اولین کامپیوتر جهان

تاریخچه اولین کامپیوتر

شاید شما هم نام ENIAC را در جستجوهای اینترنتی یا کتاب های برنامه نویسی مختلف دیده باشید. ENIAC که مخفف Electronic Numerical Integrator and Computer است نام اولین کامپیوتر ساخته شده در جهان است.

در سال ۱۹۴۳ میلادی فیزیکدانی بنام دکتر جان ماکلی با همکاری مهندس برقی به نام جان آدام پرسپر اکرت شروع به ساختن اولین رایانه الکترونیکی کردند.  ENIAC در سال ۱۹۴۶ به طور رسمی شروع به کار کرد و هدف اصلی آن افزایش سرعت محاسبت ریاضی برای عملیات توپخانه‌ ی ارتش بود. انیاک با این هدف ساخته شده بود تا مسیر موشک های آمریکایی را بتواند محاسبه کند.

اگر چه ENIAC برای محاسبه جداول شلیک توپخانه برای آزمایشگاه تحقیقاتی بالستیک ارتش ایالات متحده طراحی شده بود اما اولین برنامه آن مطالعه امکان سنجی سلاح حرارتی بود. طراحی و ساخت ENIAC توسط ارتش ایالات متحده، سپاه جنگی، فرماندهی تحقیق و توسعه و سرلشکر گالدون M  بارنز تأمین مالی شد. هزینه مالی آن حدود 487000 دلار بود که معادل 8887000 دلار در سال 2017 است.

 انیاک در زمان خود پیچیده ‌ترین دستگاه الکترونیکی جهان بود. این کامپیوتر سیصد عمل ضرب را در یک ثانیه انجام می داد و کاری که توسط نیروی انسانی انجام آن 300 روز به طول می انجامید را در یک روز انجام می داد. برنامه نویسی برای آن هفته ها زمان لازم داشت، زیرا برنامه ها روی کاغذ نوشته شده و روند انتقال و رفع اشکالات آن ها در ماشین، با کمک کلیدها و کابل ها انجام می پذیرفت.

برای طراحی و ساخت انیاک علاوه بر اجزای الکترو مکانیکی از نوزده هزار لامپ خلاء نیز استفاده کرده بودند که ۱۳۰۰۰۰ وات انرژی مصرف می ‌کرد. این دستگاه ۱۵۰۰ فوت مربع مکان اشغال می ‌کرد و 30 تن وزن داشت و طول آن نیز حدود 15 متر بود. ENIAC شامل ۱۷۵۰۰ تیوب مکشی بود که در ۵۰۰ هزار نقطه‌، به هم لحیم شده بودند.

با پیشرفت تکنولوژی، در حال حاضر یک تراشه ‌ی کوچک به اندازه ناخن دست، می‌تواند چند صد برابر سریعتر از این کامپیوتر ۳۰ تنی، پردازش کند. انیاک در حال حاضر در دانشگاه پنسیلوانیا واقع در ایالات متحده آمریکا نگهداری می شود و با هماهنگی واحد مهندسی برق این دانشگاه می توان از آن بازدید کرد.

4.1 | (12)
تلفن بیسیم پاناسونیک
تلفن رومیزی پاناسونیک
تلفن سانترال
فکس لیزری پاناسونیک
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x