بهترین ویدئو پروژکتور: انتخاب بهترین گزینه برای نیازهای شما

ویدئو پروژکتور دستگاهی است که تعدادی تصاویر انفورماتیک را با استفاده از سیگنال هایی بر روس یک پرده نمایش یا دیوار سفید به نمایش می گذارد. این دستگاه می تواند که تصاویر را از یک کامپیوتر، فلش، کابل و بسیاری از این قبیل دریافت کند و آن ها را با استفاده از لنز ظاهر کند.

ویدئو پروژکتور را با نام هایی نظیر فراتاب،دیتا پروژکتور، پروجکشن، مالتی مدیا پروژکتور و حتی گاها پروژکتور خوانده می شود که مضمون تمامی آن ها یکیست. ابتدایی ترین ویدئو پروژکتور توسط فرانسیس جنکینز ساخته شد که نواری از عکس های بهم چسبیده را با سرعتی به معادل یک بیست و چهارم ثانیه به نمایش می گذاشت. اما پس از مدتی حامی مالی وی، دستگاه را به شرکتی که در حوزه سینما و تئاتر مشغول به کار بود، فروخت.

ویدئوپروژکتور پاناسونیک

ویدئو پروژکتورها قابلیت و سطح کیفیت های متفاوتی را ارائه می دهند که تمامی آن ها با استفاده از چند متغیر اندازه گیری می شوند. عامل هایی نظیر سطح روشنایی، متد تصویر، رزولیشن، نسبت تصویر، کنتراست، نوع باتری، نوع کاربری، پورت های ورودی و خروجی، زوم، سایز نمایشگر و بسیاری از عوامل دیگر در تعیین سطح کیفیت یک ویدئو پروژکتور قابل اندازه گیری هستند. در ادامه به توضیح انواع ویدئو پروژکتور، کاربردهای هریک و مهمترین ویژگی ها برای یافتن بهترین ویدئو پروژکتور برای کاربردهای مختلف خواهیم پرداخت.

انواع ویدئو پروژکتور و مدل‌ها

الف. ویدئو پروژکتورهای DLP (Digital Light Processing)

این نوع ویدئو پروژکتورها از فناوری DLP برای پخش تصاویر استفاده می‌کنند برای تولید تصاویر با کیفیت بالا و رزولوشن بالا شناخته می‌شوند. ویدئو پروژکتورهای DLP معمولاً دارای نسبت کنتراست بالا و پوشش رنگی وسیعی هستند.

از بهترین مدل های این نوع پروژکتور می توان دو مدل اشاره کرد:

ویدئو پروژکتور پاناسونیک مدل PT-VX600 با رزولوشن XGA و شدت نور 5500 لومن

ویدئو پروژکتور پاناسونیک مدل PT-VX600 بهترین ویدئوپروژکتور

خرید ویدئو پروژکتور PT-VX600

ویدئو پروژکتور اپسون مدل EH-TW6700 با رزولوشن Full HD و شدت نور 3000 لومن

بهترین ویدئو پروژکتور

ب. ویدئو پروژکتورهای LCD (Liquid Crystal Display)

این نوع ویدئو پروژکتورها از فناوری LCD برای تولید تصاویر استفاده می‌کنند. آن‌ها تصاویر با رنگ‌های زنده و رزولوشن بالا ارائه می‌دهند. ویدئو پروژکتورهای LCD معمولاً در کاربردهای خانگی و تجاری متداول هستند.

از بهترین مدل های این نوع پروژکتور می توان دو مدل اشاره کرد :

ویدئو پروژکتور پاناسونیک مدل PT-LB423U با رزولوشن WXGA و شدت نور 4100 لومن

بهترین ویدئو پروژکتور پاناسونیک

خرید ویدئو پروژکتور PT-LB423U

ویدئو پروژکتور سونی مدل VPL-HW45ES با رزولوشن Full HD و شدت نور 1800 لومن

ویدئو پروژکتور سونی نوع LCD

ج. ویدئو پروژکتورهای 4K و UHD

این ویدئو پروژکتورها دارای رزولوشن بسیار بالا هستند و تصاویر با جزئیات بیشتر و کیفیت عالی ارائه می‌دهند و برای تماشای فیلم‌ها و بازی‌های ویدئویی با کیفیت عالی مناسب هستند.

از بهترین مدل های این نوع پروژکتور می توان دو مدل اشاره کرد :

ویدئو پروژکتور پاناسونیک مدل PT-RQ32K با رزولوشن 4K و شدت نور 27،000 لومن

بهترین ویدئو پروژکتور 4K

خرید ویدئو پروژکتور PT-RQ32K

ویدئو پروژکتور سونی مدل VPL-VW695ES با رزولوشن 4K و شدت نور 1800 لومن

ویدئو پروژکتور سونی 4K

د. ویدئو پروژکتورهای نوری پرتاب شده (Short Throw)

این نوع ویدئو پروژکتورها به عنوان یک گزینه کم‌فاصله عمل می‌کنند و به وسیله‌ی نوری پرتاب شده تصاویر بزرگ را در فاصله‌های کمتری پخش می‌کنند. این ویدئو پروژکتورها برای فضاهای محدود یا کلاس‌های درسی مناسب هستند.

از بهترین مدل های این نوع پروژکتور می توان دو مدل اشاره کرد :

ویدئو پروژکتور پاناسونیک مدل PT-LW321 با تکنولوژی پرتاب کم‌فاصله و رزولوشن WXGA

ویدئو پروژکتور PT-LX321 بهترین ویدئو پروژکتور نوری پرتاب شده

ویدئو پروژکتور اپسون مدل EB-595Wi با تکنولوژی پرتاب کم‌فاصله و رزولوشن WXGA

ه. ویدئو پروژکتورهای قابل حمل (Portable)

این ویدئو پروژکتورها جمع و جور و قابل حمل هستند و می‌توانند به راحتی به مکان‌های مختلف منتقل شوند. ویدئوپروژکتورهای پرتابل بیشتر برای استفاده در ملاقات‌ها، کنفرانس‌ها و مطالب تعاملی کاربرد دارند و مناسب هستند.

از بهترین مدل های این نوع پروژکتور می توان دو مدل اشاره کرد :

ویدئو پروژکتور پاناسونیک مدل PT-LB305U با رزولوشن XGA و وزن سبک

بهترین ویدئو پروژکتور پرتابل

خرید ویدئو پروژکتور PT-LB305U

ویدئو پروژکتور بن‌کیو مدل MP515ST با رزولوشن XGA و وزن سبک

ویدئو پروژکتور BENQ

و. ویدئو پروژکتورهای تخته سیاه (Interactive)

این ویدئو پروژکتورها قابلیت تعامل با تخته سیاه یا صفحه نمایش تعاملی را دارند و به معلمان و ارائه‌دهندگان کمک می‌کنند تا با دانش‌آموزان و مخاطبان خود در کلاس‌ها و کنفرانس‌ها تعامل بیشتری داشته باشند.

از بهترین مدل های این نوع پروژکتور می توان دو مدل اشاره کرد :

ویدئو پروژکتور پاناسونیک مدل PT-CW331R با قابلیت تعامل تاچ‌اسکرین

بهترین ویدئو پروژکتور

ویدئو پروژکتور اپسون مدل BrightLink 695Wi با قابلیت تعامل تاچ‌اسکرین

ویدئو پروژکتور اپسون 965WI

مهمترین ویژگی ها در خرید بهترین ویدئو پروژکتور

سطح روشنایی

نوع توزیع شده از یک دستگاه ویدئو پروژکتور با واحدی به نام ” انسی لومن ” اندازه گیری می شود. میزان نور تولیدی یکی از عوامل بسیار مهم در تعیین سطح قدرت یک ویدئو پروژکتور می باشد. در این حوزه ما فراتاب ها را به 3 دسته محیط های روشن، تاریک و معمولی تقسیم بندی می کنیم. به طور کلی ویدئو پروژکتور هایی که سطح روشنایی آن ها بالاتر از 5000 انسی لومن باشد برای محیط روشن مناسب هستند و زیر 5000 لومن برای محیط های کم نور. می توان دستگاه هایی که در محدوده 5000 انسی لومن هستند را برای محیط های معمولی در نظر گرفت.

البته به این نکته دقت داشته باشید که اگر ویدئو پروژکتوری که سطح روشنایی بالایی نداشته باشد را برای محیط های روشن تعبیه کنیم، نور تولیدی توسط دستگاه در نور محیط پنهان می شود. دقیقا به مشابه روشن کردن یک چراغ قوه در روشنایی روز. لازم به ذکر است که سطح روشنایی از عوامل مهم برای اندازه گیری فاصله بین دستگاه و پرده نمایش می باشد.

بهترین ویدئو پروژکتور

متد تصویر

متد ارائه شده توسط ویدئو پروژکتور به 3 دسته LCD / DLP / 3LCD تقسیم بندی می شوند. DLP ها در مقایسه با LCD ها از سطح کیفیت بالاتری و همچنین هزینه بالاتری برخوردار هستند اما شرکت های معتبر از LCD ها در ساخت ویدئو پروژکتور استفاده می کنند. تفاوت LCD با 3 LCD ها در استفاده از منشور 3 سطحی آن ها می باشد. در 3 LCD ها نور به هنگام خروج از یک منشور 3 سطحی عبور می کنند. در دیگر تمامی المان ها این 2 متد یکسان هستند.

رزولوشن

برای درک بهتر این معیار یک مربع 1 در 1 را در نظر بگیرید. فرض کنید در این مربع می خواهید 100 مربع دیگر بسازید . برای این کار می بایست هر ردیف را به 10 قسمت مساوی تقسیم کنید. تعداد مربع های ایجاد شده برابر با تعداد پیکسل های مربع شما می باشد. رزولوشن شما برابر با ضرب تعداد پیکسل های عمودی در ستونی شما می باشد به عنوان مثال در ایجا برابر با 10 *10 می باشد. حال فرض کنید که شما به جای 100 مربع می خواهید 10000 مربع را بسازید. در اینجا سایز پیکسل های شما کاهش پیدا کرده و به تعداد بیشتر افزایش پیدا می کند. هنگامی که به عنوان مثال می گویند رزولوشن یک دستگاه برابر با1024*768 پیکسل می باشد به همین مربع های کوچک اشاره می کنند. وقتی که شما تلوزیون یا یک نمایشگر را روشن می کنید. این مربع های کوچک به طور منظم در رنگ های متفاوتی روشن و خاموش می شوند تا تصویری را تولید کنند. هر چه مربع ها ریز تر باشد، بیشتر به جزئیات تصویر دقت می شود و در نتیجه کیفیت تصویر بهتری توسط نمایشگر ارائه می شود.

بهترین ویدئو پروژکتور

پورت های ورودی و خروجی

برای این که شما بخواهید دیتا، فیلم و یا به طور مدیا را از طریق یک ویدئو پروژکتور به نمایش بگذارید، می بایست در ابتدا مدیا را به دستگاه انتقال دهید برای انجام این کار، پورت هایی تعبیه شده است که روند انجام این کار را برای شما تسهیل می کند. برخی از این پورت ها عبارتند از:

  • HDMI
  • LAN
  • AUDIO
  • VIDEO
  • SERIAL
  • RGB
  • COMPUTER

لازم به ذکر است که هر ویدئو پروژکتور بسته به نوع مدل خود می تواند برخی از این پورت ها را نداشته باشد.

نوع باتری

باتری در ویدئو پروژکتور ها عامل مهمی در تعیین سطح قدرت این دستگاه می باشد. مهمترین نکته طول عمر باتری است. معمولا یک طول عمر به طور میانگین برای باتری ها در نظر گرفته می شود که با واحد ساعت اندازه گیری می شود. در کنار طول عمر معمولی این دستگاه، طول عمر دیگری در حالت ECO برای لامپ در نظر گرفته می شود. حالت ECO همان حالت صرفه جویی دستگاه می باشد. اگر شما کمی از نور محیط خود بکاهید، دستگاه از روشنایی خود برای مشاهده بهتر تصاویر و اسیب نرساندن به چشم شما می کاهد؛ در این حالت باتری نیاز به صرف انرژی کمتری خواهد داشت و در نتیجه طول عمر بیشتری خواهد داشت.

عمر لامپ

عمر لامپ ویدئو پروژکتور مهم است. ویدئو پروژکتورهای با عمر لامپ بلندتر به هزینه‌های نگهداری را کاهش می‌دهند.

منبع نور

ویدئو پروژکتورها ممکن است از منابع نور مختلفی مثل لامپ‌های معمولی یا فناوری‌های پیشرفته‌تری مثل LED یا لیزر استفاده کنند. منابع نور پیشرفته تر معمولاً دارای عمر بلندتر و کیفیت تصویر بهتری هستند.

 نوع کاربری

نوع کاربری دستگاه ویدئو پروژکتور به این معنا است که می توان یک دستگاه ها را در چه محیط هایی و برای چه مصارفی استفاده کرد. به عنوان مثال برخی از این ویدئو پروژکتور ها فقط برای نشان دادن دیتایی نظیر متن و یا اسلاید های پاورپوینت مناسب می باشند و نمی توان از آن ها برای نمایش فیلم و بازی های ویدئویی استفاده کرد. تعیین کننده نوع کاربری یک ویدئوپروژکتور کیفیت آن می باشد. مصارف سالنی، آموزشی، خانگی، تجاری و اداری برخی از انواع کاربری ها می باشند.

محبوبترین برندها و مدل های ویدئو پروژکتور در بازار ایران

این مدل‌ها از برندهای مطرحی همچون پاناسونیک، اپسون، سونی، بن‌کیو، اوپتوما و NEC هستند که به دلیل کیفیت تصویر برتر، ویژگی‌های منحصربه‌فرد و اعتبار برند، در بازار ویدئو پروژکتورها مورد توجه قرار گرفته‌اند. در اینجا، مختصراً به ویژگی‌ها و عملکرد هر مدل اشاره می‌کنیم تا به شما امکان مقایسه و انتخاب بهترین ویدئو پروژکتور برای نیازهای خود را بدهیم. این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا تصمیم بهتری در خرید ویدئو پروژکتور بگیرید.

الف. پاناسونیک (Panasonic)

مدل پرطرفدار: پاناسونیک PT-VW350U
ویژگی‌ها:

  • رزولوشن WXGA (1280×800)
  • شدت نور 4000 لومن
  • پورت‌های HDMI و VGA برای اتصال دستگاه‌های مختلف
  • عمر لامپ طولانی

توضیحات:

این مدل از پاناسونیک با رزولوشن WXGA و شدت نور قابل توجهی برای محیط‌های مختلف مناسب است. پورت‌های اتصال متنوع آن از اتصال آسان به دستگاه‌های مختلف را فراهم می‌کنند. همچنین، عمر لامپ بالا از دوام بیشتری برخوردار است.

ب. اپسون (Epson)

مدل پرطرفدار: اپسون PowerLite 2150
ویژگی‌ها:

  • رزولوشن Full HD (1920×1080)
  • شدت نور 2500 لومن
  • پشتیبانی از تکنولوژی 3LCD
  • وای‌فای داخلی

توضیحات:

این مدل از اپسون با رزولوشن Full HD و تکنولوژی 3LCD تصاویر با کیفیت بالا و رنگ‌های زنده‌تر ارائه می‌دهد. وجود وای‌فای داخلی امکان ارتباط بی‌سیم با دستگاه‌ها را فراهم می‌کند.

ج. سونی (Sony)

مدل پرطرفدار: سونی VPL-HW45ES
ویژگی‌ها:
رزولوشن Full HD (1920×1080)
شدت نور 1800 لومن
نسبت کنتراست بالا
ورودی HDMI
توضیحات:
این مدل از سونی با کیفیت تصویر بالا، شدت نور مناسب و نسبت کنتراست بالا برای تماشای فیلم‌ها و بازی‌های ویدئویی با کیفیت عالی مناسب است.

د. بن‌کیو (BenQ)

مدل پرطرفدار: بن‌کیو MH530FHD
ویژگی‌ها:
رزولوشن Full HD (1920×1080)
شدت نور 3300 لومن
پشتیبانی از تکنولوژی DLP
توضیحات:
این مدل از بن‌کیو با رزولوشن Full HD و تکنولوژی DLP تصاویر با کیفیت و وضوح بالا را ارائه می‌دهد.

ه. اوپتوما (Optoma)

مدل پرطرفدار: اوپتوما HD146X
ویژگی‌ها:
رزولوشن Full HD (1920×1080)
شدت نور 3600 لومن
پشتیبانی از تکنولوژی DLP
توضیحات:
این مدل از اوپتوما با شدت نور بالا و تکنولوژی DLP مناسب برای محیط‌های با روشنایی معتدل است.

شما می توانید برای توضیحات بیشتر با شماره 02181010 تماس برقرار فرمایید.

5 | (7)
Not Found!
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x