راهنمای تلفن گرنداستریم + آموزش کار با تلفن گرنداستریم

چرا استقبال از تلفن‌های تحت شبکه گرنداستریم در سالیان اخیر، به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است؟ پاسخ این سوال در سه نکته کلیدی و مهم، خلاصه می‌شود: قیمت مناسب، کیفیت صدای عالی و ویژگی‌های تلفنی غنی، قابلیت همکاری با تمام سرورهای VoIP.

این روزها که استفاده از خدمات ویپ به جای مراکز تلفن سنتی و مبتنی بر خطوط تلفن آنالوگ، روز به روز بیشتر می‎شود، تلفن‌های IP گرنداستریم، به بخش مهم و جدا نشدنی مجموعه‌های کاری مختلف اعم از شرکت‌های تجاری، سازمان‌ها و ادارات تبدیل شده‌اند.

اما مشکلی که همچنان به قوت خود باقی است، عدم آشنایی بسیاری از کاربران، با ساختار و چگونگی عملکرد این تلفن‌ها است. همین موضوع، لزوم ارائه یک راهنما درباره کار با تلفن گرنداستریم را بیش از پیش آشکار می‌کند.

در این مقاله از بلاگ ایده آل گستر قصد داریم به راهنمای تلفن گرنداستریم و سازوکار کلی این دستگاه بپردازیم. اگر قصد دارید به یکی از میلیون‌ها مشتری گرنداستریم در سراسر جهان بپیوندید، حتما تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

تلفن گرنداستریم در یک نگاه

تلفن‌های IP یا تحت شبکه را می‌توان نسل جدیدی از تلفن‌های رومیزی و ثابت دانست. این دستگاه‌ها کاری با خطوط آنالوگ تلفن ندارند و صدا را از طریق شبکه‌های کامپیوتری (اینترنت) و به صورت داده‌های دیجیتال منتقل می‌کنند. این تلفن‌ها بر پایه تکنولوژی VoIP (انتقال صدا در بستر اینترنت) کار می‌کنند.

تلفن تحت شبکه گرنداستریم در یک نگاه

شرکت گرنداستریم از سال 2002 شروع به تولید این دسته از تلفن‌ها نمود. تلفن‌هایی که علاوه بر مرکز تلفن گرنداستریم، با هر سرور شبکه دیگر (با شرط پشتیبانی از SIP) هم کار می‌کنند.

نحوه عملکرد تلفن‌های گرنداستریم به صورت خلاصه، به این شکل تعریف می‌شود:

  • از طریق کابل LAN به شبکه محلی متصل شده و به اینترنت دسترسی پیدا می‌کنند.
  • از طریق IP با سرور اصلی مرکز تلفن تحت شبکه متصل شده و به خطوط تلفن مجموعه (خطوط آنالوگ یا ترانک‌های جدید مخابرات) دسترسی پیدا می‌کنند.
  • صدا را به صورت آنالوگ دریافت کرده و از طریق مبدل‌های مخصوص، آن را به داده‌های قابل حمل در شبکه (0 و 1) تبدیل می‌کنند.
  • صدا را از طریق اینترنت به دستگاه مقصد ارسال می‌کنند.
بنابراین تلفن تحت شبکه گرنداستریم به صورت مستقیم، هیچ ارتباطی با خطوط تلفن ندارد و به صورت کامل با اینترنت سروکار دارد. مانند هر تلفن تحت شبکه دیگری، تلفن گرنداستریم هم به صورت کامل بر اساس VoIP پایه‌ریزی شده و از پروتکل SIP پشتیبانی می‌کند.

پس اکنون می‌توانیم به این سوال پاسخ دهیم که تلفن گرنداستریم به درد چه افرادی می‌خورد؟ در جواب باید بگوییم که کلیه سازمان‌ها و شرکت‌های تجاری، کسب و کارهای بزرگ و کوچک، ادارات و … که قصد استفاده از خدمات VoIP را در مجموعه خود دارند، می‌توانند از تلفن‌های ویپ ساخت گرنداستریم، بهره‌مند شوند.

انواع تلفن‌ های تحت شبکه گرنداستریم

آیا هر تلفن تحت شبکه‌ای برای استفاده در هر مجموعه‌ای مناسب است؟ قطعا خیر! بنابراین بدیهی است که تنوع و گستردگی مدل‌های تلفن تحت شبکه گرنداستریم یا هر برند مطرح دیگری، بسیار زیاد باشد.

انواع تلفن های تحت شبکه گرنداستریم

به صورت کلی، گرنداستریم تلفن‌های خود را در مدل‌های مختلف و با کاربری‌های متنوع، روانه بازار می‌کند. برخی از مدل‌های گرنداستریم برای مجموعه‌های کوچک و متوسط مناسب هستند؛ در حالی که بعضی دیگر صرفا برای کار در ادارات، سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ، تولید شده‌اند.

از طرفی دیگر، برخی از مدل‌ها صرفا مخصوص برقراری کنفرانس‌های صوتی هستند. حتی چند مدل از تلفن‌های گرنداستریم از دوربین داخلی هم پشتیبانی می‌کنند و امکان برگزاری جلسات ویدیویی را در اختیار مجموعه‌های کاری قرار می‌دهند.

در یکم تقسیم‌بندی کلی، تلفن‌های گرنداستریم را می‌توان به دسته‌های زیر تقسیم کرد:

  • تلفن‌های Carrier-Grade یا سری GRP
  • تلفن‌های رومیزی سری GXP
  • تلفن‌های کنفرانسی
  • تلفن‌های ویدیویی
  • تلفن‌های بیسیم وای فای
  • تلفن‌های بیسیم DECT

تلفن‌های سری GXP و GRP گرنداستریم، همان تلفن‌های تحت شبکه رومیزی هستند که در مجموعه‌های کاری مختلف، می‌توانند جایگزین تلفن‌های سنتی شوند. این تلفن‌ها بر اساس مدل، قابلیت‌ها  و ویژگی‌های مختلفی دارند و در رنج قیمت گوناگون، به بازار عرضه می‌شوند.

تلفن‌های کنفرانسی صرفا برای برقراری کنفرانس‌های صوتی طراحی شده‌اند. این دستگاه‌ها معمولا در اتاق‌های کنفرانس بزرگ یا کوچک قرار گرفته و جلسات صوتی راه دور را مدیریت می‌کنند.

تلفن گرنداستریم کنفرانسی

تلفن‌های ویدیویی گرنداستریم به یک دوربین داخلی مجهز شده‌اند و به این ترتیب، امکان برقراری تماس‌های تصویری و جلسات ویدیویی راه دور را در اختیار مجموعه‌های کاری قرار می‌دهند.

تلفن‌های بیسیم وای فای و DECT گرنداستریم برای کارمندانی طراحی شده‌اند که در بخش‌های مختلف ساختمان کاری، جابه‌جا می‌شوند. نگهبان‌ها، انباردارها، کارکنان هتل، پرسنل بیمارستان و … می‌توانند از این تلفن‌ها استفاده کنند.

طراحی ظاهری و قابلیت‌های تلفن تحت شبکه گرنداستریم

پرفروش‌ترین تلفن‌های گرنداستریم، مدل‌های مختلف سری GXP و GRP هستند. این تلفن‌ها از نظر ظاهری، شبیه به تلفن‌های رومیزی معمولی هستند؛ با این تفاوت که دکمه‌های اضافه‌ای روی آن‌ها تعبیه شده است که به قابلیت‌ها و ویژگی‌های مختلف، اشاره می‌کنند.

اولین و شاید مهم‌ترین ویژگی تلفن تحت شبکه، پشتیبانی از خطوط تلفن است. تلفن‌های گرنداستریم بر اساس مدل، می‌توانند از یک تا چند خط تلفن (گاها تا 16 خط)  پشتیبانی کنند.

اگر کسب و کار کوچکی دارید و تعداد خطوط تلفن شما محدود است، باید سراغ مدل‌های پایین رده یا میان رده گرنداستریم بروید که معمولا تا 4 خط را پشتیبانی می‌کنند. اما شرکت‌های بزرگ، سازمان‌ها و … باید تلفنی را انتخاب کنند که توانایی پشتیبانی از تعداد زیادی از خطوط تلفن را داشته باشد.

در حقیقت تعداد خطوط، به ما می‌گوید که یک تلفن تحت شبکه گرنداستریم به صورت همزمان می‌تواند تا چند خط را مدیریت کند. معمولا در دو طرف صفحه نمایش هر تلفن گرنداستریم، تعدادی کلید برای مدیریت خطوط، در نظر گرفته می‌شوند.

به عنوان مثال، تلفن زیر از 12 خط پشتیبانی می‌کند و همان‌طور که مشاهده می‌کنید، 12 کلید مدیریت خط هم در دو طرف صفحه نمایش، قرار گرفته‌اند:

کلیدهای مدیریت خط در تلفن گرنداستریم

معمولا در زیر صفحه نمایش هم تعدادی کلید دیده می‌شوند که به آن‌ها کلیدهای نرم افزاری قابل برنامه‌ریزی گفته می‌شود. شما می‌توانید برخی از قابلیت‌های تلفن را روی این کلیدها برنامه‌ریزی کنید تا بتوانید به صورت سریع، به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

در تصویر زیر مشخص است که این تلفن گرنداستریم، دارای 5 کلید قابل برنامه‌ریزی نرم افزاری است:

کلیدهای نرم افزاری قابل برنامه ریزی تلفن گرنداستریم

تلفن‌های تحت شبکه از قابلیت‌های متنوعی برای مدیریت بهتر تماس‌های ورودی و خروجی برخوردار هستند. برخی از این قابلیت‌ها عبارتند از:

  • هولد یا نگه‌داری تماس (Hold)
  • انتقال تماس (Transfer)
  • پاسخ‌دهی خودکار (Auto Answering)
  • مسدود کردن تماس‌های ورودی (DND)
  • مکالمه از طریق هدست (فعال کردن هدست)
  • دسترسی به پیغام‌های متنی
  • حالت انتظار مکالمه (Call Waiting)
  • کنفرانس صوتی

روی صفحه کلید تلفن‌های گرنداستریم، کلیدهایی برای دسترسی به این قابلیت‌ها دیده می‌شوند (بسته به مدل و این‌که از چه قابلیت‌هایی پشتیبانی می‌کند). برخی از این کلیدها را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید:

راهنمای کلیدهای تلفن تحت شبکه گرنداستریم

هر تلفن تحت شبکه گرنداستریم از 1 یا 2 عدد پورت اترنت برای اتصال به شبکه برخوردار است. در صورتی که این پورت‌ها از PoE پشتیبانی کنند، برای روشن کردن تلفن، به پریز برق نیاز نخواهید داشت. مدل‌هایی که آخر اسم آن‌ها با P تمام می‌شود، از این ویژگی پشتیبانی می‌کنند.

نکته: PoE یا انتقال برق در اترنت، قابلیتی است که بر اساس آن، دستگاه می‌تواند برق مورد نیاز خود را به صورت مستقیم از کابل اتصال به شبکه دریافت نماید.

پشتیبانی از بلوتوث و وای فای، یکی دیگر از قابلیت‌های تلفن تحت شبکه گرنداستریم است که در زمان خرید تلفن، باید به آن توجه داشته باشید. معمولا مدل‌هایی که آخر اسم آن‌ها با W تمام می‎‌شود، از وای فای پشتیبانی می‌کنند.

کیفیت صدای HD را می‌توان یکی از بهترین ویژگی‌های تلفن‌های تحت شبکه دانست. در صورتی که تلفن گرنداستریم از این قابلیت پشتیبانی کند، علامت HD روی گوشی تلفن، درج خواهد شد. (مانند تصویر زیر)

کیفیت صدای HD در تلفن های گرنداستریم

در زمان خرید، حتما از فروشنده درباره کیفیت صدای HD تلفن در وضعیت اسپیکر و هدست سوال نمایید یا دفترچه راهنمای تلفن را به دقت مطالعه نمایید.

در نهایت، 12 کلید شماره‌گیر، کلید اسپیکر، افزایش و کاهش صدا، کلیدهای چهارجهته و کلید پاسخ‌گویی به تماس هم دیگر کلیدهای روی صفحه کلید تلفن گرنداستریم را تشکیل می‌دهند.

کانفیگ تلفن گرنداستریم

کانفیگ کردن و راه‌اندازی تلفن گرنداستریم، یکی از مهم‌ترین اقدام‌ها در زمینه استفاده از تلفن‌های تحت شبکه گرنداستریم است. ما در یک مقاله جداگانه، به تفصیل به این موضوع پرداخته‌ایم:

با مطالعه این مقاله می‌توانید به صورت کامل و دقیق، با کانفیگ و تنظیم داخلی تلفن گرنداستریم آشنا شوید.

تلفن گرنداستریم را از کجا بخریم؟

شرکت ایده آل گستر به منظور راحتی هرچه بیشتر شما عزیزان، کلیه مدل‌های تلفن تحت شبکه گرنداستریم را با بهترین قیمت و گارانتی 1 ساله، عرضه می‌کند.

علاوه بر این، کارشناسان فروش ما آماده ارائه اطلاعات و راهنمایی‌های لازم در زمان خرید به شما عزیزان هستند. بنابراین می‌توانید با خیال راحت و اطمینان کامل، تلفن‌‌های متناسب با نیازهای خود را انتخاب و خریداری نمایید.

در کنار گرنداستریم، ما در ایده آل گستر انواع تلفن‌های تحت شبکه پاناسونیک، یالینک، اسنوم و … را هم به مشتریان خود عرضه می‌کنیم. بنابراین دست شما در انتخاب یک تلفن مناسب، کاملا باز است.

کلام آخر

تلفن‌های تحت شبکه ساخت شرکت گرنداستریم را می‌توان در تمام مراکز تلفن IP استفاده کرد؛ به همین دلیل از محبوبیت زیادی برخوردار هستند. این تلفن‌ها کارایی ساده‌ای دارند؛ اما در عین حال، باید با طرز کار آن‌ها آشنا شوید.

در این مقاله به راهنمای تلفن گرنداستریم پرداختیم. در صورتی که همچنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

2.3 | (3)
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x