فکس چیست؟

اسم فکس احتمالا شما را به یاد ادارات و بوروکراسی‌هایش می‌اندازد. فکس یا به اشتباه (فاکس) وسیله‌ی انتقال اطلاعات به صورت کتبی از طریق خطوط تلفن است.

فکس، دورنگار، نمابر و پست تصویری همه اسامی این وسیله‌ی ارتباطی است که تصویر مدرک یا هرچیز دیگری را به شخص دیگر مخابره می‌کند.

خرید فکس پاناسونیک

فکس‌ها اطلاعات زیادی را در مدت زمان کم و با کم‌ترین تاخیر به مقصد می‌رسانند. از دلایلی که با وجود پیشرفت تکنولوژی، هنوز جای خود را در شرکت‌ها و ادارات حفظ کرده اند نیز همین است. اما رایج‌ترین دلیل استفاده از فکس امتناع بعضی از شرکت‌ها برای به رسمیت شناختن امضای دیجیتالی است. به همین خاطر این دستگاه امروزه در اداره‌ی پلیس و دفاتر اسناد رسمی جایگاه خاصی دارد.

شاید برایتان این سوال پیش آمده باشد که تلفکس چیست؟ پاسخ این است که تلفکس دستگاهی است که علاوه بر قابلیت ارسال فکس، تلفن نیز دارد و دستگاهی که عموما در ادارات و شرکت‌ها دیده‌اید، همین تلفکس است.

تاریخچه

دستگاه نمابر در سال ۱۳۲۲ هجری شمسی اختراع شد. مخترع آن الکساندرپین اسکاتلندی است. وی دستگاهی ساخت که می‌توانست نوشته‌های دست‌نویس را به جاهای مختلف ارسال کند. تفاوت نحوه‌ی ارسال اطلاعات در آن با دستگاه‌های امروزی این است که به جای خطوط تلفن از تلگراف استفاده می‌شد. دومین تفاوت سرعت پایین ارسال اطلاعات بود. این دستگاه فقط ۲۵۳ کلمه را در دقیقه می‌توانست جابه‌جا کند.

با آن‌که اولین دستگاه‌های نمابر -که آن زمان تلگراف نامیده می‌شدند- امکان ارسال تصویر را هم داشتند ولی اغلب از آن برای ارسال متن و نوشته استفاده می‌شد. اولین بار روزنامه‌ها به‌طور وسیع از از آن برای ارسال تصاویر استفاده کردند.

فکس الکترونیکی

با رونق گرفتن کامپیوترها و پی‌سی ها در ادارات و منازل، نحوه‌ی ارسال دورنگار نیز سبک و سیاق جدیدی به خود گرفت. در دهه ۱۹۸۰ تجهیزات دورنگاه مبتنی بر کامپیوتر به بازار آمدند و کم‌کم سر‌ و کله‌ی بردهای مودم ویژه‌ی فکس در ادارات و حتی منازل پیدا شد. کامپیوترها به شبکه‌ی تلفن متصل بودند و این باعث می‌شد برای استفاده از ارسال اطلاعات به یک دستگاه دورنگار حتی احتیاج به کاغذ هم نباشد. این‌گونه ارسال اطلاعات سودمندتر و مفیدتر بودند. لازم به ذکر است که این روش همزمان با وجود ایمیل در بازار وجود داشت که البته بعد از مدتی حضورشان در صحنه‌ی تکنولوژی کم‌رنگ‌تر شد.

ارسال فکس رایگان

امروزه به دلیل هزینه‌ی خرید و نگهداری دستگاه، هزینه‌ی جوهر و کاغذ و مشکلات سخت‌افزاری دیگر، نمابر جای خود را به ایمیل داده‌اند. ایمیل‌ها کم‌هزینه‌تر و سریع‌ترند و استفاده از آن‌ها برای خیلی از کاربران اولویت دارد.

فکس چیست؟

انواع دستگاه فکس

۳ نوع دستگاه فکس وجود دارد؛ فکس لیزری، فکس کاربنی و فکس حرارتی.

هر شرکت با توجه به نوع استفاده‌اش دستگاه مورد نظر را انتخاب می‌کند. به‌طور مثال در شرکت‌های کوچک و یا شرکت‌هایی که استفاده چندانی ندارند، فکس حرارتی گزینه‌ی خوبی است.

برای شرکت‌های بزرگ و یا شرکت‌هایی که استفاده زیادی دارند، فکس لیزری به دلیل سرعت بالا مناسب‌تر است. یک نمونه از با کیفیت ترین این نوع فکس، فکس پاناسونیک است که تقریبا در اکثر ادارات و سازمان های بزرگ وجود دارد.

فکس کاربنی نیز برای شرکت‌های بینابین این دو حالت استفاده می شود.

مکانیزم کاری

نحوه‌ی کار این دستگاه خیلی سخت و پیچیده نیست.

مکانیزم ارسال فکس به این صورت است که دستگاه متن یا تصویری که قرار است فرستاده شود را اسکن می‌کند. قسمت تاریک برعکس قسمت‌های روشن نوری از خود ساطع نمی‌کنند. حسگرهای دستگاه با توجه به نور بازتاب شده خاموش و یا روشن می‌شوند. این خاموش و روشن شدن باعث ایجاد الگویی در قالب سیگنال الکترونیکی می‌شود. این سیگنال در خطوط تلفن منتقل شده و در دستگاه مقصد دریافت می‌شود. دستگاه مقصد حسگرهای حرارتی دارد که سیگنال را به علائم الکتریکی قابل فهم تبدیل می‌کند. این پیام در نمایشگر نشان داده شده و یا به صورت کاغذی چاپ می‌شود. بدین صورت متن یا تصویر به دست گیرنده می‌رسد.

فکس نوین

شیوه‌ی سنتی هزینه‌ی بالا، اتلاف وقت و درصد خطای بالایی دارد. پیشرفت تکنولوژی این امکان را فراهم کرده که بدون نیاز به دستگاه بتوانید اطلاعات را فکس کنید.

پنل فکس اینترنتی راهکار این قضیه است. سرویس‌هایی وجود دارند که نحوه‌ی ارسال نمابر را آسان کرده‌اند. سرویس‌های ارائه دهنده‌ی پنل فکس اینترنتی این امکان را به‌وجود می‌آورند که بدون دستگاه فکس و تنها با یک خط اینترنت بتوانید فکس کنید. با این روش می‌توانید اطلاعات خود را در قالب‌های PDF، JPG و غیره بارگذاری کرده و به شماره‌ی موردنظر ارسال کنید. این سرویس عملکرد مشابه ایمیل دارد و از طریق هر دستگاه متصل به اینترنت می‌توان از این سرویس بهره برد. البته باید بهای اشتراک را پرداخت کنید.

جمع‌بندی

دگرگونی تحیربرانگیز تکنولوژی در عصر ارتباطات قادر است در گذر زمان، هر اختراع و دستگاهی را که شاید روزی جدید و فوق‌العاده به نظر می‌رسیده‌اند از یادها ببرد؛ اما فکس با وجود تغییر شکل‌ها و روش‌های گوناگون کماکان جای خود را به دلیل مزیت منحصربه‌فرد خود حفظ کرده‌است. به دنبال تغییرات سخت‌افزاری، نحوه‌ی ارسال اطلاعات با این دستگاه نیز تغییرات گوناگونی را به خود دیده است. آشنایی با انواع دستگاه‌های و نحوه‌ها‌ی مختلف ارسال اطلاعات این امکان را به شما می‌دهد که بتوانید خود را با پیشرفت باشتاب تکنولوژی همراه کنید و از مزیت‌های این تکنولوژی بهره ببرید.

 

4.2 | (26)
Not Found!
اشتراک در
اطلاع از
guest

7 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
7
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x