تلفن وای فای WiFi در مقابل تلفن بیسیم دکت DECT

در این مقاله قصد داریم تا به جوانب مثبت و منفی تلفن بیسیم دکت DECT و تلفن وای فای (Wi-Fi) بپردازیم. با اینکه بسیاری از شرکت‌ها و کسب و کارها از فناوری DECT بهره می‌گیرند ولی با پیشرفت تکنولوژی، صدای Wi-Fi نیز در حال تغییر و تحولات فراوانی است.

تلفن بیسیم دکت (DECT) به کدام تلفن‌ها می‌گویند؟ کلمه انگلیسی DECT مخفف کلمه Digital enhanced cordless telecommunications به معنای “ارتباطات بیسیم دیجتال پیشرفته” است. همین تلفن‌های بیسیم ساده که در اکثر خانه‌های ما وجود دارند و به احتمال زیاد جزء برند پاناسونیک، یالینک، گیگاست و یا گرند استریم هستند.

به احتمال خیلی زیاد حداقل یک بار با تلفن بیسیم دکت DECT در منزل یا محل کار برخورد داشته‌ایم. تلفن بیسیم دکت مبتنی بر یک پایه مرکزی است که هم شارژدهی تلفن را بر عهده دارد و هم فرکانس مورد نیاز را برای برقراری تماس فراهم می‌کند. البته نباید از این مسئله به راحتی بگذریم که تلفن‌ DECT از نظر قیمت در موقعیت بهتری نسبت به تلفن‌های تحت شبکه بیسیم قرار دارند.

تلفن بیسیم دکت چیست؟
بخوانید

صدای Wi-Fi در تلفن‌ها همان کار تلفن بیسیم را انجام می‌دهد با این تفاوت که تلفن‌ وای فای، تحت شبکه بوده و عملکرد بهتر و متفاوت‌تری دارند. شرکت‌ها برای افزایش بهره‌وری در کارمندان خود از ابزارهای مختلفی استفاده می‌کنند.

آنها هنگام طراحی داخلی شرکت و ارتباط بین کارکنان، سعی می‌کنند تا ترکیبی از تلفن‌های رومیزی و تلفن‌های بیسیم را استفاده کنند. چرا که این کار باعث می‌شود تا تحرک کارکنان در فضای کار بیشتر شده و برای تعامل بیشتر دائما روی صندلی خود نشینند.

بر اساس تحقیقات انجام شده روی رفتار کارکنان، دانشمندان متوجه شدند که کارمندان اداری بین 50 تا 60 درصد از وقت خود را دور از میز کار خود می‌گذرانند. حالا شاید این مقدار در انواع شرکت‌ها، متفاوت باشد ولی باید قبول کنیم که همچین چیزی در شرکت‌ها وجود دارد. برای بعضی کمتر و برای بعضی بیشتر.

حالا باید با دقت بیشتری دنیای تحت شبکه و تلفن‌های IP را دنبال کنیم تا همیشه از لحاظ تجهیزات اداری در مقایسه با کشورهای پیشرفته، آپدیت باشیم.

نلفن بیسیم تحرک افراد و کارکنان را بیشتر می‌کند

صدای تلفن بیسیم و فناوری DECT

استفاده از تلفن بیسیم دکت DECT یک واقعیتی است که تمامی شرکت‌ها با آن درگیر هستند و گزینه مناسبی برای افزایش روابط است. باید اعتراف کنیم که سال‌های زیادی است که دانشمندان و طراحان فناوری DECT به دنبال تحرک‌پذیری همه انسان‌های روی کره زمین هستند.

اینکه می‌توان با داشتن تلفن بیسیم به راحتی در منزل یا محل کار راه برویم و صحبت کنیم. چرا که تلفن رومیزی، ما را از داشتن تحرک بازمی‌دارد و حتما می‌دانید که نداشتن تحرک چه مضراتی به همراه دارد.

همه چیز درباره تلفن بی سیم دکت dect 6.0
بخوانید
در اصل فناوری DECT برای برنامه‌های صوتی طراحی شده است تا به بهترین کیفیت بتواند صدا را پخش کند. DECT روی فرکانس‌هایی عمل می‌کند که از خودش جدا شده‌اند. بنابرین مشاهده کرده‌اید که با دور شدن از پایه تلفن یا Base کیفیت صدا هم کم می‌شود.

عملکرد تلفن بیسیم DECT

تلفن‌ وای فای با عملکرد تحت شبکه

حال می‌خواهیم تاثیرات صدای وای‌فای و استفاده از تلفن‌های تحت شبکه را بررسی کنیم. ولی قبل از آن با چند اصطلاح آشنا می‌شویم.

PSTN چیست؟

همان‌طور که می‌دانیم در ابتدای ارتباط بین انسان‌ها، از PSTN استفاده شد و هنوز هم استفاده می‌شود. حالا PSTN چی هست؟ PSTN مخفف عبارت انگلیسی Public Switched Telephone Network به معنای “شبکه تلفن سوئیچ‌شده عمومی” است.

همین خط تلفن‌های ساده که بوسیله کابل‌های مسی کشیده شده‌اند. این سیستم از اواخر دهه 1800 میلادی مورد استفاده عموم مردم قرار گرفته است. با اینکه کمتر از یک میلیارد اشتراک تلفن در سرتاسر جهان وجود دارد ولی همچنان PSTN به عنوان یک سیستم استاندارد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ISDN چیست؟

ISDN مخفف عبارت انگلیسی Integrated Services Digital Network به معنای “شبکه دیجیتال خدمات یکپارچه” است. همین شبکه‌هایی که از طریق آن صدا، تصویر و اطلاعات دیگر به عنوان سیگنال‌های دیجیتالی انتقال پیدا می‌کنند. این شبکه هم می‌تواند تلفن‌های همراه، تلفن بیسیم دکت و تلفن‌های تحت شبکه که ادارات و شرکت‌ها استفاده می‌کنند.

معرفی انواع خطوط مخابراتی
بخوانید

حالا در زمانی زندگی می‌کنیم که اوج صنعت UC (Unified communications) یا ارتباطات یکپارچه است. با پیشرفت و بهبود فناوری صدای وای‌فای و به کارگیری آن در سیستم‌های VoIP مشاغل به سمت ارتباطات دوستانه حرکت می‌کنند.

آشنایی با سیستم تلفن ویپ (VoIP) و نحوه عملکرد آن
بخوانید

البته اگر می‌خواهید محدوه فرکانس تلفن را افزایش دهید باید از تلفن‌های تحت شبکه استفاده کنید. در بعضی از این تلفن‌های تحت شبکه مانند تلفن تحت شبکه گرند استریم مدل DP720 که به تنهایی کار نمی‌کنند، می‌توان با خرید ماژول‌های مربوط به خودشان یعنی پایه مرکزی DP750، شعاع فرکانس را بیشتر کرد و از صدای وای‌فای لذت برد.

همین پایه مرکزی گرند استریم مدل DP750 از 5 عدد گوشی DP720 پشتیبانی می‌کند. شرکت‌های کوچک‌تری وجود دارند که از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست که از دستگاه‌های سانترال استفاده کنند. چرا که دستگاه سانترال بیشتر برای شرکت‌های بزرگ استفاده می‌شود که تعداد زیادی کارمند دارند و همچنین سیم‌کشی زیادی را هم می‌طلبد.

گرچه خب برخی دستگاه سانترال را در محیط‌های کوچک کاری هم استفاده می‌کنند، که این بستگی به علاقه کاربر دارد. بنابراین برای کسانی که توانایی تهیه دستگاه سانترال ندارند، بهترین گزینه برای آنها همین دستگاه DP750 است. هر زمان هم تعداد کارمندان بیشتر شد، می‌توانند پایه مرکزی اضافه کنند و به این ترتیب مشکل خود را برطرف کنند.

عملکرد تلفن وای فای

درک موضوع تلفن‌ وای‌فای زیاد سخت نیست. تا زمانی که سیگنال در شبکه موجود باشد یک تلفن IP تحت شبکه مانند DP720 می‌تواند هم تماس برقرار کرده و هم تماس را دریافت کند. برای گسترش شعاع این تلفن تنها کاری که باید انجام دهیم این است که پایه مرکزی مثل DP750 تهیه کنیم.

علاوه بر این‌ها، هیچ محدودیتی از نظر محدوده استفاده از تلفن وای ‌فای (Wi-Fi) در محیطی که Wi-Fi در آن موجود هست، وجود ندارد. گوشی‌های گرند استریم با استفاده از اشتراک‌گذاری کدهای امنیتی، باعث می‌شود تا هنگام روشن بودن پایه مرکزی، به طور خودکار به هم متصل شوند.

برخلاف تلفن بیسیم دکت (DECT)، در تلفن‌ وای ‌فای (Wi-Fi) هیچ محدودیت ظرفیت تماس صوتی وجود ندارد. همچنین تلفن وای‌فای تعداد کاربر مشخصی ندارد. به همین دلیل اگر تعداد کاربران در یک پهنای باند زیاد شود ممکن است اختلالاتی برای تلفن‌های وای‌فای ایجاد کند و دریافت صدا دچار مشکل شود.

ولی در تلفن بیسیم یا DECT تعداد مشخصی از کانال اختصاصی دارد. فناوری DECT در این سال‌های اخیر پیشرفت خوبی داشته و توانسته به کیفیت صدا کمک بسیاری کند. مانند محصولات گرند استریم سری GWN که APهای (Advanced Placement) آنها از فناوری موج 2 و MU-MIMO استفاده می‌کنند.

این دو ویژگی در کنار هم می‌توانند سرعت پهنای باند را افزایش داده تا همزمان کاربران بیشتری را مدیریت کند. همچنین با استفاده از استانداردهای QoS یا کیفیت خدمات به کسی که شبکه‌های Wi-Fi را نصب می‌کند، اجازه می‌دهد تا پهنای باند بیشتری به داده‌های صوتی اختصاص دهد. به عبارت دیگر دستگاه‌های بیسیم بیشتری می‌توانند همزمان با یک AP ارتباط برقرار کنند و کیفیت صدا هم افت نکند.

سخن آخر

با گذشت زمان نحوه کار این فناوری یعنی تلفن وای فای (Wi-Fi) قطعا دچار تغییر و تحولاتی خواهد شد. و اینکه این تکنولوژی به عنوان یک رهبر جدید در فضای ارتباطات تازه ظهور کرده و راه طولانی برای بهتر شدن پیش رو دارد. چرا که از لحاظ هزینه و راحتی در ارتباط بسیار مقرون به صرفه‌تر نسبت به تلفن بیسیم دکت(DECT) است.

حالا شما کدام تلفن را ترجیح می‌دهید؟ خوشحال میشیم نظراتتون و همچنین تجربیات‌تون رو در مورد تلفن بیسیم و یا حتی تلفن وای فای بیان کنید تا از اونا استفاده کنیم.

سوالات متداول

کدام تلفن‌ها دارای فناوری DECT هستند؟

تلفن‌هایی که در مشخصات فنی آنها، عبارت DECT درج شده از این فناوری استفاده می‌کنند. نمونه تلفن‌ها عبارتند از:
تلفن بیسیم پاناسونیک مدل KX-TGF380
تلفن دکت یالینک مدل W56H

مزایای استفاده از تلفن دکت چیست؟

یکی از بهترین مزیت‌های تلفن دکت، امنیت مکالمات است. به علاوه، افزایش بُرد مکالمه در تلفن دکت به مراتب بیشتر از تلفن وای‌فای است. همچنین صدای مکالمه در این محصولات، از کیفیت مناسبی برخوردار است؟

تلفن‌های دارای وای‌فای از چه نوع فناوری استفاده می‌کنند؟

اکثر این محصولات از قابلیت IP و بر بستر اینترنت استفاده می‌شوند. چرا که برای مکالمه کردن، حتما نیاز به اینترنت وجود دارد. برای راه‌اندازی چنین سیستمی باید از خطوط مخابراتی مناسب استفاده کنید.

5 | (1)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x