سیپ ترانک مخابرات چیست و چگونه کار می‌کند؟

مدیران شرکت‌های تجاری، همیشه به دنبال یافتن راهی برای کاهش یا اولویت‌بندی هزینه‌های خود هستند. شما به عنوان صاحب یک کسب و کار، احتمالا در رابطه با سیپ ترانک شنیده‌اید یا یکی از دوستان‌تان با استفاده از آن، در هزینه‌های خود، صرفه جویی کرده است. اما مشکل این‌جاست که هیچ اطلاعی از این خطوط مخابرات ندارید!

تکنولوژی VOiP یک انقلاب مهم در ارتباطات تلفنی ایجاد کرده است. اکنون بسیاری از مدیران کسب و کار، ترجیح می‌دهند به جای خطوط آنالوگ مخابرات، از این فناوری و انتقال صدا در بستر شبکه استفاده کنند. این‌جاست که سیپ ترانک (SIP Trunk) از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌شود.

در این مقاله از بلاگ ایده آل گستر قصد داریم به بررسی مفهوم سیپ ترانک، چگونگی عملکرد و همچنین نحوه راه‌اندازی آن بپردازیم. اگر شما هم قصد ایجاد یک تحول بزرگ در کسب و کار و تجارت خود را دارید، حتما تا پایان با ما همراه باشید.

سیپ ترانک چیست؟

واژه SIP Trunk از دو بخش SIP و Trunk تشکیل شده است. هر کدام از این دو عبارت، به یک موضوع مهم و جداگانه اشاره می‌کنند. بنابراین برای آشنایی دقیق با سیپ ترانک، ابتدا باید این دو مفهوم را به صورت مجزا، بررسی کنیم:

SIP چیست؟ 

واژه SIP مخفف عبارت “Session Initiation Protocol” بوده و یکی از مهم‌ترین پروتکل‌های VOiP محسوب می‌شود. در یک تعریف ساده می‌توان گفت که سیپ راهی است که به شما اجازه می‌دهد به تماس‌های IP یا همان انتقال صدا در بستر شبکه، دست پیدا کنید.

SIP یک پروتکل لایه برنامه (application layer protocol) است که به کاربران اجازه می‌دهد بین دو نقطه پایانی (تلفن‌های آی پی)  تماس‌ها یا جلسات صوتی و حتی تصویری برقرار کنند. این تماس‌ها می‌توانند دو طرفه (یک تماس تلفنی معمولی) یا چند نفره (کنفرانس) باشند.

SIP یک پروتکل است که به فعال کردن سیستم‌های تلفن ویپ کمک می‌کند. بنابراین، در حالی که این دو عبارت می‌توانند خدمات متفاوتی را ارائه دهند، در حقیقت، برای تحقق یک هدف کار می‌کنند: برای اجرای سیستم تلفن تجاری از طریق اتصال به اینترنت و شبکه داده داخلی.

Trunk چیست؟ 

ترانک یک خط ارتباطی یا پیوند است که برای انتقال همزمان چندین سیگنال طراحی شده است تا دسترسی شبکه را بین دو نقطه ایجاد کند.

حال که با این دو مفهوم آشنا شدیم، زمان آن است تا به تعریف دقیق SIP Trunk بپردازیم:

سیپ ترانک یک خط تلفن مجازی مخابرات است که تعداد نامحدودی از کانال‌ها را برای تماس بین شهری و بین‌ المللی از طریق اینترنت، به سیستم PBX متصل می‌کند.

sip trunk چیست ؟

به عبارتی دیگر، SIP Trunk بین مرکز تلفن شما و سوئیچ مخابرات یک لینک ارتباطی برقرار می‌کند. به کمک این لینک، می‌توانید چندین تماس را به صورت همزمان و در بستر اینترنت، برقرار نمایید.

برای استفاده از خطوط سیپ ترانک، ابتدا باید یک مرکز تلفن IP یا تحت شبکه را در مجموعه کاری خود، راه‌اندازی کرده باشید. برای این کار، می‌توانید از دستگاه‌ سانترال تحت شبکه یا مراکز نرم افزاری مانند ایزابل استفاده کنید.

ایده آل گستر نمایندگی سانترال تحت شبکه پاناسونیک

یکی از بهترین راه‌ها برای راه‌اندازی مرکز تلفن IP، استفاده از مدل‌های زیر از سانترال‌های تحت شبکه پاناسونیک است:

  1. KX-TDE200
  2. KX-TDE600
  3. KX-NS500
  4. KX-NS1000
شرکت ایده آل گستر به عنوان مرکز مجاز محصولات مخابراتی پاناسونیک، ضمن عرضه تمامی دستگاه‌های سانترال بالا، در زمینه نصب و راه‌اندازی آن‌ها هم در کنار شما عزیزان خواهد بود.

برخی از خدمات ایده آل گستر در زمینه مراکز تلفن پاناسونیک عبارتند از:

  1. عرضه انواع دستگاه‌‌های سانترال پاناسونیک به صورت کاملا اورجینال
  2. گارانتی معتبر و 1 ساله شرکتی برای تمامی محصولات
  3. ارائه مشاوره‌ها و راهنمایی‌های پیش از خرید
  4. نصب و راه‌اندازی مرکز تلفن از طریق تکنسین‌های فنی و مجرب
  5. ارائه انواع تلفن‌های تحت شبکه

توصیه می‌کنیم قبل از هر اقدامی در زمینه انتخاب و خرید دستگاه سانترال و راه‌اندازی مرکز تلفن، حتما با کارشناسان و مشاورین فروش ما در ایده آل گستر مشورت نموده و اطلاعات لازم را دریافت نمایید.

سیپ ترانک چگونه کار می‌کند؟

سیپ ترانک مانند یک خط تلفن آنالوگ مجازی عمل می‌کند و ارتباط مرکز تلفن شما را با سوئیچ‌های PSTN مخابرات، فراهم می‌کند. به عبارتی دیگر، برای برقراری مکالمه از طریق شبکه، به این خطوط نیاز خواهید داشت.

تصویر زیر، نمای کلی عملکرد خطوط SIP Trunk را نشان می‌دهد:

نمای عملکرد سیپ ترانک

خطوط سیپ ترانک در کشورمان، توسط شرکت‌هایی که از سازمان مخابرات مجوزهای لازم را کسب کرده‌اند، ارائه می‌شوند. برخی از ارائه دهندگان SIP Trunk در ایران عبارتند از:

  1. شرکت شاتل
  2. داده گستر عصر نوین (های وب)
  3. انتقال داده‌های آسیا تک
  4. پارسان لین ارتباطات (پارس آنلاین)
  5. انتقال داده‌های نداگستر صبا (صبانت)

خطوط سیپ ترانک، 4 یا 5 رقمی هستند و هزینه‌های آن‌ها، متفاوت است. بنابراین قبل از خرید این خطوط، حتما مشاوره‌های لازم را از شرکت‌های ارائه دهنده، دریافت نمایید.

مزایای استفاده از خطوط سیپ ترانک

راه‌اندازی خطوط سیپ ترانک، مزایای زیادی را برای مدیران کسب و کار، به همراه دارد. در ادامه تنها به چند مورد از این مزایا، اشاره خواهیم کرد:

کاهش هزینه‌ها 

همیشه می‌شنویم که استفاده از خطوط سیپ ترانک، باعث کاهش هزینه‌های کلی شرکت می‌شود. اما این اتفاق چگونه رخ می‌دهد؟ قبل از هر چیز، باید به این نکته اشاره کنیم که این خطوط، در بستر شبکه راه‌اندازی می‌شوند؛ بنابراین در اولین قدم، از شر هزینه‌های کابل کشی، خرید تجهیزات و … راحت می‌شوید.

از طرفی دیگر، بسیاری از ارائه دهندگان سیپ ترانک، برنامه‌ای تحت عنوان “تماس به ازای کانال” را ارائه می‌دهند. بر این اساس، هر کانال، توانایی برقراری یک تماس در لحظه را خواهد داشت. شما می‌توانید بر اساس نیاز مجموعه خود، تعداد کانال‌ها را تعیین کرده و هزینه‌های مخابراتی کسب و کارتان را مدیریت کنید.

کیفیت بهتر ارتباطات 

خطوط سیپ ترانک صدا را بر اساس تکنولوژی VoIP منتقل می‌کنند. به این ترتیب، صدا در دستگاه مبدا به سیگنال‌های دیجیتال (صفر و یک) تبدیل شده و در دستگاه مقصد، دوباره به سیگنال‌های صوتی باز می‌گردند. این موضوع کیفیت ارتباط را نسبت به زمانی که صدا به صورت سنتی و از طریق کابل‌های مسی مخابرات انتقال می‌یافت، به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

گیت وی چیست و چگونه کار می کند ؟
بخوانید

انعطاف‌پذیری بالا

خطوط سیپ ترانک را به راحتی می‌توانید جابه‌جا کنید. بنابراین در صورت تغییر محل کار و انتقال به یک ساختمان دیگر، به راحتی می‌توانید خطوط تلفن خود را منتقل کنید. علاوه بر این، اضافه کردن یک خط جدید در این سرویس، نیاز به هیچ‌گونه تجهیزات اضافه‌ای نخواهد داشت.

پیکربندی خطوط سیپ ترانک

نحوه راه‌اندازی و پیکربندی سیپ ترانک، به نوع خطوط تلفن شما بستگی دارد. در صورتی که از زوج سیم مسی استفاده کنید، به یک مودم DSL از نوع G.SHDSL.bis نیاز دارید. این در حالیست که اگر از فیبر نوری استفاده می‌کنید، به یک مودم فیبر نوری نیاز خواهید داشت.

در صورتی که از مراکز تلفن نرم افزاری استفاده کنید، شرکت ارائه دهنده خطوط سیپ ترانک، مودم خریداری شده را روی دستگاه سانترال شما، پیکربندی می‌کند.

اگر از مراکز تلفنی آنالوگ (مانند سانترال‌های سری TDA پاناسونیک) استفاده می‌کنید، باز هم می‌توانید از خطوط SIP Trunk در مجموعه کاری خود برخوردار شوید. برای این کار، شما به یک گیت وی (Gateway) نیاز دارید تا به عنوان مبدل خطوط آنالوگ به IP عمل کند.

کلام آخر

سپ ترانک می‌تواند کیفیت ارتباطات مجموعه کاری شما را افزایش دهد. در عین حال، با راه‌اندازی این خطوط، در هزینه‌های کلی نیز، صرفه جویی خواهید کرد! با این توصیف‌ها، به نظر می‌رسد باید در اولین فرصت، به فکر خرید و استفاده از SIP Trunk باشید.

در این مقاله سعی کردیم با زبانی ساده و قابل فهم، به بررسی مفهوم سیپ ترانک و نحوه عملکرد آن بپردازیم. در صورتی که هم‌چنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

3.5 | (4)
اشتراک در
اطلاع از
guest

4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
4
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x