مهم ترین مشکلات مرکز تلفن ویپ و روش رفع آن‌ها

سیستم VoIP به یکی از ضرورت‌های مهم در کسب و کارهای مختلف، تبدیل شده است. این سیستم مدرن و مبتنی بر شبکه، البته در کنار همه نقاط قوت خود، مشکلاتی هم به همراه دارد! بنابراین جای تعجب نیست اگر بسیاری از کاربران، از مشکلات مرکز تلفن ویپ گلایه داشته باشند.

ویپ یا همان انتقال صدا در بستر اینترنت، انعطاف‌پذیر، مقیاس‌پذیر و البته مقرون به صرفه‌تر از مراکز تلفن سنتی است. به همین دلیل است که VoIP را تکنولوژی قرن 21 می‌نامند. اما حتی این فناوری شگفت‌انگیز هم خالی از عیب و نقص نیست!

در این مقاله از بلاگ ایده آل گستر قصد داریم به بررسی مهم ترین مشکلات مرکز تلفن ویپ و راه‌حل رفع هر کدام از آن‌ها بپردازیم. اگر شما هم گاهی از دست سیستم VoIP مجموعه کاری خود کلافه می‌شوید، حتما تا پایان با ما همراه باشید.

قطع و وصل شدن صدا

اکثر کاربران شبکه‌های VoIP حداقل یکی دو بار، با این مشکل مواجه شده‌اند که هنگام صحبت کردن مشتری، صدا قطع شده است. این مورد را می‌توان اصلی‌ترین و مهم‌ترین مشکل سیستم ویپ دانست و دلیل آن‌هم در 90 درصد مواقع، اتصال ضعیف و ناپایدار اینترنت است!

قطع و وصل شدن صدا در مرکز تلفن ویپ

این مشکل به احتمال بسیار زیاد، به پهنای باند شما مربوط می‌شود؛ زیرا پهنای باند است که تعیین می‌کند در یک زمان معین، چه مقدار داده از طریق یک اتصال، ارسال شود.

نکته: در صورتی که صدای طرف مقابل قطع و وصل می‌شود، ایراد از پهنای باند دانلود شبکه شما است. اما اگر صدای شما برای شنونده قطع و وصل می‌شود؛ این پهنای باند آپلود شبکه است که مشکل دارد.

هنگام استفاده از اتصال اینترنت، چه برای VoIP باشد و چه برای مرور، واحدهای کوچکی از داده‌ها در بسته‌ها ارسال می‌شوند. هنگامی که این بسته‌ها نتوانند به مقصد مورد نظر خود برسند، از دست دادن بسته رخ می‌دهد.

عوارض جانبی این اتفاق، اختلال در شبکه، کندی سرویس و کیفیت پایین تماس است. و غالبا ابتدا بر خدمات با پهنای باند بالا، مانند صدا و تصویر تأثیر می‌گذارد.

روش رفع این مشکل 

قبل از هر کاری، باید ابتدا سرعت اینترنت خود را بررسی کنید. ابزارهای مختلفی برای انجام این کار وجود دارن؛ اما ممکن است نتایج متفاوتی را به شما ارائه دهند. بنابراین بهتر است از 3 ابزار استفاده کرده و میانگین سرعت را اندازه‌گیری کنید.

اگر پهنای باند شما کمتر از چیزی است که به طور مداوم هزینه آن را پرداخت می‌کنید، باید با ارائه دهنده خدمات اینترنت (ISP) خود تماس بگیرید.

علاوه بر این، در صورتی که سرعت شبکه شما از حد انتظار پایین‌تر است؛ می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  • ازدحام شبکه را کاهش دهید: می‌توانید تلفن‌های استفاده نشده و اضافی را خاموش کنید یا سرویس‌های پرمصرف مانند YouTube و نتفلیکس را از کار بیندازید. همچنین می‌توانید شبکه خود را با یک شبکه مجازی (VLAN) تقسیم‌بندی کنید تا تلفن‌های VoIP، توسط رایانه‌های دیگر دیده نشوند.
  • اولویت‌بندی VoIP QoS: در صورتی که به صورت مداوم با کندی شبکه مواجه هستید، باید وارد تنظیمات روتر خود شده و کیفیت خدمات (QoS) را برای اولویت بندی سرویس VoIP، تنظیم کنید.

قطع تماس بعد از 11 دقیقه

یکی دیگر از مشکلات مرکز تلفن ویپ به قطع شدن اتوماتیک تماس‌ها، بعد از 11 دقیقه مربوط می‌شود. این مشکل معمولا برای تماس‌های خروجی در شبکه‌هایی با حجم بالا، رخ می‌دهد.

قطع شدن تماس بعد از 11 دقیقه

اولین دلیل رخ دادن این مشکل، به روز نبودن سیستم عامل دستگاه شما (تلفن تحت شبکه، کامپیوتر یا تلفن همراه است) برای اطلاع از این موضوع، می‌توانید از پشتیبانی شرکت سازنده تلفن خود، سوال کنید.

مشکل دوم ممکن است UDP Timeout باشد، که مدت زمانی است که یک مسیر UDP روی یک فایروال یا روتر باز می‌ماند. از آن‌جایی که ترافیک شبکه UDP سریعتر (زیرا فاقد قابلیت‌های بررسی خطای TCP است)، در نتیجه، فایروال‌ها مستعد بستن اتصال و قطع غیرمنتظره تماس هستند.

روش رفع این مشکل 

برای رفع این مشکل رایج VoIP، باید تنظیمات روتر را طوری تنظیم کنید که مدت زمان طولانی‌تری برای UDP وجود داشته باشد یا دستگاه‌ها را برای استفاده از TCP تغییر دهید.

به طور پیش فرض، زمان پایان اتصال UDP، تنها 30 ثانیه است و زمان پایان اتصال TCP، معمولا 15 دقیقه است. برای افزایش زمان اتصال، می‌توانید آن را از قوانین دسترسی به فایروال، تغییر دهید.

برای شروع، سعی کنید مدت زمان پایان اتصال UPD را به 60 ثانیه تغییر دهید. اگر قبلا از TCP استفاده نمی‌کنید، می‌توانید دستگاه‌های خود را به استفاده از TCP تغییر دهید، که یک پروتکل اتصال‌گرا است که فرمت داده‌ها و تأییدیه‌های مورد استفاده در انتقال داده را مشخص می‌کند.

پژواک صدا در طول تماس

اگر در زمان تماس‌های خود در مرکز تلفن VoIP با پژواک یا همان اکو مواجه می‌شوید، ایراد می‌تواند از دستگاه، تاخیر هدست یا تاخیر شبکه باشد.

پژواک صدا یکی از مشکلات مرکز تلفن ویپ

برای حل این مورد از مشکلات مرکز تلفن ویپ باید همه دستگاه‌ها (تلفن، هدست و شبکه) را به ترتیب بررسی کنید: آیا آخرین آپدیت ها را دارد؟ آیا همه چیز به درستی وصل شده است؟ آیا چیزی آسیب دیده است؟

به عنوان یک راه‌حل ساده و سریع می‌توانید دستگاه خود را یک‌بار قطع و وصل کنید. این کار باعث می‌شود بافرها خالی شده و دستگاه دوباره با سرویس VoIP همگام‌سازی شود.

نوع هدست شما هم می‌تواند باعث بروز این مشکل شود. هدست‌های بلوتوثی عالی هستند؛ اما گاهی اوقات، پژواک صدا را ایجاد می‌کنند. به طور کلی، استفاده از دهنی گوشی، بهترین روش برای داشتن یک مکالمه باکیفیت است.

در صورتی که بعد از امتحان موارد بالا، همچنان شاهد اکو یا پژواک صدا بودید، ممکن است نیاز به بهبود پایداری شبکه خود داشته باشید. برای این کار، بهتر است از اپراتور شرکت راه‌انداز شبکه، کمک بگیرید.

ناتوانی در برقراری تماس

اگر شاهد یک X بزرگ روی صفحه نمایش تلفن خود هستید، یا نمی‌توانید تماس‌های خروجی برقرار کنید، به احتمال زیاد دو روتر دارید که هر کدام، داده‌های مهمی را در شبکه رها می‌کنند. این مشکل، بیشتر به شکل شبکه شما مربوط می‌شود تا پیکربندی روتر.

باید توجه داشته باشید که پروتکل‌های خاصی توسط Application Layer Gateway (ALG) پردازش می‌شوند و برای جریان بهتر از طریق فایروال یا NAT بازنویسی می‌شوند. با این حال، مشکلات متعددی را برای برنامه‌های VoIP ایجاد می‌کند.

برای رفع این مشکل، در قدم اول سعی کنید SIP ALG را غیر فعال کنید. همچنین مطمئن شوید یک NAT دوگانه یا دو روتر ندارید. قرار دادن تلفن‌های VoIP روی VLAN نیز ممکن است راه‌حلی برای این مشکل باشد.

برقراری تماس‌ها بدون صدا

یکی دیگر از مشکلات مرکز تلفن ویپ به برقراری تماس‌ها، بدون صدا مربوط می‌شود. این مشکل معمولا به این دلیل رخ می دهد که یک فایروال مانع از جریان بسته‌های RTP می‌شود. پروتکل SIP اغلب به تنظیماتی در روترهایی نیاز دارد که بسته‌ها را با استفاده از RTP بازنویسی می‌کنند.

برقراری تماس بدون صدا

برای رفع این مشکل، باید همه فایروال‌های شبکه خود را به ترتیب، غیر فعال کنید. همچنین بهتر است پورت‌ها را باز کنید؛ زیرا ممکن است اجازه عبور جریان را ندهند.

کیفیت صدای پایین

اگر کیفیت تماس‌های VoIP شما پایین است، به احتمال زیاد پهنای باند شبکه شما پر است یا در حال استفاده از یک شبکه ناپایدار هستید. در این شرایط، کیفیت صدا به پایین‌ترین فرمت‌های صوتی با پهنای باند کم سوئیچ می‌کند تا تماس، بتواند ادامه پیدا کند.

البته این مشکل گاهی ممکن است به تجهیزات ویپ یا حتی دستگاه طرف مقابل تماس هم مربوط شود. بنابراین اگر پایداری و پهنای باند شبکه خود را بررسی کرده‌اید، باید از طرف مقابل بخواهید که او هم این مشکلات را بررسی نماید.

علاوه بر موارد بالا، باید مطمئن شوید که از کابل‌های LAN باکیفیت، برای اتصال تلفن‌ها به شبکه استفاده می‌کنید. قرار دادن گوشی‌ها روی یک شبکه VLAN هم می‌تواند آخرین راه‌حل برای رفع مشکل کیفیت صدای پایین در تماس‌های VoIP باشد.

انتقال خودکار تماس‌ها به پست صوتی

یکی از بدترین مشکلات مرکز تلفن ویپ این است که تماس‌ها بدون این‌که تلفن شما زنگ بخورد، به صندوق پست صوتی هدایت می‌شوند. در این شرایط، ممکن است مشتریان خود را به راحتی از دست بدهید!

انتقال تماس ها به پست صوتی

البته خبر خوب این است که روش رفع این مشکل، بسیار ساده است: به احتمال زیاد، یک تنظیم ساده را فراموش کرده‌اید یا این‌که تلفن شما از وضعیت رجیستر با ارائه دهنده VoIP خارج شده است.

همچنین باید بررسی کنید که گوشی شما در وضعیت Do Not Disturb (DND) نباشد. این ویژگی، همه تماس‌های ورودی را مسدود می‌کند. اگر روی صفحه نمایش تلفن خود، یک دایره با یک خط افقی در داخل آن مشاهده می‌کنید، تلفن در این وضعیت قرار دارد.

تاخیر در تماس‌های داخلی

اگر در زمان برقراری تماس داخلی با همکاران خود، با تاخیر می‎‌جواهه می‌شوید، به احتمال زیاد، شبکه شما دارای ازدحام بیش از حد است. می‌توانید سعی کنید ازدحام شبکه داخلی را کاهش دهید؛ اگرچه ممکن است همیشه این امکان وجود نداشته باشد.

گزینه دیگر استفاده از QoS است که ممکن است نیاز به ارتقا به روتر کلاس تجاری داشته باشد. این ویژگی به داده‌های VoIP اولویت بیشتری می‌دهد. راه حل نهایی این است که اطمینان حاصل کنید که از کابل‌های انتهایی مناسب استفاده می‌کنید.

سخن پایانی

در این مقاله به 8 مورد از مشکلات رایج در مراکز تلفن VoIP پرداختیم. همان‌طور که مشاهده کردید، بسیاری از این اختلال‌ها، راه حل تقریبا ساده‌ای دارند و با اندکی تخصص در حوزه شبکه، می‌توانید آن‌ها را رفع کنید.

آیا در مرکز تلفن ویپ خود با مشکلی مواجه شده‌اید که در این مقاله به آن اشاره نشده است؟ در این صورت، حتما آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

5 | (2)
اشتراک در
اطلاع از
guest

5 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
5
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x