کالر آیدی چیست و عملکرد آن به چه صورت است؟

آیا این تلفن کالر آیدی دارد؟ این یکی از اولین سوالاتی است که مشتریان در هنگام خرید تلفن از فروشندگان می‌پرسند. سرویس نمایشگر شماره تلفن یا همان Caller ID قابلیتی است باعث می‌شود شماره فرد تماس گیرنده بر روی دستگاه تلفن ما نمایش داده شود. کالر آیدی به حدی برای مشتریان و کاربران تلفن‌های ثابت و همراه اهمیت دارد که امروزه تقریبا اکثریت تلفن‌هایی که دارای نمایشگر هستند، از این قابلیت برخوردار هستند.

کالر آیدی چیست؟ این قابلیت هم در ارتباطات خانگی و شخصی و هم در مراودات کاری و تجاری از اهمیت بسیاری برخوردار است. اطلاع از هویت فردی که با تماس گرفته است، باعث می‌شود ارتباط بهتری با او برقرار کنیم. این مساله در شرکت‌ها و مراکز تجاری که ارتباط تلفنی با مشتریانشان برایشان بسیار مهم است، نمود بیشتری پیدا می‌کند. این مجموعه‌ها از یک مرکز تلفن استفاده می‌کنند که تمام تماس‌های آن‌ها را مدیریت می‌کند. کالر آیدی در مراکز تجاری بر روی PBX یا همان دستگاه سانترال راه اندازی می‌شود. از آنجایی که بیشتر شرکت‌ها و ادارات در ایران از سانترال‌های پاناسونیک استفاده می‌کنند، فعالسازی کالر آیدی بر روی سانترال پاناسونیک می‌تواند نیازهای شما را به این قابلیت برآورده نماید.

در تلفن‌های خانگی و در صورتی که دستگاه تلفنی که خریداری کرده‌اید، از قابلیت کالر آیدی برخوردار باشد، نیازی به اعمال تنظیمات خاصی ندارید. البته ممکن است در مواقعی Caller ID بر روی خط شما کار نکند و با مشکل شماره ننداختن شماره تلفن بر روی دستگاه خود مواجه شوید. اما در حالت کلی استفاده از این قابلیت بر روی تلفن‌های خانگی نیازمند دو فاکتور اصلی است: تلفن شما دارای قبالیت کالر آیدی باشد و این سرویس بر روی خط شما تعریف شده باشد. اما در دستگاه های سانترال شرکتی کم ظرفیت و یا پرظرفیت مانند سانترال پاناسونیک 824 برای فعال سازی نیازمند انجام فعالیت هایی از جمله نصب کارت جداگانه روی دستگاه است.

کالر آیدی تلفن های خانگی

قابلیت کالر آیدی امروزه بر روی بسیاری از دستگاه‌‌های تلفن ثابت، تلفن‌های تحت شبکه و تلفن‌های همراه ارائه می‌شود. علیرغم اینکه ما بارها در طول روز از این قابلیت استفاده می‌کنیم (با هر تماسی که با تلفن ما گرفته می‌شود)، اما هنوز هم برای بسیاری از افراد کالر آیدی و نحوه عملکرد آن به عنوان یک سوال باقی مانده است. در این مقاله از بلاگ ایده آل گستر به بررسی کالر آیدی چیست و مفاهیم مرتبط با آن خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

کالر آیدی چیست؟

کالر آیدی یک سرویس تلفنی است که بر روی تلفن‌های آنالوگ و دیجیتال قابلیت فعالسازی دارد. با استفاده از Caller ID شماره تلفن فرد تماس گیرنده بر روی دستگاه تلفن مقصد، نمایش داده می‌شود. البته گاهی اوقات در کنار شماره تلفن، نام فرد تماس گیرنده نیز بر روی نمایشگر تلفن نمایش داده می‌شود. این اطلاعات هم می‌توانند بر روی نمایشگر خود تلفن منتشر شوند و هم حتی در صفحه‌های نمایش متصل به دستگاه تلفن ( از قبیل تلویزیون ).

شماره تماس، معمولا بعد از زنگ اول و یا دوم بر روی نمایشگر ظاهر می‌شود. البته این اتفاق به کشور و منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید نیز بستگی دارد. حال سوال اینجاست که کالر آیدی چگونه و با چه روشی، شماره فرد تماس گیرنده را بر روی تلفن مقصد نمایش می‌دهد؟ در کشورهای مختلف برای راه اندازی Caller ID از یکی از دو روش FSK و یا DTMF استفاده می‌کنند. اما این الگوریتم‌ها به چه صورت کار می‌کنند و چه تفاوت‌هایی با هم دارند ؟

نمایش کالر آیدی با FSK

Frequency-shift keying یا به اختصار FSK یک طرح تعدیل فرکانس است که در آن اطلاعات دیجیتالی از طریق تغییر فرکانس گسسته سیگنال حامل انتقال می‌یابند. ساده ترین FSK از یک جفت فرکانس مجزا برای انتقال اطلاعات باینری (0 و 1 ثانیه) استفاده می‌کند. یکی از کاربردهای FSK در کالر آیدی می‌باشد که به وسیله داده‌های باینری 0 و 1 شماره فرد تماس گیرنده را بر روی تلفن مقصد، منتقل می‌کند.

کالر آیدی fsk

از FSK برای ارسال اطلاعات بر روی خطوط آنالوگ استفاده می‌شود. این روش به طور گسترده در مودم‌ها بکار می‌رود. عملکرد این نوع از کالر آیدی به این صورت است که هرگاه فرستنده می‌خواهد بیت ۰ را ارسال کند، یک موج با فرکانس ۲۲۰۰Hz و زمانی که قصد ارسال بیت 1 را دارد، موجی با فرکانس ۱۲۰۰Hz ایجاد می‌کند. این فرکانس‌ها بین فرستنده و گیرنده به صورت مداوم در حال ارسال و دریافت هستند که با کنار هم قرار گرفتن این داده‌ها، می‌توان اطلاعات ارسالی از جمله شماره تلفن فرد تماس گیرنده را تشخیص و نمایش داد.

نمایش کالر آیدی با DTMF

کالر آیدی dtmf

DTMF مخفف عبارت ” Dual-tone multi-frequency ” می‌باشد و در واقع سیگنالی است که با فشار دادن هر کدام از دکمه‌های واقع بر روی دستگاه تلفن، به مراکز مخابراتی ارسال می‌شود. در کالر آیدی DTMF زمانی که شما در حال شماره گیری هستید، به ازای هر عددی که فشار می‌دهید، یک سیگنال تولید شده و در نهایت مجموع این سیگنال‌ها در دستگاه مقصد شناسایی شده و باعث نمایش شماره بر روی صفحه نمایش تلفن می‌شوند.

سوالات رایج در ارتباط با کالر آیدی

خطوط مخابراتی ایران FSK هستند یا DTMF؟

در حال حاضر کلیه خطوط آنالوگ از کالر آیدی FSK استفاده می‌کنند. ولی در خطوط SIP TRUNK از DTMF استفاده می‌شود. از آنجایی که اکثریت خطوط مخابراتی ایران، کماکان از نوع سنتی یا آنالوگ می‌باشند، بدیهی است که کالر آیدی FSK در ایران کاربرد بیشتری دارد.

برای اینکه کالر آیدی بر روی یک دستگاه تلفن کار کند چه ویژگی‌هایی لازم هستند؟

علاوه بر اینکه دستگاه تلفن باید از قابلیت کالر آیدی پشتیبانی کند، سرویس کالر آیدی باید هم بر روی خط تلفن مبدا و هم خط تلفن مقصد فعال باشد. در غیر این صورت، ممکن است با پیام “Out of Area” مواجه شوید.

آیا کالر آیدی در تماس‌های بین المللی نیز کار می‌کند؟

خیر. معمولا زمانی که یک تماس تلفنی در بین در کشور مختلف برقرار می‌شود، بر روی تلفن مقصد پیغام ” UNAVAILABLE ” نمایش داده می‌شود. البته اخیرا این قابلیت در بین برخی از کشورها کار می‌کند، اما در این شرایط نیز کد تلفن کشور مبدا نمایش داده نمی‌شود.

3.7 | (11)
سانترال پاناسونیک
کارت سانترال پاناسونیک
تلفن سانترال
تلفن بیسیم پاناسونیک
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x