انواع حافظه کامپیوتر

تعریف حافظه کامپیوتر و انواع آن

در این مطلب قصد داریم شما را با انواع حافظه در سیستم های کامپیوتری آشنا کنیم. قبل از اینکه انواع حافظ را بشناسیم باید یک تعریف کلی از حافظه داشته باشیم. هر دستگاهی که توانایی نگهداری اطلاعات را داشته باشد، حافظه نامیده می شود. استفاده از حافظه صرفا محدود به کامپیوتر شخصی نبوده و در دستگاه های متفاوتی مثل تلفن ها، رادیو های اتومبیل، VCR، تلویزیون و … نیز استفاده می شود.

به صورت کلی دو نوع حافظه وجود دارد:

  • حافظه اصلی یا حافظه اولیه که به آن حافظه درونی نیز گفته می شود.
  • حافظه جانبی یا حافظه ثانویه که به آن حافظه کمکی نیز گفته می شود.

انواع مختلفی از حافظه در سیستم های کامپیوتری وجود دارد:

  • حافظه دسترسی تصادفی RAM
  • حافظه فقط خواندنی ROM
  • حافظه پنهان Cache
  • حافظه فلش Flash Memory
  • حافظه مجازی Virtual Memory
  • حافظه ویدیویی Video Memory
  • بایوس (واسط سخت‌افزار و نرم‌افزار) BIOS

حافظه دسترسی تصادفی RAM

این نوع حافظه برای نگه ‌داری اطلاعات و دستورالعمل‌ هایی که مکررا از آن‌ ها استفاده می شود، به کار می رود و این امر منجر به افزایش سرعت کلی سیستم می‌ شود. حافظه دسترسی تصادفی خود به دو نوع مختلف تقسیم می شود.

  • (DRAM (Dynamic RAM
  • (SRAM (Static RAM

حافظه یDRAM  به علت ساختاری که دارد ارزانتر بوده و معمولا به عنوان حافظه‌ ی اصلی رایانه‌ های امروزی مورد استفاده قرار می‌ گیرد. نام داینامیک برای این نوع رم از این رو انتخاب شده که داده ‌های آن باید هر چند میلی ‌ثانیه یک بار بازسازی شود.

حافظه ‌هایSRAM  گرانتر و سریعتر بوده و نیازمند برق کمتری نسبت به DRAM می ‌باشند، علاوه بر این، برخلاف DRAM ها نیازمند تازه ‌سازی های پی در پی نیستند. از این نوع حافظه ‌ی رم اغلب در حافظه ‌های نهان پردازنده‌ ها استفاده می ‌شود.

انواع حافظه کامپیوتر

حافظه فقط خواندنی ROM

حافظه فقط خواندنی که ROM نامیده می ‌شود از جنس نیمه ‌هادی بوده و شامل اطلاعات دائمی است که از قبل توسط کارخانه سازنده و تولید کننده رایانه در آن قرار داده شده است داده‌ های ذخیره شده در ROM به راحتی قابل تغییر نیست، این اطلاعات مهم بوده و برای راه ‌اندازی رایانه ضروری هستند.

حافظه پنهان Cache

حافظه ی نهان که کش نیز نامیده می‌ شود، بخشی از حافظه سریع است که چند دستور بعدی را که باید توسط پردازنده پردازش شوند را به صورت موقت در خود جای می‌ دهد تا رایانه بتواند به سرعت به آن ها دسترسی داشته باشد.

حافظه فلش Flash Memory

حافظه ی فلش حافظه ای غیر فرار برای ذخیره ‌سازی رایانه ‌ای است که می ‌توان آن را به صورت الکتریکی پاک و دوباره روی آن اطلاعات ریخت. این فناوری معمولا در کارت‌ حافظه و یو اس‌ بی استفاده می‌د شود و برای ذخیره ‌سازی عمومی و انتقال داده ‌ها بین رایانه‌ ها و دیگر محصولات دیجیتال به کار می ‌رود.

حافظه مجازی Virtual Memory

حافظه مجازی يکی از بخش های متداول در بیشتر سيستم های عامل کامپيوتر های شخصی است . این سیستم با توجه به مزايای عمده، بسرعت شناخته و با استقبال کاربران کامپيوتر مواجه شد.

حافظه ویدیویی Video Memory

حافظه ی نمایش حافظه ای است که در آن کامپیوتر محتویات کنونی صفحه را در IBM PC اولیه نگه می دارد، حافظه نمایش، فضای بالاتر از 640K را اشغال می کند به همین دلیل ، پردازنده ها با وجود آنکه می توانند یک مگابایت ( 1024K ) را آدرس دهی کنند اما برنامه ها فقط در 640 اول حافظه قرار می گیرند.

بایوس BIOS

بایوس به مجموعه ‌ای از رویه ‌ها یا برنامه ‌های ذخیره شده در تراشه حافظه ROM در رایانه‌های شخصی سازگار با آی ‌بی ‌ام گفته می‌شود. این برنامه ‌ها همه ی عملکرد های ورودی-خروجی را کنترل می‌ کنند.

4.8 | (22)
تلفن رومیزی پاناسونیک
تلفن بیسیم پاناسونیک
دوربین مدار بسته پاناسونیک
کارت سانترال پاناسونیک
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x