تلفن ضد آب چیست و در چه مکان هایی کاربرد دارد؟

عرصه تکنولوژی هرچقدر هم که پیشرفت کند، یک مشکل همیشگی را در کنار و همراه خود خواهد دید: آب دشمن درجه اول محصولات و تجهیزات الکترونیکی است! این دشمنی به دستگاه‌های تلفن ثابت نیز کشیده شده است؛ به نوعی که ورود حتی یک قطره آب به مدار اصلی این دستگاه‌ها، می‌تواند منجر به سوختن آن‌ها شود.

کارشناسان حوزه تکنولوژی و سازندگان دستگاه‌ای تلفن ثابت در مقابل این مشکل بیکار ننشته‌اند و امروزه ما انواع تلفن ضد آب مواجه می‌شویم. این تلفن‌ها در بازار موجود بوده و در دسترس مشتریان قرار دارند.

امروز و در این مقاله از بلاگ ایده آل گستر قصد داریم شما را بیشتر از قبل، با تلفن های ضد آب و ماهیت آن‌ها آشنا کنیم. اگر برای شما نیز جای سوال است که تلفن ضد آب چیست و در ساخت آن از چه تکنولوژی استفاده شده است؛ حتما تا پایان ای مقاله با ما همراه باشید.

ضد آب بودن یک تلفن بر چه اساسی تعریف می‌شود؟

ضد آب بودن یکی از قابلیت‌های انواع دستگاه‌های الکترونیکی است که معیارهای آن، توسط سازمان جهانی استاندارد (IEC) تعیین می‌شوند. این سازمان برای مشخص نمودن مقاومت تجهیزات مختلف (از جمله انواع دستگاه‌های تلفن) از یک کد 4 بخشی استفاده می‌کند. این کد به صورت زیر تعریف می‌شود:

یک کد 4 بخشی که دارای دو رقم عددی در کنار اصلاح “IP” است. مانند IP67 یا IP68 و …

اگر می‌خواهید به ضد آب بودن یا نبودن یک دستگاه تلفن ثابت یا هر وسیله الکترونیکی دیگری پی ببرید، روی بسته بندی آن به دنبال این کد 4 بخشی باشید. اما سوال اینجاست که این کد، چگونه تفسیر می‌شود؟

استاندارد مقاومت در برابر آب

رقم اول از سمت چپ در این کد بیانگر مقاومت دستگاه در برابر اجسام سخت خارجی است و محدوده آن، بین 0 تا 6 تعریف می‌شود. (عدد 0 کمترین و  بیشترین مقاومت در برابر اجسام خارجی را نشان می‌دهد)
رقم دوم از سمت چپ در این کد بیانگر مقاومت دستگاه در برابر آب (نه هیچ مایع دیگری) است و محدوده آن، بین 0 تا 8 تعریف می‌شود. (عدد 0 کمترین مقاومت و عدد 8 بیشترین مقاومت در برابر ورود آب را نشان می‌دهند)

همانطور که در ابتدا نیز اشاره شد، این استاندارد توسط سازمان IEC تعیین شده است و مهم‌ترین مرجع ما برای قضاوت در مورد ضد آب بودن یک دستگاه محسوب می‌شود.

بدیهی است که IP68 بالاترین سطح استانداردی است که می‌توان در ساخت انواع تلفن‌های ثابت و حتی همراه به کار برد.

تلفن های ضد آب چه کاربردی دارند؟

قبل از هرچیز باید به این نکته توجه داشته باشید که این تلفن‌ها به دلیل قطعات و تکنولوژی به کار رفته در ساختشان، قیمت بالایی دارند و خرید آن‌ها نمی‌تواند برای کاربران عادی، مقرون به صرفه باشد. در واقع از تلفن ضد آب بیشتر در اماکن زیر استفاده می‌شود:

  • محیط‌های آلوده گازی صنایع نفت
  • کشتی‌ها
  • پتروشیمی‌ها
  • محیط‌های آلوده به غبار آتش‌گیر ذرات فیبر و پشم شیشه

تلفن‌های ضد آب با کد استاندارد IP68 معمولا در داخل یک محفظه مقاوم در برابر آب ساخته می‌شوند و شکل ظاهری آن‌ها به صورت زیر است:

شکل ظاهری تلفن ضد آب

همانطور که مشخص است، تلفن‌های ضد آب کاربردی کاملا صنعتی دارند و خرید آن‌ها نه برای منازل و نه محیط‌های اداری، سازمانی و تجاری، مناسب و مقرون به صرفه به نظر نمی‌رسد.

این مدل از تلفن‌ها دارای کیفیت بسیار مناسب برای مکالمه در محیط‌های شلوغ و پر سر و صدای صنعتی هستند و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در هنگام وقوع حادثه و اضطرار، دارای بالاترین کارایی باشند.

تلفن همراه ضد آب 

قابلیت ضد آب بودن، بیشتر از آنکه برای تلفن‌های ثابت حائز اهمیت باشد، در زمینه تلفن‌های همراه خود را نشان می‌دهد. دلیل این امر نیز کاملا مشخص است: بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند گوشی موبایل خود را در استخر، زیر دوش آب گرم یا سایر مکان‌های آبی، همراه داشته باشند. از این رو، این روزها، ضد آب بودن، یکی از ویژگی‌های طلایی گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود.

تلفن همراه ضد آب

استاندارد ضد آب بودن تلفن‌های همراه، هیچ تفاوتی با دستگاه‌های تلفن ثابت ندارد. به عبارتی دیگر، برای تشخیص قابلیت ضد آب بودن یک گوشی موبایل نیز از همان کد 4 بخشی IP و دو رقم در کنار آن استفاده می‌شود. تلفن‌های هوشمندی که دارای کد IP67 و IP68 هستند، می‌توانند 30 دقیقه زیر آب دوام بیاورند.

بر خلاف تلفن‌های ثابت، ضد آب بودن در گوشی‌های هوشمند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ به ویژه این روزها که ما دوست نداریم حتی زیر دوش آب گرم نیز از دنیای اطرافمان غافل باشیم!

کلام پایانی 

اگرچه تلفن‌های ضد آب بیشتر در اماکن صنعتی کاربرد دارند؛ اما آشنایی با این دستگاه‌ها نیز خالی از لطف نیست. یک تلفن ضد آب هم از نظر ظاهری و هم به لحاظ کاربرد، کاملا از تلفن‌های معمولی متمایز است و به همین دلیل، بدیهی است که از قیمت بالاتری نیز برخوردار باشد.

در صورتی که در ارتباط با تلفن‌های ضد آب و یا به صورت کلی، استاندارد مرتبط با مقاومت در برابر آب در دستگاه‌های الکترونیکی، سوال یا ابهامی دارید؛ در بخش نظرات همین مقاله مطرح نمایید تا در اولین فرصت، پاسخگوی شما عزیزان باشیم.

4 | (2)
دوربین مدار بسته پاناسونیک
تلفن بیسیم پاناسونیک
سانترال پاناسونیک
تلفن سانترال
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x