گیت وی چیست و چگونه کار می کند ؟

مشاهده قیمت و خرید انواع مدل های گیت وی

مهاجرت از مراکز و خطوط تلفن آنالوگ (PSTN) به سیستم های تحت شبکه و ویپ (VoIP) به شکل قابل توجه‌ای در حال افزایش است. تخمین زده می‌شود بیش از 61 درصد از مدیران کسب و کار، اقدام به تغییر مرکز تلفن خود و بهره‌مندی از خدمات ویپ نموده‌اند. همین موضوع باعث شده تا گیت وی یا همان دروازه VoIP به یکی از تجهیزات مهم و باارزش، تبدیل شود.

زمانی که مرکز تلفن آنالوگ خود را به یک سیستم تحت شبکه تغییر می‌دهید؛ باید همه تلفن‌ها و سایر تجهیزات فعلی خود را هم عوض کنید! این موضوع، قطعا هزینه‌های زیادی را به مدیران تحمیل خواهد کرد. اما سوال این‌جاست که آیا واقعا مجبوریم که همه تجهیزات آنالوگ خود را دور بیندازیم؟ پاسخ قطعا خیر است!

با کمک خرید و نصب یک گیت وی مناسب، می‌توانید در مرکز تلفن ویپ خود از تلفن‌ها، فکس و دستگاه‌های پوز آنالوگ استفاده کرده و در هزینه‌ها به شکل قابل ملاحظه‌ای صرفه‌جویی نمایید!

در این مقاله از بلاگ ایده آل گستر قصد داریم شما را به صورت کامل با گیت وی VoIP و نحوه عملکرد و نقش آن در مراکز تلفن تحت شبکه آشنا کنیم. لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

گیت وی ویپ چیست ؟

در یک تعریف ساده، می‌توان گیت وی (Gateway) را یک مبدل آنالوگ به ویپ دانست. به این معنی که به کمک این دستگاه می‌توانید تجهیزات آنالوگ از قبیل تلفن‌های رومیزی و بیسیم، دستگاه فکس، دستگاه پوز و … را به یک مرکز تلفن تحت شبکه، متصل نمایید.

گیت وی چیست

بنابراین گیت وی یک سخت افزار است که ترافیک آنالوگ تلفن را به بسته‌های داده که قابلیت انتقال در شبکه را دارند، تبدیل می‌کند. واضح است که بدون داشتن این دستگاه، نمی‌توانید تجهیزات آنالوگ را وارد مرکز تلفن VoIP نمایید.

گیت وی‌ها برای دفاتر کاری که قصد مهاجرت به مرکز تلفن تحت شبکه و امکانات VoIP را دارند؛ دستگاه‌های بسیار سودمندی هستند. زیرا به کمک آن‌ها می‌توان همچنان از تجهیزات قدیمی (که در مرکز تلفن آنالوگ مورد استفاده قرار می‌گرفتند)، استفاده نمود.

این تجهیزات در مراکز تلفن تحت شبکه، عملکرد دوگانه‌ای دارند: در صورتی که منشا ترافیک صوتی، یک دستگاه آی پی باشد، گیت وی سیگنال را برای انتقال در سراسر PSTN از حالت فشرده خارج کرده و رمزگشایی می‌کند. در حالی که اگر تماس از PSTN باشد، دروازه VoIP ترافیک مورد استفاده از طریق IP را رمزگذاری می‌کند.

مشاهده قیمت و خرید انواع مدل های گیت وی

به طور کلی می‌توان گفت که یک گیت وی ویپ، عملکردهای زیر را در مرکز تلفن تحت شبکه ارائه می‌دهد:

  • مسیریابی تماس، بسته‌بندی و مدیریت سیگنالینگ کنترل
  • فشرده‌سازی صدا و فکس
  • رابط‌های کنترل کننده خارجی: به عنوان مثال به یک سوئیچ نرم افزار، سیستم صورت‌حساب یا سیستم مدیریت شبکه

بنابراین می‌توان گفت که بزرگترین مزیت یک Gateway کاهش هزینه‌ها در زمان انتقال به یک مرکز تلفن جدید است. با یک دروازه VoIP، این هزینه‌ها راحت‌تر مدیریت می‌شوند و می‌توان آنها را در مدت زمان طولانی‌تری تقسیم کرد (چیزی که اکثر مدیران از آن بسیار خوشحال خواهند شد!)

انواع گیت‌وی کدامند ؟

به طور کلی گیت‌وی‌های ویپ به دو دسته آنالوگ و دیجیتال تقسیم‌بندی می‌شوند. مقاله حاضر با تاکید بر گیت‌وی‌های آنالوگ VoIP نوشته شده است. این دستگاه‌ها به دو مدل FXS و FXO تقسیم‌بندی می‌شوند.

انواع گیت وی کدامند ؟

دروازه FXS

گیت وی‌های FXS به منظور اتصال تجهیزات آنالوگ از قبیل دستگاه تلفن، فکس، پوز و … به مرکز تلفن ویپ مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دروازه‌ها از 2 تا حداکثر 24 پورت FXS (بسته به مدل آن‌ها) برخوردار هستند.

از طریق هر پورت FXS می‌توان یک دستگاه آنالوگ را به مرکز تلفن آی پی وصل کرد. بدیهی است که هرچقدر که وسعت کسب و کار و تعداد دستگاه‌های شما بیشتر باشد، به یک گیت وی با ظرفیت FXS بالاتری نیاز خواهید داشت.

این دستگاه‌ها علاوه بر تعداد مشخصی از پورت‌های FXS، از یک یا حداکثر 2 پورت اترنت برای اتصال به شبکه داخلی مجموعه کاری شما هم برخوردار هستند.

نکته: به گیت‌وی‌های FXS دستگاه‌های ATA (مبدل آنالوگ به ویپ) هم گفته می‌شود.

دروازه FXO

دروازه یا گیت وی FXO به منظور اتصال خطوط شهری PSTN به مرکز تلفن VoIP مورد استفاده قرار می‌گیرند. در صورتی که شما همچنان قصد استفاده از شماره تلفن قدیمی خود را داشته باشید، باید یکی از این درگاه‌ها را خریداری و نصب نمایید.

یک گیت وی بسته به مدل خود، می‌تواند از یک یا چند پورت FXO برخوردار باشد. از طریق هر پورت، یک خط شهری آنالوگ به مرکز تلفن تحت شبکه وصل می‌شود.

به عنوان مثال، اگر شما 4 خط تلفن شهری PSTN در اختیار دارید، برای اتصال همه آن‌ها به مرکز تلفن جدید خود، نیاز به یک گیت وی با 4 پورت FXO خواهید داشت.

دروازه‌های FXO هم مانند مدل‌های FXS از یک یا حداکثر 2 پورت اترنت برای اتصال به شبکه داخلی، برخوردار هستند.

مشاهده قیمت و خرید انواع مدل های گیت وی

گیت‌وی دیجیتال (برای مطالعه بیشتر)

از این دروازه‌های ویپ برای اتصال خطوط تلفن دیجیتال ISDN BRI S0 یا PRI / E1 به مرکز تلفن ویپ، استفاده می‌شود. مدل ISDN BRI از 1 تا 8 پورت و 2 تا 16 تماس پشتیبانی می‌کند. در حالی که مدل PRI / E1 از یک تا 4 پورت و 30 تا 120 تماس، پشتیبانی می‌کند.

هزینه راه اندازی ویپ چقدر است؟ (راهنمای جامع برای کسب و کارها)
بخوانید

نکته: تعداد پورت‌های مورد نیاز شما بستگی به تعداد خطوط یا دستگاه‌هایی دارد که می‌خواهید به گیت وی وصل کنید.

اهمیت خرید و نصب گیت وی VoIP

شاید در قسمت‌های قبل و در خلال توضیحاتی که درباره گیت وی ارائه دادیم، به لزوم و اهمیت استفاده از آن‌ها هم اشاره کرده باشیم. با این‌حال، در این قسمت، دوباره به سراغ بررسی مهم‌ترین دلایل خرید و نصب یک دروازه VoIP می‌پردازیم.

اهمیت نصب و خرید گیت وی ویپ

همان‌طور که چند بار دیگر هم اشاره کردیم، اولین و مهم‌ترین اهمیت یک گیت‌وی، به کاهش هزینه‌های انتقال از یک مرکز تلفن آنالوگ به یک سیستم تحت شبکه یا ویپ مربوط می‌شود.

فرض کنید شما مدیر یک مجموعه هستید و 10 کارمند دارید. تا امروز شما در حال استفاده از یک مرکز تلفن سانترال پاناسونیک بودید؛ ولی به دلایلی تصمیم گرفته‌اید که از این به بعد، به سراغ یک سیستم VoIP بروید. حال به نظر شما تکلیف تلفن‌هایی که این کارمندان از آن‌ها استفاده می‌کردند چه می‌شود؟

خرید انواع سانترال تحت شبکه

بدون نصب یک گیت وی، شما باید همه تلفن‌های آنالوگ را کنار گذاشته و 10 تلفن آی پی یا تحت شبکه از برندهایی مانند پاناسونیک، یالینک یا گرنداستریم و … خریداری کنید! این به معنی یک هزینه سنگین است که بر شما تحمیل می‌شود.

حال اگر به جای 10 تلفن آی پی، بتوانید یک گیت وی با 10 پورت FXS خریداری کنید، بهتر نیست؟ قطعا بهتر است! چون در این شرایط می‌توانید همچنان از تلفن‌های قدیمی خود استفاده کنید.

بنابراین با در اختیار داشتن یک گیت وی مناسب، می‌توانید بین تجهیزات آنالوگ فعلی و مرکز تلفن ویپ آینده خود، یک پل برقرار کنید و به صورت همزمان، از مزایای هر دو مورد، برخوردار شوید.

برندهای سازنده گیت وی

حال که با تعریف، ماهیت، عملکرد و مزایای گیت‌وی آشنا شدیم، بهتر است نگاهی هم به برترین برندهای سازنده این دستگاه‌ها بیندازیم:

  • beroNet
  • Grandstream
  • Avaya
  • Patton
  • Vega
  • Mediatrix

با این‌حال ما گیت وی‌های ساخت شرکت گرنداستریم (Grandstream) را به شما عزیزان پیشنهاد می‌کنیم. این برند هم به لحاظ قیمت و هم از نظر کیفیت و رابط کاربری گیت‌وی‌، در مقایسه با سایر رقیبان، از وضعیت بهتری برخوردار است.

مشاهده قیمت و خرید انواع مدل های گیت وی

ایده آل گستر مرکز فروش گیت وی گرنداستریم 

شرکت ایده آل گستر به منظور تسهیل دسترسی شما عزیزان به مراکز تلفن تحت شبکه، اقدام به عرضه انواع مدل‌های گیت وی گرنداستریم نموده است. این دستگاه‌ها به صورت کاملا اورجینال و همراه با گارانتی 1 ساله، به مشتریان عرضه می‌شوند.

برخی از انواع مدل‌های گیت وی گرنداستریم که ما در ایده آل گستر عرضه می‌کنیم عبارتند از:

در صورتی که برای انتخاب و خرید یک گیت وی مناسب برای کسب و کار خود، دچار تردید هستید، می‌توانید با کارشناسان و مشاورین ما در ایده آل گستر تماس گرفته و راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایید.

کلام آخر

استفاده از مراکز تلفن تحت شبکه یا همان VoIP روز به روز در حال افزایش است. در این میان، مدیران کسب و کار به دنبال راهی هستند تا بتوانند با کمترین هزینه ممکن، از مراکز آنالوگ سنتی به سیستم‌های ویپ مهاجرت کنند. خرید و نصب یک گیت وی مناسب، یکی از همین راه‌ها به شمار می‌‌رود.

در این مقاله سعی کردیم به زبانی ساده به بررسی گیت‌وی‌های ویپ بپردازیم. در صورتی که همچنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، می‌توانید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

3.5 | (2)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x