راهکارهای شناسایی هک شدن سیستم ویپ Voip

فناوری پروتکل Voice over Internet (VoIP) همچنان به عنوان یک راه ارتباطی قابل اعتماد است که شرکت‌های کوچک و متوسط (و حتی شرکت های بزرگ) از آن استفاده می‌کنند. توسط فناوری VoIP از مزایایی مانند تحرک، مقیاس‌پذیری، صرفه‌جویی در هزینه و راندمان بالا و … بهره‌مند می‌شوید. ویپ مشاغل را قادر می‌سازد تا با کارمندان، همکاران و مشتریان خود در مقایسه با تلفن سنتی با روش ساده‌تر، راحت‌تر و ارزانتر ارتباط برقرار کرده و با آن‌ها همکاری کنند.

درست مانند سایر دستگاه‌های متصل به اینترنت، تلفن‌های VoIP می‌توانند توسط مجرمان سایبری برای منافع اقتصادی مورد سوء‌استفاده قرار بگیرند. برای جلوگیری از هک شدن و سرقت اطلاعات توسط ویپ، باید اقدامات احتیاطی خاصی را انجام دهید. هنگامی که تلفن VoIP به درستی راه‌اندازی نشده باشد، هکرها می‌توانند از آسیب‌پذیری آن برای حمله استفاده کنند که می‌تواند داده‌های ارزشمند تجاری و اطلاعات مشتری را به خطر اندازد. همچنین هکرها می‌توانند برای اخاذی و کلاهبرداری و استراق‌سمع در طول تماس‌های کنفرانس استفاده کنند.

خرید تلفن ویپ 

 روش‌های تشخیص هک شدن سیستم ویپ

  • هنگام جستجوی اینترنتی به سایت‌های ناخواسته هدایت می‌شوید

هنگام انجام جستجوی اینترنتی به سایت‌های دیگر هدایت می‌شوید. این علامت بالقوه‌ای است که نشان می‌دهد سیستم VoIP شما مورد حمله قرار گرفته است. یکی دیگر از علائم مبنی بر هک شدن سیستم شما اینست که پسوندها و نوارهای ابزار بدون تأیید شما در مرورگر شما اضافه یا نصب می‌شوند. برای محافظت از خود و سیستم VoIP خود در برابر هکرها، اطمینان حاصل کنید که سیستم شما در هنگام استفاده از پورتال شما و از سیستم مدیریت سایت خارج شده است.

  • بی نظمی در تاریخچه تماس‌ها

اگر از لیست تاریخچه تماس تلفنی VoIP خود استفاده کنید و سیستم شما مورد حمله قرار گرفته یا هک شده باشد، به شما نشانه‌ای ارائه می‌دهد. اطمینان حاصل کنید که در تاریخچه تماس، موارد غیرمعمول (مکالمه هایی که از شماره‌های ناشناخته حاصل می‌شوند) را شناسایی کنید. همچنین، بررسی کنید که آیا اعدادی که در صورت‌حساب‌های تلفنتان ظاهر می‌شوند، اعداد شناخته شده هستند یا اینکه تماس‌ها از مکانی که با آن آشنا هستید، گرفته شده است. نکته بسیار مهم در مورد ویپ این است که می‌توانید تما‌س‌ها را محدود کنید تا هرگونه کلاهبرداری به راحتی کنترل شود. اما اگر هنوز مطمئن نیستید که سیستم شما مورد حمله قرار گرفته است، باید به دنبال علائم دیگری بگردید تا به شما کمک کند بدانید سیستم VoIP شما به خطر افتاده است یا خیر؟

 روش‌های-تشخیص-هک-شدن-سیستم-ویپ

  • ظهور پیام‌های آنتی ویروس فیک

از آنجا که  ویپ یک فناوری مبتنی بر IP است و VoIP از اینترنت برای ارسال و دریافت پیام (از طریق صدا ، متن یا فیلم) از طریق مکان‌های مختلف در سراسر جهان استفاده می‌کند؛ اگر هنگام روشن بودن سیستم VoIP شما یا هر یک از کارمندان خود، متوجه شدید اطلاعات آنتی ویروس ظاهر شده، احتمالاً سیستم شما مورد حمله قرار گرفته است. هنگامی که متوجه این پیام‌های آنتی ویروس فیک شده‌اید، مهم است که به سرویس‌دهنده خدمات VoIP خود اطلاع دهید تا منبع پیام‌ها را برای یافتن بدافزار مشکل‌ساز بررسی کنید. در صورت به خطر افتادن سیستم VoIP، بهتر است سیستم را خاموش کنید و منتظر بمانید تا تیم فنی فعالیت‌های لازم برای اصلاح اوضاع را انجام دهد و خودتان از هر گونه اقدام خودداری کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین تلفن‌های ویپ اسنوم

  • فعال شدن خودکار میکروفون و وب‌کم

یک از مزایای ویپ وجود دارد این است که مشاغل را قادر می‌سازد از میکروفن و وب‌کم استفاده کنند تا بتوانند به راحتی مکالمات صوتی و تصویری انجام دهند. در حالی که این ویژگی VoIP برای مشاغل (خصوصاً در کنفرانس‌ها یا جلسات آنلاین) دارای مزیت است، اما درگاهی را برای ورود هکرها در سیستم ایجاد می‌کند. به طور معمول، هکرها از میکروفون و وب کم برای جاسوسی از سازمان برای جمع‌آوری داده‌های شخصی و محرمانه مشاغل (و حتی اطلاعات مشتری) برای منفعت مالی استفاده می‌کنند. از این رو، هنگامی که متوجه شدید که میکروفون‌ها و وب‌کم‌ها بدون اجازه شما فعال شده‌اند (به عنوان مثال، ضبط مکالمات به طور خودکار)، به سرویس‌دهنده خدمات سیستم ویپ هشدار دهید زیرا این علامت آن است که سیستم شما هک شده است.

  • افزایش ناگهانی صورتحساب تلفنی

یکی دیگر از نشانه‌های مبنی بر اینکه احتمالاً سیستم VoIP شما هک شده است قبض تلفن است. یکی از بزرگترین نگرانی‌های کاربران VoIP، استفاده غیرمجاز از سیستم ارتباطی آن‌ها است. وقتی هکرها به سیستم VoIP شما دسترسی پیدا می‌کنند، می‌توانند به راحتی از زیرساخت‌های شما در حالی که شما کاملاً بی‌اطلاع هستید برای تماس‌های راه دور استفاده کنند. بعضی اوقات، این هکرها همچنین از یک ابزار خودکار شماره‌گیری برای دسترسی چندین تلفن به یک لینک استفاده می‌کنند. در نتیجه، اگر نتوانید از سرویس‌دهنده خدمات ویپ خود در مورد این مسئله مطلع شوید، صورتحساب‌های تلفنی شما ضبط می‌شود.

تاریخچه تماس با سیستم خود را بطور روزانه یا هفتگی کنترل کنید تا بتوانید بی‌نظمی‌های تماس و فعالیت‌های هکر را در اسرع وقت شناسایی کنید.

مزایای بسیاری برای استفاده از سیستم تلفن ویپ در تجارت وجود دارد. مانند سایر فناوری‌های ارتباطی، VoIP نیز در برابر هکرها آسیب‌پذیر است. برای اطمینان از اینکه سیستم ارتباطی تجاری، در برابر هکرها و مجرمان سایبری محافظت می‌شود‌، لازم است هنگام راه اندازی تلفن ویپ اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از هک شدن VoIP انجام شود. با دنبال کردن پروتکل‌های درست امنیتی و صحبت با سرویس‌دهنده خدمات ویپ، تصمیم بگیرید چه نرم‌افزار امنیتی باید در سیستم نصب شود، تا از تلفن VoIP در برابر هک‌شدن محافظت کنید.

VoLTE چیست و تفاوت آن با VoIP چیست؟

5 | (2)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x