فکس مودم چیست؟

فکس مودم چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟ این وسیله چه مزیت‌هایی می‌تواند برای کسب و کار ما داشته باشد؟ و بسیاری از سوالات دیگر که ذهن شما را مشغول کرده است. در این مقاله قصد داریم تا به همه پرسش‌های شما پاسخ دهیم.

دستگاه فکس از زمان‌های قدیم تا به امروز مورد استفاده بسیاری از مشاغل قرار گرفته است. ارسال اسناد و مدارک با امنیت بالا یکی از دلایل استفاده از فکس است. در واقع دستگاه فکس می‌تواند نوشته‌ها، اسناد و مدارک را به همان شکل که روی کاغذ آورده شده‌اند، ارسال کند. در ابتدا دستگاه‌های فکس برای ارسال تصاویر کاربرد داشتند. ولی کم‌کم نشریه‌ها و روزنامه‌ها برای انتقال سریع مطالب در کمترین زمان، نوشته‌های خود را از طریق دستگاه فکس ارسال کردند. به مرور زمان فکس‌ها در 2 نوع اصلی ساخته شدند:

با پیشرفت تکنولوژی و وصل شدن فکس‌ها به کامپیوتر، ارسال اطلاعات سریع‌تر، ارزان‌تر و مکانیزه‌تر از قبل انجام می‌شود.

فکس مودم چیست؟

فکس مودم وسیله‌ای کوچک ولی با امکانات فراوان است. این دستگاه دارای یک ورودی سوکت RJ-11 است که سیم سوکت تلفن وارد این ورودی می‌شود. سمت دیگر این دستگاه، یک سیم USB وجود دارد که به سیستم کامپیوتر یا رایانه متصل می‌شود.

این قطعه دقیقا همان کار دستگاه فکس را انجام می‌دهد. با این تفاوت که ارسال و دریافت اسناد از طریق رایانه و خط تلفن انجام می‌شود. به این ترتیب پس از دریافت اسناد، می‌توان آن را اسکن و سپس چاپ نمود.

از آنجا که فکس مودم دارای ابعاد کوچک است، مناسب افرادی است که فضای محدودی برای قرار دادن دستگاه فکس دارند. همچنین مشاغلی که از دستگاه سانترال استفاده می‌کنند، می‌توانند یک داخلی مجزا برای این وسیله در نظر بگیرند.

انواع فکس مودم

فکس مودم از لحاظ شکل ظاهری و نحوه نصب، به 2 نوع اصلی تقسیم می‌شوند:

  • فکس مودم داخلی یا اینترنال
  • فکس مودم خارجی یا اکسترنال

فکس مودم داخلی یا اینترنال

مودم فکس داخلی یا اینترنالاگر بخواهیم ابعاد این نوع مودم را به صورت ساده بیان کنیم، به اندازه یک کارت اعتباری است. مدل اینترنال به صورت داخلی از طریق شیار AGP یا PCI به مادربورد رایانه متصل می‌شود.

 

 

فکس مودم اکسترنال

مودم فکس اکسترنالفکس مودم اکسترنال چیست؟ فکس مودم اکسترنال نوع دوم به شمار می‌رود. در واقع به دلیل داشتن USB، به آنها فکس مودم USB نیز گفته می‌شود. همانطور که مشخص است، این نوع مودم به راحتی از طریق USB به رایانه یا هر وسیله دیگری وصل می‌شود. برخی از مشاغل دارای سرور فکس هستند. آنها چندین مودم را به یک کامپیوتر اختصاصی وصل می‌کنند. ایجاد یک سرور فکس نیاز به تجهیزات خاصی ندارد. فقط تنها چیزی که مورد نیاز است، اتصال آنها به سرور است.

 

نحوه کار کردن

فکس مودم‌ها برای دریافت و ارسال تصاویر و اسناد می‌توانند از دستگاه فکس یا هر مودم دیگری استفاده کنند. اما نحوه کار این وسیله به چه صورت است؟ در هنگام دریافت اطلاعات، سیگنال‌های آنالوگ از طریق خط تلفن ارسال می‌شوند. وظیفه مودم این است که این سیگنال‌های آنالوگ را به سیگنال‌های دیجیتالی تبدیل کند. در این حالت، کامپیوتر یا رایانه به راحتی می‌توانند اطلاعات را پردازش کنند.

برای ارسال اطلاعات نیز مودم، داده‌های دیجیتالی موجود در رایانه را به سیگنال‌های آنالوگ تبدیل می‌کند. سپس این سیگنال‌ها از طریق خط تلفن ارسال می‌شوند. معمولا فکس مودم‌ها دارای نرم‌افزار هستند که از طریق آن، ارسال و دریافت به راحتی انجام می‌شود. گاهی اوقات نرم‌افزارها، خودشان وظیفه تبدیل سیگنال‌ها را بر عهده می‌گیرند.

انواع فکس مودم از لحاظ عملکرد

این دستگاه‌ها دارای انواع مختلفی هستند که کاربردهای متفاوتی دارند. به عبارت دیگر دارای تعداد کلاس‌های متفاوتی هستند. تعداد کلاس یک فکس مودم، نشانگر میزان کارایی و عملکرد رایانه در مقابل مودم است.

خرید فکس پاناسونیک

به عنوان مثال در مودم کلاس 1 کامپیوتر وظیفه دارد که اطلاعات را به فریم تبدیل کرده و آنها را ارسال کند. این آهسته‌ترین روش در بین انواع کلاس‌های مودم است. که اگر سیگنال‌ها بیش از حد زیاد باشند، کامپیوتر نمی‌تواند به خوبی عمل کند.

مودم‌های کلاس 2 یک مدل بالاتر از کلاس 1 هستند. این مودم‌ها در مقایسه با مودم‌های کلاس 1 وظایف بیشتری را بر عهده می‌گیرند. زمان انتقال اطلاعات در این نوع کلاس کمی کمتر است.

مدل 2/1 کمی سریع‌تر از مودم‌های کلاس 2 هستند، اما عملکرد آنها مشابه یکدیگر است. در آخر مودم‌های کلاس 3 و 4 را داریم که کل فرآیند انتقال را به خود اختصاص می‌دهند. نکته قابل توجه در مورد این 2 نوع کلاس این است که به هیچ وجه از نرم‌افزار یا پردازنده استفاده نمی‌کنند.

آموزش نحوه دریافت فکس و راه‌های ارسال فکس
بخوانید

مزایای فکس مودم

این محصول از نظر سرعت، فضای قرارگیری، راحتی، قیمت و کیفیت تصویر داده‌ها به مراتب بهتر از دستگاه‌های فکس هستند. حتی کندترین فکس مودم‌ها در هنگام دریافت داده‌ها سریع‌تر از دستگاه فکس عمل می‌کنند.

درست است که این وسیله اندازه کوچکتری دارد، ولی می‌تواند چندین کار را انجام دهد. به دلیل ارسال مدارک به صورت الکترونیکی در این محصول، دیگر نیازی به چاپ کردن آن وجود ندارد. به همین دلیل آنها تصاویر را با وضوح و کیفیت بالا ارسال می‌کنند.

از نظر قیمت نیز به طور واضح مشخص است که قیمت کمتری نسبت به دستگاه فکس دارند. همچنین تمام وظایف یک دستگاه فکس را به تنهایی انجام می‌دهند. پس از خرید مودم فکس هیچ‎‌گونه هزینه اضافی نخواهید داشت، ولی لوازم مصرفی مانند خرید انواع رول فکس پاناسونیک می‌تواند هزینه‌ای زیادی را برای شما به همراه داشته باشد.

و در آخر

در آخر به یاد داشته باشید که در زمان استفاده از مودم فکس، از اتصالات شبکه و اینترنت خود اطمینان حاصل کنید. بنابراین نتیجه می‌گیریم که این وسیله بسیار به صرفه‌تر و دارای عملکرد بهتر نسبت به دستگاه فکس است. یک فناوری کاملا کاربردی که می‌تواند، کسب و کار شما را متمایزتر از قبل کند. پس اگر به دنبال استفاده از مودم فکس هستید، تمامی جوانب آن را نسبت به شغل خود در نظر بگیرید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید. در ضمن شما عزیزان می‌توانید برای تعمیر فکس به وب‌سایت ایده آل گستر مراجعه نمایید.

سوالات متداول

فکس مودم چیست؟

وسیله‌ای کوچک است که سوکت تلفن وارد وارد آن شده و کابل USB به سیستم کامپیوتر متصل می‌شود. به این ترتیب، انتقال اطلاعات و داده‌ها از طریق خط تلفن و رایانه انجام می‌شود.

انواع فکس مودم کدام‌اند؟

فکس مودم به 2 نوع اصلی تقسیم می‌شود:
• فکس مودم خارجی یا اکسترنال
• فکس مودم داخلی یا اینترنال

تفاوت فکس مودم اکسترنال با اینترنال در چیست؟

فکس مودم اکسترنال یک دستگاه کوچک است کهبه راحتی از طریق سیم تلفن و USB کار می‌کند. ولی فکس مودم اینترنال که اندازه یک کارت اعتباری است، از طریق شیار به مادربورد کامپیوتر متصل می‌شود.

مزایای فکس مودم چیست؟

• نیاز به فضای بسیار کم برای استفاده
• دریافت و ارسال تصاویر با کیفیت بالا
• به‌صرفه بودن از لحاظ قیمت نسبت به دستگاه فکس
• هزینه بسیار کم در نگهداری و تعمیرات
• سرعت بالا در انتقال داده‌ها نسبت به فکس

5 | (1)
کارت سانترال پاناسونیک
سانترال پاناسونیک
ویدئو پرژکتور پاناسونیک
تلفن سانترال
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x