چگونه از ویدئو پروژکتور استفاده کنیم؟

برنامه‌ریزان جلسات از ویدئو پروژکتورها برای به اشتراک گذاشتن اسلایدها و تصاویر با مخاطبان استفاده می‌کنند. بهترین ویدیو پروژکتورها می‌توانند هر اتاق را به قسمت کوچکی از بهشت سینمای خانگی تبدیل کنند. در بازار گزینه‌های زیادی وجود دارد و معاملات وسوسه‌انگیز زیادی برای جلب توجه وجود دارد. برای انتخاب پروژکتور پیچیدگی‌های خاصی در کنار انواع مختلف فن آوری‌ها وجود دارد. بنابراین در انتخاب ویدئو پروژکتور مناسب دقت کنید.

در این مقاله نحوه تنظیم پروژکتور و نمایش تصویر را توضیح خواهیم داد.

چه نوع ویدیو پروژکتوری باید انتخاب کنید

بیشتر ویدیو پروژکتورها یکی از انواع DLP (پردازنده دیجیتالی نور) و LCD (صفحه نمایش کریستال مایع) خواهند بود. به طور مثال در بین انواع ویدئو پروژکتور پاناسونیک می توان به مدل های ویدئو پروژکتور پاناسونیک elb305 یا ویدئو پروژکتور پاناسونیک vx610 اشاره کرد.

پروژکتورهای LCD از سه نمایشگر کریستال مایع  که از سه رنگ اصلی قرمز، سبز و آبی تشکیل شده برای تهیه تصویر استفاده می‌کنند. این تصاویر سپس در یک منشور شیشه‌ای برای نمایش کامل طیف رنگ، بازنویسی می‌شوند.

یک پروژکتور DLP از یک تراشه منفرد ساخته شده از میلیون‌ها آینه میکروسکوپی استفاده می‌کند. هر آینه می‌تواند زاویه جداگانه داشته باشد و نور را به سمت صفحه نمایش پروژکتور یا دور از آن هدایت کند. هر آینه به طور موثر مانند یک پیکسل در تلویزیون کار می‌کند. یک چرخ رنگی در جلوی منبع نور می‌چرخد و تعیین می‌کند چه رنگی نشان داده شود. در پردازنده‌های DLP سه تراشه، مانند فناوری LCD نیاز به چرخ رنگ از بین می‌رود.

همچنین فناوری LCoS وجود دارد که مخفف عبارت “کریستال مایع روی سیلیکون” است و مانند DLP کار می‌کند، اما به جای آینه‌ها، از کریستال‌های مایع برای کنترل نور استفاده می‌کند. سونی و JVC هر دو به ترتیب با نام‌های SXRD و D-ILA دارای این فناوری هستند.

همه این فناوری‌ها مزایا و اشکالاتی دارند. پروژکتورهای DLP عموماً روشن‌تر و واضح‌تر هستند، اما در صورت عدم تطابق کامل پنل‌ها، ممکن است دارای اثر رنگین کمان (جایی که رنگ‌های قرمز، سبز و آبی را جداگانه مشاهده می‌کنید) باشند. پروژکتورهای LCD معمولاً ارزان‌تر هستند و مشکل رنگین کمان ندارند، اما در برخی موارد دیگر مشکل دارند.

LCoS، اثرات رنگین‌کمانی را که پروژکتورهای DLP انجام می‌دهند، ندارند و مستعد نمایش پروژکتورهای سوزاننده مانند LCD نیستند.

چه-نوع-ویدیو-پروژکتوری-باید-انتخاب-کنید

چگونه ویدئو پروژکتور را نصب و تنظیم کنید

نصب و تنظیم صحیح ویدئو پروژکتور بسیار مهم است. یکی از اولین مواردی که باید در نظر بگیرید، نسبت پرتاب (throw ratio) است: این مقدار، مشخص می‌کند که ویدئو پروژکتور در چه فاصله‌ای از صفحه نمایش باشد تا اندازه تصویر خاص را بدست آورید.

می‌توانید با مراجعه به دفترچه راهنمای پروژکتور (یا معمولاً در وب سایت سازنده) این کار را انجام دهید. به عنوان مثال، اگر عدد ‘1.15: 1’ باشد، برای تصویری در فاصله یک متری پروژکتور باید 1.15 متر عقب باشد، برای دو متر، 2.3 متر دورتر باشد و غیره.

ویدیو پروژکتورهایی که ” long-throw” هستند، باید نسبتاً دور از پرده باشند و سایر ویدئو پروژکتورهایی که ” short-throw” هستند، می توانند به دیوار نزدیک شوند و باز هم تصویر بزرگی را نمایش دهند.

پرده ویدیو پروژکتور

صفحه نمایش بسیار مهم است. اگر می‌خواهید از دیوار خالی استفاده کنید، پرده‌های ویدیو پروژکتور طوری طراحی شده‌اند تا بازتاب بیشتری داشته باشند، بنابراین می‌توانید بجای دیوار از پرده نمایش استاندارد جهت نمایش تصویر واضح‌تر و رنگارنگ‌تر استفاده کنید.

همچنین، یک قاب سیاه در اطراف صفحه نمایش می‌تواند سطح کنتراست را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد.

موقعیت ویدئو پروژکتور

در حالت ایده آل پروژکتور باید وسط صفحه نمایش باشد، تا انحراف و کجی کمتری داشته باشید. همیشه پروژکتور را روی یک سطح صاف قرار دهید، بیشتر پروژکتورها دارای پایه‌های قابل تنظیم برای تراز کردن تصویر هستند.

اگر مجبور به استفاده از پایه‌ها هستید، باید پروژکتور را محکم نگه دارید و سپس پایه‌ها را شل کنید (تا بلندتر شود) تا با تصویر هم‌سطح شود.

بسیاری از پروژکتورها dials (یا روی ریموت دارند) دارند تا برای زوم کردن تصویر استفاده شوند بنابراین می‌توانید آن را متناسب با صفحه نمایش قرار دهید.

اگر مجبورید پروژکتور را در ارتفاع بالا (یا خیلی کم) قرار دهید، تصویر، عجیب و غریب و زاویه‌دار به نظر می‌رسد به عنوان مثال بیشتر شبیه به ذوزنقه است تا یک مستطیل بنابراین باید keystone corrections را تنظیم کنید.

Keystone تصویر را (بصورت افقی یا عمودی در صورت لزوم) کشیده می‌کند، بنابراین می‌توانید یک خروجی کاملاً مستطیل ‌شکل بر روی پرده بدست آورید. مقیاس‌بندی اضافی نیز روی کیفیت تصویر تأثیر می‌گذارد، بنابراین به عنوان آخرین راه حل می‎تواند استفاده شود.

فوکوس

میزان فوکوس را تنظیم کنید. بهترین راه برای انجام این کار این است که فردی کنار صفحه نمایش یا پرده ویدئو پروژکتور قرار بگیرد سپس به آرامی فوکوس را تا حد ممکن به جلو و عقب تنظیم کنید، تا دوست شما راهنمایی کند که پیکسل‌ها مبهم هستند یا خیر.

تصویر تمام‌عیار

توصیه می‌کنیم تنظیمات را با حالت ” standard” یا ” cinema” شروع كنید و سپس روشنایی و کنتراست را از آنجا تنظیم كنید.

برای تنظیم کنتراست، روی صحنه مناسبی از فیلم یا عکس مکث کنید: کنتراست را بالا ببرید، و سپس آن را به صورت تدریجی پایین بیاورید تا وقتی که شروع به دیدن جزئیات کنید. هنگامی که روشنایی ظاهر می‌شود، صحنه و شی تاریکی مانند روپوش یا ژاکت را انتخاب کنید و تا حد ممکن کنتراست را به آرامی پایین بیاورید.

شاید لازم نباشد که با colour controls زیاد سروکار داشته باشید، اما اگر خواستید از آن استفاده کنید، باید روی یک صحنه با رنگ روشن باشید یا صورت افراد را برای تنظیمات مناسب انتخاب کنید.

علی‌رغم اینکه حالت Eco می‌تواند برای ساکت نگه داشتن فن پروژکتور مناسب باشد، بر پانچ تصویر تأثیر منفی خواهد گذاشت. بیشتر پروژکتورها آن را دارند، بنابراین به تنظیمات بروید و آن را خاموش کنید.

پس از انجام تنظیمات، پروژکتور را با یک گیرنده AV و سیستم صوتی مناسب جفت کنید. بسیاری از پروژکتورها دارای بلندگوهای داخلی هستند که معمولاً کوچک می‌باشند.

5 | (2)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x