پچ پنل چیست و چه کاربردی دارد؟

اگرچه این روزها، شبکه‌های بیسیم حرف اول را می‌زنند؛ اما هم‌چنان و برای بسیاری از کارها (مثلا دستیابی به سرعت بیشتر) نیاز به یک شبکه سیمی دارید. یکی از اولین نیازهای شما برای راه‌اندازی شبکه‌های سیمی، پچ پنل است.

پچ پنل یک ابزار موثر و انعطاف‌پذیر شبکه است که می‌تواند مرکز داده یا اتاق سرور شما را مرتب کند. علاوه بر این، با استفاده از این ابزار، تغییر زیرساخت کابل‌کشی در آینده، بسیار آسان‌تر می‌شود.

در این مقاله از بلاگ ایده آل گستر قصد داریم شما را با مفهوم و کاربردهای پچ پنل بیشتر آشنا کنیم. اگر شما نیز یکی از علاقمندان به شبکه‌های سیمی هستید؛ حتما تا پایان با ما همراه باشید.

پچ پنل چیست؟

پچ پنل یک قطعه سخت افزاری است که تعدادی پورت برای اتصال کابل‌های LAN یا فیبر نوری، روی آن قرار گرفته‌اند. یک Patch Panel می‌تواند بسیار کوچک (با تنها چند پورت) یا بسیار بزرگ (با تعداد زیادی از پورت‌ها) باشد. این ابزار، می‌تواند دستگاه‌های مختلف IT را به یکدیگر، متصل کند.

پچ پنل چیست؟

فرض کنید در حال راه‌اندازی یک شبکه سیمی در ساختمان مسکونی یا محل کار خود هستید. طبیعتا این شبکه، دارای پورت‌های زیادی است که در اتاق‌های مختلف، قرار گرفته‌اند. قرار دادن یک پچ پنل در لوکیشن مرکزی (سرور شبکه) می‌تواند ارتباط این پورت‌ها با هم‌دیگر را، بسیار آسان‌تر کند.

به عبارتی دیگر، پچ پنل شامل مجموعه‌ای از پورت‌ها است. هر پورت از طریق این قطعه، می‌تواند با پورتی که در محل دیگری واقع شده است، ارتباط برقرار کند. پچ پنل‌ها، یکی از مهم‌ترین بخش‌های مراکز داده را تشکیل می‌دهند و استفاده از آن‌ها، مزایای زیادی را به‌همراه دارد:

  1. می‌توانید به راحتی، دستگاه‌های جدیدی را به شبکه، اضافه کنید.
  2. شلوغی شبکه (کابل‌ها) کمتر شده و همه چیز، منظم‌تر به نظر می‌رسد.
  3. هزینه کابل‌کشی کمتر می‌شود؛ زیرا می‌توانید از کابل‌های کوتاه‌تر استفاده کنید.
  4. تعمیر و نگه‌داری شبکه، آسان‌تر می‌شود.

اهمیت استفاده از پچ پنل

پچ پنل‌ها یکی از قدیمی‌ترین انواع تجهیزات شبکه محسوب می‌شود و همچنان نیز از محبوب زیادی برخوردار هستند. آن‌ها از نظر طراحی و عملکرد، کاملا ساده هستند؛ اما در عین حال، به بهبود سازمان و عملکرد یک مرکز داده یا تقریبا هر محیط دیگری با تجهیزات زیاد، کمک می‌کنند.

کاربردهای پچ پنل

پچ پنل‌ها چندین پورت شبکه را برای اتصال خطوط ورودی و خروجی، به‌هم پیوند می‌دهند. وقتی که پچ پنل بخشی از شبکه LAN باشد، می‌تواند کامپیوترها را به هم‌دیگر یا خطوط خارجی  وصل کنند. این خطوط به نوبه خود، به شبکه اجازه اتصال به یک شبکه وسیع‌تر یا اینترنت را می‌دهند.

کاربردهای پچ پنل

پچ پنل مانند یک تابلوی ایستا (تنها وظیفه آن، کمک کردن به انتقال آسان داده‌ها است) عمل می‌کند که اتصال دستگاه‌های مختلف به سرورهای مرکزی را آسان‌تر می‌کند. اگر از این سخت افزار استفاده نکنیم، باید کابل اترنت (LAN) را مستقیما از دستگاه، به سرور اصلی وصل کنیم. (این کار هم هزینه زیادی دارد و هم باعث شلختگی زیاد شبکه می‌شود.)

از سویی دیگر، پچ پنل‌ها معمولا دارای برچسب هستند؛ به این ترتیب ما می‌توانیم تشخیص دهیم که هر کابل، دقیقا از کجا می‌آید و به کجا می‌رود. این ویژگی، سبب می‌شود تا عیب‌یابی شبکه هم بسیار راحت‌تر انجام شود.
توجه: از پنج می‌توان علاوه بر کابل‌های LAN در سازمان‌دهی کابل‌های فیبر نوری نیز استفاده کرد.

پچ پنل روی رک‌های شبکه (network racks) قرار می‌‎گیرند و تمام کابل‌های شبکه، وارد آن می‌شوند. بدون استفاده از این ابزار، ممکن است برای اتصال یک دستگاه به سرور، مجبور شوید کابل‌های طولانی را از این اتاق به آن اتاق بکشید. این اتفاقا علاوه بر نامرتب بودن، یک عیب بزرگ دیگر هم دارد: کابل LAN ممکن است در این فواصل خم شود و کیفیت اصلی خود را از دست بدهد.

انواع پچ پنل

به طور کلی، سه نوع پاچ پنل در بازار موجود هستند:

  1. پچ پنل اترنت
  2. پچ پنل فیبر نوری
  3. پچ پنل POE

البته هر کدام از این دو مدل، در طرح‌ها، پیکربندی‌ها و تعداد پورت‌های مختلف، طراحی و مورد استفاده قرار می‌گیرند. شما باید بر اساس نوع شبکه‌ خود، پچ پنل اترنت یا فیبر نوری را انتخاب و خریداری کنید.

پنل های فیبر نوری 

پچ پنل فیبر نوری، خود به مدل‌های زیر، بخش‌بندی می‌شود:

  • پچ پنل فیبر نوری استاندارد: این پنل‌ها با یکی از آداپتورهای LC یا SC یا MTP بارگذاری می‌شوند. پچ پنل استاندارد فیبر نوری، به عنوان یک اتصال میانی، بین کمربندی اصلی شبکه و کابل‌ها، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

Standard Fiber Optic Patch Panel:

  • پچ پنل فیبر نوری Breakout: این پانل‌ها به صورت اختصاصی، برای کابل کشی 40G-10G و 100G-25G با چگالی بالا، طراحی و روانه بازار شده‌اند. از این پچ پنل، برای کاهش خوشه‌های کابل و البته بهبود جریان هوا، استفاده می‌شود.

Breakout Patch Panel

  • پچ پنل فیبر نوری ماژولار: پنل محفظه فیبر ماژولار و پنل آداپتور چندرسانه‌ای، مهم‌ترین انواع پچ پنل فیبر نوری ماژولار هستند. مورد اول می‌تواند تا 4 FHD MTP را برای مدیریت کابل کشی افقی، در خود نگه دارد. در حالی که گزینه دوم، می‌تواند به کاربران اجازه دهد پنل آداپتور خود را به یک شبکه با چگالی بالا، تبدیل کنند.

Modular Patch Panel

 

پنل های اترنت

پچ پنل اترنت نیز به انواع زیر، تقسیم‌بندی می‌شود:

  • پچ پنل اترنت Cat5e/Cat6: برای کابل‌های مسی محافظ‌‌دار و بدون محافظ از قبیل Cat5e و Cat6  و Cat6a طراحی شده‌اند.

Cat5e Cat6 Ethernet Patch Panel

  • پچ پنل اترنت Keystone: از این پنل می‌توانید برای انواع طرح‌های شبکه استفاده کنید. علاوه بر این، می‌توانید یک پچ پنل مخصوص رک را متناسب با نیازهای شبکه خود، ایجاد کنید.

blank keystone patch panel

اگر مطمئن نیستید که می‌خواهید از کدام نوع کابل برای اتصال سخت افزار خود استفاده کنید، می توانید از یک پچ پنل keystone خالی استفاده کنید تا بر اساس خواسته‌های واقعی شما، یک اتصال ترکیبی ایجاد کند.

نکته: اگر قصد دارید یک پچ پنل برای شبکه منزل یا دفتر کار کوچک خود خریداری کنید، یک پنل Cat5e یا Cat6 با 12 یا 24 پورت، مناسب شما خواهد بود. اما اگر قصد خرید این ابزار برای مرکز داده یا سرور شبکه را دارید، می‌توانید به یک پنل Cat6a یا Cat7 با 48 پورت فکر کنید.

پچ پنل POE

از این پچ پنل برای تلفن تحت شبکه، دوربین‌های مدار بسته IP و ابزارهای انتقال صدا در بستر اینترنت، استفاده می‌شود. در حقیقت، با استفاده از یک پچ پنل POE دیگر برای تامین برق مورد نیاز دستگاه‌های شبکه‌های آی پی، نیازی به منبع برق جداگانه نیست. در صورتی که POE استفاده کنید، برق دستگاه‌ها از طریق کابل شبکه تامین می‌شود.

poe patch panel

به صورت کلی فناوری POE به انتقال و تامین برق از طریق کابل‌های شبکه اشاره دارد. با استفاده از این تکنولوژی، دیگر نیازی نیست برای هر دستگاهی (به عنوان مثال یک دوربین مدار بسته) یک منبع برق جداگانه در نظر بگیرید.

پچ پنل POE با توجه به اندازه مناسبی که دارد، به‌راحتی در داخل رک‌های شبکه قرار می‌گیرد و می‌تواند برق مورد نیاز دستگاه‌های فعال را تامین کند.

تفاوت پچ پنل و سوئیچ

پچ پنل هیچ نقشی جز یک رابط برای آسان‌تر شدن اتصالات ندارد. (وجود این سخت افزار در شبکه‌های سیمی، اجباری و ضروری نیست) این در حالیست که سوئیچ‌ها می‌توانند دستگاه‌ها را به داخل شبکه متصل کنند تا به اینترنت، دسترسی داشته باشند. (وجود سوئیچ برای راه‌اندازی شبکه ضروری است) البته در برخی مواقع، می‌توان از تجهیزات سوئیچینگ، به جای پچ پنل‌ها استفاده کرد.

کلام پایانی

شما یک متخصص شبکه نیستید؛ بنابراین طبیعی است که به اطلاع تخصصی و دقیق در رابطه با ابزارهایی مانند پچ پنل، نیاز نداشته باشید. اما بد نیست که با مفهوم این سخت افزار و کاربردهای آن، تا حدی آشنایی داشته باشید.

در این مقاله سعی کردیم با زبانی ساده، شما را با پچ پنل‌های مختلف موجود در انواع شبکه‌های مختلف آشنا کنیم. در صورتی که همچنان در این زمینه، سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

3.7 | (3)
کارت سانترال پاناسونیک
ویدئو پرژکتور پاناسونیک
تلفن بیسیم پاناسونیک
تلفن رومیزی پاناسونیک
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x