مروری بر تاریخچه پاناسونیک

تاریخچه شرکت پاناسونیک

بنیانگذار شرکت پاناسونیک، کونوسوکه ماتسوشیتا ، فعالیتش در صنعت الکترونیک را از بخش فروش شرکت هیتاچی آغاز کرد. وی در سال ۱۹۱۸ کارخانه تولید ابزار برقی ماتسوشیتا را برای تولید لوازم برقی جانبی تأسیس نمود. در سال‌های نخست، شرکت به فروش لامپ، اطوی برقی و هولدورهای لامپ پرداخت و در سال ۱۹۲۷ اولین تولید خود، که لامپ‌های دوچرخه بود را با برند ناسیونال ( National ) به بازار ژاپن عرضه کرد.

پس از جنگ جهانی دوم، ماتسوشیتا اقدام به بازسازی و سازماندهی مجدد ساختار شرکت پاناسونیک نمود و محصولات جدیدی را به بازار ژاپن وارد کرد، که شامل رادیو، دوچرخه و لوازم خانگی می‌شد. ماتسوشیتا در راستای تولید لوازم مورد نیاز پس از جنگ، کمک‌های فراوانی به برادر همسرش به ‌منظور راه‌اندازی شرکت سانیو نمود، گرچه این شرکت بعدها به بزرگترین رقیب پاناسونیک تبدیل شد، اما سرانجام در سال ۲۰۰۸ توسط پاناسونیک خریداری شد.

 

برج‌های توین۲۱ ساختمان‌های اداری پاناسونیک، در اوساکا، ژاپن
برج‌های توین۲۱ ساختمان‌های اداری پاناسونیک، در اوساکا، ژاپن

پاناسونیک در طول سه دهه خط تولید محصولات و لوازم برقی خانگی، با برند ناسیونال را گسترش داد که تولیدات این برند شامل انواع رادیو، تلویزیون‌های وی‌اچ‌اس و وی‌سی‌آر، پلوپز، جاروبرقی، یخچال، فریزر، دستگاه‌های صوتی تصویری، ضبط صوت و… بود. برند ناسیونال در تمامی نقاط جهان به‌جز بازار ایالات متحده عرضه می‌شد، که به لحاظ استفاده شرکت نشنال رادیو کمپانی، از برند ناسیونال، ماتسوشیتا اجازه استفاده از این برند را برای محصولات خود نداشت. در سال ۱۹۶۱ ماتسوشیتا، به ایالات متحده آمریکا سفر کرد و پس از دیدارهایی که با بزرگترین فروشندگان لوازم الکترونیکی این کشور داشت، اقدام به تولید تلویزیون با برند پاناسونیک، برای بازار آمریکا نمود.

 

مرکز تحقیق و توسعه شرکت پاناسونیک، در یاکوساکا
مرکز تحقیق و توسعه شرکت پاناسونیک، در یاکوساکا

 

همچنین شرکت ماتسوشیتا اسپیکرهایی با برند تکنیکس( Technics ) را وارد بازار کرد، خط تولید محصولات تکنیکس با کیفیت بسیار بالایی تولید می‌شدند و عملکرد آن به گونه‌ای بود، که پس از چند سال تبدیل به برندی بین‌المللی شد. در اواسط دهه ۱۹۷۰ تلویزیون‌های پاناسونیک، به بازارهای آسیا و خاورمیانه وارد شد و پس از موفقیتی در فروش این تلویزیون‌ها در بازارهای وسایل الکترونیکی آسیا و ایالات متحده آمریکا، در اواخر این دهه، در پی افزایش تقاضای بازارهای اروپا به این محصول، تلویزیون‌های پاناسونیک به بازارهای اروپا نیز عرضه شد.

همچنین در دهه هشتاد، ماتسوشیتا شرکت تابعه پاناسونیک سنیور پارتنر را راه‌اندازی کرد، که نخستین محصول آن اولین کامپیوتر ژاپنی سازگار با آی‌بی‌ام بود. در تاریخ ۲۷ آوریل ۱۹۸۹، کونوسوکه ماتسوشیتا بنیان‌گذار شرکت ماتسوشیتا الکتریک، در سن ۹۴ سالگی درگذشت. در ژانویه ۲۰۰۶ پاناسونیک خط تولید تلویزیون‌های آنالوگ که ۳۰٪ درصد از فروش کلی تلویزیون‌های این شرکت را به خود اختصاص می‌داد، متوقف نمود و کمتر از یک ماه پس از آن، تمرکز خود را بر تولید تلویزیون‌های دیجیتال معطوف نمود.

در نوامبر ۲۰۰۸ مدیران وقت پاناسونیک، شروع به رایزنی با یکی از بزرگترین رقبای خود؛ سانیو، بمنظور ادغام دو شرکت در یکدیگر کردند، که این مراودات در نهایت به خریداری ۵۰ درصد از سهام شرکت سانیو انجامید. در دسامبر ۲۰۰۹ دو شرکت با هم ادغام شدند و هم‌اکنون سانیو شرکت تابعه‌ای از پاناسونیک به‌شمار می‌آید. پس از آن کمپانی پاناسونیک باقی‌مانده سهام سانیو و همچنین شرکت پاناسونیک الکترونیک ورکس را نیز خریداری کرد. پس از خروج شرکت پایونیر از بازار نمایشگرهای پلاسما و توقف خط تولید تلویزیون‌های پلاسمای پایونیر، پاناسونیک تمامی دارایی‌های بخش تلویزیون این شرکت را خریداری و ادغام نمود.

 

محصولات شرکت پاناسونیک

شرکت پاناسونیک طیف وسیعی از محصولات و تجهیزات الکترونیکی، الکتریکی و صنعتی را تولید و عرضه می‌کند. این محصولات عبارتند از: تلویزیون ال‌سی‌دی، ال‌ای‌دی، دستگاه‌های پخش دی وی دی، سیستم‌های سینمای خانگی، دستگاه‌های ضبط و پخش تصاویر دیجیتال، دوربین‌های فیلمبرداری ویدیویی، دوربین‌های عکاسی دیجیتال، لوازم صوتی خانگی و سیستم‌های صوتی حرفه‌ای، سیستم‌های پخش اتومبیل، وسایل برقی خانگی ( جاروبرقی، یخچال و فریزر، مایکروویو، پلوپز، ماشین ظرفشویی، ماشین لباسشویی، سشوار، غذاسازهای خانگی) ، سیستم‌های اتوماسیون اداری، سیستم‌های مخابراتی، سیستم‌های دوربین مدار بسته، سیستم‌های امنیتی، تجهیزات مانیتورینگ، نمایشگرهای پلاسما، نمایشگرهای دید بالا، پروژکتورها، کولرهای گازی و تجهیزات تهویه هوا، سیستم‌های پردازش اسناد، دستگاه‌های فتوکپی و فاکس، دستگاه‌های تلفن ثابت، سیستم‌های سانترال مرکزی تلفن و پی‌بی‌ایکس، کامپیوترهای قابل حمل صنعتی، لپ‌تاپ و …

دوربین های مدار بسته پاناسونیک

معرفی برخی از برندهای پاناسونیک

ناسیونال

برند ناسیونال، از برندهای سابق شرکت ماتسوشیتا و پاناسونیک فعلی می‌باشد، که این شرکت در فاصله سال‌های ۱۹۲۵ تا ۲۰۰۸ برای طیف وسیعی از لوازم خانگی الکترونیکی و محصولات الکتریکی، الکترونیکی و صنعتی استفاده می‌نمود. در پی تغییر نام این شرکت در ۱ اکتبر ۲۰۰۸ و تجدید ساختار آن، برند ناسیونال نیز بازنشسته شد و تمامی تولیدات این برند، به پاناسونیک تغییر پیدا کرد.

تکنیکس

شرکت ماتسوشیتا با تولید اسپیکرهایی با برند تکنیکس با کیفیتی بسیار بالا سبب شد این نام پس از چند سال تبدیل به برندی بین‌المللی شود. قطعات و تجهیزات لوازم صوتی تولید شده با برند تکنیکس، محصولاتی چون ضبط صوت، رادیوهای موج کوتاه، گیرنده‌های صوتی و سی‌دی پلیرها را در بر می‌گرفت و این تولیدات به بیش از ۵۰ کشور جهان، عرضه می‌شد.

سانیو

سانیو، شرکت الکترونیکی ژاپنی است که مقر اصلی آن در اوساکا قرار دارد. این شرکت هم‌اکنون از زیرمجموعه‌های پاناسونیک به‌شمار می‌آید. پاناسونیک با خرید درصد بالایی از سهام این شرکت، سانیو را به تملک خود درآورد. شرکت پاناسونیک هم‌اکنون در عرصه تولید محصولات الکتریکی و الکترونیکی برای کاربردهای خانگی، تجاری و صنعتی فعالیت می‌کند. این شرکت درآمدی معادل 7.846 تریلیون ین در سال مالی منتهی به مارس ۲۰۱۲ را داشته است، که ۵۳٪ درصد از بازار ژاپن، ۲۵٪ درصد از آسیا، ۱۲٪ درصد از قاره آمریکا و ۱۰٪ درصد را نیز از بازار اروپا کسب کرده است. گروه پاناسونیک شبکه‌ای جهانی متشکل از ۵۸۰ شرکت و 330،000 نفر کارمند است که افزون بر 15،000 محصول را با برندهای ناسیونال، پاناسونیک و تکنیکس تولید و عرضه می‌نماید.

 

حمایت‌های مالی پاناسونیک از تیم های ورزشی

 

یارنو ترولی، راننده تیم تویوتا اف۱، در مسابقات گرند پریکس آمریکا ۲۰۰۶، اسپانسر: پاناسونیک

 

شرکت پاناسونیک در ورزش‌های مختلف و باشگاه‌های ورزشی گوناگون، به‌عنوان اسپانسر فعالیت و سرمایه‌گذاری می‌کند. این شرکت اسپانسر اصلی مارکو رویس می‌باشد، که در بوندس‌لیگا و باشگاه فوتبال بروسیا دورتموند، همچنین تیم ملی فوتبال آلمان بازی فعالیت می‌کند. این شرکت مالک باشگاه فوتبال گامبا اوساکا بوده، که یکی از تیم‌های فعال در جی‌لیگ ژاپن به‌شمار می‌آید. پاناسونیک سرمایه‌گذار رسمی و اسپانسر اصلی لیگ برتر فوتبال آمریکا می‌باشد.

این شرکت مالک باشگاه والیبال پاناسونیک پانترز یکی از تیم های فعال در وی لیگ ژاپن به‌شمار می‌آید. از دیگر رشته‌های ورزشی که این شرکت در آن به سرمایه‌گذاری مشغول است، می‌توان به اتومبیل‌رانی اشاره کرد. پاناسونیک اسپانسر اصلی تیم فرمول یک تویوتا محسوب می‌شود. هیرو ماتسوشیتا، نوه بنیانگذار پاناسونیک، که خود در گذشته از رانندگان مسابقات اتومبیل‌رانی بشمار می‌آمد، هم‌اکنون مدیریت بخش حمایت‌های مالی شرکت پاناسونیک را برعهده دارد.

کارحانه‌های تولید محصولات پاناسونیک در کشورهای مختلف

بعد از سال‌های موفقیت‌آمیز برای شرکت پاناسونیک سرانجام در سال 2012 رهبری این شرکت به‌دست شخصی به نام کازوهیرو تیسوگا افتاد. تیسوگا تغییر و تحولات فراوانی را در پاناسونیک ایجاد کرد. از جمله فعالیت‌های او می‌توان به تاسیس خط تولید محصولات پاناسونیک در دیگر کشورهایی مثل ویتنام، چین و مالزی اشاره کرد. این کار به این دلیل انجام شد که بازار جهانی تقاضای بالایی نسبت به محصولات پاناسونیک داشت. البته تمامی محصولات پاناسونیک که در دیگر کشورها تولید می‌شوند زیرنطر کارشناسان پاناسونیک، کنترل کیفیت می‌شوند.

اولین شرکت خارجی پاناسونیک در کشور مالزی و در شهری به نام سنای تاسیس و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. این شرکت خارجی برای تولید هر یک از محصولات کارخانه‌های مجزا ساخته است. این شرکت محصولات ارتباطی و اداری از قبیل تلفن‌های بیسیم، تلفن‌های تحت شبکه، لوازم خانگی و همچنین محصولات شنوایی مانند سمعک را تولید می‌کند. از دیگر فعالیت‌ها و تولیدات کارخانه مالزی، تولید سیستم‌های خانگی مانند سینمای خانواده و دوربین‌های فیلم‌برداری است. این محصولات با استاندارهای جهانی تولید شده و به تمامی نقلط جهان ارسال می‌شوند. کارخانه پاناسونیک در مالزی

یکی دیگر از شرکت‌های خارجی پاناسونیک در کشور ویتنام قرار دارد. پاناسونیک در سال 1996 شرکت AVC Network را به صورت شراکتی تاسیس کرد. در سال 2014 پاناسونیک این شرکت را به طور کامل خریداری کرده و آن را به عنوان یکی از کارخانجات تولید محصولات پاناسونیک معرفی کرد. البته این شرکت در سال 2006 شروع به تولید محصولات ارتباطی مانند تلفن‌های سانترال کرد. به علت کیفیت بالای محصولات توانست گواهینامه جهانی ISO 14001 را دریافت کند.

در حال حاضر این شرکت مسئول تولید بسیاری از محصولات پاناسونیک است که به کشورهای اروپایی و آمریکا نیز صادر می‌شود. با گذشت زمان و موفقیت‌های این شرکت ویتنامی، تولید محصولات لوازم خانگی را به طور گسترده‌تر آغاز کرد. محصولاتی از قبیل ماشین لباسشویی و یخچال فریزر که با کیفیت عالی روانه بازارهای جهانی شدند.

کارخانه پاناسونیک در ویتنام

چین دیگر کشور پاناسونیک است که تولید محصولات خود را به آن واگذار کرده است. وظیفه اصلی این شرکت تولید و فروش قطعات الکترونیکی برای لوازم خانگی است. در کنار این کار، به تولید سایر محصولات اداری و ارتباطی مانند تلفن بیسیم نیز می‌پردازد. البته توجه داشته باشید که خود شرکت ژاپن نیز محصولاتی را تولید می‌کند و نتیجه می‌گیریم، محصولی که در دیگر کشورها ساخته می‌شود دلیلی بر بی‌کیفیت بودن آن محصول نیست. چرا که پاناسونیک بر روند تولید محصولات در تمامی مراحل نظارت داشته و کنترل کیفی بر عهده مهندسان و کارشناسان ژاپنی پاناسونیک است.

5 | (3)
سانترال پاناسونیک
تلفن سانترال
کارت سانترال پاناسونیک
تلفن بیسیم پاناسونیک
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x