مفهوم فرکانس چیست؟

شاید شما در هنگام خرید وسایل الکترونیکی با عبارت فرکانس برخورد کنید و این سوال برای شما پیش بیاید که مفهوم فرکانس چیست؟

مفهوم فرکانس یک تعریف عمومی (General) دارد که عبارت است از: Cycles Per Second یعنی تعداد چرخه در ثانیه.

مفهوم فرکانس چیست؟

برخی کلمات در مباحث مختلف معنای متفاوتی دارند که فرکانس نیز از آن دسته است.

تعریف عمومی یا جنرال فرکانس عبارت است از تعداد چرخه در ثانیه (Cycles Per Second) به عبارت ئدیگر تعریف عمومی فرکانس تعداد تکرار یک کار تکراری در واحد زمان است (که معمولاً واحد زمان را ثانیه می‌گیرند). پس هر گاه خواستید مفهوم فرکانس را در یک مبحث خاص بدانید، باید ببینید چه کاری در یک ثانیه تکرار می‌شود.

به طور مثال اگر شما بتوانید در یک ثانیه 10 بار دست‌هایتان را به هم بزنید، فرکانس شما در این مبحث 10 هرتز می‌شود یا در تلفن های بیسیم فرکانسی وجود دارد که مفهوم آن را در مطلب «فرکانس تلفن های بیسیم» می توانید مطالعه کنید.

وقتی گفته می‌شود قدرت CPU شما 2.4 میلیارد هرتز است یعنی این CPU قادر است در هر ثانیه 2.4 میلیارد دستورالعمل را پردازش کند. (منظور از پردازش دستورالعمل این است که مثلاً دو عدد باینری را با هم جمع کند و نتیجه را به دست آورد)

وقتی گفته می‌شود نرخ بازسازی صفحه در مانیتور شما 60 هرتز است یعنی در هر ثانیه 60 بار کل صفحه مانیتور شما پیکسل به پیکسل از بالا به پایین با رنگ جدید جایگزین می‌شود. طبیعتاً 60 بار در ثانیه آنقدر سریع است که چشم شما احساس نمی‌کند و شما فکر می‌کنید دائماً یک صحنه ثابت دارید می‌بینید. در حالی که این صحنه حداقل 60 بار در هر ثانیه دوباره بازسازی می‌شود. (هر چه این گزینه را روی عدد بیشتری تنظیم کنید، چشم شما کمتر چشمک‌زدن‌های مانیتو را احساس می‌کند و چشم شما کمتر خسته می‌شود، پس همین حالا آن را به نهایت عددی که پشتیبانی می‌کند، افزایش دهید تا چشمانتان راحت شود)

وقتی گفته می‌شود یک صدا با نرخ نمونه برداری (Sampling Rate) برابر با 44100 هرتز ضبط شده است یعنی برای تبدیل صدای شما که آنالوگ است، به صدای کامپیوتری که دیجیتال است، از موج صدای شما 44100 بار در ثانیه نمونه گرفته‌اند و این نمونه‌ها را به اعداد باینری تبدیل کرده‌اند و روی حافظه ذخیره کرده‌اند. (البته این، بحث پیچیده و البته شیرینی دارد که پیشنهاد می‌کنم بحث تبدیل آنالوگ به دیجیتال را در جزوه شبکه دانشگاهی در این آدرس مطالعه کنید)

مفهوم-فرکانس-چیست؟

فرکانس سیگنال

وقتی گفته می‌شود فرکانس یک سیگنال که به گوشی موبایل یا رادیوی شما می‌رسد 9 میلیون هرتز است؛ یعنی میدان آن موج در هر ثانیه 9 میلیون بار تغییر می‌کند. در تعریف ساده‌تر می توان گفت که موج 9 میلیون بار در ثانیه مولکول‌های هوا را جا به جا می‌کند و این عمل به صورت ترجمه به گوشی شما می‌رسد همراه با لرزش‌های کمتر که گوش شما بتواند به راحتی بشنود.

فرکانس-سیگنال

انواع فرکانس

فرکانس عمدتا به دو دسته فرکانس زاویه‌‌ای و فرکانس فضایی طبقه بندی می‌شود. مزیت اصلی فرکانس‌های پایین‌تر این است که در فاصله دورتری در محیط پخش می‌شوند. به فرکانس‌های پایین، فرکانس رادیویی نیز گفته می‌شود. از جمله کاربردهای امواج با فرکانس پایین زیردریایی ها هستند که در بازه فرکانسی 3 هرتز تا 300 هرتز عمل می‌کنند.

ویدیوی آموزشی مفهوم فرکانس 


 

4.1 | (74)
کارت سانترال پاناسونیک
ویدئو پرژکتور پاناسونیک
دوربین مدار بسته پاناسونیک
تلفن رومیزی پاناسونیک
اشتراک در
اطلاع از
guest

26 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
26
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x