اینترنت FTTH چیست و مفهوم FTTX

انتقال اینترنت به وسیله فیبر نوری و مفهوم FTTX

فیبر به محل مشتری (FTTP)

اینترنت FTTH چیست و مفهوم FTTX : نوعی ارتباط مبتنی بر فیبر نوری است که در آن یک فیبر نوری ازطریق شبکهٔ توزیع نوری از دفتر مرکزی به محل مشتری کشیده می‌شود. می‌توان با توجه به محل قطع شدن فیبر نوری، انواع مختلف فیبر به محل مشتری را طبقه‌بندی کرد:

FTTH فیبر به خانه : نوعی از FTTP است که در نهایت به یک خانه یا محل ‌کار ختم می‌شود. از دفتر مرکزی تا محل زندگی یا کار مشتری فیبر کشیده می‌شود. در محل مشتری، سیگنال می‌تواند به روش‌های مختلف به اشتراک گذاشته شود، مانند کابل اترنت، کابل کواکسیال، ارتباط بی‌سیم یا فیبر نوری.

 FTTB فیبر به ساختمان یا زیرزمین : نوعی از FTTP است که فقط برای ساختمان‌های چند واحدی استفاده می‌شود. فیبر تا خود محل زندگی یا کار مشتری کشیده نمی‌شود، اما تا ساختمان محل مشتری وجود دارد. ارتباط نهایی از طریق هر روش غیر نوری مانند کابل اترنت، کابل کواکسیال و ارتباط بی‌سیم انجام می‌گیرد.

برای تشخیص FTTH و FTTB از یکدیگر می‌توان گفت اگر فیبر به پنلی داخل هر واحد آپارتمانی کشیده شود، تکنولوژی مورد استفاده FTTH است. اما اگر فیبرکشی تنها تا پنل مشترک ساختمان کشیده شود، از FTTB استفاده شده است.

 

FTTH: اتصال شبکه فیبر نوری به منازل مسکونی

FTTP: اتصال شبکه فیبرنوری به ساختمانها

FTTC: اتصال شبکه فیبرنوری به کابینت های دسترسی

FTTN: اتصال شبکه فیبرنوری به توزیع کننده ها( Active node)

اینترنت FTTH چیست و مفهوم FTTX

مزیت های FTTH:

 

FTTH  یک تکنولوژی قابل اعتماد و کارآمد می باشد و برتری های زیادی نسبت به فناوری های کنونی دارد.  مانند پهنای باند بالا، هزینه کم، امنیت بیشتر و … .

مزیت اصلی FTTH یا fiber-to-the-premises FTTP: این است که امکان اتصال پرسرعت تر در فاصله بیشتری نسبت به کابلهای Twisted Pair، خطوط DSL یا کابل کواکسیال را دارا می باشد. برای مثال یک زوج سیم مسی توانایی انتقال ۶ تماس تلفنی را دارد ولی یک زوج فیبر می تواند ۵/۲ میلیون تماس تلفنی را به صورت همزمان انتقال دهد.

بر اساس نظر کارشناسان، FTTH توانایی دستیابی حتی استفاده مربوط به آینده اینترنت هم دارد، فناوری هایی همچون سندهای سه بعدی، HDTV و بازی های آنلاین که در آینده ای نزدیک کار روزمره افراد خانواده خواهد بود. برای رسیدن به این فناوری ها FTTH قابلیت دسترسی اینترنتی با سرعت چند گیگابایت درثانیه را دارد که با فناوری های کنونی قابل مقایسه نمی باشد.

همچنین ارتباطات پهن باند FTTH قابلیت گردآوری سرویس های ارتباطی سه گانه یا Triple Play (دیتا، صوت، تصویر) را برای مشترکان دارد. برای مثال یک مشترک با یک اشتراک ساده  FTTH امکاناتی همچون تلفن، ویدیو، اینترنت پرسرعت و هر جریان دیجیتالی داده دیگری را دریافت خواهد کرد.

 

روندهای مختلف در حوزه فناوری اطلاعات همگی به زیرساختی مطمئن و دارای ظرفیت پهنای باند بالا نیاز دارند. رایانش ابری، Big Data، اینترنت اشیاء و …. از این دسته هستند.
این تکنولوژی به کاربران این امکان را می دهد ارتباطات سرویس های خود را دسته بندی کنند. برای مثال یک کاربر می تواند تلفن، ویدیو،صوت ،تلوزیون و هر نوع دیگر از stream داده های دیجیتال را با استفاده از ارتباط پهن باند FTTH تامین کند.

 

سرویس های قابل ارائه در   FTTH

سرویس های قابل ارائه شبکه های FTTH در ساختار  GPON  معروف به سرویس های Triple Play هستند به این معنی که هر سه نوع سرویس Voice،Video و Data در این ساختار قابل ارائه هستند.

اینترنت FTTH چیست و مفهوم FTTX

انواع سرویس های ارزش افزوده قابل ارائه FTTH

تلفن صوتی و تصویری
آموزش از راه دور
راه اندازی کسب و کار اینترنتی  مدیریت هوشمند ساختمان ( مسکونی، تجاری و صنعتی )
ارائه سرویس های مانیتورینگ و حفاظتی، دوربین های مدار بسته و انتقال تصویر
ذخیره سازی ابری (عدم نیاز به ذخیره سازی فایلهای حجیم در رایانه های شخصی و ذخیره در سرورها)
پزشکی
تولید محتوا و بازی های گروهی تحت شبکه
E-Shopping
HDTV
بازی های آنلاین
مدیریت هوشمند منازل

3.8 | (5)
تلفن رومیزی پاناسونیک
تلفن سانترال
فکس لیزری پاناسونیک
سانترال پاناسونیک
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x