تغییر شماره داخلی سانترال {سانترال های کم ظرفیت و پرظرفیت}

تغییر شماره داخلی در سانترال پاناسونیک یکی از تنظیماتی است که هر مجموعه کاری، دیر یا زود به آن نیاز پیدا خواهد کرد. امروز در ایده آل گستر همراه شما هستیم و تغییر یا تعریف داخلی جدید را با هم بررسی خواهیم کرد.

در شرکت‌ها، ادارات یا سازمان‌ها، هر بخش یا کارمند، یک شماره داخلی جداگانه دارد که سایر کارمندان و هم‌چنین مشتریان، با شماره‌گیری این داخلی، می‌توانند با او تماس بگیرند. این داخلی روی یک تلفن سانترال قابل دسترسی و استفاده است. تنظیمات مربوط به این شماره در باکس سانترال انجام می‌شود.

برای تغییر شماره داخلی سانترال باید وارد محیط برنامه‌ریزی دستگاه سانترال شده و تنظیمات مختلف را انجام دهید. این کار در باکس‌های کم‌ظرفیت و پرظرفیت پاناسونیک به دو روش مختلف (استفاده از تلفن مدیریتی و اتصال به کامپیوتر) صورت می‌پذیرد. همچنین برای این کار نیاز است با یک سری از کدهای تلفن سانترال آشنا باشید. در این مقاله از بلاگ ایده آل گستر با ما همراه باشید تا به بررسی تخصصی هر دو روش بپردازیم.

تغییر شماره داخلی در سانترال 824

سانترال پاناسونیک kx-tes824 محبوب‌ترین و پرکاربردترین دستگاه‌های کم‌ظرفیت پاناسونیک است. این باکس به صورت پیش‌فرض از 3 خط شهری و 8 داخلی پشتیبانی می‌کند. البته می‌توانید با خرید و نصب کارت سانترال مخصوص، ظرافیت آن را تا 8 خط شهری و 24 داخلی نیز افزایش دهید. برای برنامه‌ریزی این دستگاه، از تلفن پاناسونیک 7730 یا تلفن مدیریتی KX-AT7730 استفاده می‌شود.

تغییر شماره داخلی سانترال 824

زمانی که برای اولین بار این دستگاه سانترال را راه‌اندازی می‌کنید، 8 داخلی پیش‌فرض آن، به ترتیب از 101 تا 108 شماره‌دهی می‌شوند. با افزایش یک کارت سانترال دیگر، 8 داخلی دیگر در دسترس شما قرار می‌گیرند که به ترتیب از 109 تا 116 تنظیم می‌شوند. در نهایت می‌توانید با نصب یک کارت دیگر، به حدکثر ظرفیت سانترال 824 برسید و 8 داخلی سوم را از 117 تا 124 برنامه‌ریزی کنید. برای این کار بهتر است از فردی متخصص در امر نصب سانترال و راه اندازی آن کمک بگیرید.

نکته: تمام مراحل شماره‌دهی به داخلی‌های جدید در سانترال KX-TES824 به صورت پیش‌ فرض انجام می‌شوند. بنابراین کاربران نیازی به اعمال تنظیمات ویژه برای شماره‌دهی اولیه به داخلی‌ها ندارند.

سانترال کم‌ظرفیت و آنالوگ 824 به گونه‌ای طراحی شده است که تنها از داخلی‌های 3 رقمی (پیش‌فرض) و دو رقمی پشتیبانی می‌کند. کاربران می‌توانند شماره‌های داخلی را به دو رقم کاهش دهند یا تنها به تغییر شماره‌های 3 رقمی و جا به جایی آن‌ها بپردازند. در هر دو صورت، ابتدا باید وارد محیط برنامه‌ریزی شوند. برای این‌کار، باید مطابق مراحل زیر جلو بروید:

  1. یک تلفن 7730 را از طریق جک 01 به باکس سانترال 824 وصل کنید.
  2. کلید PROGRAM را روی صفحه کلید تلفن فشار دهید.
  3. کد 1234#* را وارد کنید.

اکنون شما وارد محیط برنامه‌ریزی شده‌اید. پاناسونیک کد 009 را برای تغییر شماره‌های داخلی در سانترال‌های خود تعریف کرده است. بنابراین، برای هر اقدامی باید این کد را وارد کنید.

با وارد کردن کد 009 3 انتخاب خواهید داشت:

  1. پلن 1 داخلی‌های 100 تا 199 را در اختیار شما قرار خواهد داد.
  2. پلن 2 داخلی‌های 100 تا 499 را در اختیار شما قرار می‌دهد.
  3. پلن 3 به داخلی‌های دو رقمی اشاره دارد و شماره‌های 11 تا 49 را شامل می‌شود.
نکته: اگر تنها قصد تغییر شماره داخلی 3 رقمی فعلی و پیش‌فرض را دارید، پلن 1 را انتخاب کنید. در صورتی که می‌خواهید به داخلی‌هایی مانند 201، 301 و … دسترسی داشته باشید، پلن 2 را تایید کنید. در نهایت و برای استفاده از داخلی‌های دو رقمی، پلن 3 برای شما مناسب خواهد بود.

بعد از انتخاب روش شماره‌دهی مورد نظر خود، می‌توانید به هرکدام از داخلی‌های مورد نظرتان، یک شماره جدید و البته غیر تکراری، اختصاص دهید. زیرا دو داخلی نمی‌توانند یک شماره یکسان داشته باشند.

تغییر شماره داخلی در سانترال‌های TDA و TDE

برنامه‌ریزی سانترال‌های پرظرفیت از قبیل TDA100، TDE200 و TDE600 با استفاده از نرم افزار مخصوص، انجام می‌شود. در این روش، دستگاه سانترال از طریق کابل USB به کامپیوتر یا لپ تاپ وصل می‌شود. سپس، نرم افزار مورد اشاره اجرا شده و برنامه‌ریزی باکس سانترال شروع می‌شود.

پس از ورود به محیط نرم افزار، در سمت چپ منوی مختلفی را مشاهده می‎‌کنید که هر کدام از آن‌ها، برای تنظیمات یک بخش خاص از مرکز تلفن به کار می‌روند. برای آشنایی کامل با راه‌اندازی سانترال‌های پرظرفیت پاناسونیک، می‌توانید به مقاله برنامه ریزی سانترال با کامپیوتر مراجعه کنید.

برای تغییر شماره داخلی سانترال پرظرفیت، باید از منوی “System” وارد بخش “Numbering plan” شوید. در این قسمت، گزینه “Main” را انتخاب کنید تا به سرشماره‌های مختلف داخلی‌ها، دسترسی داشته باشید (مانند تصویر زیر)

تغییر داخلی های سانترال پرظرفیت

همان‌طور که مشاهده می‌کنید سرشماره‌ها از 1 تا 4 تعریف شده‌اند و در مقابل هرکدام از آن‌ها، عبارت “XX” برای جایگذاری یک عدد دو رقمی دیده می‌شود. در نتیجه می‌توانید به داخلی‌های 3 رقمی با پیش‌شماره‌های 1 تا 4 دسترسی داشته باشید. در این بخش، می‌توانید به هرکدام از داخلی‌های جدید، یک شماره 3 رقمی اختصاص دهید تا شماره داخلی‌های قبلی را به دل‌خواه تغییر دهید.

نکته: با کلیک روی منوی آبشاری کنار “XX” می‌توانید آن را به “X” (برای استفاده از داخلی‌های دو رقمی) یا “None (برای داخلی‌های تک رقمی) تغییر دهید. برای استفاده از داخلی‌های 4 رقمی، باید در قسمت سرشماره، یک عدد دو رقمی وارد کنید (برای مثال 11، 40، 35 یا هر عدد دیگری).

در سانترال‌های سری TDA و TDE سرشماره‌های 5 و 6 به صورت پیش‌فرض برای کانال‌های دیزا و گروه‌های داخلی در نظر گرفته شده‌اند. بنابراین نمی‌توانید از آن‌ها برای تخصیص شماره‌های داخلی استفاده کنید. سرشماره‌های 7، 8 و 9 نیز در بخش فیچر کدها مورد استفاده قرار گرفته‌اند. برای تنظیم این پیش‌شماره‌ها برای داخلی‌ها، باید ابتدا آن‌ها را از بخش‌های مربوطه پاک کنید.

نکته: برنامه‌ریزی سانترال‌های پرظرفیت، یک امر کاملا تخصصی بوده و نیاز به دانش و تجربه کافی دارد. به همین دلیل، توصیه می‌کینم این کار را به تکنسین‌های فنی و مجرب شرکت ایده آل گستر واگذار نمایید. فراموش نکنید کوچک‌ترین اشتباه در این زمینه، می‌تواند عملکرد مرکز تلفن شما را دچار اختلال نماید.

تغییر شماره یک داخلی 

روش مطرح شده در قسمت قبل، به انجام تغییرات کلی در داخلی‌های مجموعه اشاره دارد. در صورتی که تنها قصد دارید شماره یک داخلی را تغییر دهید، باید از بخش Extension، وارد “Wired Extension” شده و گزینه “Extension setting” را انتخاب کنید. در این بخش، تمامی داخلی‌ها قابل مشاهده هستند، می‌توانید به راحتی، هر کدام از آن‌ها را به دل‌خواه تغییر دهید.

تغییر شماره یک داخلی

البته این کار را می‌توانید با استفاده از یک تلفن دیجیتال مدیریتی مانند KX-TD546 نیز انجام دهید. به این منظور، کافیست تلفن را به دستگاه سانترال وصل کرده و مطابق مراحل زیر جلو بروید:

  1. کلید PROGRAM را روی صفحه کلید دستگاه فشار دهید.
  2. کد 1234#* را برای ورود به محیط برنامه‌ریزی وارد کنید.
  3. کد 003 را وارد کنید.
  4. در لیست شماره‌های داخلی شرکت، داخلی مورد نظر را انتخاب کرده و گزینه “Clear” را تایید کنید.
  5. اکنون داخلی جدید را وارد کرده و کلید Enter را روی صفحه کلید فشار دهید.

به این ترتیب، می‌توانید داخلی‌های مختلف را تغییر دهید. البته در این روش، فقط می‌توانید از سرشماره‌هایی استفاده کنید که قبلا و در بخش Numbering plan برای مرکز تلفن، تعریف شده باشند.

کلام پایانی

شرکت ایده آل گستر به عنوان نمایندگی پاناسونیک در ایران، آماده ارائه انواع خدمات پشتیبانی از جمله تغییر شماره داخلی سانترال به شما مشتریان گرامی است. به این منظور، تنها کافیست با استفاده از یکی از روش‌های مراجعه حضوری، ارتباط تلفنی یا آنلاین با ما در ارتباط باشید.

در این مقاله به بررسی تغییر داخلی‌های سانترال در مراکز تلفن کم‌ظرفیت و پرظرفیت پاناسونیک پرداخته شد. در صورتی که هم‌چنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

3 | (2)
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x