری از جرم دانست. بدون شک در این مورد باید تحقیقات بیشتری انجام شود تا از میزان اثربخشی این محصول بیشتر آگاهی داشته باشیم.

نیروی پلیس پس از اینکه جرمی اتفاق می‌افتد، در ابتدا و در اولین فرصت به سراغ دوربین‌های مدار بسته و تصاویر ضبط شده آن می‌رود. از این طریق به راحتی می‌تواند مظنونین و متهمان را ردیابی کند. بنابراین کاربرد دوربین مدار بسته به عنوان یک ابزار کارآمد برای نیروهای نظامی و انتظامی بسیار مفید و اثربخش خواهد بود.

دوربین مدار بسته در صنعت

برخی صنعت‌ها وجود دارند که وجود انسان در آن محیط‌ها بسیار خطرناک است. صنایع سوخت هسته‌ای و شیمیایی از جمله مشاغل خطرناک برای انسان هستند. بنابراین استفاده از دوربین مدار بسته در بخش‌های عملیاتی این صنایع، نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. به طوری که می‌توان از طریق دوربین، بر فرآیند آنها نظارت کامل داشت.

در این صنایع حساس، معمولا از دوربین‌هایی استفاده می‌کنند که علاوه بر تصویر، حرارت را نشان دهد. دوربین‌های حرارتی این امکان را برای اپراتورها فراهم می‌کنند که میزان دمای محیط را اندازه‌گیری کرده و از وقوع خطرات احتمالی جلوگیری کنند. از دیگر کاربرد دوربین مدار بسته در صنعت می‌توان استفاده در خط تولید کارخانه‌ها اشاره کرد. علاوه بر نظارت داشتن بر خط تولید، عملکرد کارکنان نیز به صورت واضح قابل مشاهده است.

کاربرد دوربین مدار بسته در صنعت
کاربرد دوربین مدار بسته در بخش صنعت

کاربرد دوربین مداربسته در بخش حمل و نقل عمومی

دوربین مدار بسته در بخش حمل و نقل عمومی کاربرد مهمی دارد. یکی از موارد مهم آن استفاده در مترو است. به این صورت که راننده قطار یا مترو می‌تواند مسافران را در زمان سوار شدن و پیاده شدن مشاهده کند. در واقع با مشاهده مسافرین می‌تواند تصمیم خود را برای بستن درب قطار بگیرد.

از این طریق امنیت بیشتری برای مسافران قطار تامین می‌شود. همچنین کسانی که در مترو به عنوان اپراتور دوربین‌ها فعالیت می‌کنند، می‌توانند با مشاهده کوچکترین تخلف، از حوادث ناگوار پیشگیری می‌کنند.

کاربرد دوربین مدار بسته در بخش حمل و نقل
کاربرد دوربین مدار بسته در بخش حمل و نقل

دوربین مدار بسته در ترافیک شهرهای بزرگ

یکی دیگر از مهمترین کاربردهای دوربین‌های CCTV در پلیس راهنمایی و رانندگی برای کنترل ترافیک است. که البته این امر فقط محدود به کنترل ترافیک نیست. بلکه در تخلفات بزرگراه‌ها و اتوبان‌ها برای کنترل سرعت زیاد خودروها کاربرد مهمی دارد. در واقع از برخی دوربین‌های مدار بسته مانند سری PTZ و Dome به دلیل دید وسیعی که دارند، در امر کنترل ترافیک استفاده می‌کنند.

برخی دیگر مانند دوربین مدار بسته Bullet در کنترل سرعت کاربرد دارند. در مواقعی که تصادف یا حادثه‌ای رخ می‌دهد دوربین مدار بسته، ماموران راهنمایی و رانندگی را مطلع خواهد کرد.

دوربین مدار بسته در ترافیک
کاربرد دوربین مدار بسته در ترافیک

کاربرد دوربین مداربسته در فروشگاه‌ها

دوربین مدار بسته در انواع فروشگاه‌های بزرگ و کوچک کاربرد اساسی دارد. به عنوان مثال در فروشگاه مواد غذایی برای جلوگیری از سرقت اجناس، دوربین را طوری قرار می‌دهند که بتواند در زاویه مناسبی قرار گیرد. به همین دلیل است که محل قرارگیری دوربین بسیار اهمیت دارد. همچنین کنترل و نظارت بر عملکرد کارکنان فروشگاه، از دیگر کاربردهای دوربین مدار بسته است.

کاربرد دوربین مدار بسته در فروشگاه
کاربرد دوربین مدار بسته در فروشگاه

دوربین مدار بسته در مراکز آموزشی و مدارس

دلیل استفاده از دوربین مدار بسته در مراکز آموزشی این است که تعداد زیادی از افراد در این مجموعه‌ها هستند. که نظارت داشتن بر تک تک آنها کار ساده‌ای نیست. محل قرارگیری این دوربین‌ها معمولا در راهروها، محوطه حیاط و درب ورودی است. به این طریق می‌توان کنترل کاملی را در محوطه آموزشی اجرا کرد.

کاربرد دوربین مداربسته در مراکز آموزشی
کاربرد دوربین مدار بسته در مراکز آموزشی

کاربرد دوربین مداربسته در مراکز تفریحی و ورزشی

استفاده از دوربین مدار بسته در مراکز تفریحی مانند شهربازی و پارک‌ها به منظور نظارت بیشتر روی محیط، انجام می‌گیرد. همچنین در مکان‌های ورزشی مانند استادیوم‌ها به منظور جلوگیری از جرم‌ها و خرابکاری‌های احتمالی، کاربرد فراوانی دارد.

دوربین مدار بسته در مراکز تفریحی و ورزشی
کاربرد دوربین مدار بسته در مراکز تفریحی و ورزشی

کاربرد دوربین مداربسته در پاساژها، پارکینگ‌های عمومی و انبارها

انبارها به دلیل وجود کالاهای زیاد، باید از دوربین مدار بسته استفاده کنند. همچنین پارکینگ‌ها به دلیل وجود خودروهای زیاد ممکن است مورد سرقت و آسیب قرار بگیرند. همچنین در پاساژهای تجاری مشاهده می‌کنیم که دوربین‌های زیادی در طبقات مختلف پاساژ قرار می‌دهند. شب‌ها که پاساژ تعطیل است می‌توان از طریق دوربین مدار بسته، آن را زیر نظر گرفت. کنترل 24 ساعته، چنین مکان‌هایی را از خطرات احتمالی آگاه می‌کند.

کاربرد دوربین مدار بسته در پارکینگ و انبارها
کاربرد دوربین مدار بسته در پارکینگ

دوربین مدار بسته در گیت‌ها و پیشخوان‌ها

در مکان‌های انتظار و پیشخوان‌ها، دوربین‌های مدار بسته نقش مهمی دارند. معمولا در این مکان‌ها مخصوصا گیت‌های پیش‌خوان از دوربین‌هایی استفاده می‌کنند که قابلیت پشتیبانی از صدا را داشته باشد. به این منظور که اگر توهینی به مسئول گیت شود، با استفاده از تصویر و صدا می‌توان آن را اثبات کرد. بهترین محل برای قرارگیری دوربین در چنین مکان‌هایی، در بالای گیت است.

دوربین مدار بسته در پیشخوان
کاربرد دوربین مدار بسته در پیشخوان

کاربرد دوربین مداربسته در فرودگاه

فرودگاه یکی از مکان‌های حساس در هر کشوری محسوب می‌شود. به دلیل همین حساس بودن باید راهکارهایی نیز برای امنیت و کنترل آن درنظر گرفته شود. وجود دوربین مدار بسته در فرودگاه برای مسافران، آرامش و اطمینان خاطر را برای آنان فراهم می‌کند. همچنین از میزان خرابکاری‌های احتمالی نیز جلوگیری می‌کند.

می‌توان گفت که در فرودگاه‌ها از هر نوع دوربینی استفاده می‌کنند. به این دلیل که محیط فرودگاه بسیار وسیع است. در گوشه‌های فرودگاه از دوربین‌های Bullet یا Dome با کیفیت تصاویر بالا و Full HD استفاده می‌کنند. در وسط سالن نیز بهترین گزینه، دوربین‌های مدار بسته چرخشی یا PTZ است. دوربین PTZ با چرخش 360 درجه می‌تواند میدان دید مناسبی را برای اپراتور فراهم کند.

کاربرد دوربین مداربسته در فرودگاه
کاربرد دوربین مدار بسته در فرودگاه

کاربرد دوربین مداربسته در بیمارستان

یکی دیگر از مکان‌های احتیاج اساسی به دوربین مدار بسته دارد، بیمارستان است. جایی که بیماران در حین اینکه باید آرامش داشته باشند، امنیت نیز باید برای آنها فراهم شود. یک سری دوربین برای امنیت بیمارستان به کار می‌روند. یک مامور اپراتور که جزء افراد حراست هم محسوب می‌شود، وظیفه کنترل دوربین‌ها را بر عهده می‌گیرد. دوربین‌های دیگری هم هستند که برای بیماران کاربرد دارند. به دلیل اینکه پرستار نمی‌تواند مدام بالای سر بیماران باشد، در هر اتاقی دوربین مدار بسته قرار می‌دهند.

دوربین مدار بسته در بیمارستان و مراکز درمانی
کاربرد دوربین مدار بسته در بیمارستان و مراکز درمانی

دوربین مدار بسته در خودرو

احتمالا در خودروها، دوربین‌هایی را دیده‌اید که برای راحتی راننده و ایمنی خودرو از آنها استفاده می‌کنند. این دوربین‌ها در جلو و عقب خودرو، روی سپرها قرار می‌گیرند. به دلیل اینکه راننده دید خوبی نسبت به عقب و جلوی خودرو ندارد، با کمک دوربین مدار بسته می‌تواند از میزان فاصله خودروی خود با سایر خودروها آگاهی داشته باشد. برای اطلاعات بیشتر، پیشنهاد می‌کنیم مقاله “دوربین مدار بسته خودرو” را مطالعه کنید.

کاربرد دوربین مدار بسته در خودرو
کاربرد دوربین مداربسته در خودرو

معرفی نمونه محصولات دوربین مدار بسته

در این قسمت قصد داریم تا با چند نمونه از محصولات دوربین مدار بسته پاناسونیک آشنا شویم. قبل از هر چیز، باید بدانید که دوربین‌های مدار بسته به 2 دسته کلی دوربین تحت شبکه و دوربین مدار بسته آنالوگ تقسیم می‌شوند. برای هر یک از این دسته‌ها، نمونه محصولاتی را معرفی می‌کنیم. برای اطلاعات بیشتر از مدل‌های مختلف موجود، می‌توانید مقاله “انواع دوربین مدار بسته” را مطالعه کنید.

دوربین مدار بسته آنالوگ

دوربین‌های مدار بسته آنالوگ از پرکاربردترین محصولات امنیتی هستند. این دوربین‌ها به دلیل داشتن قیمت پایین‌تر نسبت به دوربین تحت شبکه، از فروش بیشتری برخوردار هستند. در اینجا به چند محصول از دوربین مدار بسته آنالوگ پاناسونیک اشاره می‌کنیم:

تصویر دوربین مدار بسته نام دوربین مدار بسته لینک خرید محصول
 دوربین آنالوگ پاناسونیک WV-CW380

دوربین آنالوگ پاناسونیک WV-CW380

خرید آنلاین
 دوربین آنالوگ پاناسونیک WV-CF354

دوربین آنالوگ پاناسونیک WV-CF354

خرید آنلاین
 دوربین آنالوگ پاناسونیک WV-CF364

دوربین آنالوگ پاناسونیک WV-CF364

خرید آنلاین

دوربین تحت شبکه

از بهترین و با کیفیت‌ترین مدل دوربین‌های مدار بسته، همین دوربین تحت شبکه است. همانطور که از اسم این دوربین مشخص است، با استفاده از شبکه و اینترنت کار می‌کند. از این طریق می‌توان تصاویر را از هر مکانی دریافت و مشاهده کرد.

برخی از این دوربین‌های تحت شبکه در برابر شرایط آب و هوایی مختلف، بسیار مقاوم هستند. همچنین برای امنیت هر چه بیشتر داده‌های خود، از پروتکل‌های استاندارد امنیتی استفاده می‌کنند. در اینجا به چند دوربین مداربسته پاناسونیک اشاره می‌کنیم:

تصویر دوربین مدار بسته نام دوربین مدار بسته لینک خرید محصول
 دوربین تحت شبکه پاناسونیک BL-VP101

دوربین تحت شبکه پاناسونیک BL-VP101

خرید آنلاین
 دوربین تحت شبکه پاناسونیک WV-SP306

دوربین تحت شبکه پاناسونیک WV-SP306

خرید آنلاین
 دوربین تحت شبکه پاناسونیک BL-VP104

دوربین تحت شبکه پاناسونیک BL-VP104

خرید آنلاین

مرکز تعمیرات دوربین مدار بسته

شرکت ایده آل گستر با سابقه بیش از 2 دهه فعالیت در زمینه محصولات اداری، ارتباطی و امنیتی پاناسونیک آماده پذیرش ثبت درخواست‌های شما عزیزان برای تعمیر انواع دوربین مدار بسته است. این امکان برای مشتریان عزیز فراهم شده تا درخواست تعمیر خود را به صورت آنلاین ثبت کرده تا در اولین فرصت شرکت برای دریافت دوربین تماس بگیرد.

ثبت درخواست تعمیر دوربین مدار بسته

و در آخر

همان‌طور که مشاهده کردید، کاربرد دوربین مداربسته را در مکان‌های مختلف بررسی کردیم. در هر کسب و کاری که فعالیت می‌کنید، دوربین مدار بسته به عنوان یک وسیله برای امنیت و نظارت شما محسوب می‌شود. اگر در مورد دوربین‌های مدار بسته اطلاعات کافی ندارید، می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت ایده آل گستر و تماس با کارشناسان ما، از مشاوره رایگان استفاده کنید.

5 | (2)
Not Found!
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x