انواع ویدیو پروژکتور و ویژگی های هر کدام

دستگاه‌های پروژکتور در سال‌های اخیر به یکی از ملزومات کلاس‌های درس، سالن‌های سمینار، سینماها و … تبدیل شده‌اند. اما محبوبیت این محصولات به همین‌جا ختم نشد و امروزه، انواع ویدیو پروژکتور ها در اندازه‌ها و مختلف، راه خود را به منازل باز کرده‌اند و برای تماشای فیلم و سریال و انجام بازی‌های کامپیوتری، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

گستردگی و تنوع ویدئو پروژکتورها به حدی زیاد است که بدون داشتن اطلاعات کافی، انتخاب یک مدل مناسب و متناسب با نیازهای ما، تقریبا غیرممکن است. بنابراین به عنوان یک موضوع بسیار مهم، حتما باید یک راهنمای خرید مناسب در اختیار داشته باشید تا بتوانید از انتخاب یک پروژکتور با کیفیت، مطمئن شوید.

در این مقاله از بلاگ ایده آل گستر قصد داریم به بررسی انواع ویدیو پروژکتور و ویژگی‌ها و قابلیت‌های مختلف هر کدام از آن‌ها بپردازیم. اگر به تازگی هوای داشتن یک پروژکتور به سرتان زده است، حتما تا پایان با ما همراه باشید.

ویدیو پروژکتور چیست و چگونه کار می‌کند؟

یکی از سرگرمی‌ها ما در دوران کودکی، بازی سایه‌ها بود (یادش بخیر!) در این بازی سعی می‌کردیم با حرکات دست، شکل‌های معنی‌داری را در ابعاد بزرگ، روی دیوار به وجود بیاوریم. این بازی در عین سادگی، به نوعی زیربنای طراحی و ساخت ویدئو پروژکتور بود! در مقاله ویدئو پروژکتور چیست؟ بیشتر به این مبحث پرداخته شده است.

انواع ویدیو پروژکتور و قابلیت‌های آن‌ها

با زبانی ساده، می‌توان گفت که ویدیو پروژکتور دستگاهی برای بزرگ‌نمایی تصویر، بدون افت کیفیت است. این محصول، تصویر را از یک منبع (کامپیوتر، موبایل، تبلت، دوربین فیلمبرداری و …) دریافت کرده و بعد از پردازش (به وسیله لنز و منابع نوری)، آن را روی یک پرده و در ابعاد بزرگ‌تر، به نمایش درمی‌آورد.

ویدیو پروژکتور می‌تواند یک تصویر کوچک را در ابعاد بزرگ، روی صفحه خالی (پرده نمایش، دیوار سفید و حتی وایت برد) نمایش دهد تا افراد بیشتری بتوانند یک فیلم یا سریال تلویزیونی و هم‌چنین یک بازی ویدیویی را با شکوه کامل و جزئیات بیشتر، مشاهده کنند.

این دستگاه، از بخش‌های زیر تشکیل شده است:

  1. لنز
  2. لامپ ویدئو پروژکتور
  3. کانکتور (HDMI، USB و …)
  4. پاور یا منبع تغذیه
  5. بلندگو (برای پخش صدا)
  6. پنل کنترل
  7. کنترل
  8. کانکتور LAN
فناوری‌های مختلفی در ساخت ویدیو پروژکتور مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حقیقت، انواع ویدیو پروژکتور هم بر اساس همین تنوع تکنولوژی‌های ساخت تعریف می‌شود. هر کدام از این مدل‌ها، قابلیت‌های مخصوص به خود را دارند و برای مکان‌ها و کاربردهای مشخصی، طراحی شده‌اند. بنابراین حتما باید بر اساس نیازهای خود، اقدام به خرید ویدیو پروژکتور نمایید.

انواع ویدیو پروژکتور

در یک تقسیم‌بندی کلی، می‌توان ویدیو پروژکتورها را به 4 دسته اصلی زیر بخش‌بندی کرد:

  1. ویدیو پروژکتورهای DLP
  2. ویدیو پروژکترهای LCD
  3. ویدیو پروژکتورهای LCoS
  4. ویدیو پروژکتورهای LED

این مدل‌ها چه از نظر امکانات و قابلیت‌ها، چه به لحاظ فناوری به کار رفته در ساخت و چه حتی از حیث قیمت، تفاوت‌های زیادی با هم‌دیگر دارند. بنابراین در هنگام خرید، باید به نیازهای خود و هم‌چنین بودجه‌ای که برای این کار کنار گذاشته‌اید، توجه کافی داشته باشید.

انواع مدل‌های ویدیو پروژکتور

در ادامه، این 4 مدل را به صورت کاملا تخصصی و همراه با مزایا و معایب‌شان، بررسی خواهیم کرد.

ویدیو پروژکتور DLP

DLP مخفف عبارت “Digital Light Processing Projector” است. این پروژکتور، از آینه‌های کوچکی که نور را به سمت صفحه منعکس می‌کنند، استفاده می‌کند. یک چرخه رنگ فیزیکی هم در ساخت این مدل به کار رفته که برای تولید رنگ‌های مختلف، به طور مداوم در حال چرخش است. ویدئو پروژکتورهای DLP می‌توانند یک تراشه‌ای یا سه تراشه‌ای باشند.

نکته: ویدیو پروژکتورهای DLP برای محیط‌هایی با نور بالا (مانند کلاس درس یا سالن‌های کنفرانس، بسیار مناسب هستند.

 ساختار پروژکتورهای dlp

پروژکتور DLP شامل تراشه‌ای است که از میلیون‌ها آینه میکروسکوپی تشکیل شده است که هر یک از آن‌ها، قابلیت تنظیم مستقل را دارند. این آینه‌ها یا به سمت نور حرکت می‌کنند (برای تولید پیکسل‌های روشن) یا از آن دور می‌شوند. (برای تولید پیکسل‌های تیره) برای ایجاد تصاویر رنگی، چرخه رنگی، مدام در حال چرخیدن است.

مزایای پروژکتورهای DLP

  1. تصاویر رنگی شفاف با کنتراست رنگی بالا
  2. تصاویر رنگی واضح به دلیل فاصله بسیار کم پیکسل‌ها (کمتر از 1 میکرون)
  3. حداقل از دست دادن نور و حداکثر خروجی نور
  4. رنگ‌های تیره عمیق‌تر در مقایسه با سایر مدل‌های ویدیو پروژکتور

معایب ویدیو پروژکتور DLP

  1. اثر رنگین کمان
  2. تعداد محدود پیکسل‌ها
  3. روشنایی کمتر نسبت به سایر مدل‌های پروژکتور
  4. چشمک‌های کوتاه که در سراسر صفحه ایجاد می‌شوند.

کاربردهای پروژکتور DLP

ویدیو پروژکتورهای DLP برای اهداف زیر، در سازمان‌ها، مدارس، خانه‌ها و … مورد استفاده قرار می‌گیرند:

  1. برای برگزاری سخنرانی و کنفرانس‌های تجاری
  2. برای تماشای فیلم، بازی‌های کامپیوتری و … در منازل
  3. مورد استفاده در مراکز فرماندهی و کنترل توسط شرکت‌های مخابراتی و خدماتی
  4. در کلاس‌ها و هتل‌ها برای سخنرانی و رویدادهای راه اندازی

ویدیو پروژکتور LCD

LCD که مخفف عبارت “Liquid Crystal Display” است، یکی از دیگر از انواع ویدیو پروژکتور محسوب می‌شود. این دستگاه‌ها از همان فناوری صفحه نمایش کریستال مایع استفاده می‌کنند که در مانیتورها و تلویزیون‌ها نیز به کار می‌رود. ویدئو پروژکتور LCD با استفاده از چندین مرحله پیچیده، تصاویر را روی پرده نمایش می‌دهد. از معروفترین محصولات این نوع ویدئو پروژکتور می توان به ویدئو پروژکتور پاناسونیک panasonic pt-lb 306 اشاره کرد.

این پروژکتورها دارای سه پنل LCD هستند که با استفاده از سه رنگ اصلی (قرمز، آبی و سبز) تصاویر را تولید می‌کنند. هر سه رنگ به صورت هم‌زمان پیش‌بینی شده‌اند تا تصاویر کاملا رنگی، روی پرده دیده شوند.

ساختار ویدیو پروژکتورهای lcd

پروژکتورهای LCD از سه صفحه نمایش کریستال مایع استفاده می‌کنند که در آن‌ها، تصویر در چند مرحله ایجاد می‌شود. یک منبع نوری، پرتویی از نور سفید را منتشر می‌کند که به سه آینه منتقل می‌‌شود. این آینه‌ها به شکل خاصی طراحی شده‌اند و تنها طول موج‌های خاصی از نور را منعکس می‌کنند.

هر پرتو نور رنگی، به یک صفحه LCD ارسال می‌شود و یک سیگنال الکتریکی را دریافت می‌کند. سیگنال به پنل دستور می‌دهد که چگونه پیکسل‌ها را در صفحه نمایش و برای ایجاد تصویر، مرتب کند. اگرچه تصویر مشابهی در سه پنل LCD تولید می‌شود، اما به دلیل افتادن نور منبع بر روی آن‌ها، در نهایت، رنگ‌های متفاوتی تولید می‌شوند.

مزایای ویدیو پروژکتور LCD

  1. نور باکیفیت‌تری را در مقایسه با سایر مدل‌های پروژکتور تولید می‌کنند.
  2. ایجاد تصاویر روشن‌تر در مقایسه با سایر مدل‌ها
  3. تولید تصاویر واضح و متمرکز

معایب پروژکتورهای LCD

  1. ایجاد تصاویری با پیکسل‌های پر شده
  2. وزن زیاد و جا‌به‌جایی دشوار
  3. تولید پیکسل‌های مرده با افزایش عمر مصرفی
  4. هزینه تعمیر و نگه‌داری بالا

کاربردهای ویدیو پروژکتور LCD

این دستگاه‌ها به صورت گسترده و برای موارد زیر، مورد استفاده قرار می‌گیرند:

  1. مدارس و کلاس‌های آموزشی
  2. سمینارها
  3. سینماهای خانگی
  4. نمایش‌گاه‌های تجاری

برای هر کدام از این کاربردها می توان چندین دستگاه معرفی کرد که با کیفیت ترین آن ها عبارتند از :

ویدئو پروژکتور مناسب برای آموزش ویدئو پروژکتور مناسب برای سالن آمفی تئاتر و سمینار ویدئو پروژکتور مناسب برای سالن های بزرگ سینمایی ویئو پروژکتور خانگی
ویدئو پروژکتور پاناسونیک PT-LB305 ویدئو پروژکتور پاناسونیک PT-VMZ51 ویدئو پروژکتور پاناسونیک PT-RZ670 ویدئو پروژکتور پاناسونیک PT-LW376
ویدئو پروژکتور پاناسونیک PT-LB426 ویدئو پروژکتور پاناسونیک PT-VZ580 ویدئو پروژکتور پاناسونیک PT-RZ770 ویدئو پروژکتور پاناسونیک PT-VX610

ویدیو پروژکتور LED

این پروژکتورها از لامپ‌های LED برای تولید نور استفاده می‌کنند. چراغ‌های LED برای تولید نور، از فرایندی به نام الکترولومینسانس استفاده می‌کنند. در لامپ منبع، الکتریسیته از مواد نیمه هادی که لامپ‌ها  از آن تشکیل شده‌اند می‌گذرد و این موضوع باعث می‌شود تا انواع خاصی از انرژی، از آن‌ها عبور کند.

ویدیو پروژکتورهای led

هنگامی که یک انرژی الکتریکی از طریق ماده عبور می‌کند، الکترون‌هایی را که بیش از حد بزرگ هستند، برای عبور از بین می‌روند. آن‌ها کوچک شده و پروتون‌هایی که ذرات تشکیل دهنده نور هستند را آزاد می‌کنند. به این ترتیب، ویدیو پروژکتور LED در نهایت با تولید نور، تصویر را روی صفحه، نمایش می‌دهد.

فرایند تولید نور در پروژکتورهای LED در مقایسه با مدل‌های DLP و LCD (که از لامپ استفاده می‌کنند) گرمای بسیار کمتری تولید می‌کنند.  علاوه بر این، لامپ‌های LED از طول عمر بسیار بیشتری برخوردار هستند. در پروژکتورهای LED، مجموعه ای از LEDهای قرمز، سبز و آبی تعبیه شده‌اند. آن‌ها به صورت ترکیبی مرتب شده‌اند تا نور سفید بسیار دقیقی را ایجاد کنند.

ترکیب LEDهای رنگی باعث می‌شود نور سفید، بهتر از اکثر لامپ‌های سنتی باشد. به همین دلیل است که پروژکتورهای LED نسبت به سایر پروژکتورها، توانایی بهتری در تولید طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها دارند.

خرید انواع ویدئو پروژکتور پاناسونیک

مزایای ویدیو پروژکتور LED

  1. توانایی تولید نورهای رنگی بدون استفاده از فیلترهای رنگی
  2. وزن کم و جابه‌جایی آسان
  3. راه‌اندازی بسیار سریع
  4. طول عمر بالای لامپ
  5. هزینه تعمیر و نگه‌داری پایین

معایب پروژکتورهای LED

  1. قیمت بالا
  2. نیاز به دمای مطلوب برای بهبود کارایی
  3. آلودگی نور آبی

کاربردهای ویدیو پروژکتور LED

ویدیو پروژکتورهای LED از نظر کاربردی، شباهت زیادی به مدل‌های DLP و LCD دارند:

  1. کلاس‌های درس
  2. اتاق‌های خوابگاه
  3. سینماهای خانگی
  4. اتاق‌های کنفرانس

ویدیو پروژکتور LCoS

یکی دیگر از انواع ویدیو پروژکتور مدل LCos است که مخفف “Liquid Crystal on Silicon” محسوب می‌شود. این مدل را می‌توان ترکیبی از مدل‌های LCD و DLP دانست؛ زیرا برای تولید تصویر به صورت هم‌زمان از پنل‌های LCD و آینه‌ها استفاده می‌کند. پروژکتورهای LCoS از سه تراشه LCOS برای تعدیل نور در کانال‌های قرمز، سبز و آبی استفاده می‌کنند.

ویدیو پروژکتور lcos

پروژکتورهای LCoS برخلاف مدل‌های DLP از چرخه رنگ برخوردار نیستند. با این حال، معمولا از نظر قیمت نیز، گران‌تر از پروژکتورهای DLP هستند.

مزایای ویدیو پروژکتور LCoS

  1. وضوح بالا
  2. تصویر طبیعیی و شبیه به واقعیت
  3. عدم خستگی چشم و سردرد

معایب پروژکتورهای LCoS

  1. کنتراست پایین
  2. واکنش منفی به نور محیط
  3. عمر محدود لامپ
  4. گران بودن قطعات

کاربردهای ویدیو پروژکتور LCoS

  1. سیستم‌های مشاهده نزدیک به چشم
  2. میکرو پروژکتورها
  3. پروژکتورهای هولوگرافی

کلام آخر

آشنایی با انواع ویدیو پروژکتور می‌تواند به شما در انتخاب و خرید مدل متناسب با نیازهایتان کمک کند. به همین دلیل و در این مقاله، ضمن معرفی مدل‌های مختلف این دستگاه‌ها، شما عزیزان را با ویژگی‌ها، مزایا، معایب و کاربردهای هر کدام از آن‌ها آشنا کردیم.

در صورتی که هم‌چنان در رابطه با انواع ویدیو پروژکتور سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات همین مقاله با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

4.2 | (5)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x