ویژگی ها و کاربرد دوربین مداربسته ضد آب با استاندارد IP66

اگر به دنبال خرید دوربین مداربسته هستید، حتما در حین بررسی میزان مقاومت آن ها با عبارت هایی مانند IP67، IP65، IP66، IP67 و … مواجه شده اید. برای بسیاری از کاربران سوال است که این اعداد چه تفاوتی در مقاومت دوربین ها ایجاد می کند. در ادامه قصد داریم به بررسی دوربین مداربسته ضد آب IP66 بپردازیم و در کنار آن سایر درجات مقاومت را نیز بررسی خواهیم کرد:

استاندارد مقاومت IP چیست؟

کد آی پی، علامت حفاظت بین المللی، استاندارد IEC 60529 است که میزان حفاظت ارائه شده توسط روکش های مکانیکی و محفظه های الکتریکی را در برابر نفوذ گرد و غبار و آب، طبقه بندی می کند. این استاندارد توسط کمیته بین المللی Electrotechnical Commission (IEC) منتشر شده است. هدف این استاندارد، ارائه اطلاعات دقیق تر به کاربران نسبت به شرایط مناسب برای استفاده از تجهیزات مختلف است.

به عنوان مثال، یک تلفن همراه دارای کد آی‌پی IP68 مقاوم در برابر گرد و غبار است و می تواند در عمق 1.5 متری آب شیرین تا 30 دقیقه غوطه ور شود. یک سوکت IP22 دارای حفاظت در برابر انگشتان دست است. IP22 یا IP2X حداقل الزام مورد نیاز برای طراحی لوازم جانبی الکتریکی برای استفاده در محیط داخلی است.

بیشتر بخوانید: بهترین برند دوربین مداربسته در ایران

IP مخفف عبارت انگلیسی Ingress Protection و به معنای محافظت در برابر نفوذ است. عدد اول بعد از IP مقاومت در برابر جسم خارجی جامد را نشان می دهد که می تواند از 0 تا 6 متغیر باشد. عدد دوم بعد از IP نشان دهنده مقاومت در برابر مایعات است که بین 0 تا 8 متغیر است. در پایین جدولی را مشاهده می کنید که می تواند میزان مقاومت هر عدد بعد از IP را نمایش دهد.

برای عدد 0 هیچ حفاظتی ارائه نمی شود و در جدول زیر حذف شده است. همانطور که مشاهده می کنید هرچه اعداد بزرگتر می شوند میزان مقاومت نیز افزایش می یابد.

رقم اول کد آی‌پی حفاظت در برابر جسم خارجی
1 اجسام جامد خارجی با قطر ۵۰ میلی‌متر یا بیشتر
2 اجسام جامد خارجی با قطر ۱۲٫۵ میلی‌متر یا بیشتر
3 اجسام جامد خارجی با قطر ۲٫۵ میلی‌متر یا بیشتر
4 اجسام جامد خارجی با قطر ۱٫۰ میلی‌متر یا بیشتر
5 حفاظت شده در برابر نفوذ گرد و غبار
6 ضد گرد و غبار
رقم دوم کد آی‌پی حفاظت در برابر آب
1 ریزش عمودی قطرات آب اثر مضری نخواهند گذاشت.
2 مقاومت در برابر چکه های آب با حداکثر زاویه 15 درجه
3 مقاومت در برابر پاشیده شدن آب با حداکثر زاویه 60 درجه
4 مقاومت در برابر بارش آب از هر جهت و هر زاویه
5 مقاومت در برابر پاشیده شدن آب با فشار از هر جهت
6 مقاومت در برابر پاشیده شدن آب با فشار زیاد از هر جهت
7 مقاومت در برابر قوطه ور شدن موقت دستگاه در آب
8 عایق در برابر استفاده دائمی در آب

دوربین مداربسته ضد آب

دوربین مداربسته ضد آب

همانطور که در جدول بالا مشاهده می کنید، طیفی از دوربین ها ضد آب هستند و نمی توان گفت دقیقا چه کد آی پی ضد آب است. اما هر کدام از اعداد دوم بعد از IP می تواند میزان مقاومت خاصی در برابر آب را ارائه دهد. برای انتخاب بهترین دوربین مداربسته، ابتدا باید نیاز و نوع کاربری خود را مشخص کنید.

آیا دوربین مداربسته IP66 می تواند در برابر باران سنگین، باد قوی و یا برف مقاومت کند؟

دوربین مداربسته ضد آب IP66 دارای یک محفظه سخت و محکم است که حفاظت کامل و قدرتمند را فراهم می کند. این بدان معنی است که دوربین مداربسته IP66 می تواند در برابر باران، باد و برف های سنگین مقاومت کند. بدنه فلزی آنها امکان ورود آب و گرد غبار را به داخل دوربین نمی دهد. اما امکان غوطه ور کردن این دوربین ها در آب وجود ندارد. دوربین هایی که دارای استاندارد IP68 باشند می توان به صورت دائم در آب استفاده کرد. دوربین مداربسته راهنمایی رانندگی از انواع دوربین هایی است که میزان مقاومت در آن ها بسیار حائز اهمیت است.

همچنین بخوانید: انواع دوربین مداربسته

کاربرد دوربین مداربسته ضد آب

دوربین مداربسته ضد آب و گرد و غبار IP66 عموما در فضاهای باز بیرونی مورد استفاده قرار می گیرند. دوربین مداربسته ضد آب عموما در برابر عوامل طبیعی مانند باران یا رعد و برق مقاوم هستند. برای مناطقی که شرایط سخت آب و هوایی دارند مانند مناطق شمالی ایران که باران مداوم می بارد، استفاده از این نوع دوربین ها پیشنهاد می شود.

دوربین مداربسته خودرو یکی از انواع دوربین هایی است که در محیط بیرونی ماشین مورد استفاده قرار می گیرد. این دوربین ها برای مقاومت در شرایط بارانی باید از استاندارد IP66 بهره ببرند. دوربین مداربسته خورشیدی از انواع دوربین های ضد آب است که در فضاهای باز از آن استفاده می شود. توجه داشته باشید برای نظارت در شرایط سخت آب و هوایی می توانید از مانیتور صنعتی دوربین مداربسته که مقاومت بالایی نسبت به انواع مانیتور معمولی دارد، استفاده کنید.

دوربین مداربسته ضد آب

دوربین مداربسته مقاوم در برابر گرما

باید توجه داشت که برای استفاده از دوربین مداربسته در محیط بیرونی، علاوه بر میزان مقاومت در برابر آب و گرد و غبار، میزان مقاومت در برابر گرما و سرما نیز اهمیت دارد. دوربین های مداربسته پاناسونیک که برای محیط های باز طراحی شده اند مقاومت در برابر دماهای طبیعی را دارند اما اگر دما با دستگاه به وجود آید و غیر طبیعی باشد باید دوربینی با مقاومت بالاتر را تهیه کنید. برای محیط هایی که احتمال انفجار در آن ها وجود دارد می توان از دوربین مداربسته ضد انفجار استفاده کرد.

سایر قابلیت های دوربین مداربسته ضد آب

با وجود ایکه در شزایط خاص مهم است که از دوربین مداربسته ضد آب بهره گرفت اما باید توجه داشت که تنها عامل در انتخاب دوربین نباید میزان مقاومت آن باشد. کیفیت تصاویر ضبط شده توسط دوربین از اهمیت زیادی برخوردار است. دوربین مدابسته HD و Full HD از کیفیت مطلوبی برای ضبط تصاویر بهره می برد.

بیشتر دوربین های مداربسته مناسب برای فضای بیرونی از نوع دوربین مداربسته دید در شب هستند و همچنین دوربین های گردان نیز در طیفی از کاربرد ها مورد استفاده قرار می گیرد.

4.8 | (14)
Not Found!
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x