دوربین دام چیست ؟ همه چیز درباره دوربین‌‌های Dome

واژه Dome در زبان انگلیسی به معنی گنبد است! بنابراین اصلا جای تعجب نیست که ظاهر گنبدی شکل، اولین و مهم‌ترین نشانه یک دوربین دام باشد. این دوربین‌ها با توجه به دید دایره‌ای خود، این روزها در مراکز مختلف، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وقتی پای راه‌اندازی یک سیستم امنیتی مداربسته در میان باشد، یکی از اولین انتخاب‌ها، باید انتخاب کردن از میان دوربین‌های گنبدی شکل (دام) یا لوله‌ای (بولت) باشد.

احتمالا شما هم بارها و بارها، نام دوربین‌های مداربسته Dome را شنیده باشید. اما شاید اطلاعاتی که درباره این مدل‌ها دارید، فقط به همان شکل ظاهری گنبدی‌شان، محدود شود!

اگر به دنبال کسب اطلاعات جامع و تخصصی درباره دوربین دام هستید، این مقاله از بلاگ ایده آل گستر دقیقا برای شما نوشته شده است. بنابراین توصیه می‌کنیم حتما تا پایان، با ما همراه باشید.

دوربین دام چیست؟

خب همان‌طور که احتمالا انتظار داشتید، مقاله را با ارائه یک تعریف کلی و دقیق از دوربین‌های Dome شروع می‌کنیم و پس از آن، به سراغ قابلیت‌ها، کاربردها، نحوه نصب، مزایا و قیمت این سیستم‌های امنیتی خواهیم رفت.

دوربین دام چیست ؟

در ساده‌ترین تعریف ممکن، می‌توان گفت که دوربین دام به نوعی از دوربین‌های مداربسته گفته می‌شود که همه اجزای آن، در داخل یک محفظه گنبدی (دایره‌ای) قرار گرفته‌اند.

این دوربین گزینه‌های نصب متعددی را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد و با توجه به ویژگی‌های مختلفی از قبیل طیف گسترده‌ای از لنزها و حسگرهای تصویر، این روزها از محبوبیت بیشتری نسبت به مدل‌های بولت و باکس، برخوردار است.

یکی از مهم‌ترین امتیازهای دوربین مداربسته دام، این است که با توجه به شکل و دید دایره‌ای این دوربین، سارقین یا حتی افراد عادی، هرگز متوجه نمی‌شوند که لنز دقیقا در حال فیلمبرداری از کدام نقطه است!

دوربین‌های Dome هم در داخل ساختمان و هم در فضای باز به خوبی کار می‌کنند؛ اما با این وجود، معمولا از آن‌ها در فضاهای داخلی استفاده می‌شود و برای فضاهای بیرونی، استقبال از دوربین بولت، بیشتر است.

اکثر دوربین‌های دام دارای یک محفظه گنبدی مقاوم در برابر ضربه هستند و از قابلیت IR یا همان دید در شب هم پشتیبانی می‌کنند. همچنین آن‌ها از یک پایه فلزی محکم برای مقاومت بیشتر در برابر خرابکاری احتمالی، برخوردار هستند.

کاربردهای دوربین مداربسته دام

دوربین دام یک دوربین مداربسته بسیار پرکاربرد است. هنگامی که این محصول با پیکربندی صحیح اجزا همراه شود، می‌توان از آن در محیط‌های داخلی و خارجی و همچنین در شرایط نوری مختلف استفاده کرد.

کاربردهای دوربین مداربسته دام

به طور کلی می‌توان گفت که بهترین کاربرد دوربین‌های گنبدی، برای پوشش استاتیکی یک منطقه وسیع، در محدوده کوتاه است.

دوربین‌های Dome یکی از انواع متداول‌های دوربین مداربسته هستند و می‌توانید آن‌ها را در مکان‌های مختلف از قبیل فضاهای عمومی بزرگ، فروشگاه‌های خرده‌فروشی، گاراژهای پارکینگ، هتل‌ها و فضاهای کوچک‌تر مانند بانک‌ها، رستوران‌ها و آسانسورها مشاهده نمایید.

از سایر کاربردهای دوربین دام می‌توان به اماکن زیر اشاره کرد:

  • کتابخانه‌ها
  • بیمارستان‌ها
  • مدارس
  • رستوران‌ها
  • سایت‌های تولیدی
  • پمپ بنزین‌ها
  • نماهای بیرونی ساختمان

بنابراین کاملا مشخص است که ما با یک دوربین همه کاره طرف هستیم که تقریبا در تمامی فضاها و اماکن، به خوبی امتحان خود را پس داده است.

مزایای استفاده از دوربین دام

دوربین گنبدی (دام) استاندارد، یک پلتفرم همه کاره است که با ویژگی‌ها و مزایای مختلف برای هدف‌های امنیتی گوناگون، قابل استفاده است. در ادامه به برخی از مهم‌ترین مزایای این دوربین‌های امنیتی اشاره خواهیم کرد.

مزایای دوربین مداربسته دام

موقعیت یابی گسسته

علاوه بر طراحی محتاطانه دوربین‌های گنبدی، پوشش دایره‌ای، تشخیص موقعیت دوربین را برای تماشاگران دشوار می‌کند و استفاده از آن را به عنوان یک عامل بازدارنده برای فعالیت‌های ناخواسته در یک فضا، افزایش می‌دهد.

به عبارتی دیگر، سارقین نمی‌دانند که آیا در این لحظه، در تیررس دوربین قرار دارند یا خیر! همین عامل باعث می‌شود که جرات دست زدن به سرقت یا هر اقدام خرابکارانه دیگر را نداشته باشند.

مقاوم در برابر ضربه 

همان‌طور که قبلا هم اشاره شد، همه اجزای دوربین دام در یک محفظه گنبدی مقاوم قرار دارند. به این ترتیب، اجزای حساس داخلی، در برابر ضربات و آسیب‌های فیزیکی، محافظت می‌شوند.

اگر بتواند حفاظت مکانیکی این دوربین‌ها را با یک نصب مقاوم و درست افزایش داد؛ می‌توان از آن‌ها در مناطق حساس با ضریب خرابکاری بالا، به خوبی استفاده کرد.

مقاوم در مقابل هوا و ضد آب 

اگر در فضاهای بیرونی از یک دوربین مداربسته استفاده کنید، حتما باید در برابر آب (باران) و تغییرات هوا مقاوم باشد. این ویژگی‌ها معمولا در اکثر دوربین‌های Dome وجود دارند.

مقاومت در برابر آب و هوا

طراحی یک دوربین دام به شکلی است که ویژگی‌هایی مانند بخاری‌های داخلی برای محافظت از مکانیسم در برابر تغییرات جوی، پوشش بی‌وقفه منطقه را امکان‌پذیر می‌کند.

قابلیت دید در شب

قابلیت دید در شب یا همان توانایی تصویربرداری در غیاب نور، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ زیرا بیشترین نیاز به سیستم‌های امنیتی در زمان شب است! دوربین‌های Dome با دارا بودن دو فاکتور یعنی LED مادون قرمز و سنسور CMOS، به خوبی از ویژگی دید در شب پشتیبانی می‌کنند.

لنز وریفوکال 

یکی دیگر از مزایای دوربین دام، دارا بودن لنز وریفوکال است. این لنز به دوربین اجازه می‌دهد که روی فواصل دور تمرکز کند. از طرف دیگر، لنز این دوربین‌ها معمولا دارای یک فاصله کانونی ثابت کوچک است که پوشش زاویه باز عالی را برای استفاده‌هایی مانند نظارت بر مکان‌های تجمع، ورودی‌ها و حتی وسایل نقلیه عمومی را فراهم می‌کند.

معایب دوربین‌های مداربسته دام

در کنار همه مزایایی که این دوربین دارد، نمی‌توان به راحتی از معایب دوربین مداربسته Dome هم چشم‌پوشی کرد. در ادامه به مهم‌ترین معایب این محصول، اشاره کرده‌ایم:

مشکلات مربوط به نور

گنبد محافظ می‌تواند باعث مشکلات نوری شود. گرد و غبار، تار عنکبوت، لکه و تراکم، می‌توانند روی گنبدها جمع شده و وضوح تصاویر را کاهش دهند.

مشکلات مربوط به نور در دوربین دام

ممکن است برای حفظ راندمان نوری، نیاز به افزایش تعمیر و نگهداری منظم باشد. گنبد همچنین ممکن است با ایجاد انعکاس برگشتی انرژی مادون قرمز، کارایی LED مادون قرمز را مختل کند.

نصب سخت

به طور نسبی، نصب دوربین‌های Dome نسبت به دوربین‌های بولت یا جعبه‌ای، مقداری سخت‌تر است. آن‌ها برای نصب صحیح، به مهارت و دسترسی بالاتری نسبت به همتایان خود نیاز دارند.

تغییر موقعیت سخت

برخلاف دوربین‌های بولت یا جعبه‌ای که به راحتی می‌توان آنها را با دست تغییر مکان داد، تغییر موقعیت دوربین دام نیاز به برداشتن گنبد دارد و این کار را دشوارتر می‌کند.

محدوده بصری کوچک

در حالی که دوربین‌ مداربسته دام در دید با زاویه باز عالی است، لنزهای دوربین‌های گنبدی برای نظارت از راه دور مناسب نیستند.

استایل های مختلف دوربین دام

تطبیق‌پذیری بالای دوربین‌های دام، باعث شده تا استایل‌ها و سبک‌های مختلفی از این سیستم، در دسترس کاربران باشد. برای درک بهتر این موضوع، اجازه دهید به اعضای مختلف خانواده دوربین Dome و تناسب آن‌ها با موقعیت‌های گوناگون، نگاهی داشته باشیم.

دوربین های مینی/میکرو دام

همانطور که از نام آن‌ها پیداست، دوربین‌های mini/micro Dome نسخه‌های کوچکتری از دوربین دام هستند. برخی از آنها تنها 40 میلی‎‌متر ارتفاع دارند و برای پوشش مناطق کوچکتر مانند آسانسور یا حمل و نقل عمومی که در آن‌ها یک گنبد معمولی برجسته می‌شود، عالی هستند.

دوربین‌های میکرو دام

البته این اندازه کوچک، ممکن است باعث ایجاد برخی از محدودیت‌ها هم بشود. به عنوان مثال، فاصله کانونی ثابت کمتر شده و محدوده پوشش‌دهی هم به همان نسبت، کاهش پیدا می‌کند.

کاهش قابلیت دید در شب و البته کمتر شدن مقاومت دوربین در برابر ضربه و آب و هوا، از دیگر معایب دوربین‌های میکرو یا مینی دام، به شمار می‌روند.

دوربین های برجک (Turret)

این دوربین که با نام‌های مختلف از جمله دوربین کره چشم یا چهره صاف شناخته می‌شود، شبیه دوربین‌های دام است. با این تفاوت که مکانیسم لنز و سنسور در یک محفظه توپ قرار دارد که در یک پایه سوکت قرار می‌گیرد و فاقد گنبد پوششی است.

این طراحی نصب و جابجایی دوربین را آسان‌تر از یک دام معمولی می‌کند. از طرف دیگر، مادون قرمز از جهش برگشتی ایجاد شده توسط گنبد آسیب نمی‌بیند و حتی کارآمدتر هم می‌شود.

اگرچه که این طرح (دوربین برجک) برخی از کاستی‌های طراحی دام را برطرف می‌کند، اما همچنان برای دید با زاویه باز مناسب است. همچنین طراحی بدون گنبد، آن را مستعد آسیب بر اثر ضربه و گرد و غبار می‌کند.

دوربین های PTZ

دوربین PTZ که به عنوان دوربین سرعت نیز شناخته می‌شود، یک دوربین دام با موتورهای داخلی است که می‌تواند دوربین را به صورت افقی 360 درجه (پان) و عمودی 180 درجه (شیب) حرکت دهد. همچنین لنز را می توان روی اشیاء نزدیک یا دور (زوم) متمرکز کرد.

دوربین‌های ptz

توانایی‌های دوربین PTZ آن را به یک انتخاب عالی برای مناطق بزرگ تبدیل می‌کند. دوربین‌های PTZ می‌توانند هر منطقه مرده احتمالی را که میدان دید دوربین گنبدی معمولی ممکن است داشته باشد را از بین ببرد.

قابلیت‌های دوربین‌های PTZ آن‌ها را بسیار مطلوب می‌کند، اما دارای معایبی هم هستند. علاوه بر کاستی‌های دوربین گنبدی استاندارد، آن‌ها همچنین پرهزینه هستند، مخصوصا زمانی که با نرم‌افزار نظارتی همراه شوند.

خرید دوربین مداربسته دام

اکنون که به خوبی با همه ویژگی‌ها و قابلیت‌های دوربین دام آشنا شدید؛ شاید نوبت به خرید و نصب آن رسیده باشد. اگر این‌چنین است، می‌توانید از خدمات گوناگون ما در شرکت ایده آل گستر برخوردار شوید.

شرکت ایده آل گستر با عرضه انواع دوربین‌ های مداربسته دام پاناسونیک و هایک ویژن، دست شما را برای انتخاب یک مدل مناسب و هماهنگ با نیازها و بودجه‌ای که در نظر دارید، کاملا باز می‌گذارد.

لازم به ذکر است که کلیه دوربین‌هایی که در ایده آل گستر به مشتریان عرضه می‌شوند، کاملا اورجینال بوده و از 1 سال گارانتی معتبر شرکتی، برخوردار هستند.

علاوه بر همه این‌ها، همکاران ما در بخش فروش، این آمادگی را دارند که کلیه اطلاعات لازم و تخصصی قبل از خرید را در اختیار شما عزیزان قرار دارند تا با آگاهی کامل، خرید خود را از ایده آل گستر انجام دهید.

کلام آخر

دوربین مداربسته Dome یا گنبدی به عنوان یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین مدل‌های دوربین‌های امنیتی، این روزها در امکان مختلف و با اهداف گوناگون، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در این مقاله به معرفی کامل دوربین دام پرداختیم. در صورتی که همچنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

1 | (1)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x