تعمیر دوربین مدار بسته + بررسی ۱۱ مشکل رایج

تعمیر دوربین مدار بسته با توجه به اجزای پیچیده‌ای که در ساخت آن به کار رفته‌اند، امری کاملا تخصصی بوده و به دانش و تجربه کافی نیاز دارد. پیش از هر چیز توصیه می‌کنیم در صورتی که از تخصص خود در این زمینه مطمئن نیستید، هرگز اقدام به تعمیر این سیستم‌های امنیتی ننمایید. همچنین لازم به تذکر است که قبل از هر اقدامی در زمینه تعمیر دوربین‌های مدار بسته، حتما برق آن‌ها را قطع کنید.

ثبت درخواست تعمیرات دوربین مداربسته

دوربین مدار بسته یا همان CCTV این روزها به بخش جدایی‌ناپذیر ادارات، سازمان‌ها، منازل مسکونی، مجتمع‌های تجاری، چهارراه‌ها و … تبدیل شده است. به همین دلیل، هرگونه مشکلی در زمینه عملکرد این تجهیزات، باید در کمترین زمان ممکن، رفع شود.

ما در این مقاله از بلاگ ایده آل گستر (نمایندگی رسمی و مرکز مجاز دوربین‌های مدار بسته پاناسونیک در ایران) شما را با 11 مشکل رایج در این سیستم‌های امنیتی و هم‌چنین راه‌حل رفع هر کدام از آن‌ها، آشنا خواهیم کرد.

مهم‌ترین خرابی‌های دوربین مدار بسته

اگر به دانش فنی خود اطمینان دارید یا ترجیح می‌دهید ایرادات دوربین مدار بسته را شخصا مرتفع کنید، حتما تا پایان این مقاله با ما همراه باشید و با روش تعمیر مشکلات زیر را یاد بگیرید.

خرید بهترین دوربین های مداربسته پاناسونیک

عدم نمایش رنگ‌ها توسط دوربین مدار بسته

اگر فیلم‌هایی که توسط دوربین شما ضبط می‌شوند، فاقد طیف رنگی بوده و مانند فیلم‌های دهه 30 یا 40 هالیوود هستند، به احتمال بسیار زیاد، بالانس رنگ سفید دستگاه، به هم خورده است!

عدم نمایش رنگ ها توسط دوربین مدار بسته

زمانی که ما به یک جسم سفید نگاه می‌کنیم، آن را سفید می‌بینیم؛ حتی اگر توسط هیچ نور سفیدی روشن نشده باشد. زیرا چشمان ما می‌توانند طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها را تشخیص دهند و از طرفی دیگر، مغز نیز توانایی جبران طیف خاصی از پارامترهای نوری را دارد. دوربین مدار بسته نیز سعی می‌کند با استفاده از پارامتری به نام “تعادل رنگ سفید” یا white balance دقیقا این کار را انجام دهد.

این قابلیت در دوربین‌های مدار بسته هم به صورت خودکار و هم به شکل دستی، قابل تنظیم است. عدم نمایش رنگ‌ها زمانی رخ می‌دهد که تعادل رنگ سفید به هم بخورد (این اتفاق بیشتر در دوربین‌هایی رخ می‌دهد که به صورت خودکار تنظیم شده‌اند)

برای رفع این مشکل باید مطابق زیر عمل کنید:

  • اگر دوربین مدار بسته شما برای کار در هر دو فضای باز و بسته پیکربندی شده است، مطمئن شوید که تنظیمات آن، برای کار در محیط‌های روباز اعمال شده است.
  • اگر دوربین حالت تعادل رنگ سفید را به صورت خودکار تنظیم می‌کند (در این شرایط دوربین مدار بسته باید یکی از دو ویژگی ATW یا AWB را داشته باشد) و در فضای باز کار می‌کند، زاویه آن را به پایین بچرخانید تا از دید مستقیم به آسمان جلوگیری کنید.
  • اگر دوربین از ATW یا AWB پشتیبانی کرده و تغییر زاویه دید، کمکی به حل این مشکل نمی‌کند؛ این قابلیت‌ها را غیرفعال کنید.
  • اگر دوربین مدار بسته شما از ATW یا AWB پشتیبانی نمی‌کند، باید حالت تعادل رنگ سفید را به صورت دستی تنظیم کنید.
ممکن است لازم باشد که این تغییرات را در زمان‌های مختلف و با سطح نورهای متفاوت تکرار کنید تا در نهایت به بهترین وضعیت موجود، دست پیدا کنید.

دوربین فقط تصاویر سیاه و سفید را نشان می‌دهد

این اتفاق معمولا به یکی از دو دلیل زیر رخ می‌دهد:

  1. سطح نور محیط به اندازه‌ای بالا نیست که دوربین بتواند رنگ‌ها را تشخیص دهد.
  2. دوربین برای استفاده در شب تنظیم شده باشد. در این شرایط، امکان دیدن رنگ‌های زیر نور مادون قرمز برای لنز دستگاه، وجود ندارد.

نمایش تصاویر سیاه و سفید به جای رنگی

دقیقا به همین دلایل است که حتی یک دوربین رنگی هم در تاریکی هوا، فقط می‌تواند تصاویر سیاه و سفید را ضبط کند. البته برخی از دوربین‌های سطح بالا و گران‌قیمت، می‌توانند در این شرایط نیز، طیف محدودی از رنگ‌ها را تشخیص دهند.

برای رفع این مشکل، باید مطابق روش‌های زیر عمل کنید:

  • مطمئن شوید که منابع نوری محیط، با تنظیمات دوربین مدار بسته شما تطابق دارند. توصیه می‌کنیم قبل از تعمیرات سخت افزاری یا تعویض دستگاه، نور محیط را افزایش دهید.
  • در صورتی که نور کافی در محیط وجود دارد، دوربین باید از نظر آسیب دیدگی فیزیکی، توسط افراد متخصص بررسی شود.

قرار گرفتن خطوط افقی در فیلم‌های دوربین

قرار گرفتن خطوط افقی روی فیلم‌های ضبط شده توسط دوربین مدار بسته، تشخیص جزئیات دقیق را دشوار می‌کند. خبر خوب این‌که فقط دو دلیل برای این اتفاق وجود دارند: تداخل در نور محیط و تداخل الکتریکی. خبر بد این‌که تشخیص علت مورد دوم و رفع آن، بسیار سخت است!

خطوط افقی روی تصاویر

برای رفع این مشکل، می‌توان راه‌حل‌های زیر را امتحان کنید:

  • مطمئن شوید هیچ نور الکتریکی به طور مستقیم روی دوربین نمی‌افتد. برخی از منابع نور الکتریکی می‌توانند با حسگر‌های دوربین مدار بسته تداخل ایجاد کرده و خطوط افقی را در فیلم‌ها تولید کنند.
  • منبع تغذیه دوربین را از نظر آسیب دیدگی فیزیکی بررسی کنید و مطمئن شوید که سالم است.
  • کابل‌ها را از نظر آسیب فیزیکی بررسی کنید.
  • اگر از کابلهای بلند (کابل Cat 5 یا کواکسیال) استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که همه کابل‌ها به درستی مسیریابی شده اند.
در صورتی که تداخل نور محیط باعث ایجاد خطوط افقی می‌شود، می‌توانید از یک دوربین مدار بسته WDR یا CMOS برای رفع این مشکل استفاده کنید.

وجود لرزش در فیلم‌های ضبط شده

رفع مشکل سو سو زدن یا لرزش فیلم ممکن است کمی دشوار باشد؛ زیرا عوامل مختلفی می‌توانند باعث بروز این مشکل شوند. اتفاقاتی از قبیل : تداخل الکتریکی، نصب نامناسب دوربین، عملکرد نادرست تجهیزات یا منبع تغذیه، تامین نشدن برق کافی، عوامل محیطی و … همگی می‌توانند یک ویدئوی لرزان ایجاد کنند.

وجود لرزش در تصاویر ضبط شده

نکته: رفع این مشکل، صبر زیادی می‌خواهد؛ زیرا باید فیلم‌های دوربین مدار بسته را برای مدت طولانی کنترل کنید. متاسفانه در بسیاری از موارد، لرزش ویدئو در دوره‌های متناوب رخ می‌دهد و این عامل، عیب‌یابی را سخت‌تر هم می‌کند.

بهرحال، می‌تواند روش‌های زیر را برای تعمیر دوربین مدار بسته در این شرایط، امتحان کنید:

  • ابتدا مطمئن شوید که مشکل از مانیتور نیست؛ برای این کار، تصاویر را با چند نمایش‌گر مختلف بررسی کنید.
  • اتصالات و کابل‌ها (به ویژه محافظ‌ها) را از نظر آسیب دیدگی بررسی کنید.
  • اگر دوربین مداربسته شما دارای خروجی آنالوگ است یا از کابل‌های طولانی استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که کابل‌ها به درستی مسیریابی شدهاند و از زمین بودن آنها اطمینان حاصل کنید.
  • اگر دوربین شما به یک تجهیزات حلقه‌دار با خروجی‌های اضافی فیلم متصل است، مطمئن شوید که تمام خروجی‌های ویدئو، به درستی خاتمه یافته اند.
  • اگر دوربین مداربسته شما فقط در هنگام تاریکی سوسو می‌زند، مطمئن شوید که منبع تغذیه برای نیاز دوربین شما مناسب است.
  • اطمینان حاصل کنید که دوربین و همه دستگاه‌های دیگر برای عملکرد 50 هرتز درجه‌بندی شده‌اند.

تصاویر دوربین مدار نویز دارند

تصاویر نویزدار هم مانند لرزش ویدئو، حاصل تداخل الکتریکی یا RF هستند. در این وضعیت نیز باید منبع تداخل را پیدا کرده و آن را حذف کنید.

وجود نویز در تصاویر دوربین مدار بسته

  • اتصالات و کابل‌ها (به ویژه کابل‌های آنالوگ) را از نظر آسیب دیدگی فیزیکی بررسی کنید.
  • اگر دوربین شما دارای خروجی آنالوگ است، کابل ویدئو را از دوربین جدا کرده و بررسی کنید که هنوز نویز روی مانیتور خود مشاهده می‌کنید یا خیر. در صورتی نویز هم‌چنان وجود دارد، نشان دهنده تداخل در انتهای مانیتور است.
  • بررسی کنید آیا قطع هر دوربین یا تجهیزات ویدئویی دیگر، باعث کاهش سطح نویز می‌شود. تجهیزات آسیب دیده یا محافظ نامناسب، می‌توانند در دستگاه‌های دیگر اختلال ایجاد کنند.

بیشتر بخوانید: دوربین مداربسته هایک ویژن

عدم وجود سیگنال ویدیویی

این مشکل تا حد زیادی، ناامید کننده‌ترین اتفاق در ارتباط با دوربین‌های مدار بسته است. شما می‌توانید برای مدتی با تصاویر لرزان یا نویزدار کنار بیایید؛ اما اگر از همان اول نتوانید هیچ فیلمی ضبط کنید چطور؟ این مشکل به شکل‌های گوناگون خود را نشان می‌دهد:

عدم وجود سیگنال ویدئویی

ابتدا بررسی کنید که آیا دوربین به درستی روشن شده  یا خیر! نگران نباشید؛ زیرا حتی بزرگترین مهندسین سیستم‌های امنیتی هم گاهی متوجه شده‌اند که دلیل عدم وجود سیگنال، خاموش بودن دستگاه بوده است.
  •  اتصال دهنده‌های برق و کابل‌ها را بررسی کنید (مطمئن شوید که آن‌ها به برق وصل شده و آسیب ندیده‌اند.)
  • اگر دوربین شما از PoE استفاده می‌کند، سوئیچ PoE را بررسی کرده و مطمئن شوید دوربین واقعا روشن است.

اگر دوربین شما به یک جعبه DVR متصل است، کابل و اتصالات را در دو انتهای آن بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که آن‌ها به درستی وصل شده و آسیب ندیده‌اند.

اگر از یک دوربین مدار بسته تحت شبکه استفاده می‌کنید، از درست بودن تنظیمات شبکه مطمئن شوید. اگر هم دوربین شما از نوع آنالوگ است، کابل‌ها را از نظر آسیب دیدگی فیزیکی بررسی کنید.

اگر دوربین مداربسته شما به سوئیچ‌های شبکه یا روترها، جعبه‌های DVR یا مالتی پلکسرهای ویدئویی متصل است، مطمئن شوید که همه آن‌ها، در وضعیت درستی قرار دارند.

در نهایت هم می‌توانید دوربین‌ها را از نظر فیزیکی (سلامت لنزها، عدم وجود مانع در مسیر نور و …) بررسی کنید. اگر هم‌چنان هیچ تصویری دریافت نمی‌کنید، باید به یکی از نمایندگی‌های شرکت سازنده دوربین مدار بسته مراجعه کنید.

دوربین مدار بسته یک صفحه سیاه را نشان می‌دهد

اگر دوربین مدار بسته هیچ تصویری را نشان نمی‌دهد و آن‌چه که دریافت می‌کنید، تنها یک صفحه سیاه است؛ این احتمال وجود دارد که جعبه DVR یا برنامه نظارت، نتواند سیگنال ویدئویی را دریافت کند. با این وجود و برای اطمینان بیشتر، مواردی که در قسمت‌های قبل به آن‌ها اشاره شد را چک کنید.

دوربین مدار بسته فقط یک صفحه سیاه را نشان می دهد

در صورتی که از سلامت اتصالات، منبع تغذیه، لنزها و … مطمئن شدید، می‌توانید روش‌های زیر را نیز برای رفع این مشکل امتحان کنید:

  • مطمئن شوید که مسیر نوری مسدود نشده است. این بررسی می‌تواند به این راحتی‌‌ها هم نباشد. به عنوان مثال لنزهای کوچک در سطح بزرگ‌نمایی زیاد، می‌توانند به‌راحتی توسط برگ‌ها یا شاخه‌ها مسدود شوند.
  • اطمینان حاصل کنید که شرایط نوری محیط دوربین مداربسته شما، تأمین شده است. اگر سطح نور محیط بسیار پایین باشد، در نهایت فقط یک تصویر سیاه را مشاهده خواهید کرد.
  • اگر همه دوربین‌ها، فقط تصویر سیاه را نشان می‌دهند، جعبه DVR را دوباره راه‌اندازی کنید.
  • لنز یا حسگر دوربین را از نظر آسیب دیدگی فیزیکی بررسی کنید. اگر این اجزا آسیب دیده باشند، هم‌چنان داده ارسال می‌کنند؛ اما هیچ تصویری نمی‌گیرند.

دوربین مدار بسته در شب کار نمی‌کند

اگر دوربین مداربسته دید در شب دارید که برای کار در شب تنظیم شده است، اما تنها تصاویر سیاه دریافت می‌کنید؛ معمولا به این دلیل است که IR LED به خوبی کار نمی‌کند. برخی از دلایلی که منجر به این اتفاق می‌شوند، عبارتند از:

دوربین مدار بسته در شب کار نمی کند

  • پیکربندی اشتباه دوربین: مطمئن شوید که دوربین مدار بسته به درستی و برای کار در شب، تنظیم شده است.
  • توان ناکافی: LED ها توان اضافه‌ای را به دوربین تحمیل می‌کنند؛ به همین دلیل این تجهیزات در شب، به انرژی بیشتری نیاز دارند. این مشکل در دوربین‌های مجهز به باتری و PoE بیشتر دیده می‌شود.
  • LED های آسیب دیده: ممکن است یک دوربین قدیمی، دیگر نتواند نور کافی برای نمایش تصاویر را تامین کند.

کاهش کیفیت تصاویر در شب 

اگر دوربین مدار بسته شما کار می‌کند، اما کیفیت تصاویر آن در شب پایین می‌آید؛ باید روش‌های زیر را امتحان کنید:

کاهش کیفیت تصاویر دوربین مدار بسته در شب

  • مطمئن شوید دوربین شما به دور از منابع نور خیلی روشن (مانند چراغ اتومیبیل‌ها) قرار گرفته است.
  • مطمئن شوید که پارچه محافظ، به اندازه کافی لنز را پوشانده است.
  • دوربین را در نزدیکی یا رو به روی پنجره‌ها قرار ندهید.

بیشتر بخوانید: دوربین مداربسته لیزری 

دوربین مدار بسته روی موبایل کار نمی‌کند

در صورتی که تنها در برنامه موبایل نمی‌توانید تصاویر دوربین مدار بسته را دریافت کنید، خیلی نگران نباشید. زیرا در این شرایط، تجهیزات اصلی دوربین خراب نیستند و مشکل به سادگی، قابل حل است. دسترسی موبایل به تصاویر دوربین مدار بسته، یک فناوری کاملا جدید است و هیچ استاندارد قابل قبول و گسترده‌ای در این صنعت، وجود ندارد.

دوربین روی موبایل کار نمی کند

  • اطمینان حاصل کنید که دوربین و DVR یا NVR شما به شبکه محلی متصل شده‌اند و کلیه تنظیمات مربوط، به درستی پیکربندی شده‌اند.
  • اگر دوربین یا DVR شما دارای یک آدرس IP ثابت است، مطمئن شوید که آدرس  netmask و gateway و DNS را به درستی پیکربندی کرده‌اید.
  • اگر دوربین شما از طریق یک برنامه مبتنی بر cloud دسترسی به تلفن همراه را فراهم می‌کند، اطمینان پیدا کنید که فایروال شبکه، مانع اتصال دوربین به اینترنت نمی‌شود.

DVR هیچ چیزی را ضبط نمی‌کند

اگر دوربین مدار بسته به خوبی کار می‌کند؛ اما دستگاه DVR چیزی ضبط نمی‌کند، با یکی از موارد زیر طرف هستید:

  1. پیکربندی اشتباه
  2. کمبود فضای ذخیره‌سازی
  3. خرابی اجزای DVR

عدم ضبط توسط dvr

روش‌های زیر را می‌توانید برای رفع این مشکل، امتحان کنید:

  • مطمئن شوید قابلیت ضبط فعال است. گاهی اوقات ممکن است بعد از ایجاد تغییر در تنظیمات DVR این قابلیت به صورت خودکار، غیرفعال شود.
  • برخی از دستگاه‌های DVR فقط برای ضبط تصاویر در فواصل زمانی خاص، پیکربندی می‌شوند. در این صورت، دستگاه، فقط در زمان‌های مشخص می‌تواند فیلم‌ها را رکورد کند.
  • فیلم‌های اضافی را که دیگر به آن‌ها نیاز ندارید پاک کنید تا فضا برای ضبط ویدئوهای جدید، آماده شود.
  • اگر DVR شما فیلم را در یک سرور شبکه یا یک حساب ابری بارگذاری می‌کند، اتصال شبکه آن را بررسی کنید.

ایده آل گستر ؛ نمایندگی تعمیرات دوربین مدار بسته پاناسونیک

اگر از دوربین‌های مدار بسته پاناسونیک استفاده می‌کنید، برای انجام تعمیرات تخصصی و فنی، می‌توانید به واحد تعمیرات ایده آل گستر به عنوان نمایندگی تعمیرات پاناسونیک مراجعه نمایید. تکنسین‌های فنی ما در ایده آل گستر با تکیه بر سال‌ها تجربه در زمینه عیب‌یابی و تعمیر این تجهیزات، سیستم‌های امنیتی شما را در کمترین زمان ممکن، رفع مشکل کرده و آماده استفاده مجدد می‌کنند.

برای درخواست تعمیرات پاناسونیک با ایده آل گستر تماس بگیرید

همان‌طور که در ابتدای مقاله نیز اشاره کردیم، دوربین‌های مدار بسته از اجزای مختلفی تشکیل شده و حساسیت بسیار بالایی دارند. به همین دلیل، کوچک‌ترین سهل‌انگاری و اشتباه در زمینه تعمیر آن‌ها، می‌تواند منجر به بروز خسارت‌های کلی به دستگاه شود.

مهم‌ترین عواملی که می‌توانند منجر به خرابی دوربین‌های مدار بسته پاناسونیک شوند، عبارتند از:

  1. کثیف شدن دوربین
  2. عدم پخش صدا روی تصاویر
  3. عدم وضوح تصاویر نمایش داده شده
  4. خرابی دستگاه‌های DVR و NVR

تمامی این موارد در واحد تعمیرات ایده آل گستر با دقت بسیار بالایی بررسی شده و دستگاه توسط مهندسین باتجربه، مورد تعمیر قرار می‌گیرد. علاوه بر این، از آن‌جایی که دوربین خود را به یک نمایندگی رسمی و مرکز مجاز پاناسونیک سپرده‌اید؛ خیالتان از اصل و اورجینال بودن قطعات به‌کار رفته در طول تعمیرات، کاملا راحت خواهد بود.

کلام پایانی

تعمیر دوربین مدار بسته به هیچ عنوان کار آسانی نیست. ایرادات و راه‌حل‌هایی که در این مقاله معرفی شدند، بیشتر مربوط به اختلالات نرم افزاری این دستگاه‌ها می‌شوند. با این وجود، توصیه می‌کنیم که حتی برای رفع این اختلال‌ها هم از نیروهای فنی و متخصص کمک بگیرید.

در صورتی که هم‌چنان در ارتباط با دوربین‌های مدار بسته سوال یا ابهامی دارید، در بخش نظرات همین مقاله با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

3.7 | (3)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x