فایل زیپ چیست و چه تفاوتی با فایل RAR دارد؟

اگر زمان زیادی را صرف دانلود و آپلود فایل‌ها از اینترنت می‌کنید، حتما با فرمت‌های ZIP و RAR آشنا هستید. این دو فرمت، بدون شک پادشاه فایل‌های فشرده محسوب می‌شوند. اگرچه هر دو از الگوریتم فشرده‌سازی فوق سریع LZ77 استفاده می‌کنند، اما بهرحال تفاوت فایل با RAR چیزی نیست که بتوان از آن چشم‌پوشی کرد!

ZIP و RAR هر دو به الگوریتم‌های فشرده‌سازی محسوب می‌شوند که می‌توانند فایل‌های حجیم و بزرگ شما را بدون تاثیر بر محتوای آن‌ها، فشرده کرده و حجم نهایی را کاهش دهند. البته قطعا یکی از این دو فرمت، بر دیگری برتری کمی دارد! حتی اگر این برتری در سرعت و کارایی خود را نشان دهد.

در این مقاله از مجله تکنولوژی ایده آل تک قصد داریم به تفاوت فایل زیپ با RAR بپردازیم. البته قبل از آن، این دو فرمت را به صورت کامل معرفی کرده و ویژگی‌ها، مزایا، معایب و کاربردهای فایل‌های ZIP و RAR را مرور خواهیم کرد. پس حتما تا پایان با ما همراه باشید.

فایل زیپ چیست ؟

برای درک بهتر عملکرد فایل‌های ZIP بهتر است آن‌ها را پوشه‌ها (Folders) در ویندوز مقایسه کنیم: ما برای سازماندهی فایل‌های خود در ویندوز، آن‌ها را در یک پوشه قرار می‌دهیم و سپس، می‌توانیم آن‌ها را به صورت هم‌زمان به هر مکانی منتقل کنیم.

فایل زیپ چیست ؟

فایل‌های زیپ هم به صورت مشابه با فولدرهای ویندوز کار می‌کنند. با این تفاوت که محتویات فایل ZIP فشرده می‌شوند تا از طریق الگوریتم‌های ویژه، حجم آن‌ها کاهش پیدا کند.

تصور کنید که قصد ایمیل کردن 20 فایل به یکی از دوستان یا هم‌کاران خود را دارید؛ ارسال تک تک این فایل‌ها هم زمان‌بر است و هم بی‌نظم! از طرف دیگر، امکان ارسال فولدر یا پوشه هم در اینترنت وجود ندارد. این‌جاست که فایل‌های ZIP به کمک شما خواهند آمد. فشرده سازی علاوه بر جمع آوری همه فایل‌ها در یک فایل، حجم آن‌ها را هم کاهش می‌دهد و این موضوع، انتقال فایل‌ها را در اینترنت، ساده‌تر می‌‌کند.

Zip یک قالب فایل قدیمی است که در سال 1989 توسط شرکت PKWare ایجاد شده است. امروزه برنامه‌های بسیاری از این فرمت پشتیبانی می‌کنند (تقریبا هر برنامه‌ای که کار فشرده‌ساری را انجام دهد). به عنوان یک امتیاز بسیار محبوب، باید به این نکته هم اشاره داشته باشیم که سیستم عامل ویندوز، از یک ابزار داخلی برای پشتیبانی از فایل‌های ZIP برخوردار است.

فایل RAR چیست؟

فرمت RAR یک نسخه اختصاصی از فایل‌های زیپ است که توسط برنامه فشرده‌سازی محبوب WinRAR ایجاد می‌شود. برای فشرده‌سازی یا ایجاد فایل‌های RAR به این برنامه نیاز خواهید داشت. RAR مخفف عبارت “Roshal Archive Compressed” بوده و به افتخار خالق روسی‌اش یوجین روشال (Eugene Roshal) نام‌گذاری شده است.

فایل rar چیست ؟

فایل‌های RAR از نسبت فشرده‌سازی بالاتری نسبت به فایل‌های معمولی ZIP برخوردار هستند. این فایل‌ها با استفاده از یک الگوریتم فشرده‌سازی اختصاصی تولید می‌شوند که فشردگی بدون اتلاف وقت، گستردگی فایل‌ها، امکان بازیابی خطا و … را کنترل می‌کند.

در حقیقت می‌توان گفت که پسوند ZIP برای تمام فایل‌های فشرده شده به کار می‌زود؛ در حالی که RAR به فایل‌‌های فشرده‌ای اطلاق می‌شود که صرفا از طریق برنامه WinRAR تولید شده‌اند.

WinRAR پرکاربردترین نرم‌افزار برای فشرده‌سازی فایل‌ها و تنظیمات مربوط به آن است. فایل‌های با فرمت rar با این نرم‌افزار غیررایگان ایجاد می‌شوند. از این نرم‌افزار برای باز کردن فرمت‌های RAR, ZIP, TAR, GZ, BZ2, XZ, 7z, ISO, ARJ استفاده می‌شود. هم‌چنین امکانات کاربردی برای تعمیر فایل‌های فشرده و پسورد گذاری و باز کردن فایل‌های دارای پسورد دارد.

نکته: تنها نرم‌افزاری که فایل‌های rar باز می‌کند نرم‌افزار WinRAR است. این درحالی است که همه نرم‌افزارهای فشرده‌سازی می‌توانند فایل rar ایجاد کنند.

فایل‌های rar مخفف عبارت Roshal Archive است که نسبت به zip فشرده‌سازی بیشتری دارند؛ در نتیجه حجم کمتری را اشغال می‌کنند. این فرمت با استفاده از استاندارد AES-128 رمزگذاری می‌شود که بسیاری قوی‌تر از استانداردهای دیگر است. امکان خرابی داده‌ها حین استخراج، کمتر از برنامه‌های دیگر است.

نحوه اکسترکت کردن فایل فشرده در ویندوز 10 با WinRAR
بخوانید

تفاوت فایل زیپ با RAR

حالا که با ماهیت و ویژگی‌های این دو فرمت محبوب آشنا شدیم، نوبت به بررسی تفاوت فایل زیپ با RAR می‌رسد. در ادامه با ما همراه باشید تا این موضوع را به صورت تخصصی و همراه با چارت‌ها و جدول‌های ویژه، پیگیری کنیم.

به صورت کلی، مهم‌ترین تفاوت‌های این دو فرمت فایل را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

فایل ZIP فایل RAR
ZIP یک فرمت فایل بایگانی است که توسط فیل کاتز (Phil Katz) به عنوان یک قالب استاندارد برای فشرده سازی داده بدون ضرر ایجاد شده است. RAR یک قالب فایل بایگانی اختصاصی برای فشرده سازی داده بدون ضرر است که توسط یوجین روشال (Eugene Roshal) توسعه یافته است.
این استاندارد رایگان و باز، با پیاده سازی‌های زیاد است و تقریبا در همه جا پشتیبانی می‌شود.

این برنامه رایگان نیست و برای فشرده سازی/استخراج فایل‌ها، به یک ابزار شخص ثالث به نام WinRAR نیاز دارد.

میزان فشرده سازی ZIP کمتر از فرمت RAR است. میزان فشرده سازی RAR بهتر از فرمت ZIP است.
ZIP حفاظت مبتنی بر رمز عبور را ارائه می‌دهد. RAR حفاظتی مبتنی بر رمز، ارائه نمی‌دهد.
فایل‌های ZIP را می‌توان با چندین برنامه مانند WinRAR ، WinZIP ، Freebyte Zip و … ایجاد کرد. فایل‌های RAR تنها به یک برنامه محدود شده‌اند که WinRAR است.
ZIP از الگوریتم رمزگذاری ZIP 2.0 استفاده می‌کند که نسبتا ضعیف است. RAR از رمزگذاری بسیار کارآمد AES-128 استفاده می کند.
پسوند نام فایل .zip و .zipx است. پسوند نام فایل عبارتند از: .rar ، .rev ، .r00 ، .r01.
ZIP از الگوریتم فشرده سازی DEFLATE برای فشرده سازی داده‌ها استفاده می‌کند که از روش فشرده سازی جدید، کارآمدتر نیست. RAR از الگوریتم فشرده سازی استفاده می‌کند که به طور قابل توجهی بهتر و کارآمدتر از روش فشرده سازی DEFLATE است.

مهمترین مزیت استفاده از قالب ZIP محبوبیت آن است. از آن‌جا که قالب فایل ZIP مدت‌ها پیش توسعه یافته بود، نسبت به قالب RAR برتری کمی دارد و همچنان پرکاربردترین نوع آرشیو است که هنوز تعداد قابل توجهی از فایل‌های بایگانی در اینترنت را شامل می‌شود.

یک برنامه نرم افزاری شخص ثالث به نام WinRAR برای باز کردن و استخراج محتویات آرشیو RAR مورد نیاز است، در حالی که ZIP یک فرمت پرکاربرد است که توسط ابزارهای تجاری مختلف و همچنین منبع باز و کتابخانه‌ها، پشتیبانی می‌شود.

نتیجه گیری

فرمت‌های ZIP و RAR هر دو از محبوب‌ترین فرمت‌ها فشرده‌سازی فایل محسوب می‌شوند. فرقی نمی‌کند کاربر ویندوز باشید یا سیستم عامل‌های تلفن همراه؛ بهرحال به فشرده سازی فایل و کار با این الگوریتم‌ها نیاز خواهید داشت. به همین دلیل در این مقاله، به بررسی تفاوت فایل زیپ با RAR پرداختیم.

در صورتی که هم‌چنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات همین مقاله با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

سوالات متداول

فایل زیپ چه تفاوتی با RAR دارد؟

این دو فرمت، هر دو برای فشرده سازی و بایگانی داده‌ها به کار می‌روند. ZIP یک فرمت عمومی است و توسط بسیاری از برنامه‌های فشرده‌سازی پشتیبانی می‌شود. در حالی که RAR تنها با استفاده از برنامه WinRAR کار می‌کند.

ZIP بهتر است یا RAR؟

ZIP یک فرمت عمومی و قدیمی است؛ در حالی که RAR جدیدتر بوده و از قابلیت‌ها، امنیت، سرعت و … بیشتری برخوردار است. با این حال، فرمت زیپ از پشتیبانی بهتری برخوردار است و توسط ابزار داخلی ویندوز هم پشتیبانی می‌شود.

3.4 | (5)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//