رفع مشکل آزاد نشدن خط شهری در تلفن سانترال

آزاد نشدن خط شهری در مراکز تلفن پاناسونیک، در بسیاری از مواقع می‌تواند دردسرساز شود. این مشکل باعث می‌شود تا کارمندان از طریق خط‌های داخلی خود، نتوانند به خطوط تلفن متصل شده و تماس برقرار کنند. اما این مشکل در چه مواقعی به وجود می‌آید و برای رفع آن، چه کاری باید انجام داد؟

به صورت کلی، کارمندان می‌توانند با فشار دادن کلید 9 روی تلفن سانترال، یکی از خطوط شهری را آزاد کرده و شماره‌گیری کنند. (البته می‌توان عدد 0 را هم برای این‌کار، برنامه‌ریزی کرد) چنان‌چه یک یا چند خط شهری قطع شده یا اصلا تعریف نشده باشند، با فشردن این کلیدها، هیچ خطی آزاد نمی‌شود!

در این مقاله از بلاگ ایده آل گستر قصد داریم به صورت کامل، به دلایل آزاد نشدن خط شهری و البته رفع این مشکل بزرگ بپردازیم. اگر شما نیز اخیرا در مجموعه کاری خود، با این وضعیت مواجه شده‌اید؛ حتما تا پایان با ما همراه باشید.

چرا خط شهری آزاد نمی‌شود؟

همان‌طور که اشاره شد، این مشکل زمانی پیش می‌آید که یک یا چند خطوط شهری مجموعه، قطع شده یا تعریف نشده باشند. قبلا و در مقاله “قطع شدن خط شهری در دستگاه سانترال پاناسونیک” به صورت مفصل به دلایلی که می‌توانند به قطع شدن خط‌های شهری منجر شوند، اشاره کرده‌ایم.

اگر از وصل بودن تمامی خطوط شهری مطمئن هستید، باید به سراغ بررسی تعریف شدن یا نشدن آن‌ها بپردازید:

همان‌طور که می‌دانید هر دستگاه سانترال پاناسونیک، دارای ظرفیت مشخصی برای دریافت خطوط شهری است. حال اگر تعداد خط‌هایی که به سانترال وصل شده‌اند از ظرفیت آن کمتر باشد، در اصطلاح “خط شهری تعریف نشده” در مجموعه شکل می‌گیرد. این اتفاق در نهایت باعث می‌شود تا زمانی که کاربر با فشردن کلیدهای 9 یا 0 قصد آزاد کردن خط شهری را داشته باشد، به یکی از این خطوط تعریف نشده متصل شود و نتواند شماره‌گیری کند.

دلایل آزاد نشدن خط شهری

این مورد را می‌توان اصلی‌ترین دلیل آزاد نشدن خط شهری دانست. رفع این مشکل آن‌چنان هم سخت نیست. اما برای این‌که خیالتان راحت باشد، توصیه می‌کنیم از همان ابتدا نصب و راه‌اندازی مرکز تلفن خود را به کارشناسان و تکنیسین‌های ایده آل گستر به عنوان نمایندگی مجاز سانترال‌های پاناسونیک در ایران واگذار کنید.

چرا باید راه‌اندازی مرکز تلفن خود را به ایده آل گستر بسپارید؟

تکنسین‌های فنی و مجرب ما در ایده آل گستر، در همان زمان نصب دستگاه سانترال پاناسونیک در مجموعه کاری شما، بر اساس تعداد خطوط شهری که در اختیار دارید، خطوط خالی مرکز تلفن را می‌بندند. این اتفاق باعث می‌شود که در آینده، با مشکل آزاد نشدن خط شهری مواجه نشوید.

علاوه بر این، برنامه‌ریزی دستگاه‌های سانترال پاناسونیک یک کار کاملا تخصصی بوده و نیازمند داشتن دانش و تجربه کافی است. ایده آل گستر با سابقه بیش از دو دهه فعالیت در زمینه راه‌اندازی این مراکز تلفن، به خوبی با تمامی زیر و بم‌های آن‌ آشنا بوده و دستگاه شما را با بالاترین کیفیت ممکن، آماده استفاده می‌کند.

بنابراین اگر نمی‌خواهید در آینده با انواع مشکلات ریز و درشت در مرکز تلفن خود مواجه شوید، خرید و راه‌اندازی دستگاه‌های سانترال پاناسونیک خود را به نمایندگی‌ها و مراکز فروش مجاز و معتبر، مانند ایده آل گستر واگذار کنید.

نمایندگی رسمی پاناسونیک

این موضوع را هم در نظر داشته باشید که با خرید از فروشگاه ایده آل گستر، می‌توانید از خدمات زیر برخوردار شوید:

  1. گارانتی معتبر و 12 ماهه برای تمامی محصولات
  2. دریافت انواع خدمات پس از فروش
  3. پشتیبانی همیشگی
  4. مشاوره‌های تخصصی به صورت آنلاین و تلفنی
  5. اطمینان از اورجینال بودن تجهیزات خریداری شده (تمامی محصولات پاناسونیک در ایده آل گستر همراه با برچسب (لیبل) رسمی Panasonic عرضه می‌شوند)

رفع مشکل آزاد نشدن خطوط شهری

برای رفع این مشکل، قبل از هرچیز از وصل بودن تمام خطوط مجموعه خود، اطمینان حاصل کنید. پس از آن‌که مطمئن شدید که تمامی خطوط به درستی کار می‌کنند، می‌توانید از طریق ورود به قسمت برنامه‌ریزی دستگاه سانترال، اقدام به بستن خطوط تعریف نشده نمایید.

همان‌طور که قبلا هم اشاره کرده‌ایم، برنامه‌ریزی دستگاه‌های سانترال Panasonic به دو روش “اتصال به کامپیوتر” و “استفاده از تلفن مدیریتی” انجام می‌شود. به صورت کلی، دستگاه‌های کم‌ظفیت را با استفاده یک تلفن هایبرید مدیریتی

نکته: برای آشنایی بیشتر با برنامه‌ریزی دستگاه‌های سانترال پاناسونیک، توصیه می‌کنیم مقاله‌های زیر را مطالعه نمایید:

  1. برنامه ریزی سانترال با کامپیوتر
  2. راهنمای آموزش برنامه ریزی سانترال ۸۲۴ و سانترال ۶۱۶

ما در ادامه، رفع این مشکل را به هر دو صورت کامپیوتری و از طریق تلفن مدیریتی بررسی می‌کنیم:

آزاد کردن خطوط شهری در سانترال‌های کم ظرفیت

اگر مدیر یک شرکت تجاری کوچک یا متوسط هستید، به احتمال بسیار زیاد در حال استفاده از یک سانترال کم‌ظرفیت مانند KX-TES824 هستید. این مراکز، از طریق تلفن هایبرید مدیریتی مانند تلفن پاناسونیک 7730 برنامه‌ریزی می‌شوند. به همین دلیل، برای رفع مشکل آزاد نشدن خط شهری هم باید از همین روش استفاده کنید:

  1. تلفن KX-AT7730 را از طریق جک 01 به دستگاه سانترال وصل کنید.
  2. کلید PROGRAM را از روی تلفن فشار دهید.
  3. کد 1234#* را وارد کنید تا وارد محیط برنامه‌ریزی دستگاه شوید.
  4. کد 400 را وارد کرده و کلید SP-PHONE را فشار دهید.

آزاد کردن خط شهری در سانترال کم ظرفیت

  1. در این مرحله، تمامی خطوط شهری دستگاه را روی نمایش‌گر تلفن مشاهده خواهید کرد.
  2. خطوطی که تعریف نشده‌اند را با استفاده از کلید AUTO ANS انتخاب کرده و آن‌ها را در حالت NO CONNECT قرار دهید.
  3. کلید STORE را برای ذخیره تنظیمات فشار داده و با کلید HOLD از حالت برنامه‌ریزی خارج شوید.

اکنون تنها خطوطی که تعریف شده‌اند در اختیار کارمندان قرار می‌گیرند. به عنوان مثال اگر دستگاه شما ظرفیت 8 خط شهری دارد و شما تنها 5 خط دارید، باید خطوط 6، 7 و 8 را در حالت NO CONNECT قرار دهید.

آزاد کردن خطوط شهری در سانترال‌های پرظرفیت

مراکز تلفن پرظرفیت پاناسونیک، از طریق اتصال به کامپیوتر و نرم افزار مخصوص برنامه‌ریزی می‌‌شوند. می‌توانید با مراجعه به مرکز دانلود وب سایت ایده آل گستر، با توجه به مدل سانترالی که در اختیاری دارید، نرم افزار مورد نیاز را دانلود کرده و از آن استفاده کنید.

بعد از اجرای نرم افزار و برای رفع مشکل آزاد نشدن خطوط شهری، باید مطابق مراحل زیر، جلو بروید:

  • در منوی نواری سمت چپ، روی گزینه “Slot” کلیک کنید.

روی گزینه slot در نوار سمت چپ کلیک کنید

  • اشاره‌گر ماوس را روی کارت خط شهری مورد نظر نگه‌داشته و “Port Property” را انتخاب کنید.

گزینه port property را انتخاب کنید

  • در صفحه‌ای که باز می‌شود، خطوط شهری که تعریف نشده‌اند را انتخاب کنید.
  • در قسمت Connection گزینه INS را به OUS تغییر دهید. (این کار را برای تمام خطوطی که تعریف نشده‌اند، تکرار کنید)

به این ترتیب، تنها خطوط شهری که تعریف شده‌اند در اختیار کارمندان قرار می‌گیرند و در نتیجه، هیچ خط تعریف نشده‌ای در مرکز تلفن، باقی نمی‌ماند.

کلام پایانی

اگرچه در این مقاله، به صورت مفصل به روش‌های رفع مشکل آزاد نشدن خطوط شهری در سانترال‌های کم‌ظرفیت و پرظرفیت اشاره شد، اما باز هم توصیه می‌کنیم انجام این کار را به مراکز تعمیر تلفن سانترال مانند ایده آل گستر واگذار نمایید. زیرا کوچکترین اشتباهی در انجام این کار، می‌تواند منجر به بروز اشکالات بزرگتری در مرکز تلفن شما شود.

در صورتی که هم‌چنان در ارتباط با آزاد نشدن خط‌های شهری مجموعه کاری خود، سوال یا ابهامی دارید، می‌توانید از طریق تماس با شماره تلفن ثابت ۰۲۱۸۱۰۱۰ 📞 با کارشناسان و مشاورین ایده آل گستر در ارتباط باشید.

1 | (1)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x