تلفن سانترال چیست و چه قابلیت‌هایی دارد؟

از آن زمان که مجموعه‌های کاری از تلفن‌های معمولی برای ارتباط با مشتریان استفاده می‌کردند، سال‌ها گذشته است. این روزها، تقریبا در هر شرکت، اداره یا سازمانی، یک مرکز تلفن سانترال دیده می‌شود. راه‌اندازی این مراکز، باعث افزایش کاربرد و اهمیت تلفن سانترال شده است.

علی‌رغم اطلاع از اهمیت و کاربرد تلفن‌های سانترال، بسیاری از مدیران کسب و کار و حتی کارمندان، هنوز به صورت کامل با تعریف و قابلیت‌های این محصول آشنا نیستند. به همین دلیل، ممکن است نتوانند بهترین استفاده را از آن داشته باشند.

در این مقاله از بلاگ ایده آل گستر قصد داریم شما عزیزان را به صورت کامل با تلفن سانترال و قابلیت‌ها و مزایای استفاده از آن، آشنا کنیم، بنابراین توصیه می‌کنیم حتما تا پایان با ما همراه باشید.

تلفن سانترال چیست؟

اگر به تلفن‌های معمولی (که در منازل از آن‌ها استفاده می‌کنید) نگاهی انداخته باشید، متوجه می‌شوید که این تلفن‌ها، از طریق سیم، به پریز تلفن و در نهایت خط مخابرات وصل می‌شوند. تعریف تلفن سانترال دقیقا از این‌جا شروع می‌شود که آن‌ها هیچ ارتباط مستقیمی با خط آنالوگ یا حتی سیپ ترانک نخواهند داشت.

تلفن سانترال پاناسونیک

تلفن سانترال به نوعی از مدل‌های تلفن ثابت گفته می‌شود که در کنار دستگاه‌های سانترال (آنالوگ، تحت شبکه، نرم افزاری و …) کار می‌کند. این تلفن به صورت مستقیم، به یکی از خروجی‌های دستگاه سانترال (از طریق سیم یا به صورت تحت شبکه) وصل می‌شود.

یک تلفن سانترال از لحاظ ظاهری، کاملا شبیه به تلفن‌های معمولی (آنالوگ) است. البته تعدادی کلید اضافه روی آن دیده می‌شوند که برای برخورداری از قابلیت‌های مختلف، تعریف و برنامه‌ریزی می‌شوند.

ماهیت این تلفن به شکلی است که می‌تواند چندین خط شهری را به صورت همزمان در اختیار یک کارمند قرار دهد. به این ترتیب، با خرید و نصب تلفن سانترال، دیگری نیازی نیست به ازای هر خط شهری، یک دستگاه تلفن جداگانه در اختیار داشته باشید.

انواع تلفن سانترال کدامند؟

تلفن‌‌های سانترال از نظر کاربری و نحوه ارتباط آن‌ها با دستگاه مرکزی سانترال، به چهار دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  • تلفن آنالوگ
  • تلفن هیبرید
  • تلفن دیجیتال
  • تلفن تحت شبکه

در ادامه سعی می‌کنیم به صورت مختصر، به معرفی هر کدام از این دستگاه‌ها بپردازیم.

تلفن آنالوگ 

بعضی از دستگاه‌های سانترال به کاربران اجازه می‌دهند از تلفن‌های آنالوگ هم در مجموعه کاری خود استفاده کنند. این امر مستلزم آن است که دستگاه سانترال، از خروجی آنالوگ برخوردار باشد.

مزیت اصلی استفاده از تلفن‌های آنالوگ در مراکز کاری، قیمت پایین‌تر آن‌ها نسبت به تلفن‌های سانترال است. اما باید توجه داشته باشید که یک تلفن معمولی، نمی‌تواند امکاناتی از قبیل انتقال تماس، کلیدهای شماره‌گیری سریع و … را در اختیار کارمندان قرار دهد.

نکته: انواع تلفن‌های رومیزی و بیسیم که در منازل مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توانند به خروجی آنالوگ دستگاه سانترال وصل شده و نقش یک تلفن سانترال را ایفا کنند.

بنابراین اگر یک شرکت تجاری کوچک را مدیریت می‌کنید، می‌توانید برای کارمندان ساده خود، از تلفن‌های آنالوگ استفاده کنید. به این ترتیب، می‌توانید در هزینه‌های کلی خود، صرفه‌جویی نمایید.

تلفن هیبرید

تلفن هیبرید به نوعی از تلفن‌های سانترال گفته می‌شود که از طریق دو رشته سیم (اولی برای بوق و دومی برای دیتا) به خروجی هیبرید دستگاه سانترال پاناسونیک وصل می‌شود. در این‌جا هم تنها زمانی می‌توانید از یک تلفن هیبرید استفاده کنید که باکس سانترال شما از خروجی‌های هیبرید برخوردار باشد.

تلفن هیبرید پاناسونیک از قابلیت‌ها و کلیدهای مختلفی برخوردار است که روی تلفن‌های آنالوگ، نمی‌توانید به آن‌ها دسترسی داشته باشید. کلید هولد و ترانسفر، کلیدهای قابل برنامه‌ریزی یا شماره‌گیری سریع، مسدود کردن تماس‌های ورودی و … برخی از این قابلیت‌ها به شمار می‌روند.

تلفن هیبرید KX-AT7730

به عنوان یک نمونه از تلفن سانترال هیبرید پاناسونیک، می‌توان به تلفن سانترال KX-AT7730 اشاره کرد. این دستگاه به عنوان تلفن مدیریتی برای باکس سانترال دستگاه سانترال KX-TES824 هم شناخته می‌شود. به عبارتی دیگر، با استفاده از این تلفن، می‌توانید دستگاه 824 پاناسونیک را برنامه‌ریزی کنید.

دستگاه سانترال چیست؟
بخوانید

تلفن دیجیتال 

تلفن دیجیتال از تمام جنبه‌ها، شبیه به مدل هیبرید است. تنها تفاوت این دو محصول، در نوع اتصال آن‌ها به باکس سانترال خلاصه می‌شود:

تلفن هیبرید همانطور که اشاره شد، از طریق دو رشته سیم به یکی از خروجی‌های هیبرید دستگاه سانترال پاناسونیک وصل می‌شود. این در حالیست که تلفن دیجیتال، برای وصل شدن به خروجی دیجیتال باکس سانترال پاناسونیک، به یک رشته سیم (برای انتقال همزمان بوق و دیتا) نیازمند است.

شرکت پاناسونیک تلفن‌های دیجیتال خود را در مدل‌های مختلفی به بازار عرضه می‌کند. برخی از محبوب‌ترین مدل‌های تلفن دیجیتال پاناسونیک عبارتند از:

هر کدام از این مدل‌ها، از قابلیت‌ها و امکانت مخصوص به خود برخوردار هستند. بنابراین شما باید با توجه به نیازهای کسب و کارتان، یکی از انواع تلفن‌های دیجیتال پاناسونیک را انتخاب و خریداری نمایید.

تلفن تحت شبکه چیست و چگونه کار می‌کند؟
بخوانید

تلفن تحت شبکه

آخرین و جدیدترین نسل از تلفن‌های سانترال، به تلفن تحت شبکه مشهور است. این دستگاه در مراکز تلفن نرم افزاری (که بر پایه IP راه‌اندازی می‌شوند) کاربرد دارد. تلفن تحت شبکه را با نام‌های تلفن نرم افزاری، تلفن IP، تلفن ویپ و … هم می‌شناسیم.

تلفن تحت شبکه

یک تلفن تحت شبکه برای انتقال صدا، از تکنولوژی VoIP (فناوری انتقال صدا در بستر اینترنت) استفاده می‌کند. به همین دلیل، از نظر ماهیت و عملکرد، کاملا با انواع دیگر تلفن سانترال متفاوت است.

در سالیان اخیر برندهای زیادی اقدام به طراحی و تولید تلفن‌های تحت شبکه نموده‌اند. در این میان، محصولات پاناسونیک، گرنداستریم و یالینک با استقبال بیشتری از سوی مشتریان مواجه شدند.

نکته: در صورتی که یک تلفن تحت شبکه از پروتکل SIP پشتیبانی کند، قابلیت کار در انواع مراکز تلفن و همه دستگاه‌های سانترال تحت شبکه را دارد.

مهم‌ترین قابلیت‌های تلفن سانترال کدامند ؟

اولین و مهم‌ترین قابلیت این تلفن همان جمع و متمرکز کردن خطوط شهری در یک دستگاه تلفن است. این تلفن از طریق یک خط داخلی به دستگاه سانترال وصل شده و تمامی خطوط مجموعه را در اختیار کارمند قرار می‌دهد.

به این ترتیب، کارمند می‌تواند تنها با در اختیار داشتن یک دستگاه تلفن، به تماس‌های ورودی همه خطوط شهری پاسخ دهد. از طرفی دیگر، او این توانایی را دارد که از طریق هر کدام از این خطوط، به برقراری تماس هم بپردازد.

در کنار این ویژگی، یک تلفن سانترال می‌تواند از یک یا چند مورد از قابلیت‌ها و امکانات زیر هم برخوردار باشد:

  • کلیدهای قابل برنامه‌ریزی برای دسترسی سریع به داخلی‌ها یا خطوط شهری مجموعه
  • امکانات ویژه از قبیل انتقال و هولد تماس
  • امکان اتصال هدست
  • بلندگوی دو طرفه و باکیفیت برای مکالمه بدون دخالت دست
  • نصب و راه‌اندازی آسان
  • امکان برقراری کنفرانس
  • کیفیت صدای HD (در تلفن‌های سانترال تحت شبکه)

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، تلفن سانترال بسیاری از امکانات مورد نیاز شرکت‌ها و مراکز کاری را به راحتی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. به همین دلیل است که استفاده از این دستگاه، روز به روز در حال افزایش است.

خرید تلفن سانترال از نمایندگی

اگر برای مجموعه کاری خود، به فکر راه‌اندازی مرکز تلفن و خرید تلفن سانترال هستید، باید به سراغ مراکز معتبر و نمایندگی‌های مجاز بروید. این‌جاست که ما در فروشگاه ایده آل گستر در کنار شما عزیزان خواهیم بود.

ایده آل گستر نمایندگی تلفن پاناسونیک

ایده آل گستر به عنوان مرکز مجاز محصولات مخابراتی و اداری پاناسونیک در ایران، کلیه تلفن‌های سانترال پاناسونیک (هیبرید، دیجیتال و تحت شبکه) را با مناسب‌ترین قیمت و همراه با یک گارانتی معتبر 12 ماهه، به خریداران عرضه می‌نماید.

در کنار محصولات پاناسونیک، ایده آل گستر انواع تلفن تحت شبکه یالینک و تلفن گرنداستریم را هم به صورت کاملا اورجینال و همراه با ضمانت‌نامه 1 ساله، به شما عزیزان عرضه می‌کند.

علاوه بر این، برای خرید دستگاه سانترال و راه‌اندازی مرکز تلفن هم می‌توانید روی شرکت ایده آل گستر حساب کنید. کارشناسان فروش ما با توجه به کسب و کار شما، بهترین مرکز تلفن را پیشنهاد می‌دهند.

از طرفی دیگر، تکنسین‌های فنی ایده آل گستر هم در کمترین زمان ممکن، کلیه مراحل نصب سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مرکز تلفن شما عزیزان را انجام می‌دهند. .

کلام آخر

تلفن‌های سانترال از مهم‌ترین تجهیزات مورد نیاز در شرکت‌ها، ادارات و سازمان‌ها به شمار می‌روند. این تلفن می‌تواند کلیه خطوط شهری را تجمیع کرده و آن‌ها را به صورت همزمان، در اختیار کارمندان و بخش‌های مختلف مجموعه قرار دهد.

در این مقاله به معرفی تلفن سانترال پرداختیم. در صورتی که همچنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

3.3 | (3)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x