معرفی تجهیزات VOIP

خرید تجهیزات ویپ

مرکز تلفن VoIP این روزها به انتخاب اول مدیران کسب و کارهای مختلف برای مدیریت ارتباطات تلفنی با مشتریان تبدیل شده است. برای راه اندازی این مرکز به یک سری تجهیزات ویپ نیاز دارید. این تجهیزات شامل سرور اصلی VoIP ، گیت وی، تلفن ویپ و … می‌شوند. در این مقاله مهمترین این ابزارها به تفصیل شرح داده شده است

سانترال ویپ

IP PBX یکی از راهکارهای بسیار مفیدی است که در ساختار فناوری ویپ (VoIP) ارائه می‌شود. برای آشنایی با IP PBX ها بهتر است مروری داشته باشیم به PBX هایی که در حال حاضر بین بسیاری از سازمان‍‌ها و شرکت‌ها، دستگاه‌های شناخته شده‌ای هستند. (PBX Private Branch Exchange) دستگاه‌های تلفن مرکزی یا همان دستگاه های سانترال‌ هستند که در شرکت‌ها و سازمان‌ها نقش اساسی در ایجاد ارتباطات تلفنی بر عهده دارند. این دستگاه‌ها خطوط تلفن‌های داخلی را به صورت آنالوگ یا دیجیتال بروی زوج مسی تلفن فراهم می‌نمایند. قابلیت‌های این دستگاه‌ها برای کاربران فعلی این سیستم شناخته شده است؛ که مهمترین آن فراهم کردن خطوط تلفن داخلی است. با استفاده از فناوری ویپ (VoIP) این دستگاه‌ها به عرصه نوینی وارد شده‌اند. اساس این تحول در اثر استفاده این فناوری از شبکه‌هایی مانند اینترنت است که امروزه در هر نقطه‌ای قابل دسترس است. ترکیب فناوری VoIP در دستگاه‌های PBX نسل جدید این دستگاهها را به وجود آورده که آن را با نام IP PBX یا سانترال تحت شبکه می‌شناسند.

این سیستم علاوه بر آنکه تمام امکانات سیستم‌های تلفن سانترال را پشتیبانی می‌کند امکانات بسیار متنوع دیگری را نیز فراهم کرده است. از جمله آن می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1. امکان برقراری تماس چندین کاربر (Video/Audio) با یکدیگر به صورت کنفرانس

2. استفاده از سیستم های رمزنگاری برای امنیت بیشتر

3. سیستم Voice Mail

4. امکان انتقال تماس‌ها

5. امکان ضبط تمامی مکالمات

6. امکان تعریف فاکس سرور مجازی اختصاصی برای تمام داخلی‌ها

7. امکان تعریف IVR (پاسخگویی خودکار)

8. امکان Call Back برای تماس از بیرون با سیستم از طریق تلفن

9. امکان گرفتن پشتیبان از تنظیمات سیستم، مکالمات، گزارشات و بازگرداندن آن در مواقع نیاز

10. امکان تعریف موزیک انتظار متفاوت برای تک تک داخلی‌ها

11. امکان اینترکام و پیج کردن تمام داخلی ها با یکدیگر به صورت همزمان و تک تک

12. استفاده از مکانیزم های فشرده سازی مکالمات برای کاهش قابل ملاحظه پهنای باند

6 تا از بهترین هدست‌های بلوتوثی و سیمی برای تماس تلفنی
بخوانید

انواع تلفن‌

IP Phone:

تلفن های IP یا همان تلفن تحت شبکه بهترین گزینه برای سیستم‌های مبتنی بر IP PBX می‌باشند. دکمه‌های این تلفن‌ها قابل برنامه‌ریزی اند که امکانات بسیاری را در اختیار کاربر قرار می دهد. بعضی از انواع این تلفن‌ها چندین ورودی خط تلفن دارند که با این ویژگی میتوانید بیشتر از یک تماس به داخلی ها (Extension) را مدیریت کنید. در شکل زیر یک IP Phone که ساخت شرکت Yealink است، را مشاهده می‌نمایید. می توانید از طریق این مقاله در مورد اینکه تلفن ویپ چیست بیشتر بدانید. بهترین برندهایی تلفن آی پی موجود در ایران تلفن یالینک، تلفن گرنداستریم، پاناسونیک و اسنوم هستند.

تلفن آی پی

Analog Phone:

تلفن‌های آنالوگ، تلفن‌های معمولی هستند که به خط تلفن وصل می‌شوند. در حالت عادی نمی‌توان از این تلفن در کنار IPPBX استفاده کرد. برای این امر نیاز است از دستگاه ها و یا کارت هایی که دارای پورت FXS هستند استفاده نمود.

امکانات VoIP
بخوانید

Soft Phone:

نرم‌افزاری است که برروی PC، لپ تاپ یا Smart phone ها نصب می‌شوند و تحت SIP یا IAX با IPPBX ارتباط برقرار کرده و مانند یک IP Phone عمل می‌کند. برای استفاده از این تلفن‌های نرم‌افزاری، نیاز به اسپیکر، میکروفن و یا هدست است. انواع هدست مناسب برای تلفن ها ویپ را می توانید در صفحه هدست یالینک مشاهده کنید.

از نمونه Soft Phone های معتبر، می‌توان به Xlite، Express talk، Zoiper و غیره اشاره نمود. این تلفن‌ها برای اکثر پلتفرم‌ها مثل لینوکس، مک و حتی ویندوز در دسترس می‌باشند.

خرید تلفن های ویپ

ویپ (VOIP) گیت وی

گیت وی یکی از اقلام تجهیزات ویپ به شمار می رود. یک VOIP gateway اتصال سیستم تلفنی ویپ (VoIP) به شبکه مخابراتی تلفن آنالوگ را امکان پذیر می‌کند. گاهی به این تجهیزات گیت وی‌های IP نیز گفته می‌شود. این گیت وی‌ها وظیفه تبدیل مکالمات تلفنی خطوط تلفن به بسته‌های دیتا را بر عهده دارند. همچنین گیت وی‌ها عکس این عمل را نیز انجام می‌دهند و تماس‌های اینترنتی را به مکالمات تلفنی آنالوگ تبدیل می‌کنند.

(ATA Analog Telephone Adapter)

این دستگاه‌ها درگاه‌های مبدل تلفن آنالوگ می‌باشند که از طریق آن امکان دسترسی به خطوط PSTN با تلفن‌های آنالوگ معمولی فراهم می‌شود. این مودم‌ها از طرفی با اتصال به شبکه و ارتباط با IPPBX و تبدیل خطوط VoIP این سیستم به آنالوگ، امکان اتصال گوشی‌های معمولی به این سیستم را فراهم می‌نمایند.


ATA Analog Telephone Adapter

FXO Gateway:

این گیت‌وی های به خطوط تلفن شهری متصل می‌شوند. به عبارت دیگر تماس‌هایی که از خطوط آنالوگ برقرار می‌شوند، توسط این گیت وی ها به مکالمات ویپ(VoIP) تبدیل می‌شوند و به سمت تلفن‌های ویپ (VoIP) ارسال می‌شوند.

FXS Gateway:

این گیت‌ وی ها به گوشی‌های تلفن متصل می‌شوند. به عبارت دیگر این گیت وی ها تماس‌های تلفنی گوشی‌های آنالوگ را بر روی شبکه ارسال می‌کنند.

Digital Gateway:

این گیت وی ها که معمولا قیمت بالاتری نیز دارند، از یک طرف به خطوط E1 متصل می‌شوند و از سمت دیگر به شبکه دیتا متصل می‌گردند.

مزایای ویپ : 12 تا از معایب و مزایای سیستم VOIP
بخوانید

کارت های ویپ( VoIP)

کارت های آنالوگ (Analog Cards):

کارت‌های آنالوگ (FXS/FXO) در ظرفیت‌های تک پورت تا 48 پورت ساخته می‌شوند. این کارت‌ها در ظرفیت پایین به کانکتورهای RJ-11 و در ظرفیت بالا به RJ-21 مجهز هستند. از هر دو نوع این کانکتورهای می‌توان برای ارتباط با خطوط شهری، داخلی‌ها و یا اتصال میان استریسک و هر IPPBX دیگری بهره گرفت.در شکل زیر یک کارت آنالوگ نمایش داده شده است.

Analog Cards


کارت های دیجیتال (Digital Cards):

کارت‌های دیجیتال، که در داخل کامپیوتر از طریق درگاه‌های PCI یا PCI-e با مادربرد مرتبط می‌شوند، قادرند از طریق پورت‌های دیجیتال نظیر T1، E1 و یا J1 ارتباط استریسک با شبکه تلفنی شهری یا مراکز تلفن دیگر برقرار کنند. در کشور ما عموما از پورت‌های E1 جهت سرویس‌دهی دیجیتال استفاده شده و به ندرت خطوط BRI را ارائه می‌دهند. لازم به ذکر است هر خطوط E1 تا 30 خط تلفن را پشتیبانی می‌نمایند.

Digital Cards

4.7 | (3)
تلفن سانترال
سانترال پاناسونیک
ویدئو پرژکتور پاناسونیک
تلفن رومیزی پاناسونیک
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x