آموزش تعمیر تلفن سوخته با برق

مشکل برق خوردگی تلفن از جمله مشکلات رایج در تلفن ها است. عموما پریز های برق و تلفن در کنار هم تعبیه می شوند. همین امر باعث می شود درهنگام زدن تلفن به پریز تلفن ثابت، دچار اشتباه شده و آن را به پریز برق بزنیم. در این مطلب قصد داریم آموزش تعمیر تلفن سوخته با برق را با شما به اشتراک بگذاریم. با بلاگ ایده آل همراه باشید:

جالب است بدانید برق خوردگی تلفن ، بیشترین سهم را در خرابی تلفن های رومیزی و تلفن های بیسیم دارد. اما آیا این مشکل غیر قابل تعمیر است؟ خیر. خبر خوب این است که در بسیاری از موارد تلفن های آسیب دیده از برق 220 ولت شهری، قابل تعمیر هستند.

ثبت آنلاین در خواست تعمیرات انواع تلفن رومیزی و بیسیم

تعمیر تلفن بیسیم 

جلوگیری از برق خوردگی تلفن

قبل از اینکه به آموزش تعمیر تلفن سوخته با برق بپردازیم یک راه حل ساده برای جلوگیری از برق خوردگی را ارائه می دهیم تا به راحتی بتوانید از پیش آمدن این مشکل جلوگیری کنید.

همانطور که می دانید پریز های برق دوتایی است و تمامی وسایل برقی دارای دوشاخه برای اتصال به برق هستند، اما پریز تلفن دارای سه شاخه برای اتصال است. بسیاری از تلفن ها به صورت پیش فرض دارای سری سه شاخه هستند. البته باید توجه داشت که تبادل برق از طریق همان دو شاخه سمت چپ و راست انجام می شود و شاخه وسطی از جنس پلاستیک است و تنها برای جلوگیری از سوختگی تلفن با پریز برق تعبیه شده است. برخی از پریز های جدید برای تلفن طراحی شده که احتیاج به چند شاخه ندارد و قابلیت اتصال مستقیم از طریق سوکت را دارد.

آموزش تعمیر تلفن سوخته با برق

هنگام زدن تلفن به برق چه اتفاقی رخ می دهد؟

ولتاژ ورودی به تلفن در حالت عادی 50 ولت و در هنگام زنگ خوردن آن تا 100 ولت است. پس طبیعی است که زمانی که شما آن را به برق 220 ولت شهری وصل می کنید، دچار آسیب و سوختگی شود. معمولا بعد از زدن تلفن به برق، تلفن شروع به زنگ خوردن بی وقفه می کند. مهمترین کار این است که سریع آن را از برق جدا کنید.

قطعه ای به نام وریستور یا دیود زنر بر روی برد الکترونیکی تلفن وجود دارد که وظیفه آن محافظت از برد در برابر اضافه ولتاژ ورودی است. در مدل های تلفن قدیمی تر از دیود زنر استفاده می شد، اما به دلیل سرعت عمل کم آن، از دور خارج شد و به جای آن وریستور بکار رفت.

 وریستور عموما به رنگ های زرد یا آبی طراحی و تولید می شوند و شکل ظاهری آنها مانند خازن های دو پایه پیکو و نانو فاراد سرامیکی است. وجود یا عدم وجود این قطعه در تلفن موجب به وجود آمدن مشکل نمی شود. این قطعه مثل خازن های ضربه گیر در تلویزیون ها عمل می کند و به نوعی با نابود کردن خود سبب می شود سایر اجزا آسیب نبینند. به این قطعه در اصطلاح عمومی برق گیر یا جرقه گیر نیز گفته می شود.

با اتصال دو شاخه تلفن به برق 220 ولت، وریستور ولتاژ اضافه را از خود عبور می دهد، که در نهایت منجر به سوختن این قطعه می شود.

همانطور که گفته شد، حضور یا عدم حضور وریستور تاثیری در کارکرد مدار ندارد. علاوه بر این با توجه به موازی قرار گرفتن آن در مدار، میتوان آنرا از مدار خارج کرد بدون اینکه هیچ اختلالی در کارکرد اصلی به وجود بیاید.

تعمیر تلفن برق خورده سوخته

برای تعمیر تلفن برق خورده سوخته، باید آن را باز کنید. آموزش باز کردن تلفن بیسیم به صورت تصویری را در پست مربوط به تعمیر صفحه کلید تلفن بیسیم می توانید مشاهده کنید.

برای تعمیر تلفن برق خورده ابتدا باید وریستور سوخته را تعویض کنید. اگر مشکل تلفن حل نشد باید سایر قطعات را نیز چک کنید و در صورت وجود آسیب آن ها را نیز تعویض کنید. ترانزیستور هایی که با علامت A92 نشانه گذاری شده اند بیشترین احتمال خرابی را دارند. در بیشتر تلفن ها دو عدد از این ترانزیستور وجود دارد که با سوختن یکی از آنها به دیگری نیز آسیب می رسد. پس لازم است آن ها را نیز چک نمایید.

در بیشتر تلفن های جدید امروزی علاوه بر وریستور، فیوز نیز به کار برده می شود که این فیوزها بر اثر زدن دو شاخه تلفن به برق می سوزند. وجود فیوز کار را آسان تر می کند. در این صورت لازم است فیوز را تعویض کرده و یا یک سیم به دو سر پایه های آن بکشید تا به عنوان هادی عمل کند.

فراموش نکنید که مهمترین نکته در تعویض قطعات اورجینال بودن آن است. سعی کنید قطعات را از مراکز معتبر خریداری کنید تا دستگاهتان بعدا دچار مشکل نشود.

شاید برایتان این سوال مطرح شود که اگر حضور وریستور تاثیری در کاکرد مدار ندارد، چرا باید آن را تعویض کرد و قطعه سالم جایگزین آن کرد؟ همانطور که گفته شد وریستور در ولتاژ بالا مانند یک مقاومت عمل می کند. عاملی که باعث می شود قطعات حساس برد از سوختن و آسیب در امان بمانند همین وریستور است. پس اگر بار دیگر به اشتباه دو شاخه تلفن به برق وصل شود، قطعات برد مدار خراب می شود و احتمال غیر قابل تعمیر شدن تلفن بالا می رود.

 آموزش تعمیر تلفن سوخته با برق

مرکز تعمیر تلفن پاناسونیک

در آخر باید گفت اگر سابقه تعمیر یک وسیله الکترونیکی را ندارید و با مدارها آشنا نیستید بهتر است تعمیر تلفن را به تعمیرکاران خبره در این امر واگذار کنید تا بتوانند در کمترین زمان و با هزینه ای اندک و از همه مهمتر با بالاترین کیفیت دستگاه تلفن شما را تعمیر کنند.

شرکت ایده آل گستر نمایندگی پاناسونیک در ایران است که سابقه سال ها فعالیت در این زمینه را دارد. شما می توانید تلفن خود را به واحد تعمیرات این مرکز سپرده و در کوتاه ترین زمان ممکن آن را تحویل بگیرید. در این مرکز تمامی هزینه های اخذ شده طبق تعرفه های مصوب اتحادیه مخابرات اخذ می گردد. همچنین یک هفته مهلت تست برای کاربران در نظر گرفته می شود تا در صورت پیش آمدن دوباره مشکل، تلفن به صورت رایگان تعمیر شود.

4 | (25)
Not Found!
اشتراک در
اطلاع از
guest

32 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
32
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x