همه چیز درباره رنگ بندی و استاندارد کابل شبکه

کابل شبکه یا همان اترنت، کابل استانداری است که تقریبا برای تمامی اهداف، مورد استفاده قرار می‌گیرد. ما می‌دانیم که این کابل‌ها که گاهی به آن‌ها کابل پچ تیز گفته می‌‎‌شود، در انواع مختلفی مانند کابل اترنت مستقیم، کراس، UTP، STP، Cat5، Cat6 و … طبقه بندی کرد. با این‌وجود، در ارتباط با رنگ بندی و استاندارد کابل شبکه چیز زیادی نمی‌دانیم.

کابل رسانای شبکه (RJ-45) شامل 4 جفت سیم است که هر کدام از آن‌ها از سیم رنگی یک‌دست و نواری به همان رنگ تشکیل شده است. برای سیم‌کشی RJ-45 به طور معمول دو استاندارد سیم کشی وجود دارد: T-568A و T-568B

در این مقاله از بلاگ ایده آل گستر قصد داریم به این استاندارد‌ها بپردازیم و رنگ‌بندی‌های مختلف کابل شبکه را بررسی کنیم. اگر شما هم در مواجه با این کابل‌ها و رنگ‌های مختلف آن‌ها گیج می‌شوید، حتما تا پایان با ما همراه باشید.

کابل‌های مستقیم و کراس اوور (Crossover)

کابل‌های اترنت مستقیم به کابل‌هایی گفته می‌شوند که در هر دو انتهای آن‌ها، انتسابات پین دارند. (پین 1 در کانکتور A به پین 1 در کانکتور B وصل می‌شود، پین 2 به پین 2 و …)

کابل شبکه مستقیم

از این کابل‌ها معمولا برای اتصال کلاینت به سرور استفاده می‌شود. برای مثال، برای اتصال کامپیوتر، پرینتر و سایر دستگاه‌‌های سرویس گیرنده به سوئیچ روتر یا هاب به کابل مستقیم سیم‌دار نیاز دارید.

کابل‌های کراس اوور در رنگ‌بندی به کابل‌های مستقیم شباهت دارند. با این تفاوت که خطوط TX و RX در دو انتهای کابل، در موقعیت‌های مخالف قرار دارند. برای مثال، پین 1 در اتصال A به پین 3 در اتصال B، پین 2 به پین 6 و … وصل می‌شوند. از این کابل‌ها برای اتصال دو میزبان به همدیگر استفاده می‌شود.

کابل شبکه کراس اوور

استاندار و رنگ بندی کابل شبکه در این دو کابل نیز متفاوت است: برای ایجاد یک کابل مستقیم از استاندارد T-568B یا T-568A در هر دو انتها استفاده می‌شود. این در حالیست که در کابل کراس اوور، در یک انتها از T-568A و در انتهای دیگر از T-568B استفاده می‌شود.

استادنداردهای T-568A و T-568B

T-568A و T-568B دو استاندارد سیم کشی کابل شبکه هستند که توسط سند استاندارد سیم کشی TIA/EIA-568A مشخص شده‌اند. T-568A در سال 1995 و T-568B در سال 2002 تصویب شده‌اند. تفاوت این دو استاندارد، در موقعیت قرارگیری جفت سیم نارنجی و سبز است.

در رنگ‌بندی شبکه از رنگ‌های زیر استفاده می‌شود:

  1. خاکستری: برای اتصالات اترنت استاندارد
  2. سبز: برای اتصالات اترنت کراس اوور
  3. زرد: برای اتصالات PoE
  4. نارنجی: برای اتصالات غیر اترنت آنالوگ
  5. بنفش: برای اتصالات غیر اترنت دیجیتال
  6. آبی: برای اتصالات سرور ترمینال
  7. قرمز: برای دوربین‌های IP
  8. سیاه: به عنوان یک رنگ عمومی
  9. صورتی: به عنوان یک گزینه رنگی اضافی
  10. سفید: به عنوان یک گزینه رنگی اضافی

در جدول زیر می‌توانید رنگ بندی سیم‌ها در این دو استاندارد را مشاهده نمایید:

پین طرح رنگی T-568B T-568A
1 آبی  نارنجی راه راه سبز راه راه
2 نارنجی نارنجی سبز 
3 سیاه سبز راه راه نارنجی راه راه
4 قرمز آبی  آبی 
5 سبز  آبی راه راه آبی راه راه
6 زرد  سبز نارنجی
7 قهوه‌ای قهوه‌ای راه راه قهوه‌ای راه راه
8 سفید یا خاکستری  قهوه‌ای قهوه‌ای

هر دو استاندارد به صورت کابل‌های شبکه مستقیم، به عنوان پچ رکورد برای اتصالات اترنت شما استفاده می‌شوند. اگر برای اتصال مستقیم دو دستگاه بدون هاب یا اتصال دو هاب به یکدیگر به کابل شبکه نیاز دارید، باید سراغ مدل‌های کراس اوور بروید.

هر دو استاندارد ۵۶۸A و ۵۶۸B در دنیای شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرند و کابل‌ها و پچ کورد‌های امروز ما از یکی از این دو استاندارد پیروی می‌کنند. هرچند که استاندارد غالب در این بازار، استاندارد ۵۶۸B است.

کلام پایانی

در این مقاله به بررسی دو نوع رایج از کابل‌های شبکه (مستقیم و کراس اوور) و هم‌چنین دو استاندارد و رنگ بندی کابل شبکه (T-568A و T-568A) پرداختیم. در صورتی که هم‌چنان در این زمینه سوال یا ابهامی دارید، در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

امتیاز شما به این پست post
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x