تلفن بیسیم دکت چیست؟

 امروزه یکی از پر کاربردترین وسیله‌های ارتباطی، تلفن است. در محیط های اداری عموما از تلفن‌های رومیزی جهت ارتباطات استفاده می‌شود. اما اگر موقعیت کاری برخی از کارمندان به گونه‌ای باشد که دائم در حال رفت و آمد بین بخش‌های مختلف شرکت باشند، چگونه می‌توانند ارتباط‌های راحت‌تری داشته باشند؟

شاید شما هم نام سیستم دکت را شنیده باشید. به عبارت ساده، تلفن DECT یک تلفن بیسیم است که با خط تلفن ثابت شما کار می‌کند. این سیستم نلفنی این امکان را فراهم می‌کند، که هنگام صحبت با تلفن در خانه یا در مکان‌های اداری به راحتی قدم بزنید.

 در این گونه موارد استفاده از تلفن بیسیم یکی از نیازهای بسیار مهم به شمار می‌رود. اما همانطور که می‌دانید تلفن‌های بیسیم عموما دامنه بُرد کمتری دارند و برای استفاده در شرکت‌های بزرگ مناسب نیستند. استفاده از بیسیم‌های با دامنه برد بالا گزینه بعدی است که ممکن است به ذهن برسد. اما استفاده از این نوع بیسیم‌ها ممنوعیت قانونی دارد و برای استفاده از آن ها نیاز به اخذ مجوز است. تلفن بیسیم دکت که سیستمی پیشرفته‌تر از تلفن‌های خانگی دارد در این گونه موارد می تواند مشکل را رفع کند.

مفهوم دکت (DECT)

دکت مخفف عبارت Digital Enhanced Cordless Telecommonications است که به معنی افزایش ارتباطات بدون سیم از طریق فناوری دیجیتال است. این فناوری بر روی فرکانس 1880 تا 1900 مگاهرتز فعال است.

امروزه از سیستم دکت در تمام شرکت های بزرگ جهت ارتباط تلفنی استفاده می شود تا بتوان در هر موقعیتی به کارمندان دسترسی داشت و کارها را هماهنگ کرد. در این سیستم دستگاه مرکزی هر 30 ثانیه فرکانسی را ارسال کرده تا موقعیت و مسافت تلفن دکت را کنترل کند.

حداکثر فاصله تحت پوشش سیستم دکت چقدر است؟

ایستگاه پایه Dect یک فاصله حدود 50 الی 60 متر داخل ساختمان را پوشش می دهد، بنابراین در فضاهای بزرگ ادارات و ارگان ها ملزم به استفاده تعداد بیشتری ایستگاه پایه هستیم تا بتواند آنتن دهی را در همه ی مناطق پوشش دهد. قابلیت Handover پایه های دکت، امکان جابه‌جایی داخلی بی سیم را از محدوده بیس 1 به بیس 2 فراهم می‌کند. استفاده از Repeaters یا تکرار کننده های دکت نیز می‌تواند موجب افزایش برد در سیستم دکت شود.

تلفن‌های دکت اغلب با تلفن‌های دارای وای‌فای، مقایسه می‌شوند. یکی از مزیت‌های مهم تلفن دکت نسبت به تلفن وای فای، این است که محدوده بیشتری را فراهم می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم برای مقایسه این 2 فناوری به مقاله “تلفن وای فای WiFi در مقابل تلفن بیسیم دکت DECT” مراجعه کنید. در این مقاله به برخی نکات کاربردی در مورد این تلفن‌ها اشاره شده است.

تلفن وای فای WiFi در مقابل تلفن بیسیم دکت DECT
بخوانید
تفاوت بین تلفن DECT و تلفن WiFI در یک نگاه
تفاوت بین تلفن DECT و تلفن WiFI در یک نگاه

مزایای تلفن بیسیم دکت در یک نگاه

همانطور که در بخش بالا گفته شد، برای ارتباط دائم با کارمندانی که پشت میز خود نیستند، احتیاج به سیستمی پیچیده‌تر از تلفن‌های بیسیم خانگی است. بیسیم‌های برد بالا می‌توانند مسافتی در حدود یک کیلومتر فاصله را پوشش دهند. اما اخذ مجوز برای آن‌ها کاری سخت و شاید غیرممکن به نظر برسد.

اما سیستم تلفن دکت می‌تواند اینگونه مشکلات را حل کند. با توجه به اینکه این سیستم می تواند به دستگاه سانترال متصل شود، تماس های داخلی با این بیسیم ها رایگان است. از این طریق شما می‌توانید به تمام کارمندان که در فواصل دورتری مانند انبار یا کارگاه‌ها هستند ارتباط داشته باشید. در اینجا به برخی از مزایای اصلی فناوری دکت اشاره می‌کنیم:

  • امنیت بالای مکالمه‌ها
  • بسیار کم‌مصرف
  • میزان محدوده بالا ( حدود 50 متر در فضای بسته و 300 متر در فضای باز )
  • کیفیت صدای فوق‌العاده
  • امکان استفاده همزمان از چندین تلفن دکت
  • مکالمات داخلی رایگان
  • استفاده از چندین آنتن دکت برای گوشی‌ها
  • دامنه فرکانس مجزا
عملکرد تلفن بیسیم DECT
عملکرد تلفن بیسیم DECT

تلفن بیسیم دکت چگونه کار می کند؟

در قسمت قبل با مزایای اصلی تلفن دکت آشنا شدیم و در این بخش قصد داریم تا با نحوه کار این تکنولوژی آشنا شویم. به زبان ساده سیستم دکت از 2 جزء تشکیل شده که می‌توانند به طور مداوم با یکدیگر در ارتباط باشند. یعنی برای راه‌اندازی یک سیستم دکت به دو محصول نیازداریم. یکی از این 2 جزء، آنتن دکت و دیگری یک گوشی دکت است.

در واقع آنتن دکت یک وسیله ارتباطی بین اینترنت و تلفن دکت است. به عنوان مثال آنتن دکت مدل KX-TDA0155 را درنظر بگیرید. این محصول به عنوان یک استگاه مرکزی می‌تواند برای تلفن‌هایی که از فناوری DECT استفاده می‌کنند، به کار گرفته شود.

سیستم دکت به این صورت عمل می‌کند که آنتن دکت، سیگنال‌هایی را به طور مداوم برای تلفن بیسیم ارسال می‌کند. این سیگنال‌ها اطلاعات لازم را در اختیار گوشی قرار داده تا امکان اتصال و ارسال داده‌ها از طریق آنتن دکت فراهم شود. حال وقتی داده‌ها از گوشی به آنتن دکت منتقل می‌شوند، حدود 10 میلی ثانیه طول می‌کشد. در عمل این مقدار تاخیر، خیلی بهتر از فناوری‌های بلوتوث و Wi-Fi است.

فناوری دکت چگونه امنیت مکالمه را تامین می‌کند؟

یکی از دلایلی که باعث شد تا تلفن دکت به وجود آید، جلوگیری از شنود مکالمه‌ها از طریق هک کردن فرکانس بود. تمامی راه‌های امنیتی توسط داشمندان تست شد. ولی در نهایت به این نتیجه رسیدند که باید از کدهای رمزنگاری شده استفاده کنند. این رمز گذاری در دستگاه‌ها و تلفن‌های دکت به صورت استاندارد روی 64 بیت انجام می‌شود.

این کدها در هر تماس تلفنی تغییر می‌کنند و برای تماس جدید رمزنگاری جدیدی انجام می‌شود. اما برخی از تولیدکنندگان از نرخ بیت بالاتری برای محصولات خود استفاده می‌کنند. با این حساب اکثر شرکت‌های معروف هنوز به فکر بیشتر کردن امنیت این فناوری هستند.

امنیت بالای تلفن DECT
امنیت بالای تلفن DECT

جوانب مثبت و منفی گوشی های DECT به طور مختصر

مزیت اصلی تلفن های DECT این است که دیگر محدود به برقراری تماس فقط در یک اتاق نیستید. شما می‌توانید از فضای داخل خانه تا 50 متر فاصله داشته باشید. به علاوه با لینک کردن گوشی‌های اضافی، همیشه همیشه یک تلفن در دسترس خواهید داشت.البته تلفن شما باید قابلیت اضافه کردن گوشی‌های اضافی را داشته باشد.

در بعضی موارد می‌توان به طور موثری دامنه تلفن‌های بی سیم را دو برابر کرد. دیوارهای محیط، می‌توانند تاثیر زیادی روی دامنه بُرد داشته باشند. تعداد دیوارها و اتاق‌های زیاد باعث کاهش بُرد تلفن‌های دکت می‌شوند. برخی از تلفن های DECT فقط با هدفون‌های خاص DECT سازگار هستند. اما بسیاری دیگر برای راحتی بیشتر با بلوتوث سازگار هستند. تنها اشکال واقعی تلفن های DECT این است که برای کار به یک منبع تغذیه ثابت نیاز دارند. با این حال در صورت قطع برق، شما نمی‌توانید از تلفن بیسیم خود استفاده کنید.

البته فناوری DECT در تلفن‌های جدید به DECT 6 آپدیت شده است. این نسخه از فناوری، می‌تواند کیفیت صدای بهتری را ارائه دهد. همچنین میزان سر و صدای محیط نیز به میزان زیادی کم می‌شود و مکالمه‌های با کیفیت‌تری را تجربه می‌کنید. اگر می‌خواهید در مورد فناوری DECT 6 اطلاعات بیشتری کسب کنید، می‌توانید به مقاله “همه چیز درباره تلفن بیسیم DECT 6” مراجعه کنید.

همه چیز درباره تلفن بی سیم دکت dect 6.0
بخوانید

معرفی چند نمونه تلفن بیسیم DECT به همراه لینک خرید محصول

در این بخش قصد داریم تا چند نمونه از انواع تلفن پاناسونیک که از فناوری DECT پشتیبانی می‌کنند، به شما عزیزان معرفی کنیم. شما می‌توانید با کلیک بر روی لینک محصولات، امکاناتی مانند مشخصات، نقد و بررسی و تصاویر متنوعی از تلفن‌ها را مشاهده کنید.

تصویر تلفن نام تلفن لینک خرید محصول
 تلفن بی سیم پاناسونیک KX-TG3722

تلفن بیسیم پاناسونیک مدل KX-TG3722

 

خرید آنلاین
 تلفن بی سیم پاناسونیک KX-TG3611

تلفن بی سیم پاناسونیک مدل KX-TG3611bx

 

خرید آنلاین
 تلفن بی سیم پاناسونیک KX-TG3811

تلفن بیسیم پاناسونیک مدل KX-TG3811

 

خرید آنلاین

و در آخر

فناوری دکت در حال حاضر بیش از 25 سال است که از آن استفاده می‌شود. روز به روز شاهد گسترش این تکنولوژی در اکثر نقاط جهان هستیم. ولی گاها این فناوری مورد نقد برخی کارشناسان حوزه ارتباطات قرار می‌گیرد. ولی واقعیت این است تکامل استاندارد DECT همچنان ادامه دارد. همچنین اخیرا آژانس عمومی شبکه‌های جهانی، فرکانس‌های دکت را تا سال 2025 افزایش داده است. این یعنی تلفن‌های دکت همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرند و قرار نیست که این فناوری متوقف شود.

سوالات متداول

معنی دکت در تلفن‌های بیسیم چیست؟

کلمه DECT مخفف عبارت Digital Enhanced Cordless Telecommonications به معنای ارتباطات بیسیم دیجیتالی است. فرکانسی که این فناوری از آن استفاده می‌کند، به میزان 1900 مگاهرتز است. برخی از تلفن‌های پاناسونیک از این فرکانس و ویژگی دکت استفاده می‌کنند.

مزایای استفاده از تلفن DECT چیست؟

برخی از مزیت‌های مهم و اصلی در استفاده از تلفن‌های دکت عبارتند از:
• طول بُرد بالا
• کیفیت صدای عالی
• ایجاد مکالمه‌های داخلی به صورت رایگان
• دامنه فرکانس جداگانه
• امنیت بالای مکالمه

چه تلفن‌هایی دارای فناوری DECT هستند؟

نمونه تلفن‌ها عبارتند از:
تلفن بیسیم پاناسونیک KX-TGE210
تلفن بیسیم پاناسونیک KX-TGD322
تلفن دکت یالینک W59R
تلفن دکت یالینک W56H

5 | (8)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x