هنگام افتادن گوشی در آب چه کنیم؟

وقتی تلفن شما در آب می‌افتد به شدت وحشت‌زده می‌شوید. این‌طور نیست؟ عده‌ای پیشنهاد می‌کنند که باید تلفن خود را درون یک کاسه برنج بگذارید و تا صبح صبر کنید. اما هنگام افتادن گوشی در آب چه کنیم تا دستگاه دچار مشکل نشود و مجبور به خرید یا تعمیر گوشی نباشیم. تصمیم گرفتیم با تحقیق در این مورد مقاله‌ای تهیه کنیم تا با ارائه راه‌کارهای مفید و کاربردی آسیبی به گوشی شما نرسد. اگر در صورت افتادن تلفن خود در آب چند کار زیر را انجام دهید می‌توانید تلفن خود را از تعمیر و هزینه‌های دیگر نجات دهید.

هنگام افتادن گوشی در آب چه کنیم؟

هنگام افتادن گوشی در آب چه کنیم

تفاوت بسیار زیادی بین گوشی ضد آب و مقاوم در برابر آب وجود دارد. ضد آب یا Waterproof به این معنی است که مهم نیست که دستگاه چه مدت خیس باشد و در آب بماند. هر چقدر هم که در آب باشد آسیبی به آن وارد نمی‌شود. اما زمانی گفته می‌شود گوشی شما مقاوم در برابر آب یا water-resistance است که بتواند فقط برای مدت کوتاهی از تلفن شما محافظت کند.

اگر چه برخی از تولیدکنندگان تلفن همراه ادعا می‌کنند هیچ کدام از تلفن‌ها، تبلت‌ها و ساعت‌ها ضد آب نیستند. شما می‌توانید رتبه IP روی تلفن خود را بررسی کنید. بیشتر تلفن‌های همراه دارای رتبه‌ای هستند که از IP6 شروع می‌شود. رتبه IP به این معنی که این گوشی در برابر آب و گرد و غبار و هر نوع ذرات جامد مقاوم است.

اکثر تلفن‌های پرچم‌دار که در حال حاضر در بازار موجود هستند به گونه‌ای طراحی شده‌اند که دارای رتبه IP67/68 و مقاوم در برابر آب هستند. دستگاه‌هایی مانند آیفون 8 و آیفون X از رتبه ضد آب IP67 برخوردار هستند. در حالی که دستگاه‌های جدیدتر مانند آیفون 11 پرو، سامسونگ گلکسی نوت 10 و گوگل پیکسل 4 دارای رتبه IP68 هستند.

IP67 بدان معنی است که تلفن شما می‌تواند 30 دقیقه تا عمق یک متری در آب باشد، در حالی که تلفن‌های دارای رتبه IP68 می‌توانند تا عمق 1.5 تا 2 متر در آب به مدت 30 دقیقه بمانند بدون این‌که آسیبی به دستگاه وارد شود.

اما از آن‌جایی که بیشتر تلفن‌ها گوشی‌های میان‌رده یا پایین‌تر هستند، دارای گواهی‌نامه مقاومت در برابر آب نیستند و به همین دلیل باید برای محافظت از آن‌ها اقدامات اضافی انجام دهید. اما نگران نباشید. با انجام اقدامات زیر یاد می‌گیرید که هنگام افتادن گوشی در آب چه کنیم؟

تلفن را خاموش کنید

تلفن را خاموش کنید

وقتی تلفن‌تان در آب افتاد، اولین کاری که باید انجام دهید سریعا آن را از آب خارج کنید. سپس تلفن را خاموش کنید تا از احتمال اتصال کوتاه در اثر آب در اجزای برقی جلوگیری شود.

سپس سیم کارت را خارج کنید تا در اثر ورود آب به داخل شکاف تحت تأثیر قرار نگیرد. درست است که دریافت مجدد سیم کارت گران و وقت‌گیر نیست، اما مشکلاتی دارد.

اگر باتری شما قابل تعویض است، آن را نیز از دستگاه خارج کنید.

تلفن را خشک کنید

تلفن را خشک کنید

آب را با استفاده از یک پارچه میکرو فیبر پاک کنید. اما قسمت‌هایی از گوشی هست که نمی‌توانید با پارچه آن را خشک کنید. در این مواقع افراد سعی می‌کنند با سشوار یا هواکش آب داخل دستگاه را خشک کنند. مواظب باشید که گرما ممکن است مدارهای شکننده ریز داخل دستگاه را از بین ببرد.

حتی بعضی افراد تلفن خود را در مایکروویو قرار می‌دهند تا خشک شود. این کار باعث می‌شود تلفن شما آتش بگیرد و ذوب شود. در برخی موارد حتی ممکن است در داخل مایکروویو منفجر شود.

بعضی افراد هم مدتی گوشی خود را در معرض نور خورشید قرار می‌دهند تا آب تبخیر شود. اما لازم نیست هیچ کدام از این کارها را انجام دهید. از برنج استفاده کنید!

تلفن را در برنج قرار دهید

تلفن را در برنج قرار دهید

بهتر است تلفن خود را در یک کاسه برنج بگذارید و روی آن را کاملا با برنج بپوشانید. زیرا برنج آب اضافی را جذب می‌کند. برای استفاده از این روش باید تلفن را به مدت 2 روز در کاسه برنج قرار دهید. البته باید بگویم این روش خیلی مفید و کارساز نیست.

از سیلیکا ژل استفاده کنید

از سیلیکا ژل استفاده کنید

در عوض، از سیلیکا ژل استفاده کنید. این ماده در بسته‌هایی که دستگاه‌های الکترونیکی را می‌گذارند وجود دارد. می‌توانید رطوبت اضافی دستگاه را با این ماده بگیرید. سیلیکا ژل یک جاذب آب و ماده خشک ‌کن قدرتمند است. به طوری که همه چیز را در اطراف خود بسیار خشک نگه می‌دارد. تلفن خود را درون یک کاسه سیلیکا ژل قرار دارید. یک شب تا صبح کافی است تا کاملا خشک شود.

حالا می‌توانید تلفن خود را دوباره روشن کنید و بررسی کنید که آیا همه چیز خوب است یا خیر.

طیق تحقیق انجام شده توسط Gazelle برنج توانست از 10 دستگاهی كه در آب غوطه‌ور شده بودند 6 دستگاه را نجات دهد. اما سیلیکا ژل تمام 10 دستگاه را کاملا خشک کرد و نجات داد.

هنگام خیس شدن تبلت و لپ تاپ چکار کنیم؟

هنگام خیس شدن تبلت و لپ تاپ چکار کنیم؟

همین روش‌ها را می‌توانید برای تبلت و لپ تاپ نیز انجام دهید. اگرچه، ممکن است تهیه سیلیکا ژل برای فرو بردن کامل لپ تاپ مشکل باشد. زیرا باید مقادیر زیادی از آن را تهیه کنید، اما ارزشش را دارد.

باید به یک نکته در مورد لپ تاپ‌ توجه کنید. در حالی که لپ تاپ هنوز خیس است، سعی نکنید شارژر آن را جدا کنید. ابتدا لپ تاپ را خاموش کنید. سپس کلید برق پریز را خاموش کنید و دو شاخه را با دقت از آن جدا کنید. باتری را از لپ تاپ خارج کرده و با یک پارچه تمیز آن را خشک کنید. سپس دستگاه را در سیلیکا ژل یا برنج بگذارید.

اگر بعد از انجام مراحل بالا دستگاه کار نمی‌کند، ممکن است مجبور شوید به یک تعمیرگاه مراجعه کنید تا دستگاه شما را باز کنند، اجزاء را از هم جدا کرده، سپس هر یک را به‌صورت جداگانه خشک کرده و آن‌ها را دوباره جمع کنند.

بهترین کار برای جلوگیری از آسیب ‌دیدن دستگاه در هنگام خیس شدن

هنگام افتادن گوشی در آب چه کنیماگر همیشه گوشی شما در معرض خیس شدن است مثل غواصان بهتر است کمی هزینه کنید و یک گوشی ضد آب بگیرید. خرید گوشی ضد آب در مقایسه با آسیب دیدن دستگاه و از دسترس رفتن اطلاعات‌تان هزینه زیادی ندارد. خصوصا اگر تلفن شما همیشه خیس می‌شود.

هم‌چنین از داده‌های خود نسخه پشتیبان تهیه کنید. در گوشی‌های iPhone می‌توانید داده‌های خود را در iCloud ذخیره کنید. کاربران Android نیز می‌توانند از One Drive یا Google Drive برای ذخیره داده‌ها و اطلاعات خود استفاده کنند.

5 | (1)
منبع asviral
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//