ویژگی های ویدئو پروژکتور مخصوص بازی‌ (گیمینگ)

گیمینگ یا بازی های کامپیوتری امروزه به یکی از سرگرمی های ثابت تبدیل شده است و بسیاری از جوانان و نوجوانان ساعات زیادی از روز خود را صرف انجام بازی های کامپیوتری می کنند. بسیاری از افراد از کنسول های بازی، موبایل هوشمند و سیستم کامپیوتری خود برای انجام بازی های مختلف استفاده می کنند. در حوزه گیمینگ، پیشرفت فناوری فقط به ارتقای کنسول های بازی محدود نمی شود. در این مطلب قصد داریم شما را با ویدئو پروژکتور مخصوص بازی آشنا کنیم. با بلاگ ایده آل گستر همراه باشید.

ویدئوپروژکتور چیست؟

پروژکتور وسیله ای است که تصویری را دریافت می کند و سپس آن را بر روی صفحه نمایش منعکس و تقویت می کند. ما به حضور آنها را در کلاس های درس ، دفاتر و سینماها عادت کرده ایم اما در حال حاضر پروژکتورها در بسیاری از منازل نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

برخی پروژکتورهای سینمای خانگی قیمت بسیار بالایی دارند. بسته به نوع و همچنین ویژگی ها و قابلیت های موجود، ممکن است یک پروژکتور به اندازه خرید یک ماشین هزینه بر باشد! با این حال ، مدل های کم هزینه نیز برای منازل وجود دارد که می توانند کیفیت تصویر خوبی نیز ارائه دهند.

اما ویدئوپروژکتورهای مخصوص بازی های گرافیک بالا مانند سری Call of Duty و Grand Theft Auto، باید دارای کنتراست بالا و وضوح سینمایی باشند.

استفاده از ویدئو پروژکتور در خانه

این روزها دستگاه ویدئوپروژکتور طیف کاربرد گوناگونی پیدا کرده و در بسیاری از منازل جایگزین تلوزیون شده است. شاید تا چند سال پیش قیمت بالای ویدئوپروکتور ها استفاده از آن ها را در سینماها و سالن های بزرگ محدود می کرد، اما با پیشرفت تکنولوژی و ارزان قیمت شدن مدل های مختلف ویدئوپروژکتور در فضاهای مختلفی مانند منازل، کلاس های آموزشی، سالن های کوچک و … از این دستگاه ها استفاده می شود.

 اما آیا می توان از ویدئو پروژکتور برای انجام بازی های کامپیوتری استفاده کرد؟ بله شما می توانید تصاویر بازی را با ابعاد بسیار بزرگ و کیفیت فوق العاده از طریق ویدئوپرژکتور نمایش دهید.

به دلیل طیف گسترده استفاده از ویدئوپروژکتور ها در محیط ها و شرایط مختلف، مدل های متنوع و گوناگونی از این دستگاه طراحی و تولید شده که هر کدام مناسب برای استفاده در محیطی خاص است.

اگر به دنبال خرید یک ویدئوپروژکتور خانگی مناسب برای بازی هستید در این مطلب با ما همراه باشید تا بتوانیم مشخصات مختلف این نوع ویدئوپروژکتورها را با هم بررسی کنیم:

ویدئو پروژکتور مخصوص گیم در خانه

تفاوت ویدئو پروژکتور مخصوص بازی و ویدئوپروژکتور سینمای خانگی

همه ی انواع ویدئو پروژکتور مناسب برای بازی ویدیویی می توانند از سینمای خانگی پشتیبانی کنند. اما، همه پروژکتورهای سینمای خانگی نمی توانند از بازی های ویدیویی پشتیبانی کنند. اگر به صورت جدی بازی می کنید در هنگام خرید دستگاه ویدئوپروژکتور مواردی را باید در نظر بگیرید.

بسته به میزان روشنایی، نسبت کنتراست، ورودی ها، تأخیر، نرخ تازه سازی و وضوح تصویر می توانید یک پروژکتور را پیدا کنید که هم برای بازی و هم برای استفاده سینمای خانگی مناسب باشد.

برای یک ویدئو پروژکتور مناسب برای بازی، شما باید به دنبال حداقل 2000 لومن ، نسبت کنتراست 5،000: 1، ورودی های سازگار با کنسول، سرعت تازه سازی 120 هرتز و وضوح 1080p باشید. برای یک پروژکتور سینمای خانگی شما باید حداقل 2000 لومن روشنایی، نسبت کنتراست 1000: 1 ، گیرنده یا ورودی دستگاه و سازگاری با وضوح 1080p یا 4K را در نظر بگیرید.

آمار نشان داده است که 60٪ جوانان روزانه بازی های ویدئویی انجام می دهند. اگر شما یکی از کاربرانی هستید که بازی ویدئویی انجام می دهید، داشتن یک پروژکتور که از سرگرمی شما پشتیبانی کند و همزمان به عنوان سینمای خانگی هم مورد استفاده قرار گیرد، می تواند در هزینه ها صرفه جویی کند.

قبل از اینکه بخواهیم مشخصات ویدئوپروژکتور مناسب برای بازی را بررسی کنیم بهتر است با دستگاه ویدئوپروژکتور و نحوه کارکرد آن آشنا شویم:

مقایسه مشخصات ویدئو پروژکتور مناسب بازی و سینمای خانگی

در مقاله ی مربوط به راهنمای خرید انواع ویدئو پروژکتور در مورد جزئیاتی که باید به آنها دقت شود به تفصیل شرح داده شد. مشخصات و قابلیت های زیادی در دستگاه ویدئوپروژکتور وجود دارد که شما باید قبل از خرید  در هر پروژکتور، آنها را بررسی کنید.

در حالی که برخی از مشخصات پروژکتور برای اهداف بازی و سینمای خانگی به یک اندازه اهمیت دارد اما برخی مشخصات اینگونه نیستند. در زیر، آن دسته از مشخصاتی که برای یک پروژکتور مخصوص بازی مهم است را بررسی می کنیم:

باید در نظر داشته باشید که یک پروژکتور چند منظوره ، که فیلم ها را به خوبی پخش می کند و بازی های ویدیویی را به همان اندازه پشتیبانی می کند ، باید مشخصاتی بالاتر از یک دستگاه تک کاربردی داشته باشد.

ویدئو پروژکتور مخصوص بازی

روشنایی

روشنایی، که در با معیار انسی لومنز اندازه گیری می شود، یکی از مهمترین مشخصات برای هر پروژکتوری است. برای تعیین بهترین پروژکتور بر اساس روشنایی، باید محیطی را که در آن دستگاه راه اندازی می شود و همچنین اندازه صفحه نمایش مورد نظر را در نظر بگیرید.

برای سالنهای اختصاصی خانه که در آن نور کم است، 1500 لومن روشنایی مورد نیاز است. برای اتاقهایی که دارای نور محیطی هستند، پروژکتور باید حداقل 2000 لومن روشنایی داشته باشد. اما اتاقهایی که نور زیادی دارند، باید دارای پروژکتورهایی با حداقل 3000 لومن روشنایی باشند.

گفته می شود اندازه صفحه نمایش می تواند شدت روشنایی مورد نیاز را کاهش یا افزایش دهد. به عنوان مثال صفحه نمایش 50 تا 60 اینچ معمولاً فقط به 1000 لومن روشنایی احتیاج دارد. از طرف دیگر پروژکتورهایی که روی صفحه نمایش از 60 تا 80 اینچ تصویر می اندازند، باید حداقل 1500 لومن روشنایی داشته باشند. اگر اندازه صفحه نمایش 80 تا 100 اینچ باشد به حداقل 2000 لومن نیاز خواهد بود. فراتر از این اندازه، شما نباید به سراغ خرید دستگاه هایی با شدت نور کمتر از 2.500 لومن بروید.

باید در نظر داشته باشید ، هرچه روشنایی بیشتر باشد، پروژکتور گران تر خواهد بود، بنابراین باید نور محیط خود را با دقت ارزیابی کنید.

مقادیر روشنایی برای ویدئو پروژکتور مخصوص بازی و سینمای خانگی یکسان است. بر اساس نور محیط و اندازه صفحه نمایش، احتمالاً شما یک پروژکتور با حداقل 2000 لومن را باید تهیه کنید.

نسبت کنتراست

نسبت کنتراست تفاوت بین خالص ترین نقطه سفید و تیره ترین نقطه سیاه تصویر را اندازه می گیرد. نسبت کنتراست می تواند بر میزان وضوح تصاویر تأثیر بگذارد. مانند مشخصات روشنایی، نسبت کنتراست نیز تحت تأثیر نور محیط قرار می گیرد. ویژگی های Brilliantcolor و sRGB خوب هستند. این ویژگی ها به شما امکان می دهند تا توانایی پردازش رنگ پروژکتور خود را بهتر کنترل کنید و به شما در تنظیم نسبت کنتراست با محیط خود کمک می کند.

  • بهترین کنتراست برای سینمای خانگی: پروژکتورهای سینمای خانگی باید نسبت کنتراست حداقل 1000: 1 داشته باشند. برای کسانی که با نسبت کنتراست نا آشنا هستند، این بدان معنی است که خالص ترین رنگ 1000 برابر روشن تر از تاریک ترین رنگ است.
  • بهترین کنتراست برای بازی: برای اهداف بازی، باید به دنبال یک پروژکتور باشید که دارای حداقل نسبت کنتراست 5،000: 1 باشد. برای اهداف متوسط، یک پروژکتور با کنتراست 40،000: 1 قابل قبول است. با این حال، بهترین پروژکتورها برای بازی دارای نسبت کنتراست 100000: 1 یا بالاتر هستند.

توجه داشته باشید که نسبت کنتراست روی کیفیت تصویر پروژکتور تأثیر می گذارد. اگر از ویدئو پروژکتور مخصوص بازی استفاده می کنید، یک مدل با نسبت کنتراست بالا انتخاب کنید.

پورت ها و تاخیر

ورودی های پروژکتور بر دستگاه هایی که می توانید به آن وصل کنید تأثیر می گذارد. ورودی های رابط چند رسانه ای با کیفیت بالا (HDMI) و ورودی دیجیتال رابط بصری (DVI) استاندارد هستند. (این دو رابط بسیار عالی هستند زیرا همه سیستم عامل های بازی مدرن از کابل های HDMI برای انتقال تصاویر خود به تلویزیون یا پروژکتور استفاده می کنند.)

اما اگر قصد دارید رایانه یا سایر دستگاه های خود را به پروژکتور خود متصل کنید ، دستگاه شما باید ورودی های دیگر مانندUniversal Serial Bus (USB) ، Video Graphics Array (VGA) وSecure Digital (SD) باشد. ورودی ها دیگر مثل Wi-Fi و Bluetooth نیز ممکن است برای شما اهمیت داشته باشد. (بیشتر کنسول های بازی شامل اتصال Wi-Fi داخلی هستند.)

ویدئو پروژکتور مخصوص بازی باید براساس تاخیر (Lag) نیز ارزیابی شوند. تاخیر، زمان لازم برای پروژکتور جهت نمایش تصویر است. برخی تاخیرها اجتناب ناپذیر خواهند بود، با این حال در دستگاه ویدئو پروژکتور مخصوص بازی، تاخیر باید تا حد ممکن به حداقل برسد. تاخیر به عنوان مشخصات در کاتالوگ محصول درج نمی شود با این حال، بررسی های کاربران می تواند به شما کمک کند تا تعیین کنید که تاخیر در استفاده از ویدئو پروژکتور مخصوص بازی چقدر است.

  • بهترین پورت ها برای سینمای خانگی: یک پروژکتور دارای ورودی های HDMI و DVI برای این مصارف ایده آل است. WiFi همچنین یک ویژگی عالی است زیرا به شما امکان می دهد Netflix و سیستم عامل های مشابه را از طریق پروژکتور خود پخش کنید.
  • بهترین پورت و میزان تاخیر برای بازی: شما یک پروژکتور می خواهید که با کنسول شما را سازگار باشد. به عنوان مثال ، اتصال PS4 با اتصال رایانه شما متفاوت خواهد بود. علاوه بر این، به نظرات هر محصول برای تاخیر باید توجه کنید.

داشتن چندین ورودی اجازه می دهد تا ارتباطات گسترده ای را در اختیار داشته باشید. قبل از تصمیم نهایی، پورت های کنسول بازی خود و سایر دستگاه های مورد نظر خود را برای اتصال به پروژکتور بررسی کنید.

ویژگی های ویدئو پروژکتور مخصوص بازی

نرخ تازه سازی

نرخ تازه سازی به توانایی پروژکتور شما برای پردازش تصاویر و فیلم های نمایش داده شده اشاره دارد. متاسفانه، این مشخصات همیشه توسط سازندگان گزارش نمی شود. با این حال، بسیاری از پروژکتورهای خاص سینمای خانگی مدرن دارای نرخ تازه سازی بالایی هستند که کاملاً از پخش فیلم پشتیبانی می کنند.

مسئله اینجاست که بسته به نوع بازی ای که انجام می دهید، ممکن است حتی به نرخ تازه سازی سریعتر نیاز داشته باشید. برای اقدام سریع، تغییر صفحه نمایش فوری و داشتن نرخ تجدید سرعت بالا ضروری است.

نرخ تازه سازی می تواند تحت تأثیر چندین کاراکتر باشد. برای مثال اگر از گیرنده سینمای خانگی استفاده کنید این می تواند موجب افزایش نرخ تازه سازی شود. پس بهتر است کنسول بازی شما مستقیماً به پروژکتور شما وصل شود تا این تاخیر شخص ثالث را از بین ببرد.

  • بهترین نرخ تازه سازی برای سینمای خانگی: بسیاری از پروژکتورهای سینمای خانگی این مشخصات را گزارش نمی دهند، با این حال، آنها به طور معمول برای نمایش فیلم ساخته می شوند. از آنجا که شما در حال دیدن فیلم هستید و به تصمیم گیری بازی در زمان واقعی و در حال تغییر وابسته نیستید، این مشخصات در اینجا از اهمیت کمتری برخوردار است.
  • بهترین نرخ تازه سازی برای بازی: شما باید یک پروژکتور با حداقل نرخ تازه سازی 120 هرتز تهیه کنید. این معیار در بازی کردن که به اقدام در زمان واقعی نیاز دارد، بسیار اهمیت دارد.

برخی از پروژکتورها حالت «بازی» یا «سریع» دارند. این مشخصات بر میزان تجدید تأثیر می گذارد. اگر به دنبال استفاده از ویدئو پروژکتور مخصوص بازی هستید، یکی از این ویژگی را انتخاب کنید. اگر قصد استفاده از همان پروژکتور برای فیلم را دارید نگران نباشید، این قابلیت به کیفیت سینمایی آسیب نمی رساند.

هریک از این ویژگی ها در انتخاب بهترین ویدئو پروژکتورهای گیم تأثیرگذار است. از مقاله ی مرتبط با معرفی 7 ویدئوپروژکتور برتر گیم می توانید بهترین ویدئو پروژکتورهای بازی در سال 2024 را بشناسید.

وضوح

پروژکتورها طیف گسترده ای از رزولوشن ها را دارند. این رزولوشن ها عموما شامل وضوح VGA ،SVGA و XGA هستند. با این حال، برای سینمای خانگی، شما یک پروژکتور می خواهید که وضوح تصویر 1080p یا 4K را ارائه دهد.

وضوح تصویر 1080P، دارای تراکم پیکسل 1920*1080 است و به عنوان High-Definition (HD) مشهور است. این وضوح محبوب ترین رزولوشن برای سینمای خانگی، کنسول های بازی و موارد دیگر است.

از طرف دیگر، پروژکتور 4K، وضوح تصویر به روز است. قابلیت نمایش تصاویر تا حداکثر 3840*2160 پیکسل Ultra High Definition (UHD) برای اندازه صفحه نمایش بسیار بزرگ مناسب است. سیستم عامل های بازی هنوز با این وضونح سازگار نیستند. بنابراین یک پروژکتور 4K برای بازی ایده آل نیست. (آنها همچنین از دستگاه رزولوشن 1080P بسیار گران تر هستند.) یک از بهترین ویدئو پروژکتورها با این ویژگی ویدئو پروژکتور پاناسونیک است.

  • بهترین رزولوشن برای سینمای خانگی: یک پروژکتور که دارای رزولوشن 1080Pیا 4K است برای این مصارف ایده آل است. در حالیکه 4K رزولوشن بالاتری دارد، اما 1080P هنوز هم قهرمان حاکم برای رزولوشن است.
  • بهترین رزولوشن برای بازی: اکثر پلتفرم های بازی دارای رزولوشن 1080P هستند. پروژکتور شما باید با این موارد مطابقت داشته باشد تا از تأخیر در نرخ تجدید و جلوگیری از وضوح بهینه در هنگام بازی جلوگیری کند.

اگر می خواهید یک پروژکتور چند منظوره داشته باشید، یک مدل را پیدا کنید که دارای وضوح 1080P باشد.

4.5 | (24)
Not Found!
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x