ویدئو پروژکتور فضای باز

اگر یک پروژکتور در یک محیط تاریک در فضای داخل ساختمان به خوبی روی پرده کار کند، نمی توانید انتظار داشته باشید که روی همان پرده نمایش در فضای بیرون نیز کار کند. برای فضای باز به یک پروژکتور روشن تر نیاز دارید. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ویژگی های ویدئو پروژکتور فضای باز آشنا کنیم :

فاکتورهایی برای انتخاب یک پروژکتور فضای باز

مدل هایی که برای فضای باز انتخاب می شود، برای غلبه بر نور بیشتر، باید از روشنایی و کنتراست کافی برخوردار باشند و حتی با باتری نیز قابل استفاده باشند، تا بتوان آنها را در هر مکانی در فضای آزاد مورد استفاده قرار داد. ویدئو پروژکتورها را با توجه به میزان نور، قابلیت حمل، نرم افزار و ویژگی های سخت افزاری و حداکثر وضوح آنها دسته بندی می کنند.

یک پروژکتور فضای باز ویژگی هایی مانند شدت نور بالا، اندازه صفحه نمایش بزرگ و لامپ قدرتمند لازم دارد. نور محیط به عنوان قوی ترین دشمن برای پروژکتور فضای باز عمل می کند زیرا وقتی نور خارج از خانه با نور پروژکتور در تداخل باشد، کیفیت بصری بسیار ضعیف می شود.

ویدئو پروژکتور فضای باز

پروژکتورها عمدتاً برای مصارف داخلی در نظر گرفته می شوند، بنابراین مقدار مشخصی شدت روشنایی و کنتراست دارند. به راحتی می توانید هنگام تماشای فیلم در اتاق خود ، نور محیط را کنترل کنید. با این حال، هنگام پخش فیلم در فضای باز+-، نمی توانید نور حاصل از چراغ خیابان، اتومبیل، خانه های همسایه، و غیره را متوقف کنید، بنابراین تصاویر بعلت کم رنگ بودن مات می شوند و در نهایت به درستی نمایش داده نمی شوند. یک پروژکتور فضای باز با تولید تصاویری با روشنایی بالا و کنتراست غنی از همه این موانع عبور می کند، به طوری که شما همان کیفیت ویدیو را خواهید داشت.

ویژگی های متداول یک پروژکتور معمولی فضای باز

نسبت کنتراست 1: 20000، شدت روشنایی پایه 3000 لومن ، فناوری DLP ، لامپ LED برخی از ویژگی های متداول یک ویدئو پروژکتور فضای باز هستند . معیار دیگری که یک پروژکتور فضای باز را از نمونه معمولی متمایز می کند منبع تغذیه باتری آن است. همه مناطق خارج از منزل دارای منبع تغذیه AC نیستند ، بنابراین بسیاری از پروژکتورهای فضای باز دارای باتری هستند. ویدئو پروژکتور لیزری مانند ویدئو پروژکتور مدل PT-LB305 برای مصارف خارجی می تواند انتخابی مناسب باشد.

برای پروژکتور در فضای باز به چه شدت روشنایی نیاز دارید؟

سطح روشنایی نقش مهمی در تصویر شرایط فضای باز دارد. تعداد لومن ها شدت اشعه نوری را نشان می دهد که منبع نور ، روی صفحه نمایش پرتاب می کند. مجموعه های نمایشی فضای باز تداخل نوری زیادی دارند ، بنابراین داشتن یک ویدئو پروژکتور با روشنایی خوب بسیار مهم است.

به طور کلی ، این تعداد 2500 لومن به عنوان مقدار پایه است اگرچه محاسبه ای بر اساس اندازه صفحه نمایش وجود دارد که می تواند برای تعیین تعداد لومن ها استفاده شود.

پیش بینی ناحیه لامبرتس ها (برحسب واحد فوت) = صفحه نمایش در واحد Sq ft / لومن ها

با این وجود ، برای همه امکان پذیر نیست که قبل از خرید یک پروژکتور ، از فرمول فوق در مورد میزان لومن استفاده کنند. بنابراین انتخاب یک پروژکتور که 3000 لومن دارد انتخاب ایده آل خواهد بود اگرچه به دلیل محدودیت بودجه ممکن است برای همه امکان پذیر نباشد.

محیط های روشن تر نیاز به پروژکتور با لومن بالاتر دارند. برای اتاق های تاریک ، 1000 تا 1200 لومن باید کافی باشد . اغلب کلاس های درس و اتاق های کنفرانس به 2500 لومن یا بیشتر احتیاج دارند. علاوه بر این، اگر به وضوح نمایش تصاویر بزرگ نیاز دارید ، یک پروژکتور با درجه روشنایی بالاتر لازم خواهید داشت. به طور کلی ویدئو پروژکتور دید در روز و دستگاه های فضای باز، باید روشنایی بالاتری داشته باشند.

اگر قرار است در تابستان از یک پروژکتور در خارج از منزل استفاده کنید یا فیلمی را در روز و فضای باز به نمایش بگذارید، پروژکتوری با حداقل 5500 لومن نیاز است . علاوه بر همه این ها باید چالش نصب ویدئو پروژکتور برای فضای باز را نیز در نظر بگیرید. بهتر است این کار را به افراد متخصص در این زمینه بسپارید.

چگونه پروژکتور مناسب در فضای باز را انتخاب کنیم؟

انتخاب پروژکتور فضای باز کمی دشوار است زیرا شما باید فاکتورهای زیادی را قبل از خرید در نظر بگیرید. نسبت لومن و کنتراست به عنوان عامل اصلی در کنار فاکتورهای دیگری که هنگام خرید یک پروژکتور فضای باز مورد توجه قرار می گیرد ، کمک می کند تا بهترین مدل را انتخاب کنید. هنگامی که در حال انتخاب پروژکتور فضای باز هستید ، باید به دنبال پروژکتوری باشید که دارای لومن بالاتر از 3000 باشد که برای تهیه تصاویر روشن کافی است.

در کنار لومن ، شما باید نسبت کنتراست را در نظر بگیرید که دامنه پویای یک تصویر را تعیین می کند. یک پروژکتور با نسبت کنتراست زیاد ، حتی در صورت وجود نور محیط ، وضوح فوق العاده رنگ را به صورت بصری به ارمغان می آورد. در حالی که این دو به عنوان عامل اصلی عمل می کنند ، شما همچنین باید عواملی مانند اندازه صفحه نمایش ، وضوح تصویر ، نسبت ابعاد ، کیستون و منبع انرژی را در نظر بگیرید.

برای به دست آوردن کیفیت مناسب در فضای بیرون ، شما باید با پشتیبانی از Full HD ، وضوح حداقل HD پروژکتور را انتخاب کنید. یک پروژکتور HD یا Full HD همیشه یک نور خروجی مناسب را تولید می کند که برای برنامه ریزی هنگام تماشای فیلم در فضای باز ، ضروری است.

تصحیح کیستون یکی دیگر از ویژگیهای بسیار مهم است که شما باید به خصوص در هنگام جستجوی پروژکتور در فضای باز در نظر بگیرید زیرا در اغلب موارد شما نیاز به تصحیح اندازه تصویر دارید. و در آخر اینکه ، پروژکتوری که منبع تغذیه باتری را به عنوان یک گزینه دارد، انتخاب بهتری است زیرا امکان برق AC در همه جا وجود ندارد.

از نمونه ویدئو پروژکتورهای موجود در ایران می توان به ویدئو پروژکتورهای پاناسونیک اشاره کرد. اکثر این ویدئو پروژکتورها از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و قابلیت استفاده در نور روز را دارند. بعضی از این دستگاه ها عبارتند از :

ویدئو پروژکتور پاناسونیک PT-VX610

ویدئو پروژکتور پاناسونیک PT-VZ580

پروژکتور DLP بهتر است یا LCD؟

مزایای اصلی یک پروژکتور LCD امکان ارائه تصاویر با وضوح بالا و با کیفیت بالا با اشباع بهتر رنگ نسبت به پروژکتورهای نوع دیگر (به عنوان مثال پروژکتورهای DLP) است. پروژکتورهای ال سی دی همچنین از لحاظ انرژی کارآمدتر هستند و با وجود میزان روشنایی بالا، وزن کمتری دارند

در حالی که پروژکتورهای LCD از تصویر واضح تر و کیفیت تصویر برتر برخوردار هستند ، پروژکتورهای DLP قابل حمل و قابل اطمینان تر به نظر می رسند. فناوری DLP (پردازش نور دیجیتال) از میکرو آینه ها برای نمایش تصاویر از یک مانیتور روی صفحه بزرگ استفاده می کند.

چه ویژگی در پروژکتور فضای باز مهم است؟

هنگام انتخاب پروژکتور ، باید مطمئن باشید که با ارزیابی ویژگی ها ، نیازهای شما برآورده می شود.

اپتیک خوب

“اپتیک” به مجموعه آینه ها ، فیلترها و لنزها اشاره دارد که تصویر را از درون پروژکتور به صفحه نمایش منتقل می کنند. به همان روشی که یک جفت دوربین شکاری ارزان قیمت می تواند منظره زشتی ایجاد کند ، نوری ضعیف در داخل یک پروژکتور می تواند تصاویر مبهم یا کسل کننده ایجاد کند. به عنوان مثال ، اپتیک می تواند تصویر را تغییر دهد ، خطوط مستقیم را به منحنی تبدیل کرده و لبه های تیز را خشن و نامعین کند. هرچه اتاق بزرگتر باشد و اندازه تصویر نیز بیشتر باشد ، مشکلات اپتیک هم بدتر می شوند. بیشتر پروژکتورها اپتیک خوبی دارند. می توانید با تهیه یک شبکه خط و بررسی اینکه آیا آنها تیز و صاف به نظر می رسند ، یک بررسی سریع انجام دهید.

روشنایی

هدف یک پروژکتور تبدیل یک تصویر کوچک به تصویری بسیار بزرگتر است تا افراد بتوانند آن را ببینند. برای تحریک سنسورها در چشم انسان مقدار مشخصی از نور لازم است. این مقدار بسته به اندازه صفحه نمایش و میزان کلی نور در منطقه تغییر می کند. برای نمایش یک تصویر هشت فوتی در یک اتاق نسبتاً تاریک ، یک پروژکتور به خروجی 1000 لومن نیاز دارد ، در حالی که برای طراحی یک تصویر همان اندازه در یک اتاق کمی روشن تر نیاز به تولید 2000 لومن است.

وضوح رنگ

وقتی یک پروژکتور را به صفحه رایانه خود وصل می کنید ، به دنبال نمایش دقیقاً همان چیزی هستید که روی مانیتور شما است. اگر صفحه رایانه شما یک خط آبی روشن روی یک پس زمینه آبی تیره نشان می دهد ، نمی خواهید صفحه نمایش پروژکتور بنفش را با زمینه سبز نشان دهد. حفظ رنگ و وضوح رنگ برای ایجاد یک تصویر خوب ضروری است. اندازه گیری رنگ دشوار است ، بنابراین بهترین راه آزمایش پروژکتور دیدن نمایش چالش برانگیزترین تصویر رنگی است که احتمالاً به آن احتیاج دارید است.

رزولوشن یا وضوح

رزولوشن معمولاً از نظر تعداد پیکسل ها در ابعاد افقی و عمودی بیان می شود. فقط به یاد داشته باشید که وضوح بالاتر همیشه بهتر نیست. به عنوان مثال ، اگر مانیتور رایانه شما دارای صفحه نمایش 1024*768 پیکسل است ، ارسال آن تصویر به یک پروژکتور1050*1400 ممکن است کیفیت تصویر را کاهش دهد. پیکسل های “اضافی” با درهم آمیختن مقادیر پیکسل اصلی ایجاد می شوند ، که موجب لکه دار شدن لبه ها و تصویری نا واضح ایجاد می کنند. بهترین کار این است که وضوح پروژکتور را با وضوح صفحه نمایش مورد نیاز در مانیتور رایانه خود مطابقت دهید.

در اینجا چهار مدل از ویدئوپروژکتورهای پاناسونیک را به عنوان نمونه با هم مقایسه می‌کنیم:

نام مدل روشنایی (انسی لومن) کنتراست رزولوشن قابلیت اتصال به شبکه عمر لامپ
Panasonic PT-VMZ60U 6000 3,000,000:1 WUXGA بله 20000 ساعت
Panasonic PT-VZ580U 5000 16,000:1 WUXGA بله 7000 ساعت
Panasonic PT-VX610 5500 16,000:1 XGA بله 7000 ساعت
Panasonic PT-RZ570 5400 20,000:1 WUXGA بله 20000 ساعت

جدول بالا شامل مشخصات فنی چهار مدل از ویدئو پروژکتور‌های پاناسونیک است که این مشخصات عبارتند از:

  • روشنایی (انسی لومن): این عدد نشان می‌دهد که چقدر نور از ویدئو پروژکتور خارج می‌شود. هر چه این عدد بیشتر باشد، تصویر روشن‌تری خواهید دید.
  • کنتراست: این نسبت نشان می‌دهد که چقدر تفاوت رنگ بین سیاه‌ترین و سفیدترین نقطه تصویر وجود دارد. هر چه این نسبت بیشتر باشد، تصویر واضح‌تری خواهید دید.
  • رزولوشن: این عدد نشان می‌دهد که چقدر پیکسل در تصویر وجود دارد. هر چه این عدد بیشتر باشد، تصویر با کیفیت‌تری خواهید دید.
  • قابلیت اتصال به شبکه: این گزینه نشان می‌دهد که آیا می‌توانید ویدئو پروژکتور را به شبکه وای‌فای یا اینترنت متصل کنید یا خیر. این قابلیت می‌تواند برای ارائه‌های آنلاین یا پخش محتوای از راه دور مفید باشد.
  • عمر لامپ: این عدد نشان می‌دهد که چقدر می‌توانید ویدئو پروژکتور را استفاده کنید تا لامپ آن خراب شود. هر چه این عدد بیشتر باشد، بیشتر می‌توانید ویدئو پروژکتور را بهره‌برداری کنید.

کلام آخر

در این مقاله، ما به بررسی ویژگی‌ها و مزایای استفاده از ویدئو پروژکتور فضای باز پرداختیم و نشان دادیم که چگونه می‌توان با انتخاب پروژکتور مناسب برای محیط و هدف خود، تجربه‌ای لذت‌بخش و متفاوت از تماشای فیلم، اسلاید عکس، بازی و غیره در فضای باز داشت. ما همچنین به برخی از نکات مهم در خرید و استفاده از پروژکتور فضای باز اشاره کردیم که می‌توانند به افزایش کیفیت و عمر پروژکتور کمک کنند.

برای انتخاب بهترین ویدئو پروژکتور فضای باز، باید به عواملی مانند نوع تکنولوژی تصویر، روشنایی، کیفیت تصویر، نسبت تصویر، کیفیت صدا، اتصالات، مقاومت در برابر آب و هوا و فاصله از پرده نمایش توجه کرد.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید و جالب بوده باشد و بتوانید با استفاده از ویدئو پروژکتور فضای باز، لحظات خوشی را در کنار خانواده و دوستان خود سپری کنید. اگر سوال یا نظری در مورد این موضوع دارید، می‌توانید آن را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

 

5 | (3)
Not Found!
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x